17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    dtouwerkerk

Wat o Wat

Beste mensen

Ik zit te lezen en te lezen. Maar hoe meer info ik opneem hoe lastiger het word.

Ik ben Windows xp zat, gebruik nu enige tijd vista en ook daar ben ik nog niet tevreden over, maar dit heeft ook met mijn huidige hardware te maken.

Mijn huidige setup is:

CPU: Intel Celeron D 2533 Mhz
    Geheugen: 1024gb
    Videokaart: Nvidia Geforce 6200

Ik heb 3 Optie’s in waar ik mee strubbel.

1. huidige hardware updaten.
    2. Nieuwe mac mini kopen.
    3. Tweedehands Powermac G5 kopen

Allen gaan me tussen de 700 en 800 euro kosten.

ik ben nu tegen 2 g5 powermacs aangelopen

1: G5 Dual 1.8, 4gb geheugen, HD 80 en 320gb voor 750,-
    2. G5 Dual 2.0, 1024mb geheugen, HD 160GB voor 700,-

Dus ik zie door de bomen het bos niet meer.

Ik wil de pc gebruiken als Mediacenter voor het Beluistern van muziek, afspelen van
    opgeslagen dvd’s op momenteel een analoge (maar zeer goede) tv, wellicht straks een
    plasma of lcd in de (nabije) toekomst.

Ik ben ook vaak bezig met het bewerken van van foto’s en video (non pro, maar wellicht straks wel)
    Zo nu en dan ontwerp ik websites.

Ik gebruik vaak meerdere programma’s tegelijk (2 a 3)

Wie helpt ?

Moderator
    unSOUND

Zowel de mini als de G5 kunnen wat jij wilt, met alls verschil dat een nieuwe mini eventueel ook Windows kan draaien mocht OS X je toch slechter bevallen dan Windows… de G5 heeft die optie niet. Overigens ken ik maar heel weinig mensen die na werken met OS X nog terug willen naar Windows…

De G5 en de mini zullen beide geen probleem hebben met het draaien van 2 a 3 programma’s tegelijk, ik draai op mijn G5 bijna altijd 10 a 12 programma’s tegelijk zonder haperingen… Op mijn mini kan ik niet zoveel tegelijk doen zonder haperingen, maar toch wel minstens 4 a 5 programma’s…

Bijdrager
    dtouwerkerk

Bedankt voor de snelle reactie

Ok, terug naar windows denk ik ook niet te willen.
    Mijn huidige pc zou er dan naast blijven
    en die zou ik dan voor bepaalde applicaties kunnen
    gebruiken indien nodig.

Even kijkend naar de twee G5’s welke zou dan beter zijn

Van de G5 2x 1.8 weet ik dat er een ATI9600 inzit van de ander hoor ik
    het morgen. Maar ga ervan uit dat dit ook een ATI9600 is

En wat zou de doorslaggevende factor moeten zijn tussen de
    G5 en de Mini ?

Een hoop vragen…majah

Moderator
    unSOUND

Tja, een G5 is toch wat meer een zware machine, waar heel veel in kan. Het is een werkpaard, geen sierpaard. De mini is toch wat beperkt met zijn 2,5 inch hadre schijf, de 2 GB ram en het gebrek aan extra aansluitingen.

Overigens zou ik als ik voor de G5 ging geen 1.8 nemen, maar een 2.0 GHz of hoger… en dan met name de dual-core versie in plaats van de dual-cpu versie. deze zijn toch net wat moderner, en zullen langer mee kunnen lopen qua software… Apple heeft inmiddels al software die 1,9 GHz of hoger vraagt, en dan val je met die 1,8 dus al buiten de boot…

Bijdrager
    dtouwerkerk

De 2.0 is volgens de adverteerder een Dual Core, deze zal dus dan de beste keuze zijn, ok maar is 1024mb geheugen voldoende t.o.v. bijvoorbeeld de 4gb die in die 1.8 zit ?

Moderator
    unSOUND

Ligt er helemaal aan wat je er mee doet. Die 4 GB is weliswaar mooi meegenomen, maar voor de dingen die jij nu noemt is 1 a 2 GB wel genoeg.

Bijdrager
    dtouwerkerk

bedankt nogmaals.

Mare even nog 2 vragen zijn de 2mhz g5 niet allemaal dualcore ?

ik ben ff wezen zoeken op i-net maar ik kan nergens een 2.0 vinden die niet dual core is ?

Wel vond ik dat de 1.8 van de oudere generatie is dan die 2.0 klopt dat ?

Moderator
    unSOUND

Er zijn zowel Dual CPU als Dual Core G5’s, ook in de 2.0 GHz versie.

Zie hier bijvoorbeeld een Dual-CPU versie van de 2 x 2.0 GHz:
    http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=g5&performa=off&sort=date&order=ASC

Bijdrager
    dtouwerkerk

Ok daar duik ik even helemaal in.

Even de allerlaatste vraag voor vandaag 8)

Ik ga morgen eens kijken bij die 2.0 Dual Core. Nu weet ik hoe ik een windows machine moet controleren op inhoud, processorgegevens e.d.

Is er in OsX een programma aanwezig om die Mac te checken of zijn daar andere programma’s voor (eventueel te downloaden)

Hartelijk bedankt vast…..

Moderator
    unSOUND

Links bovenin het scherm staat het symbool van Apple.
    Klik daar op, en kies daar voor de optie: “Over deze Mac”
    Daar krijg je een scherm met de basis informatie,

en als je daar onderaan op “meer info” klikt krijg je een uitgebreider overzicht…

Bijdrager
    dtouwerkerk

ok super uitleg,

Maarrr…

Ik kom er even niet uit. hoe en waar kan ik zien dat het om een dual core gaat en waar kan ik zien welke versie / jaar van de G5 het gaat ?

Wellicht wat lastig allemaal maar ik kom bij apple-history niet geheel verder.

Dylan

Moderator
    unSOUND

Dat kun je zien aan de waarde bij “computermodel”. In het laatste plaatje zie je dat mijn machine een “Powermac7,3” is. met een snelle Google actie kun je vervolgens zien om welke machine het dan moet gaan.

Andere optie is om het programma MacTracker te draaien op de Mac in kwestie. Ter info: Mactracker is een programma dat alle informatie over bijna alle Macs heeft. In Mactracker kun je vervolgens een model kiezen, maar je kunt MacTracker ook gelijk laten kijken welk model de computer is waar je op dat moment op werkt…

Bijdrager
    dtouwerkerk

Ok mooie tip, rest de vraag waar kan ik zien dat het om de dual core of de dual cpu gaat ?

Moderator
    unSOUND

Dat kun je zien aan de binnenkant, aan het hitteschild van de G5.
    Staat daar 1 keer “G5” op, dan is het een dual core. Staat het er 2 keer,
    dan is het de dual cpu.

Dual cpu:

Dual core:

Bijdrager
    dtouwerkerk

Kan je niet aan onderstaand gegevens zien welk model ?

Komt namelijk allemaal overeen met alle types

Computermodel; Powermac G5
    Porcessortype: PowerOC 970 (2.2)
    Aantal Processors: 2
    Processorsnelheid: 2GHZ
    L2-cache (per processor): 512kb
    Geheugen: 1Gb
    Bussnelheid: 1Ghz
    Opstart-Rom-versie 5.1.4f0

Moderator
    unSOUND

Volgens mij is dat een dual-cpu… Althans, de firmware versie is er eentje van de eerste serie, en alleen die eerste G5’s hebben bij Mactracker als processortype “2,2” bij hun naam staan…

Bijdrager
    Obi

hmm

http://www.primatelabs.ca/blog/2007/08/mac-performance-august-2007/

op pure rekenkracht is er maar een G5 powermac die sneller als de laatste intel mini (mid 2007) die nu te koop is, maar in het algemeen is de intel mini sneller dan de meeste G5 modellen.

Grafische performance is een ander verhaal, de dedicated videokaart in een G5 is altijd beter dan wat er in een mini zit, en de G5 is veel beter uitbreidbaar.

Dit maakt het misschien niet makkelijker :evil:

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.