23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    Martins

Wat moet ik nemen.

Pfff er is maar een ding zeker mijn pc gaat eruit en er komt een mac in. Maar ik twijfel veel. Eerst wou ik de imac 24″ met 2gb geheugen. Maar ik heb toch maar besloten om een 20″ te doen. Ik vind het prijsverschil te groot. Maar nu zat ik een beetje op marktplaats te kijken en dan zie je mooie powermac’s g5 2x 2ghz met 3 tot 4gb geheugen. voor 1200 euro exclusief scherm.

Wat is sneller en wat is verstandiger. Ik ben benieuwd wat jullie menin is. dus een nieuwe imac 20″ normale versie maar wel 2gb inplaats van 1gb en 256mb video geheugen inplaats van 128mb of een tweedehandse power mac.

Help

Bijdrager
    Steff

Met je nieuwe iMac heb je een Intel processor en daar zullen later toch meer applicaties voor worden gemaakt dan de PowerPC processor die in de PowerMac zit. Ook zal de iMac veel sneller zijn dan de toch wel oude PowerMac.

Bijdrager
    Juch

ik zou voor de intel 20″ gaan. Lekker op de nieuwe technologie wedden. Je kan er later altijd nog het geheugen van upgraden.

Moderator
    unSOUND
    ”Kriska”

Met je nieuwe iMac heb je een Intel processor en daar zullen later toch meer applicaties voor worden gemaakt dan de PowerPC processor die in de PowerMac zit.

Nieuwe software is Universal… enzal dus gewoon op PPC draaien… tegen de tijd dat er geen Universal software maar Intel only software gemaakt wordt heeft waarschijnlijk niemand hier nog een PPC…

”Kriska”

Ook zal de iMac veel sneller zijn dan de toch wel oude PowerMac.

Op dit moment anders nog niet… En zeker videobewerking is een riskant onderdeel om te doen op een Intel Mac… Van de 84 verschillende codecs zijn er pas 6 Universal… Je zult dus hoe dan ook veel werk in Rosetta moeten gaan doen, zeker omdat veel makers van codecs geen zin hebben om een Universal versie te maken, omdat de huidige versie nog prima werkt via Rosetta…

De iMac heeft het grote voordeel dat hij compact is, en relatief goedkoop. De PowerMac en de MacPro hebben het voordeel dat ze een snellere FSB hebben, en veel sneller gemaakt kunnen worden door veel meer Ram, meerdere schijven in Raid en het achteraf upgraden van de Videokaart.

Bijdrager
    Steff

Dus als ik mijn verhaal met deze van unSOUND samenvoeg. De software blijft ontwikkeld worden dus zal ik voor de iMac gaan wegens de nieuwere technologie. Doe je aan videobewerken is het toch de PowerMac.
    Trouwens ik wist dat geen eens over die codes etc. Merci.

Bijdrager
    Martins

Ik doe eigenlijk alleen aan photobewerking en webdesigning. Video vind ik een leuke exra maar geen vereisde.

Moderator
    unSOUND
    ”Kriska”

dus zal ik voor de iMac gaan wegens de nieuwere technologie.

Welke “nieuwere technologie” ? Er zit een CPU in van een ander merk, verder is er niks veranderd… er zit niks in wat “nieuwer” is vergeleken met de oude iMacs en PowerMacs… Ram van de iMac is sneller, maar het moederbord is weer trager, dus die winst heb je ook al niet.

Zelfs de volgens jou “oude” PowerMac heeft nog te kampen met het feit dat hij nog te nieuw is… 3rd party hardware is er nog steeds nauwelijks, of vreselijk duur, omdat PCI express nog maar in de kinderschoenen staat, en jij noemt het al “oude technologie” ?

”Martins”

Ik doe eigenlijk alleen aan photobewerking en webdesigning. Video vind ik een leuke exra maar geen vereisde.

Dan is een iMac wel voldoende, maar als ik eerlijk mag zijn gaat dat ook prima met een iMac G5 van de laatste generatie, dan heb je precies hetzelfde, je mist dan alleen de optie van het draaien van Windows… Als je die optie niet nodig hebt is een iMac G5 ( 20 inch ) een veel goedkoper alternatief… Tweedehands staan ze vanaf 1100 euro, met extra Ram er al in…

Bijdrager
    PietjePuk

En met een beetje zoekwerk zelfs nog met iSight erin.

Moderator
    unSOUND

Daarom zeg ik ook “van de laatste generatie”, die hebben een iSight en FrontRow + remote. En die staan al voor 1100 euro te koop, met 1,5 tot 2 GB aan Ram er reeds in… De Intel variant daarvan kost je 1600 a 1700 euro.

Bijdrager
    PietjePuk

Ik wou je niet verbeteren hoor, gewoon aanvullen.

Bijdrager
    Electr0n

Ik heb voor de iMac20 inch intel gekozen omdat ik 1 vereiste heb.
    Windows kunnen draaien via WIndows en niet via een Virtual programma.
    Ik game ontzettend veel…dus is dat voor mij heel elangrijk.
    Als voor jou Windows niet echt belangrijk is, kan je idd ook goed voor Powermac G5 gaan:)

Bijdrager
    Martins

mmm ik denk dat ik toch voor die 20″ mac ga heb je er nog spijt van gehad Elctr0n

Bijdrager
    Electr0n
    ”Martins”

mmm ik denk dat ik toch voor die 20″ mac ga heb je er nog spijt van gehad Elctr0n

Nee hij is snel:|
    Normaal kon ik omkleden en osptarten gelijk:P Nu niet meer;)
    Maar ik wilde echt de Intel omdat ik goed moet kunnen game!
    En dat gaat gewoon vlekkeloos, geen enkel probleem. Ik haal overigens meer score met 3DMark als een maat van mij, die ook een goeie PC het, alleen dan een AMD.
    Maar nee ik heb er echt geen spijt van. En ik denk zelfs dat de Intel als je die nu koopt een goeie investering is. (Als je het zo schrijft)

Bijdrager
    Martins

Ok dan wordt dat het dan wordt het dus de mac met 2gb en 256mb video geheugen.

Bijdrager
    dyn
    ”unSOUND”
    ”Kriska”

dus zal ik voor de iMac gaan wegens de nieuwere technologie.

Welke “nieuwere technologie” ? Er zit een CPU in van een ander merk, verder is er niks veranderd… er zit niks in wat “nieuwer” is vergeleken met de oude iMacs en PowerMacs… Ram van de iMac is sneller, maar het moederbord is weer trager, dus die winst heb je ook al niet.

En laat nou net die nieuwe CPU een nieuwe technologie hebben die ze VT noemen en welke ook wel bekend is als Vanderpool. Bij AMD heet dat weer Pacifica. Dat VT komt hartstikke goed uit wanneer je gebruik wil maken van virtualisatie omdat je Windows in MacOS X wil draaien. Dat VT is de hardwarematige virtualisatiesupport die in de huidige core processoren van Intel zit. Daarnaast heb je ook nog eens dual core wat ook een nieuwe techniek is die je (nog) niet in de PowerPC processoren ziet. Voor wie Windows wil gaan draaien (of het nou native via bootcamp of via virtualisatie met bijv. Parallels Desktop is) is die Intel processor een enorm groot voordeel. Dat er niks is veranderd is bullshit. De x86 architectuur is compleet anders dan de oude PowerPC architectuur waarbij de Core processoren van Intel ook weer duidelijk net even een slag anders zijn dan de rest van de x86 markt. Voor laptops is er nog de Azalia voor geluid wat een aardige verbetering schijnt te zijn t.o.v. de oude onboard 5.1 geluidschips en al helemaal een verschil met de oude AC’97 soundchips in laptops (die eigenlijk alleen stereo konden doen). Als je het zou vertalen naar taken die je op je mac kunt doen heb je wel gelijk, daarin is eigenlijk niets veranderd (je kunt nu alleen Windows en andere x86 operating systems naast OS X draaien wat niet wil op de PowerPC’s).

Zelfs de volgens jou “oude” PowerMac heeft nog te kampen met het feit dat hij nog te nieuw is… 3rd party hardware is er nog steeds nauwelijks, of vreselijk duur, omdat PCI express nog maar in de kinderschoenen staat, en jij noemt het al “oude technologie” ?

Als je videokaarten buiten beschouwing laat dan heb je enigzins gelijk. Videokaarten zijn tegenwoordig bijna alleen nog maar in PCI-Express te verkrijgen, voor AGP moet je hard zoeken en dan vindt je ook alleen nog maar de oude videokaarten. Op gebied van controllers voor hardeschijven vindt je ook aardig wat aan PCI-Express. Op ieder ander gebied is er amper nog wat.
    Op laptopgebied zie je alleen nog maar PCMCIA kaartjes, daar is al bijna helemaal niks aan PCI-Express. Nou is dat ook niet zo nodig omdat tegenwoordig alles al in de laptop zelf zit.

”Martins”

Dan is een iMac wel voldoende, maar als ik eerlijk mag zijn gaat dat ook prima met een iMac G5 van de laatste generatie, dan heb je precies hetzelfde, je mist dan alleen de optie van het draaien van Windows… Als je die optie niet nodig hebt is een iMac G5 ( 20 inch ) een veel goedkoper alternatief… Tweedehands staan ze vanaf 1100 euro, met extra Ram er al in…

Er zijn zelfs mensen die dat soort taken al op hun Macbook doen die weliswaar met 2GB aan ram is uitgerust. Het ligt er dan ook een beetje aan wat je precies allemaal doet aan bewerkingen, wat je beleving van snel is en hoeveel geduld jezelf hebt. Dus wat UNsound zegt: beide machines kunnen het, het is maar net of je een voorkeur hebt voor de Intel versie omdat je dan Windows fatsoenlijk kunt draaien of dat je hier geen behoefte aan hebt. Kijk ook even goed naar garantie. Als er geen garantie meer zit op die tweedehands machines dan heb je garantie tot de voordeur. Als het allemaal niet veel scheelt met een nieuwe mac dan is een nieuwe mac imho een betere keus. Dat is dus het grote nadeel van de waardevastheid van macs: voor ietsje meer heb je een spiksplinternieuwe. PDA’s hebben datzelfde probleem en die zijn ook moeilijk te verkopen. Bij macs verkopen die oude beestje al wat beter, zeker nu omdat er nog altijd mensen zijn die liever de PowerPC hebben.

Moderator
    unSOUND

Jij bent niet echt het type voor uitreksels he ? Jij post liever gewoon het hele boek… :P

Bijdrager
    Electr0n
    ”Martins”

Ok dan wordt dat het dan wordt het dus de mac met 2gb en 256mb video geheugen.

Het is zeker een aanrader!
    Veel succes alvast met het aankopen en je keuze!

Bijdrager
    Martins

Allemaal heel erg bedankt vooral die grootte analyse :P. Ik heb de bestelling gedaan.

Imac 20″, 2gb en 256MB video mem

Bijdrager
    dyn
    ”unSOUND”

Jij bent niet echt het type voor uitreksels he ? Jij post liever gewoon het hele boek… :P

Sinds de middelbare school heb ik daar een gloedgloeiende hekel aan:P

@martins: gefeliciteerd met de aankoop, hopelijk is de iMac snel binnen en kun je aan het werk:)

Moderator
    unSOUND
    ”dyn”

Sinds de middelbare school heb ik daar een gloedgloeiende hekel aan.

Da’s jouw probleem, maar waarom moeten wij daar last van hebben ? :evil:

Bijdrager
    dyn
    ”unSOUND”
    ”dyn”

Sinds de middelbare school heb ik daar een gloedgloeiende hekel aan.

Da’s jouw probleem, maar waarom moeten wij daar last van hebben ? :evil:

Let me put it this way: “waarom zou een ander het makkelijker moeten hebben dan ik?”:P

Bijdrager
    JJmac

Zit ook een beetje na te denken, een kale iMac24 of een iMac20 met extra geheugen en video, heb er gewoon een bepaalde budget voor over, Windows is geen optie.
    Er worden al 2ehands iMac24 aangeboden rond de € 1700

Bijdrager
    dyn

Extra geheugen is iets wat je wel graag zou willen. Als je naar schermgrootte kijkt dan is 20″ vaak ook al genoeg en heb je niet per se een 24″ nodig. Ik denk dat een 20″ versie met geheugenuitbreiding je dan meer plezier zal gaan doen dan de standaard 24″ versie. Uiteindelijk moet je zelf de keuze maken;)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.