30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:
    Bijdrager
    505

Wat maakt het tot een G3 of G4?

Hallo,

Ik vroeg me af wanneer een Mac een G3 is of een G4?

Bijvoorbeeld een iBook Dual USB heeft 500MHZ en is een G3. Maar een Cube heeft ook 500Mhz en is een G4.

Dus mijn vraag, waarom is een iBook Dual USB een G3, en een Cube een G4?

(misschien is hier al iets over, maar de zoekmachine die zoekt niet eens als je G3 of G4 intypt :evil: )

Bijdrager
    lowfi

Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp maar een g3 en g4 zijn gewoon twee verschillende processors.

Een g4 was voor die tijd misschien te warm om in een ibook te stoppen dus gebruikte ze een g3.

Bijdrager
    jensw

Het is gewoon het type processor. Je hebt G3, G4, G5 en Intel processoren voor de mac. Voor de G3 waren er ook nog wel wat.. De kloksnelheid alleen bepaalt het type niet

Bijdrager
    Turbanus

De Altivec…..:wink:

Bijdrager
    Nikita
    ”lowfi”

Ik denk dat ik je niet helemaal begrijp maar een g3 en g4 zijn gewoon twee verschillende processors.

Een g4 was voor die tijd misschien te warm om in een ibook te stoppen dus gebruikte ze een g3.

Nuh, want destijds waren er al wel G4 PowerBooks. De G3 in de iBook was gewoon om het verschil te houden tussen de Pro-lijn en de Consumenten-lijn…

In elk geval; G3 en G4 verschil is net zoals Pentium 3 en Pentium 4 – verschil, soort van. De G4 heeft alleen die Altivec-extensie (soort-van MMX met steroiden) zoals Turbanus zegt, da’s het grootste verschil volgens mij :)

Bijdrager
    505

G4 klinkt sneller dan G3. Maar het heeft dus met processoren te maken. Dus je kan ook een Mac met een G3 processor hebben die sneller is dan eentje met een G4.

Bijdrager
    Turbanus
    ”koffiekopje”

G4 klinkt sneller dan G3. Maar het heeft dus met processoren te maken. Dus je kan ook een Mac met een G3 processor hebben die sneller is dan eentje met een G4.

Hmm. Je kunt een G3 900 MHz hebben en een G4 van 500 MHz. Maar als er rekenwerk aan te pas komt, zal die G4 toch net zo snel zijn of met sommige taken zelfs sneller. De Altivec versnelt rekentaken tot 6x.

Inactief
    Anoniem

het verschil:
    een iBook G3 600 Mhz kon nanosaur 2 niet opstarten, een G4 400 Mhz wel…
    de g3 iBook had minder L2 Cache en een tragere HD.
    ook Keynote en iLife draait veel soepeler op de g4!
    ik zou nu geen G3 meer kopen want niet veel software van apple werkt nog op G3.
    maar ja, het is je eigen keuze:)
    EDIT : net te laat…(Turbanus)

Bijdrager
    Nikita
    ”koffiekopje”

Tuurlijk. Lijkt me wel dat een iBook G3 / 900 sneller is dan een PowerBook G4 / 400…
    Er zijn ook upgrades voor de oude Power Mac G3’s van 1.1 Ghz. Als je een G4 op diezelfde snelheid hebt, zal die ongetwijfeld sneller zijn, vooral met multimedia. Het fijne weet ik er ook niet van af…
    Uiteindelijk heb je ook Pentium 2 processors op 450 Mhz en ook Pentium 3’s op 450 Mhz. Dan is de P3 sneller. Zoiets. Dan heb je een Wintel-vergelijking, da’s wellicht wat makkelijker… Alleen is de G3 al sneller dan de Pentium 3 :wink:

EDIT: ik denk dat Turbanus het beter weet dan ik :sealed:

Bijdrager
    Turbanus

Met Powerbook en iBook is er natuurlijk nog het verhaal dat je bij je energie-instellingen de prestatie van je processor kunt instellen.:wink:

Bijdrager
    Nikita
    ”Turbanus”

Met Powerbook en iBook is er natuurlijk nog het verhaal dat je bij je energie-instellingen de prestatie van je processor kunt instellen.:wink:

Da’s ook waar ja :)
    Vooral handig als je onderweg alleen maar een beetje typt o.i.d. Bij de nieuwste G4’s wordt de snelheid gehalveerd en er zijn zelfs versies (maar niet in machines van Apple) waarbij de G4 de snelheid terugschakeld van 2 Ghz naar 500 Mhz als ‘ie op batterij werkt.

Inactief
    Anoniem
    ”Nikita”

(maar niet in machines van Apple) waarbij de G4 de snelheid terugschakeld van 2 Ghz naar 500 Mhz als ‘ie op batterij werkt.

[offtopic] een G4 van 2 ghz ?
    bestaat niet denk ik maar nu weer :sotp:

Bijdrager
    Turbanus
    ”iWordfreak”
    ”Nikita”

(maar niet in machines van Apple) waarbij de G4 de snelheid terugschakeld van 2 Ghz naar 500 Mhz als ‘ie op batterij werkt.

Gij leest toch wel goe he?:wink:

Bijdrager
    Nikita
    ”iWordfreak”
    ”Nikita”

Zekers bestaat die wel. Als upgrade sets. Zijn een paar maanden terug uitgebracht dacht ik… Even zoeken op het forum. Alleen zullen ze niet in Apple’s producten komen… (net zo goed als dat de G3 ook door ontwikkeld is tot in elk geval 1100 MHz, maar nooit standaard in Apple’s producten zijn gekomen…)

Inactief
    Anoniem

ow ok…
    maar als je die in een iBook of zo moet inbouwen…
    dat moet moeilijk zijn!
    nu weer :sotp: ?
    (ik leer hier elke dag weer bij)

Bijdrager
    Nikita
    ”iWordfreak”

ow ok…
    maar als je die in een iBook of zo moet inbouwen…
    dat moet moeilijk zijn!
    nu weer :sotp: ?
    (ik leer hier elke dag weer bij)

Ik kan moeilijk on-topic reageren op je vraag he :wink:
    Die upgrades zijn alleen beschikbaar voor de Power Mac’s, in de iBook’s e.d. zitten ze vastgesoldeerd.

Inactief
    Anoniem

maar je zij dat een 2Ghz verlaagd werd naar 500 Mhz als ze op BATERIJEN werken…

waarbij de G4 de snelheid terugschakeld van 2 Ghz naar 500 Mhz als ‘ie op batterij werkt.

:P

Bijdrager
    Nikita
    ”iWordfreak”

maar je zij dat een 2Ghz verlaagd werd naar 500 Mhz als ze op BATERIJEN werken…

waarbij de G4 de snelheid terugschakeld van 2 Ghz naar 500 Mhz als ‘ie op batterij werkt.

Ja, daar zijn ze voor ontworpen volgens het bericht. Maar je kan ze niet inbouwen in je iBook of Powerbook omdat de processors daar in zitten vastgesoldeerd.

EDIT: even het artikel opgezocht van de G4 / 2 GHz.

Bijdrager
    505
    ”iWordfreak”

ik zou nu geen G3 meer kopen want niet veel software van apple werkt nog op G3.
    maar ja, het is je eigen keuze:)

Oh, maar ik heb toch al een iBook G3, maar ik vroeg me gewoon af wat het verschil was. Ik hoef toch niet de nieuwste dingen te draaien.

Dus een G4 kan gewoon bepaalde taken beter dan een G3. En hoe zit het dan met een G5.

Bijdrager
    Turbanus

De oudere Powerbooks, zoals ik hier nog gebruik, hebben een lossen processorkaart, waarop zowel de processor als het geheugen zit. Die kaart moet dan weer zorgvuldig op het moederbord worden geprikt. Die kaarten zijn redelijk gemakkelijk te upgraden. Voor de Pismo is een G4/550 beschikbaar. Ik heb er een G4/500 in zitten en als er eentje van 1 GHz uit zou komen, zou ik die meteen aanschaffen.

Bijdrager
    MacBeer

De ‘G’ staat voor ‘generation’. Iedere generatie processoren is weer een behoorlijke verbetering ten opzichte van de vorige.
    IBM maakte sinds jaar en dag voor Apple de processoren. In feite waren er ook al de G1 en de G2 processoren. maar die hadden deze ‘G’ naam niet. Daar begonnen ze pas mee bij de G3.
    De opvolger de G4 had een nieuwe techniek genaamd ‘Altivec’ aan boord. Dat betekende voor veel programma’s een behoorlijke snelheidswinst.
    De G5 was een processor die 64-bit gecodeerd was ipv 32-bit zoals de G4, G3 en eerdere processoren. Dat betekende weer snelheidswinst ten opzichte van de G4.

En nu hebben we Intels. Het hele ‘G’ verhaal is niet meer van toepassing omdat dit een benaming was voor processoren van IBM.

Bijdrager
    a la Mac

Niet helemaal waar. De G1 was een 68k processor, en werd gebruikt van 1984 tot 1995 (ik kan er een jaar naastzitten :)). De G2 waren de eerste PowerPC’s. De G3 was de eerste processor die OS X kan draaien. De G4 is de eerste echt snelle processor. De G5 is de eerste 64-bitprocessor (die gebruikt werd in een Mac). De G6 (Intel) is de eerste die de x86 architectuur gebruikt.

Bijdrager
    Nikita
    ӈ

Niet helemaal waar. De G1 was een 68k processor, en werd gebruikt van 1984 tot 1995 (ik kan er een jaar naastzitten :)). De G2 waren de eerste PowerPC’s. De G3 was de eerste processor die OS X kan draaien. De G4 is de eerste echt snelle processor. De G5 is de eerste 64-bitprocessor (die gebruikt werd in een Mac). De G6 (Intel) is de eerste die de x86 architectuur gebruikt.

Daar heeft iedereen weer een andere theorie over. Er zijn ook mensen die de PPC 601 / 603 als de G1 benoemen en de 604 als de G2…
    En de Intel de G6 noemen kan, maar is ook geen officieele benaming.

Bijdrager
    PiTTS
    ”Nikita”
    ӈ

Daar heeft iedereen weer een andere theorie over. Er zijn ook mensen die de PPC 601 / 603 als de G1 benoemen en de 604 als de G2…
    En de Intel de G6 noemen kan, maar is ook geen officieele benaming.

De G1 was zeker niet een 68K en geloof me ik zat (zit) redelijk dicht bij het vuur.

De G1 = inderdaad de PPC601/603 (Zowel IBM als Motorola – nu Freescale).
    De G2 = PPC603e/604 (als m’n geheugen me niet in de steek laat met name van IBM)
    De G3 = PPC750 (en varianten zoals FX en GX, van zowal IBM als Motorola)
    De G4 = de PPC74xx serie. (Alleen van Motorola- grootste verschil met G3 = Altivec unit)
    De G5 = de IBM PPC970. De G5 is exclusief IBM.

De G6 bestaat (nog) niet, omdat de G naar “Generation” verwijst en de PPC970 de 5e generatie PowerPC is. Intel in een :apple: is simpelweg een “Core Duo” of “Core Single”.

Er is ook nog een PPC620 geweest die als G2 door het leven ging maar ik dacht niet dat Apple die ooit gebruikt heeft (…toch..?)

:)

Bijdrager
    505
    ”Turbanus”

De oudere Powerbooks, zoals ik hier nog gebruik, hebben een lossen processorkaart, waarop zowel de processor als het geheugen zit. Die kaart moet dan weer zorgvuldig op het moederbord worden geprikt. Die kaarten zijn redelijk gemakkelijk te upgraden. Voor de Pismo is een G4/550 beschikbaar. Ik heb er een G4/500 in zitten en als er eentje van 1 GHz uit zou komen, zou ik die meteen aanschaffen.

Dus je kan ook gewoon losse IBM G4 Processoren kopen?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Voor programma’s die Altivec gebruiken zal je met een G4 een verschil merken in snelheid.
    Voor programma’s die geen Altivec gebruiken is een G3 600 Mhz sneller dan een G4 500.
    Maar er zijn ook programma’s die helemaal niet werken zonder Altivec (G4) zoals iDVD…

(Nog even een waarschuwing als je upgrades koopt buiten de EU, en zeker als je in België woont…
    Als het mis gaat, dan kan het je veel geld kosten:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=987134&highlight=douane#987134
    Aan particulieren wordt de BTW niet terugbetaald bij terugzenden van een defecte unit…
    Misschien is de douane in Nederland toch menselijker. Bovendien kunnen ook de terugzendingskosten hoog oplopen…)

Bijdrager
    505

En waar kan je dan zien of een programma Altivec gebruikt? Bijvoorbeeld Photoshop, waar zou dat dan staan?

Bijdrager
    Len
    ”Mac

Voor programma’s die Altivec gebruiken zal je met een G4 een verschil merken in snelheid.
    Voor programma’s die geen Altivec gebruiken is een G3 600 Mhz sneller dan een G4 500.

Dat is niet waar. Altivec is niet het enige verschil. Ook zonder Altivec is de G4 sneller dan de G3.
    De G3 kende ook verschillende revisies, maar ik weet niet in hoeverre ze verschilden qua snelheid en stroomverbruik/hitte.

Onderling zijn G4 revisies ook sneller of trager in het normale rekenwerk. Zo zijn de 2 GHz upgrades die ze nu verkopen nog niet uit voor de MDD, en dat heeft een hele goede reden (en dat is niet de 167 MHz bus). De MDD gebruikt 7455 processoren en die zijn een stuk rapper dan de nieuwe energiezuinige chips die zo hoog ‘clocken’. Een 1.25 GHz G4 7455 (Apollo) upgraden naar een energiezuinige 2 GHz 7447 chip geeft zeer weinig snelheidswinst, misschien zelfs verlies. Vandaar dat PowerLogix ook 7455 upgrades verkoopt op de 1.4 GHz, en die zijn ook een stuk prijziger dan de 2 GHz borden, maar wel gewild en niet voor niets.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan
    ”Len”
    ”Mac

Dat is niet waar. Altivec is niet het enige verschil. Ook zonder Altivec is de G4 sneller dan de G3.
    De G3 kende ook verschillende revisies, maar ik weet niet in hoeverre ze verschilden qua snelheid en stroomverbruik/hitte.

Onderling zijn G4 revisies ook sneller of trager in het normale rekenwerk. Zo zijn de 2 GHz upgrades die ze nu verkopen nog niet uit voor de MDD, en dat heeft een hele goede reden (en dat is niet de 167 MHz bus). De MDD gebruikt 7455 processoren en die zijn een stuk rapper dan de nieuwe energiezuinige chips die zo hoog ‘clocken’. Een 1.25 GHz G4 7455 (Apollo) upgraden naar een energiezuinige 2 GHz 7447 chip geeft zeer weinig snelheidswinst, misschien zelfs verlies. Vandaar dat PowerLogix ook 7455 upgrades verkoopt op de 1.4 GHz, en die zijn ook een stuk prijziger dan de 2 GHz borden, maar wel gewild en niet voor niets.

Ik baseerde mij op deze link:
    http://www.xlr8yourmac.com/G3CARDS/G3_1.1GHz_vs_G4_1GHz_review/index3.html
    en op deze
    http://www.xlr8yourmac.com/G3CARDS/G3_1.1GHz_vs_G4_1GHz_review/index.html

Bijdrager
    Len

Dat toont wel hoe upgrades slechter of beter kunnen zijn.

Kijk dan ook even naar deze pagina:
    http://www.xlr8yourmac.com/G3CARDS/G3_1.1GHz_vs_G4_1GHz_review/index.html

De 1 GHz G4 upgrade heeft een tragere bus, L2 cache onvermeld maar waarschijnlijk weinig en traag. Dat heeft nogal een impact op de snelheid. Ook heeft deze upgrade de tragere freescale chip.

Ik heb hier zowel G4 als G3 macs staan en een 400 MHz G4 is toch wel sneller dan een 500 MHz iMac G3. Hoewel de G4 natuurlijk ook een hogere kloksnelheid kan hebben of meer cache, dat heb ik niet nagekeken…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.