30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 246)
  • Q:
    Bijdrager
    6939j4

Wat kan ik vragen voor een webdesign?

Hoi,

Ik mag misschien een website maken voor een beddenwinkel. Ik moet dan eerst met een voorstel komen wat het gaat kosten. Een prijs noemen vind ik moeilijk; moet ik hoog inzetten, omdat ik anders niet serieus genomen wordt? Ik ben nog maar 15 jaar oud, toch heb ik al een paar jaar ervaring met webdesign en ontwikkeling. Ik zou een website kunnen ontwerpen, scripten, hosting kunnen regelen en domeinnaam kunnen regelen.

Hoeveel zou ik kunnen vragen?

[link naar portfolio verwijderd]

Bijdrager
    EagerB0bNerd

moeilijke vraag.

als je te weinig vraagt zal een klant normaal gesproken gaan twijfelen aan de kwaliteit.
    maar omdat je 15 bent, zullen ze waarschijnlijk verwachten dat je het voor weinig doet.
    maar dat is in niemands belang, niet van jezelf omdat je liever meer verdient, en niet van je collega’s omdat die het zullen zien als marktverzieking.

belangrijkste vraag is natuurlijk hoeveel werk het is en wat je ervoor wilt hebben.
    verder hangt het helemaal af van wat de beddenwinkel verwacht dat je gaat vragen.
    Daar moet je vervolgens boven gaan zitten. De beste prijs is die prijs die een klant nog nét bereid is te betalen.

Verder, wat je ook vraagt: maak van te voren duidelijke afspraken, zodat je achteraf geen discussies krijgt.

Wat ook een probleem zou kunnen zijn is dat je geen facturen kan (mag) sturen en dat ze dat waasrchijnlijk wel willen hebben. In dat geval kan je je laten betalen in natura, geen bed natuurlijk maar bijvoorbeeld een fijne iMac of powerbook.
    Dat is voor een bedrijf ook voordelig, ze krijgen de BTW terug en het is aftrekbaar voor de belasting.

dat zou ik denk ik doen in jouw geval.

Bijdrager
    tiny

Wijze woorden van EagerB0bNerd. Met name dat idee van een iBook lijkt me een goede. Zelf wil ik nog ff kwijt dat het van tevoren (voordat je ze werk geeft) eens moet zijn over wat je ervoor krijgt. Voordat je dat van hun op papier hebt (met een krabbeltje eronder) moet je ze niets geven. Dat is een hele redelijke eis en komt professioneel over.

Voor de rest: verkoop jezelf niet te goedkoop. Ook al ben je nog maar vijftien, je werk ziet er prima uit. hoevele precies hangt af van wat je precies moet doen. Voor vier simpele pagina’s kan je minder vragen dan voor een grote site natuurlijk. Babbel anders ff met het hostingbedrijf of die wat weet over prijzen. Of bel gewoon andere webdesigners op of kijk op hun sites. Daar kan je dan een beetje onder gaan zitten. Maar niet teveel…

Suc6!

Bijdrager
    Doulos

Dag Hidde,

De items uit je portfolio zien er in elk geval goed uit. Srak en fraaie fonts. Ben benieuwd naar je template portfolio.

Bijdrager
    OReason

Ik vind ’t zelf ook nog vrij lastig om een goede prijs te berekenen. Als ik zo naar je portfolio kijk zou ik 20 a 25 euro per uur vragen. Als je gewoon op tijd levert, goed contact houdt met de klant etc.. dan is dat een hele redelijke prijs denk ik.

Hangt er natuurlijk wel vanaf hoe lang je er over denkt te doen. Als je er langer over doet dan een gemiddelde webdevver zul je wat minder moeten vragen. Ik raad je aan om gewoon te voorspellen hoe lang je erover doet, dan 10 a 20% erbij voor de zekerheid, en dat in uren maal je uurloon. Dan zit je altijd goed.

Uiteindelijk is ’t gewoon ’t best om te vragen wat de klant net niet te veel wint en waarmee jij blij bent.

Bijdrager
    HSL
    ”OReason”

Ik vind ’t zelf ook nog vrij lastig om een goede prijs te berekenen. Als ik zo naar je portfolio kijk zou ik 20 a 25 euro per uur vragen. Als je gewoon op tijd levert, goed contact houdt met de klant etc.. dan is dat een hele redelijke prijs denk ik..

20-25 euro is natuurlijk veel te weinig.

Ik denk zelf dat het hierboven heel slim is gezegd, een iBook of Powerbook afhankelijk van hoeveel werk het is.

Bijdrager
    Welles
    ”EagerB0bNerd”

Dat is voor een bedrijf ook voordelig, ze krijgen de BTW terug en het is aftrekbaar voor de belasting.

Dat bedrijf hoeft de BTW over de factuur van het webdesign natuurlijk ook niet te betalen uiteindelijk. En aftrekken van de belasting?? Het zijn gewoon kosten die ze maken die daardoor de winst drukken, dat zou ik geen aftrekken noemen. Kortom: de voordelen voor de opdrachtgever die je noemt gaan niet echt op. Daarnaast vind ik het persoonlijk juist onprofessioneel staan als je je in natura laat uitbetalen.

Bijdrager
    MacBeer
    ”EagerB0bNerd”

Wat ook een probleem zou kunnen zijn is dat je geen facturen kan (mag) sturen en dat ze dat waasrchijnlijk wel willen hebben.

Tja, ik denk dat de mensen van die winkel zelf wel door zullen hebben dat een jongen van 15 nog geen facturen kan uitschrijven.

Maar de tip van laten uitbetalen in de vorm van een Mac is een goede. Een Mac Mini Intel Core Solo is een goed uitgangspunt (daarbij gelet op de ex. BTW prijs natuurlijk).

Bijdrager
    Rolf

Ehh…..als het goed is zou de financiele meneer van de beddenwinkel tegen het idee moeten zijn om goederen in natura te verstrekken….althans….niet de ‘goedkope’ versie waarvan hijzelf dan de BTW heeft verrekend. Volgens mij is dit formeel niet toegestaan…….het is zout op een slak, maar toch.

Bijdrager
    Marconius

Ik weet dat je het officieel niet mag zeggen maar als je wat gaat maken voor een klein bedrijfje dan kan het waarschijnlijk wel handje contantje. Het is maar net wat een bedrijf er voor over heeft.

Veel succes, je maakt echt al goeie dingen (nou wiskunde nog goed :evil: :P )

Bijdrager
    6939j4

Wow, een iBook voor 1 website?? Is dat niet veel te veel? Als ik het zelf zou moeten zeggen zou ik bescheiden blijven en +/- 100 euro vragen. Of ben ik dan bezig met marktverzieking?

En wat zou ik moeten doen?
    – een CMS, zodat er veel gewijzigd kan worden of de ‘klant’ laten mailen als ie iets anders wil, en het dan zelf veranderen (max. 1x per week kleine wijzigingen)
    – ingewikkelde PHP structuren of simpel designtje met CSS en XHTML zoals mijn eigen site?

Bijdrager
    MacBeer

Ja. Dat is belachelijk weinig. De directie van die winkel lacht zich een breuk als je daarmee aankomt.
    Een Mac mini of dat bedrag op je rekening. Niet minder!
    Onderhandelen is ook een deel van dit vak.

offtopic: pas alsjeblieft je onderschrift aan volgens regels en wenselijheden.

Bijdrager
    6939j4

Ik ben dan bang dat zo iemand zal zeggen ‘hmm daar schakel ik wel een professional voor in’. Zeker als ze mij erbij zien, aangezien ik er ook niet oud of professioneel uitzie:p

Ik moest een man helpen bij z’n virussen, en toen vertelde ik dat ik veel met webdesign bezig was. Hij wilde nog een site voor z’n zaak. Ik weet niet 100% zeker of het z’n eigen zaak is eigenlijk. Als dat wel zo is, lijkt het me dat hij wel de juiste persoon is om mee te onderhandelen.

Maar ik kan dus rustig zeggen dat ik 750 euro wil hebben?

Bijdrager
    MacBeer

Dan doen ze dat maar. Je moet leren dit soort zaken van je af te zetten. Professionals komen trouwens hun bed niet uit voor een bedrag onder de 1500 euro. Een CMS? Dat kan hoor maar reken dan op minimaal 5000 euro.

Dat zijn de prijzen van de profs. Als ze jou te duur vinden dan gaan ze bij de profs al helemaal stuiteren.
    Kijk jongen, je bent 15. Ga niet proberen om professioneel over te komen want dat is een 15 jarige per definitie niet. Dus geen pak aantrekken, niet geforceerd professioneel proberen te doen want dat werkt alleen maar op de lachspieren.
    Jouw werk daar moet je je op focussen.

Ook moet je letten op wat voor een soort site. Ga niet meteen prijzen noemen maar vraag wat de klant wil. Jouw prijs is daarvan afhankelijk.
    Echter, welke vorm dan ook, jij mag niet onder de 500 euro uitkomen. Dat is verkeerd.
    Vinden klanten dat teveel dan gaan ze maar naar iemand anders.

Bijdrager
    Berend

maar waarom denk je dat ze naar jouw toe komen en niet naar een bedrijf gaan?
    ze weten dat dat veel meer kost.

Dus het ligt eraan hoe complex die website moeten worden maar onder de 500euro moet je zeker niet gaan zitten.

Let erop dat je je gewoon daar aan houdt.. ze zullen aangezien je jong bent zeggen van… ik geef je er 100 euro voor..
    Dan moet je gewoon hard zeggen.. dan ga je maar naar een ander.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Hoewel ik het werk van Hietahh er bijzonder goed uit vind zien, en hij dit dus absoluut niet voor te weinig hoeft te doen, vraag ik me af in hoeverre sommige mensen met beide voeten in de werkelijkheid staan. Waarom zou 20, 25 euro per uur te weinig zijn voor een 15 jarige? Dat mag goedkoop zijn in vergelijking met een professioneel bedrijf, maar het is dan ook 100% winst. Hiettah hoeft helemaal niks af te dragen aan pensioen, ziektekosten, btw. Voor een 15 jarige is 20 euro per uur meer dan netjes. De meeste volwassenen komen daar nooit aan in hun werkende leven.

Bijdrager
    Eduw

Aan die leeftijd vroeg ik een 350 eurootjes voor mijn websites…

http://www.fietsenandre.be en http://www.muslogo.be waren iets van een 500 euro.
    Niet vergeten dat ze veel meer fiscale voordelen hebben bij een echt bedrijf…
    Maar aangezien dit hele simpele sitetjes (met nog wat fouten waarschijnlijk) zijn kun je voor jouw sites met scripting enzo wel nog een stukje meer vragen

Die 750 euro is dus zeker niet overdreven

succes

Bijdrager
    AppleFlap

Als ik 750 euro zou vragen.. dan zouden ze het echt niet doen hoor:o:roll: (en de meesten weten niet eens wat een CMS is.. dus ja..)

Bijdrager
    vriesela

Even off-topic: zijn Hidde (hietahh) en Wouter Postma (Appleflap) nu dezelfde personen of familie?
    Want in de portfolio van hidde kom ik telkens http://hidde.wouterpostma.nl/ tegen…

Bijdrager
    AppleFlap

;) Ik host zijn site:) en zijn hosting laat die dan zien in een frame

Wij zijn geen familie en ook niet dezelfde personen.. we wonen zelfs allebei aan de andere kant van nederland:P (maastricht & groningen)

Bijdrager
    MacBeer
    ”AppleFlap”

Als ik 750 euro zou vragen.. dan zouden ze het echt niet doen hoor:o:roll: (en de meesten weten niet eens wat een CMS is.. dus ja..)

Natuurlijk is het voor een 15-jarige student al heel wat om 300 euro voor een website te vangen. En dan is het ook vet balen als een ‘klant’ bij je wegloopt omdat je te duur bent.
    Zie het dan ook als een oefening in onderhandelen en praten met een klant. Je bent niet alleen webontwerper maar je moet er ook voor zorgen dat je jezelf verkoopt.

Vaak is er veel meer budget dan je denkt. Mensen die een eigen zaak hebben weten wat verkopen is.
    Bovendien vind ik dat er hier op het forum 15 jarige scholieren rondlopen die meer gevoel voor ontwerpen hebben dan mening ‘professioneel’ webontwerp/hostingbedrijf die wél de volle mep durven te vragen.

Bijdrager
    6939j4

[size=9:6192456ef3]Haha wouter ik woon in Leeuwarden:p [/size:6192456ef3]

Als je op mijn leeftijd vakkenvult verdien je nog geen 3 euro per uur. Dan is 20-30 euro per uur al gauw vrij veel. En nog meer lijkt dan alleen maar nog veel meer. Maar ja, ik laat hier wel even weten hoe het gegaan is.

Bijdrager
    AppleFlap
    ”hietahh”

[size=9:e9cee87fd4]Haha wouter ik woon in Leeuwarden:p [/size:e9cee87fd4]

ja die bedoelde ik;)

”hietahh”

Maar ja, ik laat hier wel even weten hoe het gegaan is.

graag dan kan ik eens kijken hoe ík dat voortaan ga aanpakken met die klanten;)

Bijdrager
    chocolate

Ik ving ook 350 voor mijn eerste site die op de ballen trok, mijn nonkel zei dat ik goed mocht doorrekeken en duidelijke afspraken moest maken

Bijdrager
    Marconius

Even een vraagje tussendoor, is het de gewoonte om met of zonder CMS te leveren? Zonder CMS heb je zo’n site zo in elkaar…

Ik verbaas me eigenlijk nog steeds enorm over de grote bedragen die hier worden genoemd. 100 euri is echt een enorme smak geld voor een jongere;)

Bijdrager
    MacBeer
    ”Marconius”

Even een vraagje tussendoor, is het de gewoonte om met of zonder CMS te leveren? Zonder CMS heb je zo’n site zo in elkaar…

Nee zeker niet. Een CMS is een speciale optie die je kan toevoegen. Omdat men er tegenwoordig zoveel mee bezig is denken veel mensen dat dit een ‘standaard’ optie is.
    Dat is het dus niet. Een CMS is iets om over na te denken als de klant graag zelf zijn website wil bijwerken met artikeltjes etc.

”Marconius”

Ik verbaas me eigenlijk nog steeds enorm over de grote bedragen die hier worden genoemd. 100 euri is echt een enorme smak geld voor een jongere;)

Ja, voor jongeren is het inderdaad enorm veel. Maar je krijgt hier voornamelijk antwoord van mensen die dit werk als beroep doen. Mensen die veel onkosten hebben die uit de vergoeding van hun werk betaalt moet worden.

En daarom worden die mensen ook boos als anderen die niet van die vergoedingen moeten leven datzelfde werk gaan doen voor veel lagere bedragen. Want op die manier denken opdrachtgevers dat het heel normaal is dat websites maar 100 euro en een boekenbon kosten. Dat is namelijk verzieken van de markt.
    Maar daar zal je zelf achterkomen wanneer je 600 euro per maand aan huur moet betalen, 300 euro aan andere lasten en per maand maar 450 euro binnenkrijgt omdat mensen niet meer willen betalen omdat anderen het goedkoper doen dan jij.

Bijdrager
    Marconius

Ik geloof niet dat veel jongeren er om zullen treuren als ze minstens 500 euri voor een site krijgen;)

Bijdrager
    wjgmspeedy

Het is hoe dan ook verzieken van de markt. Onder de marktprijs werken is niet goed. Maar als 15-jarige een bedrag van 20 euro per uur krijgen, is helemaal belachelijk. Deze bedragen zijn netto gewoon niet in overeenstemming met de werkelijkheid, voor iemand die wel alles netjes afdraagt.
    Overigens is dit een tendens in de hele maatschappij, alles moet zo goedkoop mogelijk. Personeel mag maximaal 18 jaar zijn, anders is het te duur. Niet alleen de DTP-ers en webdesigners hebben daar last van.

Bijdrager
    Peett-

Maar misschien is deze persoon wel even goed als iemand van 30.

Waarom zou hij dan moeten werken voor minder geld? Hij heeft dezelfde prestaties dan..

Ik kan het begrijpen dat mensen er niet helemaal zeker van zijn dat het even goed wordt als dat een echte professional het doet, maar dan moet het toch niet zijn dat hij voor heel weinig het moet doen?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 246)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.