18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Max08

Wat kan ik met een Mac Pro uit 2005

Ik overweeg om voor de kinderen een Mac pro te kopen.
    Prijstechnisch natuurlijk erg interessant, maar wat kunnen ze nog!

Ik heb o.a. twee Mac Pro’s waar ik eventueel interesse in heb.

Mac Pro
    2.3 GHz 2x
    2.5 GB geheugen
    250 GB Hdd

Wat is maximale OS wat deze kan draaien en welke beperkingen kom ik tegen tijdens gebruik.

Ik hoop dat er iemand is die het mij uit kan leggen, en of dit een prima machine is voor kinderen tot 13 jaar.

Mvg. Marcel

Bijdrager
    Nikita

Zo’n ding uit 2005 is een Power Mac, geen Mac Pro (die hebben nl een Intel CPU i.p.v. de PowerPC G5 chips).

Maximale OS wat je erop kunt draaien in 10.5.8 ( Leopard ).

Problemen waar je zoals tegenaan zult lopen: alle moderne software draait er niet op, want dat is geschreven voor een Intel Mac en niet meer voor de PowerPC Mac’s van weleer.

Verder zijn het best capabele machines, maar echt handig voor de huidige tijd zou ik ze niet noemen…

Bijdrager
    Max08

Het gaat met name om muziek, internet en mail.
    En dat voor een jongen van 10

Bijdrager
    Nikita

Dat zal best prima gaan, maar kan je niet beter een vroeg model Intel iMac nemen uit, zeg, eind 2006? Die hebben een Core2 Duo processor, waar je een stuk meer nog aan hebt. Prijstechnisch zal dat niet zo ver uit elkaar liggen, denk ik…

Bijdrager
    Max08

Vanaf 2006 is het Intel?
    Uiteraard is dat beter, maar qua prijs weer duurder.
    Misschien toch maar kijken naar een Intel machine.
    Zou je dan voor een kast of iMac gaan.

Bijdrager
    Nikita

Voor de iMac’s is het vanaf begin 2006 (Core Duo, en vanaf eind 2006 met Core2 Duo); de eerste Mac Pro is uit augustus 2006.
    Hier een hele vroege iMac (met Core Duo CPU): http://link.marktplaats.nl/760342101
    Deze is van eind 2006: http://link.marktplaats.nl/758103520

Hoeft allemaal niet zo duur te zijn (die laatste wordt € 250,- voor gevraagd).

Het voordeel van een Power Mac is dat je er meer HDD’s in kwijt kunt, voordeel van de iMac is dat het een alles-in-een apparaat is en een stuk minder stroom verbruikt dan die oude G5’s.

Bijdrager
    Max08

Is een Core Duo dan stukken sneller dan onderstaand?
    Onderstaand is een Mac mini, eigenlijk het mooiste ivm televisie.
    Tv annex monitor.

Processortype Intel Core Duo T2300 “Yonah”
    Processor snelheid 1.66 GHz

Bijdrager
    Max08

Bedoel uiteraard 2 Duo

Bijdrager
    Nikita

Core2 Duo is een 64-bit processor, de Core Duo is de 32-bits versie (en voorloper).

Een iMac met een Core 2 Duo processor is inderdaad sneller dan een Mac mini met een 1,66 GHz Core Duo (ook omdat de Mac mini een 5400 toeren laptop HDD heeft t.o.v. een 7200 toeren desktop HDD in een iMac).

Bijdrager
    DosEquis

Voor een kind van 10? Koop een iPad.

Vergeet niet dat een PowerMac G5 een energieslurper van jewelste is, 165 watt in rust en tot 450 watt als de CPU op volle kracht aan het werk is (bijv. een YouTube video afspelen via de Flash player).

Bijdrager
    Nikita

Je koopt voor een kind van 10 toch geen iPad? Sorry hoor, laat dat ding vallen en je bent 500 euro lichter… Bovendien heb je veel meer aan een PC dan een tablet.

Bijdrager
    Max08

YouTube, spele.nl, muziek enz.
    Ipad is geen optie.
    In dit geval een Mac mini de beste leus denk ik.

Bijdrager
    Nikita

Als je al een scherm hebt, waarschijnlijk wel. Bedenk overigens wel dat de iMac een veel betere grafische kaart heeft dan de Mac mini (als je wilt dat er ook meer dan alleen spele.nl mee kan worden gedaan qua spelletjes).

Bijdrager
    Max08

Genoeg stof tot nadenken.

Bedankt Nikita.

Gr. Marcel

Bijdrager
    Floris

@Max08 Ik zal een Mac Mini kopen met een PC scherm. Dat is veel goedkoper. Maar weet wel dat een iMac een betere grafische kaart heeft:nerd:. Op dit moment werk ik op de nieuwe Mac Pro, gekocht voor ca. 10.000. Natuurlijk is een Mac Pro voor uw kinderen geen optie, aangezien de prijs. Ga voor een iMac, 27″

Floris:nerd:

Bijdrager
    Max08

Fijn dat je mededeelt dat je 10.000 uitgeeft voor een Mac, dat maakt me niets uit.
    27 inch lijkt me ook wat overkill.
    Laten we het wel rieeel houden voor kinderen tot 13 jaar.

Bijdrager
    Nikita

Te meer als je, zo te horen, meer aan € 250,- maximaal zit te denken:lol:

Bijdrager
    Max08

;)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.