11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Gene

Wat is wijsheid? (upgrade)

Mijn Macbook wordt bijna 1 jaar. Reden voor een feestje, want een jaar geleden ben ik geswitched en sindsdien ben ik echt computers gaan waarderen.

Omdat er het een en ander staat te wachten in het najaar, Leopard, wil ik mijn Macbook trakteren op een geheugenuitbreiding. Ik denk dat maar voor de 2 GB ga, aangezien ik toch wel graag van snelle apparaten hou. Ik red me prima met m’n 512 MB op dit moment, maar ik soms bereik ik de grenzen. Vooral “zware” grafische progamma’s vind tie wat minder, ik denk dan coverflow tijdens het zoeken naar een liedje.

Wat is nou beter? Geheugen kopen via de Apple store (360,-) of via bijvoorbeeld een site als Macstuff (de helft minder)? Geheugen kaartjes wisselen lijkt me kinderspel, aangezien ze zelfs een gebruiksaanwijzing in het instructiemanual plaatsen.

Iemand anders ervaringen met deze kwestie en wat zou je zelf doen als je nog geen ervaringen hebt?

Da nog een andere vraag: Kan me iemand vertellen welke computers 64 bit zijn? Wat het doet, heb ik wel door, maar ze zeggen er niet bij welke computers voorbereid zijn.

thnx

Bijdrager
    aerosoul

Eerste vraag.. Gewoon bij ’n gewone winkel. Of zelfs bij ’n iCentre ofzo. Die hebben ook gewoon goedkoper geheugen waar perfect werkt..

Verder zijn alle G5’s 64bit en de intels met ’n intel core ->2<- duo dus de core duo’s niet.

Bijdrager
    Jordy

wat ik zou doen is naar de plaatselijke apple winkel gaan en daar voor minder dan 200 euro 2gb kopen.. vervolgens er daar laten in zetten dat binnen 2 minuten gebeurt is. of er zelf inzetten. :roll:

edit: ik zie net dat een 1024mb kingston module 40 euro kost bij mail-a-mac.. is geloof ik wel ex btw. ik hoorde van de week ook van een verkoper van icenter dat het geheugen flink in prijs gedaald is.. :)

Bijdrager
    mini11

even 2, kingston latjes scoren op http://www.alternate.nl , een heel goede winkel.:)

Bijdrager
    JeePee

512 MB is ook wel erg weinig, zeker bij een Intel Mac, deze lust nog meer RAM dan de PPC. Als beide geheugenslots makkelijk te bereiken zijn, dan zou je ze beide eenvoudig zelf kunnen vervangen, anders gewoon even naar een Apple Centre, dan zit er nog garantie op het plaatsen ook.:D

Je krijgt nooit spijt van meer geheugen, is mijn ervaring.:P

Bijdrager
    Nikita

Zeker niet via Apple kopen; ik heb laatst 2x 1 GB gekocht bij m’n PC-boer-om-de-hoek, Kingston modules zelfs, voor nog geen 80 euro in totaal. En het werkt uiteraard perfect!

En als je dan toch bezig bent met upgraden, is een nieuwe / grotere hardeschijf ook niet mis! Ik zag deze bij Informatique. Helaas pas leverbaar aan het einde van de maand (ik heb het nagevraagd), maar het is wél de grootste die ik tot nu toe heb kunnen vinden voor de MacBook. Ik zag er bij Alternate eentje van 300 GB, maar die is 12,5 mm hoog en de MacBook kan maximaal 9,5 mm hoogte aan. Plus, deze is ook nog ’s 5400 rpm tegenover 4200 rpm in de optionele 250 GB hardeschijf in de MacBook Pro!:D

Bijdrager
    Gene

Top!

Ik zag op enkele sites dat de modules vaak per paar worden aangeboden, ze zijn dan gematched aan elkaar. Lijkt mij dan toch de beste keuze, nietwaar?

Mijn harde schijf opwaarderen lijkt me (nog) niet echt nodig, alle muziek heb ik op een externe harde schijf staan. Misschien iets voor over een jaartje ofzo.

Bijdrager
    macmickey2

Even nog over je 64bit vraag. Volgens mij zijn in ieder geval de laatste versie’s van MacBook en MacBookPro (met de core duo) dus zeker wel 64bit compatibel en de eerste gen is dat volgens mij ook. Jij wilt natuurlijk weten of jouw MB “Leopard Ready” is en dat istie ook!! Leopard is 64bit maar mocht je computer dat niet “aankunnen” draait alles gewoon 32bit, no sweat. Het zal voor het gebruiken van de volledige grafische grapjes als Core Animation etc meer van je RAM vragen dan van je processor en aangezien je toch naar 2Gb gaat….Het klopt dat de modules gepaard zijn. Als je naar 2 Gb gaat heb je dus 2 modules van 1Gb in je apparaat zitten.

Bijdrager
    Nikita

Nee, alleen de Core2 Duo is 64-bit. De Core Duo is 32-bit. Niet dat dat nou zoveel uitmaakt voor de meeste mensen; plus dat Leopard daar natuurlijk ook op draait. Zou toch gek zijn, als Leopard wél op een G5 zou draaien (die is tenslotte 64-bits) en verder alleen op de Core2 Duo’s, maar niet op de Core ‘1’ Duo’s…

Wat 64 bits ook schijnt te ondersteunen is meer geheugen dan 4 GB. Maar de MacBook’s uit de huidige serie ondersteunen toch niet meer dan 3 GB (officieel is het 2 GB). Alleen de Mac Pro ondersteunt meer dan 4 GB…

Trouwens, ik dacht dat Leopard ook nog op de G4’s zou draaien, dus maak je maar geen zorgen :)

Bijdrager
    trabant

Leopard draait op een G4 en hoger.
    Zelfs op een acht jaar oude G4-400 met PCI-graphics zal het nog kunnen draaien.

Qua wáár geheugen kopen:
    OSX is erg kritisch waar het de kwaliteit van de geheugenchips betreft.
    En er is een groot verschil tussen Kingston KTR en Kingston Value RAM. Dat laatste is vragen om problemen.
    Bij Apple of de Apple Centres betaal je dan wel wat meer, maar je bespaart je wel een hoop gekloot waarop de kans met goedkoop geheugen groter is.
    Overigens heb ik bij MacStuff.nl ooit heel prettig geheugen kunnen ruilen. En zijn bieden ook Lifetime-geheugen aan, dat ook door heel wat Apple servicecentres wordt gebruikt.

Bijdrager
    Gene

Ik ga zowiezo eens navraag doen bij de plaatselijke Apple shop. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat dat geheugen zo duur moet zijn.

Overigens zag ik dat dat Value RAM geheugen ook een 4200 serie (kensington) was en niet de vereiste PC2-5300 DDR2 667 MHz-RAM. Misschien dat ik niet goed gekeken heb, maar producten die Value in de naam hebben staan mijd ik toch liever.

Als ik geheugen koop om als “ervaren” D.I.Y.-er in te bouwen let ik toch op de specificaties zoals deze in het boekje staan.

Leopard 64-Bit was alleen leuk geweest, dan had ik het gevoel dat mijn Macbookje niet helemaal verouderd was. Maar goed, dat wel goed komen, tegen die tijd is er weer zoveel veranderd.

Wat is trouwens een goed merk in geheugenland? Kesington, Lifetime (hopelijk niet de blokker Lifetime variant, dat welbekende z-merk) of andere?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.