13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    intuos

Wat is wijsheid?

Hoi hoi ik kijk al een tijdje hier rond op het forum maar eigenlijk nooit wat gepost :o. Ik vroeg me eigenlijk af wat nou slim is.

Ik word helemaal gek van Windows en alle problemen die ik er mee heb en weet uit ervaring dat een Appeltje veel lekkerder werkt en niet al dat gezeur met virussen en weet ik wat allemaal hebt. Dus ik heb besloten om over te stappen.

Mijn oog is gevallen op de Mac Pro die net uit is gekomen. Daar is echter al het eerste probleem: Omdat hij net uit is is het misschien beter te wachten totdat de kinderziektes eruit zijn?
    Dan misschien wel het grootste probleem: Rosseta. Ik gebruik me huidige computer voor Illustrator, Photoshop en wat 3D en Video. Ik las overal dat Adobe nog geen versie heeft uitgebracht waarmee je CS2 native kan draaien en dat alles nu gesimuleerd word door rossetta waardoor het weer trager is. Is het dan wel de moeite waard om te switchen aangezien ik CS2 eigenlijk altijd gebruik aangezien ik grafisch ontwerper ben. Ik moet CS2 gewoon goed kunnen draaien en beter als ik nu heb anders heb ik er nog niks aan toch?

Ik zou natuurlijk kunnen wachten tot begin 2007 waarneer hoop ik CS3 uitkomt en misschien er ook al een nieuwe Mac Pro is verschenen. Maarja ik word nu gek van Windows en me huidige computer en niet begin 2007 natuurlijk.

Dan nog de scherm keuze :p. Ik wil een 23inch ACD maar volgens mij zijn die ook nog niet geüpgrade. En ik las op MacRumors onder LCD’s: Don’t Buy – Updates soon:(

Dus het grote probleem samengevat wanneer kan ik nou eindelijk is een MAC aanschaffen? Ik heb er in het begin van het jaar ook al naar gekeken maar toen was het ook al niet de tijd. Het lijkt wel alsof er om de 6 maanden een nieuwe uitkomt want de Mac Book Pro staat bij MacRumors ook al op Don’t Buy – Updates soon en ik dacht dat die nieuw was ?! Is er überhaupt een goed moment om een MAC te kopen? Want dan koop ik nu een Mac Pro + 23 inch ACD en dan een maand later komt er een nieuwe ACD en 5 maanden later een nieuwe Mac Pro. Het komt op mij als nog niet Apple gebruiker een beetje raar over dat je product waar je zoveel voor spaard binnen 1 maand bij wijzen van spreken alweer geüpgrade word. Ach ik weet het gewoon even niet meer het is al een beetje lange tekst geworden zo onderhand en dat was niet eens de bedoeling :P.

Ter informatie deze config wou ik kopen em gebruiken voor Grafische werk (webdesign, drukwerk, 3D & Video):

Twee Intel Xeon dual-coreprocessors van 2,66 GHz
    2 GB (4 x 512 MB)
    2 x NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB
    500 GB 7200-rpm seriële ATA met 3 Gb/s
    1 x SuperDrive
    Zowel Bluetooth 2.0+EDR als AirPort Extreme
    Apple Keyboard en Mighty Mouse
    Mac OS X
    Vijf USB-poorten
    Twee FireWire 400-poorten
    Twee FireWire 800-poorten

Wat is wijsheid nu kopen of weer een half jaar wachten (en dan misschien wel weer met hetzelfe probleem zitten :p)

Bijdrager
    chocolate

Waarom nu al een config samen stellen voor begin 2007 ? Das nog zo een 4-5 maand. Denk wel dat er tegen die tijd prijsveranderingen/updates etc zullen zijn. Ik vind dat je iets voor uit loopt die hardware veranderd wel degelijk hoor. Dus die ACD niet druk in maken en zeker niet als je hem nu nog niet wilt kopen.

Bijdrager
    Slecht

Hier heb je een aantal photoshop tests, zodat je kan zien of het snel genoeg is vergeleken met je huidige pc. Als je op je pc daar dezelfde testjes eens probeert kan je de snelheid goed vergelijken.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=222939
    (van een andere discussie op deze forum)

Dus als de nieuwe mac pro redelijk in de buurt komt of zelfs sneller is dan lijkt mij de keuze al een stuk makkelijker.

Bijdrager
    intuos
    ”Slecht”

Hier heb je een aantal photoshop tests, zodat je kan zien of het snel genoeg is vergeleken met je huidige pc. Als je op je pc daar dezelfde testjes eens probeert kan je de snelheid goed vergelijken.

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=222939
    (van een andere discussie op deze forum)

Dus als de nieuwe mac pro redelijk in de buurt komt of zelfs sneller is dan lijkt mij de keuze al een stuk makkelijker.

Dankje! Dat ga ik even testen op me huidige pc:) Hoe kom ik alleen aan de tijden van de config van de mac pro die ik wil :)?

Moderator
    unSOUND

Waarom 2 grafische kaarten ?

Inactief
    Anoniem
    ”unSOUND”

Waarom 2 grafische kaarten ?

hij is graficus, meer videogeheugen is dan altijd meegenomen als je bedenkt dat Quartz Extreme alle grafische taken overdraagt aan de GPU en zo de processor vrijmaakt voor andere taken, wat zowat één van de belangrijkste redenen is waarom Mac’s zo geliefd zijn in de grafische sector.

Moderator
    unSOUND

Maar de kaarten kunnen niet in SLI modus werken… en hij gaat er maar een enkele 23 inch op aansluiten, want die tweede Display is bestemd voor een later komende Mac Pro… dus voor die 5 maanden dat je twee schermen hebt vind ik een extra kaart kopen een beetje zonde.

Bijdrager
    Byron

Wijsheid is, koop een mac wanneer je er een wilt kopen, er komt altijd wel iets nieuwers, mooiers, beters, etcetera uit, dus je kan wachten tot je een ons weegt..

macrumours.com heeft zowat bij elk product don’t buy – updates soon staan..

wel kan ik je miss aanraden te wachten op 2e generatie, en misschien eens kijken of je een lekkere G5 voor een prikkie ergens vandaan kan halen.. Dat zij prima bakken die voor wat jij doet uitermate geschikt zijn, en echt niet achterhaald ofzo..

Bijdrager
    MacBeer

Een graficus heeft bar weinig aan een enorm dikke videokaart. Waar de graficus wél veel aan heeft is RAM… zoveel als de portemonnee toestaat.
    De videokaart zorgt ervoor dat het scherm wordt opgebouwd. In photoshop zul je met in- en uitzoomen veel sneller het hele beeld zien met een stevigere videokaart. Maar je komt al een heel end met een 32 Mb kaart. En dat is gezien de huidige standaard al bar weinig. De kaart die nu standaard in de nieuwe machines zit is voor gebruik met grafische programma’s zeer zeker voldoende.

Een tweede videokaart zie ik ook totaal niet zitten. Ik heb er eentje om een tweede monitor aan te sturen. Maar die is slechts 8 Mb.

Mijn advies: spaar nu en wacht de gebruikersreakties van de MacPro af. Wacht ook vooral op de Adobe CS3. Als die laatste is gearriveerd koop je je de beste configiguratie die je op dat moment betalen kan.

Bijdrager
    Buzz

Aan één NVIDIA GeForce 7300 GT kan je al twee schermen hangen. Een 30″ en een 23″ tegelijk is het maximum. Een tweede grafische kaart heb je alleen nodig als je 3 of 4 monitoren tegelijk aan je Mac wil hangen.

Ook de 256 MB videogeheugen op de NVIDIA is méér dan genoeg voor grafisch werk met PhotoShop. Zoals MacBeer al zegt kan je het extra geld veel beter investeren in systeem RAM.

Dus kort samengevat: Alleen als je aan zware real-time 3D rendering doet, of je wil twee 30″ displays tegelijk aansluiten, dan is het handig om te investeren in een van de duurdere videokaarten (ATI Radeon X1900 XT of Quadro FX 4500). En alleen als je meer dan twee displays wil aansluiten is het handig om te investeren in meer dan één videokaart in je MacPro.

Bijdrager
    intuos

Dank jullie wel voor de tips. Wat betreft de grafische kaart ik had 2x geselecteerd in de config maar was 1x bedoelt :P de 7300 GT 1x voldoet voor mijn werk. Misschien is het dan toch een beter idee om in ieder geval af te wachten tot de 2e generatie. Laten we hopen dat dat niet al te lang duurt want dit beestje waar ik nu op werk gaat het niet lang meer volhouden :oops: . Heb ik in ieder geval tijd om wat extra bij te sparen voor 4 gig geheugen maarja wachten is nooit leuk zeker niet als je het eigenlijk echt nodig heb :)

Inactief
    Anoniem
    ”intuos”

Laten we hopen dat dat niet al te lang duurt want dit beestje waar ik nu op werk gaat het niet lang meer volhouden :oops: . Heb ik in ieder geval tijd om wat extra bij te sparen voor 4 gig geheugen maarja wachten is nooit leuk zeker niet als je het eigenlijk echt nodig heb :)

Zo snel zal er geen update komen van de Mac Pro, hij is nog maar 5 dagen geleden uitgebracht door Apple, en ze hebben niet zo de gewoonte om al na een maand te updaten tenzij er echt iets mis mee is.
    Je kan altijd blijven wachten op het nieuwste maar als je het echt nodig hebt kan je best niet blijven wachten.

Bijdrager
    Buzz

Aan de andere kant, als het even kan loont het vrijwel altijd de moeite om te wachten tot je je nieuwe aankoop echt nodig hebt. Gemiddeld zo elke 6-12 maanden wordt elk model van Apple wel geupdate. Bij andere fabrikanten is dat niet anders, daar ligt de frequentie soms zelfs nog hoger.

Voor het eind van dit jaar wordt Cloverton verwacht, de quad-core opvolger van de Xeon chip die nu in de Mac Pro zit. Grote kans dat er eind dit jaar of begin volgend jaar dus Mac Pros met deze chips worden uitgebracht, misschien zelfs wel met 8 cores in één machine. Een half jaar daarna komt er natuurlijk weer wat beters op hardwaregebied. En zo rond die tijd zullen ook Leopard en Adobe CS 3 er zijn. Kortom, er is nu al genoeg moois, maar er is nog veel meer in het vooruitzicht.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.