6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    LEXY

Wat is ‘thermal paste’?

Ik ga het inwendige kapotte geheugen van mijn iMac G4 vervangen en daarvoor heb ik een stappenplan op het net gevonden hoe ik dat moet doen. Alleen hebben ze het daar op een gegeven moment over ‘thermal paste’, maar ik heb geen idee wat dat is. Weet iemand daar de Nederlandse benaming voor en misschien een merknaam?
    Ik plaats nog even de betreffende passage erbij:

6. Before putting the bottom housing to the rest you must remove the old thermal paste (red marked on photo below) and apply new paste. Remember to first scrape off all of the old paste from the surfaces with a soft tool. Next, simply apply the paste evenly to the area highlighted on the photo below, without getting any in vent hole itself. Remember, this is how your iMac keeps cool so be sure to do this carefully. (you do not need to go overboard with the thermal paste – it’s just to fill in the surface imperfections in the mating surface – not build up a thick layer)

TNX, LEXY.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

thermal paste is warmtegeleidende pasta.
    zorgt voor een goede geleiding tussen electronische componenten en koellichamen.
    zit in een klein tubetje en kan je kopen bij electronicawinkels.
    als er staat dat je het moet gebruiken is het is wel belangrijk dat je dat ook doet.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik dacht dat thermal paste alleen gebruikt werd voor koeling van processors?
    Artic Silver is thermal paste van hoge kwaliteit en één van de duurste.

Enfin, die Imac is blijkbaar zo smal dat alle onderdelen vlug warm worden…
    Ik vraag mij dan ook af of zo’n platte (mooie) Imac wel zo duurzaam is bij intensief gebruik op lange termijn in vergelijking met de Tower modellen….. (24/24 u en 7/7 dagen)
    (Wellicht zal dat wel voor de doorsnee consument geen rol spelen.)

Bijdrager
    iJoost

De G4 (de flatpanel dus (de voorganger van de huidige platte modellen)) heeft een soort van warmte transportpijp van het moederbord (onder) naar de ventilator (boven). Als je ‘m openmaakt blijkt die pijp uit twee stukken te bestaan. Je kunt je misschien voorstellen dat het van belang is dat bij het weer inelkaar zetten die twee stukken met de juiste hoeveelheid thermische pasta weer op elkaar gezet worden.

Bijdrager
    XBL

Inderdaad, koelpasta. Gewoon met een bankpasje erop smeren (doe ik dan in ieder geval), niet met je vingers. Je gaat er niet dood aan, maar kleine stukje silver die via je huid in je bloedbaan komen zijn niet gezond…

Jochem

Bijdrager
    Schimmeltje

De oude vlakken wel met alcohol schoonmaken en niet met iets anders zoals in het geciteerde stukje staat.
    Artic silver kost €6 en is bij elke computeronderdelen winkel verkrijgbaar. (dus niet Dixons ofzo)

Je moet het artic silver zo dun mogelijk aanbrengen, het is alleen om poriën te vullen.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.