30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)
  • Q:
    Bijdrager
    compie

Wat is sneller, osx of Windows XP ?

Ik vraag me zo af :o

Als ik wel eens op een apple systeem speel, heb ik soms het gevoel dat het minder snel is dan een windoes xp systeem

dan heb ik het over het browsen en meer in het algemeen de feeling van het os. Bijvoorbeeld bij het slepen van windows of het scrollen.

Is dit verbeelding of is osx inderdaad wat indirecter/trager dan windows xp ?

:roll:

Bijdrager
    klaus

Dat klopt ook met mijn ervaring.

Ik heb het dan alleen over de user-interface. Het werken met de computer gaat gewoon sneller bij mij op m’n mac dan op m’n pc.
    Tiger is een stuk sneller qua interface dan Panther.

Naar wat ik al gelezen heb zullen de intelmacs het nog sneller doen op dit vlak.

Bijdrager
    Hobbes

ligt natuurlijk ook grotendeels aan je computer.
    Als je een MacMini vs een AlienWare hi-end comp zet…

Bijdrager
    Matthi
    ”klaus”

Dat klopt ook met mijn ervaring.

Ik heb het dan alleen over de user-interface. Het werken met de computer gaat gewoon sneller bij mij op m’n mac dan op m’n pc.
    Tiger is een stuk sneller qua interface dan Panther.

Naar wat ik al gelezen heb zullen de intelmacs het nog sneller doen op dit vlak.

Computergenie beweert juist het tegendeel, dat osx trager is dan XP..

Zelf ben ik nu een 2 tal maand in het bezit van een powerbook en ik werk veel liever op osx dan xp.. Ik werk zelfs vlugger op osx dan XP, mede door exposé..

Bijdrager
    Freek.

Bij mij werkt OSX een stuk sneller (en werk ik veel rapper op OSX) [size=9:c2239a7805]En heb ik veel minder werk aan m’n OS.[/size:c2239a7805]

PS: Een kakelvers schoon XP op een vlotte pc draait nog wel soepel. Maar het valt mij op dat de pc’s op het werk binnen de kortste keren als dikke stroop werken terwijl de Mac’s nog snel als altijd blijven.

Moderator
    unSOUND

@ Computergenie: Ik vind het op zich leuk dat je zoveel interesse toont, maar zo’n beetje iedere vraag die je stelt is al eens eerder gesteld, zo ook deze. Dit forum heeft een prima zoekfunctie, waarmee je in korte tijd veel meer antwoorden kunt vinden.

Maar nog even on topic:

Wat jij beschrijft klopt. OS X lijkt trager, omdat de grafische schil namelijk een vertraging gebruikt, door vensters te laten in-en uitfaden in plaats van direct. Dit heeft als gevolg dat alles minder *pats* op je scherm geknald wordt, en dat oogt inderdaad iets trager. Microsoft heeft ook al aangegeven dit systeem toe te gaan passen, omdat het ( zeker op de lange termijn ) veel rustiger is voor je ogen.

Let dus wel, dit geldt enkel voor de grafische trucs van OS X, de werking van OS X, dus het zoeken, lezen en schrijven van data gaat wel op volle snelheid.

Bijdrager
    MacBeer

Klopt wat UnSound zegt. De term die we hier vaak voor gebruiken is ‘snappyness’. De vorige generatie OS-sen van Apple hadden niet de Aqua interface. Het openen van vensters etc ging in die systemen ook sneller dan in het huidige OSX.

Het heeft inderdaad te maken met de vele toegevoegde grafische effecten, maar ik weet zeker dat als dit tragere gevoel van de Finder een probleem was geweest dat Apple het had opgelost. Ik vind het totaal niet erg.

Bijdrager
    compie
    ”unSOUND”

@ Computergenie: Ik vind het op zich leuk dat je zoveel interesse toont, maar zo’n beetje iedere vraag die je stelt is al eens eerder gesteld, zo ook deze. Dit forum heeft een prima zoekfunctie, waarmee je in korte tijd veel meer antwoorden kunt vinden.

.

Is dat zo?.. ik had echt eerst gezoch in de zoekmachine, maar die gaf geen resultaten. Dus als je zoiets zegt, laat dan direct even de topics zien zou ik zeggen. :D

Ik ben nog maar kort lid en heb 3 vragen gesteld, over nieuwe panels in monitoren, osx on intel videokaarten en xp vs osx snelhied. Dus show me de topics zou ik zeggen :wink:

Bijdrager
    klaus
    ”Matthi”

Computergenie beweert juist het tegendeel, dat osx trager is dan XP..

Zelf ben ik nu een 2 tal maand in het bezit van een powerbook en ik werk veel liever op osx dan xp.. Ik werk zelfs vlugger op osx dan XP, mede door exposé..

Matthi, met dat ‘sneller werken op osx’ bedoel ik dan de totale tijd die het neemt om een bepaalde taak of taken af te handelen, de workflow gaat sneller, ondanks dat de gui wat minder alert reageert dan op windows xp.

Je had het dus allicht wat verkeerd opgevat, mijn redenering! Mijn stelling komt dus overeen met die van Unsound en andere.

Prettig weekend!

Moderator
    unSOUND
    ”computergenie”

Dus show me de topics zou ik zeggen :wink:

Sommige mensen geloven je gewoon niet op je woord… :innocent:

“Trage” OS:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=5893&start=

Specs van de Apple schermen:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=2752&start=
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=35468&highlight=

Over OS X <> intel videokaarten:
    http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2040#reactions

Bijdrager
    compie
    ”unSOUND”
    ”computergenie”

Dus show me de topics zou ik zeggen :wink:

Sommige mensen geloven je gewoon niet op je woord… :innocent:

“Trage” OS:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=5893&start=

Specs van de Apple schermen:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=2752&start=
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=35468&highlight=

Over OS X <> intel videokaarten:
    http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2040#reactions

ik heb de topics gelezen, maar vindt dat ze niet goed aansluiten op mijn vragen, sorry

maar goed, evenwel bedankt voor de tip.. het zijn wel goede topics en informatief, vooral over trage os vondt ik interessant :)

thx

Moderator
    unSOUND

Het is echter wel zo dat de topics wel voor 90% over hetzelfde onderwerp gaan. Hier om macosx.nl wordt er dan vaak de voorkeur aan gegeven dat je dan ook in dat topic verder gaat… Geneer je dus niet om een oud topic te kapen voor een vraag die over hetzelfde stukje hardware/software gaat.

:)

Bevalt het verder wel… OS X ?

Bijdrager
    Jaffster

Mijn ervaring :

Foreground tasks (wat je ziet) : ongeveer gelijk
    Background tasks (wat je niet ziet) : OSx by far
    Multitasken : …. OSx ….. Windows kan dit gewoon niet :P

Grtz

Jaffster

Bijdrager
    vogel

Zoekfunctie of niet, ik heb deze vraag ook al heel vaak voorbij zien komen.
    Mijn ervaring? XP “voelt” sneller. Vensters openen zo ongeveer recht in je gezicht en scrollen gaat supersnel, maar deze dingen gaan te snel voor mij. Ik scroll vaak voorbij de dingen waar ik wezen moet bijvoorbeeld. Ik heb in Tiger wel de vertraging op het openen van vensters op minimaal gezet, om het pats-gevoel van windows te krijgen.
    OS X “werkt” sneller. voor mij althans. Ik denk dat als ik me in XP zou verdiepen, ik er ook aardig snel mee zou kunnen werken. Maar veel Windows gasten vragen zich af hoe het kan dat ik van alles tegelijk doe met mijn Mac.
    Dit zijn alleen maar mijn ervaringen.

Bijdrager
    Appletaart

doei

Bijdrager
    reposte
    ”unSOUND”

Waarom zet je dan geen pagina op met alle vragen en bijbehorende antwoorden? Dan hoef je geen forum meer te runnen:evil:

Moderator
    unSOUND
    ”reposte”

Waarom zet je dan geen pagina op met alle vragen en bijbehorende antwoorden?

Die hebben we reeds, die heten FAQ’s.

Maar niemand leest ze, want het kost immers minder moeite om een nieuw topic te maken…

:|

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”Appletaart”
    ”Jaffster”

Multitasken : …. OSx ….. Windows kan dit gewoon niet :

Ik tik dit b.v. terwijl een mp3 song afspeeld, bittorrent aan het downloaden is, en er een divx–>dvd conversie plaatsvind.

Is dat alles? :P

Bijdrager
    reposte
    ”unSOUND”

Maar niemand leest ze, want het kost immers minder moeite om een nieuw topic te maken…:|

Daar is een forum toch voor? Of vergis ik me?

:sotp:

Ja, sorry…:P

Moderator
    unSOUND
    ”reposte”
    ”unSOUND”

Maar niemand leest ze, want het kost immers minder moeite om een nieuw topic te maken…:|

Daar is een forum toch voor? Of vergis ik me?

Je vergist je. Een forum is niet alleen om topics te maken.

Een forum is om dingen met elkaar te bespreken, niet om door elkaar te kakelen. Door 20 topics over hetzelfde te maken krijg je dat dus… door elkaar heen kakelen. Een nieuw topic maken is alleen nodig als er nog niet eerder over dat onderwerp gepost is.

Tevens is een forum een bron van informatie. Met de komst van te veel dubbele topics wordt zoeken naar informatie ook steeds moeilijker.

Bijdrager
    reposte

Understood:)

Bijdrager
    compie
    ”unSOUND”

.

:)

Bevalt het verder wel… OS X ?

ja, het werken met osx is een andere ervaring,

maar als je van xp naar osx gaat, mis je in het begin bepaalde zaken

in xp heb ik een systeem die ik helemaal gefintune heb

cache, programma’s versnellen( preloaden), delay van menu’s zetten, enz

in osx weet ik nog niet de fijne kreepje, op het oog lijkt het minder configureerbaar.. ,maar dat zal nog wel komen als ik het beter ken

Bijdrager
    MacBeer

OSX hoef je inderdaad niet zo te fine-tunen als XP om het lekker te laten lopen. OSX is een OS dat je gewoon gebruikt. Het enige dat je moet doen is de doodgewone huis-tuin- en keuken dingen instellen. Ik zou als ik jou was zoveel mogelijk snuffelen en gewoon gebruik maken van OSX. Je komt vanzelf dingen tegen die niet duidelijk zijn. En dan kom je maar naar hier;)

Moderator
    unSOUND
    ”computergenie”

[in xp heb ik een systeem die ik helemaal gefintune heb

cache, programma’s versnellen( preloaden), delay van menu’s zetten, enz

Dat kan met OS X ook hoor… alleen heeft OS X geen register. Maar bijna elk programma heeft een .plist bestand, waarin de eigenschappen van het programma staan… hier is een koop te tweaken.

Bijdrager
    dennis90

Gelukkig heeft Osx geen register 8) 8)

Onder xp zit elke maand mijn register bom vol met troep:evil:

Bijdrager
    Matt-le-Boss

ff offtopic:P

”MacBjorn”

“A paperclip can be a wonderous thing. More times than I can remember one of these has gotten me out of a tight spot” – MacGyver

HAHAHAHA

MacGyver, fantastische vent is dat toch, ik keek het vroeger vaak. Wonderbaarlijk hoe die zich toch altijd weer op een of andere veel te ingewikkelde maar voor hem toch oh-zo-makkelijke manier uit benarde situaties wist te halen… Is het tegenwoordig nog op tv of niet?

*edit* ik zie nu die quote staan op flabber, grappig artikeltje

Bijdrager
    edwin.bossier

Multitasken : …. OSx ….. Windows kan dit gewoon niet

Ik zit hier momenteel op mijn P4 Windows XP machine te werken in Dreamweaver terwijl ik luister naar One more thing #7 in iTunes, Outlook open staat, Word open staat, ik deze reactie tik in Internet Explorer,…multitasken in Windows werkt dus wel degelijk meer dan behoorlijk en dat al langer dan op een Mac (geef toe, voor OS X was multitasking op een Mac een grap)…

Wat OS X wel beter doet is multitasken wanneer programma’s zeer grote bestanden hebben open staan zoals Photoshop en dergelijke.

Bijdrager
    atropos

Die programma’s zijn geen van allen echt cpu-intensief. Ik kon dat zelfs met gemak op oude iMac G3’tjes met OS 8.5 (school had die nog in het begin van het jaar)…

Probeer eens op jouw Windows machine je netwerkkaart volledig te belasten (in LAN tegen 100/1000mbps files door te sturen met bv DC++), een DVD rippen, een CD/DVD branden en dan een A0 300dpi in PS aanmaken en ff vullen met een solid color. Ik kan je garanderen dat je systeem gaat hangen.

Ik ging vroeger altijd naar LANs met mijn P4 3.4 en ik nam aan dat het normaal moest zijn dat als je zwaar aan het downloaden was, dat je niets anders meer kon doen en dus maar ff moest rondwandelen en iets gaan eten. Vorige maand ging ik met mijn PM G5 en ik had geen enkel probleem met al deze dingen tesamen te doen.

Bijdrager
    vogel
    ”edwin.bossier”

Ik zit hier momenteel op mijn P4 Windows XP machine te werken in Dreamweaver terwijl ik luister naar One more thing #7 in iTunes, Outlook open staat, Word open staat, ik deze reactie tik in Internet Explorer,…multitasken in Windows werkt dus wel degelijk meer dan behoorlijk en dat al langer dan op een Mac (geef toe, voor OS X was multitasking op een Mac een grap)…

Wat OS X wel beter doet is multitasken wanneer programma’s zeer grote bestanden hebben open staan zoals Photoshop en dergelijke.

Voor OS X… Dat is alweer vier jaar geleden man. En ja, dat was een grap, maar ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van jouw Windows multi-tasking voorbeeldje.

Bijdrager
    Kyokushinkai
    ”vogel”
    ”edwin.bossier”

Voor OS X… Dat is alweer vier jaar geleden man. En ja, dat was een grap, maar ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk ben van jouw Windows multi-tasking voorbeeldje.

Agreed. Ik kon Photoshop CS, Illustrator 10, Xpress 6, Flash Mx, Flash MX 2004, iTunes, Mail, Safari, SubEthaEdit, Adium en Transmit naast elkaar draaien op een 466 MHz PowerMac G4 met 384 MB RAM en OSX Panther, waarbij ik Binnen no-time kon switchen tussen de programma’s en alles prima liep. Uiteraard is het niet het snelste van het snelste, maar er is prima mee te werken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.