6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    LaurensMc

Wat is nu precies 75 dB?

Het is misschien een domme vraag, maar ik zou niet willen dat ik m’n oren onherstelbaar beschadig.
    Zou iemand me kunnen zeggen hoeveel 75 dB is op een iPod? Moet je je volume dan op 3/4 van het maximum zetten, of op de helft, of op 1/4?
    alvast bedankt :wink:
    Ahja, ik heb de gewone iPod-oortjes, als dat wat uitmaakt :)

Bijdrager
    computer space

75 dB is verre van schadelijk. Dit is een normaal luisterniveau voor muziek. Maar je hoort het op 1m afstand te meten. 100-110 db op 1m afstand begint wel flink veel van je oor te vragen. dB aanduidingen op geluidsapparatuur zeggen bijzonder weinig. Vooral ook omdat speakers zeer veel variatie in rendement hebben. sommige produceren 70db bij 1W, maar 90db bij 1W kan ook prima. Dat scheelt dus een factor 100 in geluidsdruk! Volgens mij heb je zelf wel door of je wel of niet goed bezig bent :P

Bijdrager
    ragoooon

Ik dacht dat de ipod max iets van een 100db had, dus denk ik dat je voor 75db je volume op 3/4 moet zetten.

Bijdrager
    The – DDD

Niet helemaal…

Decibel is een logaritmische schaal. En het lijkt mij dat het lineair opschroeven van je uitgangsvermogen niet tot gevolg heeft dat de het aantal decibel lineair stijgt.

En wat betreft een gezond volume… Het is heel moeilijk te zeggen. Maar ik denk dat wanneer je met een europese iPod gewoon goed zit als je niet verder gaat dan 3/4 met de standaard doppen.

Er zijn natuurlijk meer factoren die een rol spelen, hoe hard is de muziek opgenomen bijvoorbeeld opgenomen, welke toonhoogtes zijn het meest aanwezig, is het nummer genormaliseerd?

Het is trouwens niet alleen volume wat schadelijk is. Het is ook belangrijk dat je oren, net als je spieren, voldoende rust krijgen. Geluid op een hoog maar niet direct schadelijk volume is op de langere duur ook schadelijk. En dan moet je denken aan het in hebben van je doppen langer dan een uur met 2/4de volume.

Overigens, mensen die klagen dat dat te zacht is hebben over het algemeen al een flinke gehoorbeschadiging, meest waarschijnlijk opgelopen door kroeg/discotheek bezoek in de weekeinden.

Bijdrager
    juulonline

Dat laatste suggereerd dat gehoorbeschadiging door lawaai een vermindering van geluidsvolume veroorzaakt. Is niet waar. Bij lawaaibeschadiging hoor je niet minder hard, je verliest het vermogen geluiden van elkaar te onderscheiden, ofwel het geluid dat je waarneemt wordt meer een brij. In een lawaaig cafe hoor je bv wel dat iemand iets zegt, je onderscheidt alleen niet wat hij zegt.

Bijdrager
    macb

Elektrische mixer, koffiemolen (70-80 dB), druk restaurant (70-85 dB), F16A straaljager op 3000 m hoogte (74 dB) :wink:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.