12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    ND_RDAM

Wat is nou de juiste keuze?

Ik ben dus van plan om over te stappen naar een Mac omdat ik hiermee mijn werk gewoon vele malen beter kan uitvoeren (grafisch vormgever). Ik ben al een tijdje aan het zoeken en zoek een niet al te dure (€ 1000 +/- ) Mac.

Nou ben ik erg aan het twijfelen tussen een:
    -IMac G5
    -Powerbook G4
    -Powermac G5

Programma’s als Photoshop / Illustrator e.d moeten dus vloeiend lopen.

Iemand advies?

Alvast Bedankt,

Moderator
    unSOUND

In volgorde van geschiktheid:

PowerMac G5
    iMac G5
    PowerBook G4

Bijdrager
    ND_RDAM

Nou ben ik aan het kiezen tussen een Powermac G5 met:

Processor: 2 X G5(Dual Core) – 1800 MHz Geheugen: 1250 MB Harddisk: 230 GB
    Poorten: USB FireWire UTP VGA ADC

Of een nieuwe 20″ Imac met Core 2 Duo..

Programma’s als photoshop / illustrator moeten dus vloeiend kunnen lopen, welke van de 2 is beter?

Bijdrager
    trabant

Geen van beide.
    Nu CS3 ook op de intelmacs lekker loopt, doen alle grafici hun dual G5 Power Macs juist de deur uit. Dus moet je een Mac Pro hebben, met veel geheugen, dat spreekt vanzelf.

Als het om je werk gaat, dan heb je een btw-bon nodig, en die zijn bij tweedehandsjes schaars.

Moderator
    unSOUND

Aan de andere kant: juist nu de meeste hun afgeschreven G5’s weg doen voor Mac Pro’s, kun jij mooi een G5 scoren voor weinig… en jij kunt er nog prima mee vooruit. Afgeschreven betekend immers enkel dat hij is terugverdiend, niet dat hij zijn werk niet meer kan doen…

Bijdrager
    ND_RDAM
    ”trabant”

Geen van beide.
    Nu CS3 ook op de intelmacs lekker loopt, doen alle grafici hun dual G5 Power Macs juist de deur uit. Dus moet je een Mac Pro hebben, met veel geheugen, dat spreekt vanzelf.

Als het om je werk gaat, dan heb je een btw-bon nodig, en die zijn bij tweedehandsjes schaars.

Freelance Grafisch Vormgever dus werk voor me zelf:) Maar vergeet niet dat ik er al te veel geld aan uit wil geven omdat ik wil kijken of een Mac wel wat voor mij is, maar ik moet er wel gewoon dergelijke dingen als PS, Illus etc. En als dat eenmaal wat is dan komt een MacPro vanzelf wel:)

Bijdrager
    J.C.

Kun je trouwens je licentie van PC naar de Mac mee nemen? Dit is natuurlijk wel belangrijk, als je nu een CS2 licentie hebt, en die mee kan nemen naar de Mac, dan kan je natuurlijk beter voor de PPC G5 processor gaan. Als je een CS3 licentie hebt, of je huidige licentie van plan bent snel de upgraden, dan kan je beter voor de 20 inch iMac gaan…

Bijdrager
    ND_RDAM

Hoezo is het niet goed om Cs2 om bv die Imac te zetten?

Ik moet er trouwens ook programma’s als 3d Studio Max op gaan runnen gaat dat met de imac of g5 goed(zie stats hierboven)?

Moderator
    unSOUND
    ”ND_RDAM”

Hoezo is het niet goed om Cs2 om bv die Imac te zetten ?

Er zijn grofweg gezegd 2 soorten Macs. De PPC Macs met een G3 / G4 of G5 processor, en de Intels met een Core Duo of Core 2 Duo. Dat voorop.

En er zijn 2 soorten software. PPC en Universal. PPC software is geschreven om op een PPC Mac te draaien, Universal kan op zowel een PPC als een Intel draaien. PPC software op een intel werkt trager, en geeft soms problemen. Adobe CS1 en CS2 zijn dus van doe PPC programma’s, CS3 is Universal en kan dus zonder problemen op beide soorten Macs.

Bijdrager
    J.C.

3D Studio Max draait volgens mij niet op een Mac, althans niet via MacOS X.
    Cinema 4D wel.

Bijdrager
    mvdenberg

Ik zou gaan voor:
    OF een tweedehandse powermac G5: vele uitbreidingsmogelijkheden (ram, harddisk)
    Hier kun je met gemak CS2 op draaien.

Of een nieuwe iMac. Maar ik weet niet hoe intensief je de programma’s gebruikt, dus ik weet niet of een iMac het wel gaat trekken.

Maar omdat je toch nieuw bent in de mac scene, zou ik eerst voor een powermac G5 gaan, en dan later een mac pro intel scoren.

Bijdrager
    .Arne

Als je trouwens perse 3D Studio Max nodig hebt, kun je beter voor een Intel iMac gaan. Dan kan je nog altijd via Parallels Dekstop of BootCamp toch met dat programma aan de slag. :wink:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.