30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)
  • Q:
    Bijdrager
    Halfduplex

Wat is mijn Mac Pro begin 2009 (4.1) nog waard ?

Hoi

Ik ben van plan mijn Mac Pro te verkopen en er een iMac (5k) of een Mac mini voor terug te kopen,
    ben er nog niet uit welke, advies is dus welkom:) .

Maar nu is mijn vraag wat is mijn Mac Pro uit begin 2009 model 4.1 – A1289 nog waard, ik dacht zelf aan ongeveer 800 euro, hier onder de spec’s.

– Quad-core Intel Xeon 2,66
    – Apple origineel 16 GB ram werkgeheugen
    – ATI Radeon HD 4870 – 512 MB
    – WD hdd 640 GB
    – WD VelociRaptor 160GB (Type WD1500HLFS)

Verder heb ik alle boekjes, CD/DVD’s en de originele doos nog en ziet de Mac er optische nog erg netjes uit.

Gr, Halfduplex

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Vijf- tot zeshonderd Euro lijkt mij redelijk.

Bijdrager
    Halfduplex

IK mag hopen van niet, dat is namelijk een iMac uit 2009 21’5” met 8 gb ram en 3 Ghz namelijk waard

Bijdrager
    TheBigZ

Waarom zou je die Mac Pro verkopen?
    Met een betere videokaart er in, en eventueel een SSD, kun je nog jaren vooruit.
    Voor de videokaart zie http://www.onemorething.nl/community/topic/videokaart-finalcut-x/

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Tja, zo’n machine deprecieert nou eenmaal. Zelfs het huidige basismodel (en ondertussen alweer behoorlijk oude late 2013) iMac heeft meer processor- en GPU-kracht aan boord. De techniek staat niet stil.
    Vergeet niet dat dat ding ondertussen alweer 6 jaar oud is hé. Nog een jaartje en dat ding is officieel EOL. Vanaf dat moment zal de waarde nog verder omlaag gaan.

Bijdrager
    TheBigZ

Dat valt allemaal nog erg mee. De MacPro4,1 is qua processor niet eens zoveel slechter dan de Mac mini Late 2012 quadcore (de snelste Mac mini).
    Mac Pro: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=w3520
    Mac mini: http://browser.primatelabs.com/geekbench3/search?q=3615qm
    Daarom snap ik ook niet waarom je deze Mac Pro zou willen inruilen voor een Mac mini.
    (Met een nieuwe videokaart ben je weer in business.)

Bijdrager
    Halfduplex

@Waffle.
    Sorry hoor maar het basis model is lange bij na niet net zo snel als deze mac pro, sterker nog ik heb ook een macbook pro 13” uit 2014, de alle snelste en die scoort in de benchmark net zo hoog als mijn mac pro.
    En dan nog waarom is een iMac uit 2009 net zo veel waard ?

@TheBigZ

Waarom ik hem weg wil doen is om de ruimte en stroomverbruik, kwa snelheid zit het eigenlijk wel goed.
    Een ssd heb ik er nu al wel in zitten maar ik zou kraag een pci-e ssd willen en gebruik willen maken van de TRIM functie, ook kunnen hier geen apple thunderbolt display’s op aangesloten worden.

Bijdrager
    TheBigZ
    Halfduplex op 28 maart 2015

Een ssd heb ik er nu al wel in zitten maar ik zou graag een pci-e ssd willen…

Je kunt met een Sonnet Tempo PCI express kaart in je Mac Pro een bootable SSD op SATA3 snelheid krijgen.

Bijdrager
    Halfduplex

Klopt, maar al het geld wat ik er dan in ga stoppen kan ik dan beter besteden aan een andere mac.

Bijdrager
    TheBigZ

Een iMac 5K als vervanging snap ik, maar een Mac mini slaat natuurlijk nergens op als vervanging van deze Mac Pro (vind ik). Maar het is jouw beslissing/geld.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@Waffle.
    Sorry hoor maar het basis model is lange bij na niet net zo snel als deze mac pro, sterker nog ik heb ook een macbook pro 13” uit 2014, de alle snelste en die scoort in de benchmark net zo hoog als mijn mac pro.
    En dan nog waarom is een iMac uit 2009 net zo veel waard ?

Ja, een dual-core mobile processor vergelijken met een quad-core HyperThreading Xeon. Dat is niet helemaal eerlijk. Kijk dan liever naar de 15″ MacBook Pro die een wat serieuzere processor bevat. Voor zo’n €500 minder dan de originele prijs van jouw Mac Pro krijg je een 2.2GHz quad-core i7 (met HyperThreading). In Geekbench 2 scoort deze 12,000 punten. De Mac Pro “maar” 8,100. Dat is nog steeds veel, maar het is ondertussen ver van een snelheidsmonster. Als je daadwerkelijk een 5K iMac wilt kopen krijg je daar standaard een 3.5GHz i5 in die 10,700 punten scoort. Dus met je nieuwe Mac ga je er wel flink op vooruit. T.o.v. het huidige topmodel Mac mini (met 3.5GHz i7) ga je er maar 100 punten op vooruit.

Overigens is die iMac ook niet zo bijzonder veel waard. Als je realistisch bent kan je er zo’n €400 voor krijgen, alhoewel ik denk dat je het met minder zult moeten doen. €500 –laat staan 600– is echt te ver gegrepen. Tenzij je er al een SSD e.d. in hebt gestopt natuurlijk, dan kan je wel rond de €500 gaan zitten. Maar of je dat er dan ook voor krijgt…

Bijdrager
    Halfduplex

@waffle
    Ik zie die imac toch regelmatig te koop staan voor 5 a 600, nou wil dit natuurlijk idd niet zeggen dat ze dit er ook voor krijgen.
    Ik zag mijn mac pro ook te koop staan voor tussen de 600 a 800 euro maar dan met iets mindere spec’s.
    Nou heb ik op de site http://www.mac2sell.net/ gekeken wat hij volgens hun nog waard is en dan kom ik op een bedrag van 730 euro uit.
    Het is trouwens altijd wel ”wat de gek er voor geeft”

Bijdrager
    Hyrax

Als je ‘m inruilt bij een APR zoals Amac dan krijg je er €538 voor als je dat op hun website invult. Lijkt me dat dat particulier zeker minimaal 50% hoger is want zij moeten er ook winst op maken

Bijdrager
    Halfduplex

@Hyrax
    Dat valt me dan weer heel erg mee, en die 730 lijkt me dan ook aardig te kloppen.

Nogmaals voor de mensen die het niet snappen dat ik hem weg wil doen is, ik wil geen 1000 euro inverteren in hardware zoals een videokaart en een PCI-E ssd, ter wel ik er 750 voor kan krijgen en er weer eens 750 bijleg ik dan klaar ben met een mac mini, en ik kan er in de toekomst ook nog eens 2 thunderbolt display’s op aan kunnen sluiten.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

@Halfduplex

Tools en websites als Mac2Sell lopen sterk uiteen. De één geeft een machine een veel te hoge resale waarde, en de ander een veel te lage. Je kan beter kijken naar de prijzen waartegen ze daadwerkelijk op de tweedehandsmarkt van handen wisselen. Tussen Marktplaats (waar mensen sowieso altijd te veel vragen, wie betaald er nou €500 voor een Mac Pro uit 2006?:roll: ) en eBay kan je zien dat de gemiddelde prijs ongeveer $600 is, wat overeen komt met ruwweg €550. Gezien je nog wat extra RAM hebt kan je er misschien €50 bij optellen. Als je van plan was de computer op Marktplaats aan te bieden zou ik insteken op €600. Vanaf dat moment moet je maar zien wat de biedingen gaan doen. Als je de tekst een beetje overtuigend schrijft kan je er vast meer voor krijgen.:wink: Dat is volledig in jouw voordeel natuurlijk.

Datzelfde geldt voor de iMac –kijk maar eens op Marktplaats. Mensen zetten hem er voor €600 op, maar uiteindelijk gaan de biedingen niet veel hoger dan €400.

Bijdrager
    TheBigZ

…en ik kan er in de toekomst ook nog eens 2 thunderbolt display’s op aan kunnen sluiten.

Tja als je 2x €1149 voor een Thunderbolt display wilt uitgeven… moet je natuurlijk ook zelf weten.

Bijdrager
    TheBigZ

ik wil geen 1000 euro investeren in hardware zoals een videokaart….

Voor €360 heb je een hele snelle GTX 970 videokaart met 3 DisplayPort uitgangen (inderdaad, geen Thunderbolt).

Bijdrager
    Halfduplex

Volgens mij kan die videokaart niet in mijn mac.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Zeker wel. Je zult geen boot screen (grijze scherm met het appeltje) zien want de kaart heeft geen Mac-specifieke firmware, maar verder werkt het gewoon. De drivers ervoor zitten al in OS X ingebakken.:)

Bijdrager
    TheBigZ

Zeker wel. (Wat Waffle zegt, de GTX 970/980 drivers zitten standaard in Yosemite.)
    Zie o.a. deze website voor veel info: http://barefeats.com/gtx980.html

Bijdrager
    Halfduplex

Nou ik heb hier in het verleden wel eens op gezocht en toen bleek het allemaal niet zo simpel.
    Dit heeft met de bios rom van de videokaart zelf te maken, het komt er op neer dat je niet zomaar een videokaart kan pakken en die in je mac kan prikken ook al is het het zelfde type !!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ja, tien jaar geleden wel ja. PowerPC Macs waren deden daar moeilijk om omdat ze écht speciale firmware nodig hadden om door OpenFirmware “gezien” te worden. Dat is nu verleden tijd.

Zie ook hier een MSI GTX 970 in actie:

Bijdrager
    Halfduplex

Wel erg mooi, ik moet er maar eens over na denken, al is de ssd en het stroomverbruik van de mac de grootste factoor waarom ik een nieuwer model wil.
    Ik heb trouwens nu een Samsung evo 840 256 gb er in zitten maar hier loopt de mac soms op vast en de trim funtie is niet aan omdat dit geen apple ssd is.

Bijdrager
    Le Big Mac

SSD’s van OWC hebben een eigen vorm van TRIM, daar hoef je geen PCI-ssd voor te kopen. En als de snelheid een punt is, kan je er ook 2 in Raid-0 zetten. Liever niet met de in OSX ingebouwde raid-functionaliteit, maar met Softraid.

Stroomverbruik: tja dat is een feit. Maar hoeveel uur staat je MP per dag aan?

Bijdrager
    TheBigZ
    Halfduplex op 29 maart 2015

… en de trim funtie is niet aan omdat dit geen apple ssd is.

TRIM heb je niet per se nodig. (Dat is al vaker uitgelegd hier op het forum.)
    http://www.onemorething.nl/community/topic/mac-mini-met-ssd-en-hdd-fusion-of-niet/

Bijdrager
    Le Big Mac
    TheBigZ op 29 maart 2015

TRIM heb je niet per se nodig.

TRIM verhoogt anders wel de prestaties + levensduur. Ik had eerst SSD’s zonder trim, die moest ik om de zoveel tijd formatteren omdat ze traag werden. Met die van OWC heb ik daar geen last van.

Bijdrager
    Halfduplex

@TheBigZ

Ik denk 8 tot 10 uur per dag, in het weekend denk ik wel het dubbele.

Bijdrager
    TheBigZ

Stel dat je gemiddeld 1000 Watt per dag verstookt. (100 Watt per uur). De kWh prijs is €0.23. Op jaarbasis (300 dagen) betaal je dan €69 (voor 300kWh.)
    Dit verbruik haal je bij lange na niet in een jaar voor alleen deze Mac Pro, vermoed ik.

Bijdrager
    Le Big Mac

Die 4.1 quad verbruikt minimaal 115W, max 263W. Zie https://support.apple.com/en-us/HT201796. Dus een gemiddelde van 150-175W lijkt me realistischer.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ
    Le op 29 maart 2015

TRIM verhoogt anders wel de prestaties + levensduur. Ik had eerst SSD’s zonder trim, die moest ik om de zoveel tijd formatteren omdat ze traag werden. Met die van OWC heb ik daar geen last van.

TRIM verhoogt de prestaties hooguit met een procent of twee. Je verliest misschien één of twee megabytes aan schrijfsnelheid. Als je dat echt niet wilt kan je TRIM Enabler installeren, maar dat kan het systeem instabiel maken. Gewoon een SSD kopen met een goede garbage collection dus.:)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.