9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Yost

Wat is het nut van meer VRAM?

Ik zie dat een 15″ Macbook Pro 2,53/2,66 GHz en een 17″ Macbook Pro 512 MB VRAM hebben, terwijl een 2,4 GHz Macbook Pro maar 256 MB heeft. Wat merk ik eigenlijk van meer VRAM? Werken de graphics dan sneller, kan ik meer kleuren weergeven en/of kan ik een groter (extern) scherm aansturen?

Heeft meer VRAM Ć¼berhaupt zin als ik de Macbook Pro vooral wil gebruiken voor Logic?

Bijdrager
    MrHammond

Zoals je zegt: de graphics werken inderdaad sneller. Groter scherm kan theoretisch, praktisch maakt het niet zoveel uit, aangezien je zelfs met minder dan 256 MB makkelijk een 30″ scherm aan kan sturen, en je zal ver moeten zoeken om een groter scherm te kunnen vinden.

Voor alleen Logic zou ik me er niet te druk over maken, waarschijnlijk merk je daar meer van een snellere processor dan van meer video geheugen. Wellicht dat met de introductie van OpenCL in Snow Leopard er het een en ander sneller zou kunnen worden.

Bijdrager
    strigoi

Heb helaas geen harde feiten voor je.. Het enige wat ik weet is dat 128 bit voor de geheugenbus breedte staat en ik geloof dat bij de 8600M en de 9600M de optimale hoeveelheid adresseerbaar geheugen 256MB is. De overige extra 256MB kunnen wel gebruikt worden maar het verschilt niet zoveel van elkaar. Op hoge resolutie gaming en bij video bewerking is het verschil minimaal (gok 5 a 10%) te noemen, in het voordeel voor de 512MB variant.

Verder is Logic toch een programma dat voornamelijk CPU en RAM belast dus maak je over de videokaart niet zo druk. Bovendien is de 256MB variant net zo goed in staat kleur / HD content etc af te spelen op computerschermen van 30″ als zijn grote broertjes.

Bijdrager
    Yost

Toch grappig dan dat Apple in haar duurdere notebooks 512 Mb stopt. Nu is het wel zo dat de snellere CPU’s ook direct meer videogeheugen hebben, dus eigenlijk is de keuze heel makkelijk: basissnelheid MBP met 256 MB, of snellere CPU en direct ook dubbel videogeheugen. Ik vroeg me dus even af of ik het verschil zou merken.

Bijdrager
    sven-

Hebben jullie nou echt verstand van dit soort zaken of kletsen jullie maar wat? Zover ik weet, en ik geef toe, ik weet weinig over dit specifieke onderwerp, is het zo dat de snelheid van de kaart vooral wordt bepaald door de gebruikte chip in de GPU. Videogeheugen (en tegenwoordig wordt er VRAM gebruikt) is er om gegevens tijdelijk in op te slaan. Meer VRAM betekent niet perse meer performance.

Bijdrager
    strigoi

En de gegevensbus 128 bit of 256 bit de breedte van de bus naar het geheugen. Zover ik weet, ben hier ook niet helemaal in thuis is 128 bits geoptimaliseerd voor 256MB.

Bijdrager
    cmegens

Ja het gaat inderdaad over de chip. Over het algemeen zijn de chips allemaal enigzins gelijk, maar hebben ze verschillende interne snelheden en bandbreedtes. Geheugen is daarna eigenlijk pas belangrijk, vooral bij het laden van grote textures in 3D omgevingen.

De hoeveelheid geheugen zegt dus niet zo heel veel over de snelheid. De chip wel. Er zijn dus ook videokaarten met een langzamere chip, maar met meer geheugen dan de snellere chip met de laagste hoeveelheid geheugen.

Als voorbeeld: een 9400 met 512mb geheugen, zal nooit sneller zijn dan een 9800 met 256mb geheugen… Qua marketing natuurlijk een goede truuc, waar leken vaak intrappen.

Bijdrager
    Yost

Maar wat is dan het voordeel van meer videogeheugen? Waarom niet alle MBP’s met 256 MB uitvoeren?

Bijdrager
    sven-

Omdat meer VRAM wel degelijk nut kan hebben. Lees de post van cmegens eens door.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.