19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Kurpershoek

Wat is het beste backup systeem?

Maar natuulijk maak ik dagelijk een backup van alles en nog wat….

En dan nu:
    wie vertelt mij het handigste backup systeem, dus de beste methode.
    Van een goede vriend (op vakantie) begreep ik dat ik het beste een dmg (disk image) kon maken. Ik ben vergeten hoe. Van ‘Schijfhulpprogramma’ krijg ik de zenuwen.

Hoe maak ik een gedeeltelijke backup van iets dat groten is dan op een DVD kan. bijvoorbeeld het hele systeem?

Ik werk onder systeem OSX: 10.4.7; heb een imac G5.

Nou, kom maar op! En alvast bedankt voor de moeite.

Joris

Bijdrager
    Freek.

Welkom op MacOSX.nl. Even voor de goede orde: Heb je het Stickey-topic in het OS-forum al helemaal doorgelezen?
    Veel terugkomende topics… -> Back-ups maken

Daarna nog vragen? Kom maar op! En ook alvast bedankt voor de moeite. :wink: :lol:

Bijdrager
    dams1

volgend jaar komt er in Leopard de tool ” time machine” waarmee je fraai en automatisch kunt backuppen. Ikzelf gebruik synchronize pro (http://www.qdea.com/pages/pages-sprox/sprox1.html )

Ook anderen adviseerde mij dit en voor 90 dollar kun je zowel backup als synchroniseren met een externe harde schijf. werkt perfect. Ik doe het samen met een Lacie 250 Gb harde schijf.

Bijdrager
    Xenophon

TimeMachine is geen backup tool, maar een speelse recoverytool. Dat is niet hetzelfde.

Bijdrager
    felix

Op http://blog.plasticsfuture.org/2006/04/23/mac-backup-software-harmful/ staat een keurige vergelijking van verschillende backup tools. De aanbeveling voor SuperDuper kan ik van harte onderschrijven!

Bijdrager
    Kurpershoek

Ik heb net de sticky bekeken. Haddik eerder moeten doen, maar toch: geen antwoord op mijn vraag gevonden. Moet ik er ook maar geen 2 tegelijk stellen:| .
    Vraag 1 blijft, hoe maak ik een diskimage? Stel mijn schijf crasht, hoe zet ik het systeem terug en de programma’s.
    Vraag 2 is, hoe doen anderen het…?

Bedankt voor de sticky tip! SuperDuper wordt er inderdaad redelijk positief besproken.

En, is dit de juiste manier om te reageren op jullie berichten?

Bijdrager
    geerth

Synchronize! Pro X runs natively on Intel Macs. Bootable backups can be made to both FireWire and USB 2.0 external hard drives. Intel Macs will boot from backups on either type of drive, while PPC Macs will not boot from USB drives.

Dit tekstje komt uit de site van Synchronize Pro. Is dit ook waar als je een ander backup programma gebruikt? :?

Bijdrager
    MacFly

Een diskimage kan je maken in het schijfhulpprogramma onder hulpprogramma’s.
    Kiezen voor nieuwe schijfkopie, grootte instellen en klaar.

Je kan dan met SuperDuper een backup maken naar deze diskimage. (Met of zonder compressie van de gegevens).

Bijdrager
    sedikit

Dan toch nog maar éen vraag erbij:
    Ik heb een externe HD waarop ik mijn thuismap en wat programma’s heb gezet. ik heb die schijf niet geprepareerd voor een backup van de moederschijf( defragmenteren?).
    Kan ik nou gewoon een map maken op die externe schijf, en daarop straffeloos mijn hele moederschijf slepen?( ik ben bij alle bacupprogrammaatjes die ik heb, alleen maar ingewikkelde handelingen tegengekomen, en in de zoekfunctie niets over deze m.i. gemakkelijkste manier)

Moderator
    unSOUND

Nee, dat werkt niet.

Ten eerste heeft OS X ook vele verborgen bestanden, en bestanden die in gebruik zijn, die kun je niet kopieeren met de Finder. Dat ten eerste. Ten tweede: De backup moet op de root van de schijf staan, hij mag dus niet in een submap staan. Anders kun je er niet van opstarten.

Bijdrager
    sedikit

Bedankt! ( Als het de bekende weg is, dan hoor ik het wel): om de externe schijf geschikt te maken voor die root, moet ik dan eerst er alles afgooien en schoonmaken? Of kan ik gewoon, zoals hierboven beschreven is, eerst een diskimage maken (maar daar heb ik op de moederschijf geen plaats meer voor….) en dan een backup daarvan, m.b.v superduper op de externe hd zetten? Alvast bedankt maar weer.

Bijdrager
    Vin

Deja Vu veruit het fijnst!!!!!! ik heb ze allemaal uitgeprobeerd maar Deja Vu vind ik echt veruit het fijnst en maakt een bootable backup!

Bijdrager
    JeePee

SuperDuper! kan ook gewoon zelf een DiskImage aanmaken en deze de volgende keer met Smart Backup weer in een mum van tijd updaten. SuperDuper! kun je gratis proberen (wel dan backuppen naar een partitie of schijf, niet naar een diskimage in demomode).

Nadeel van een DiskImage is, dat je er niet vanaf kunt opstarten, vanaf een partitie wel. Zorg er dan wel voor dat die partitie op een andere schijf staat, anders ben je je backup ook kwijt, mocht je schijf er mee ophouden…:D

SuperDuper! is dus ook mijn favoriet. Simpel en je hoeft dus niet zoals MacFly aangeeft eerst een DiskImage te maken, tenminste, als je niet alleen maar de demo blijft gebruiken…:P Oftewel, kopen.:D

Bijdrager
    Vin

Deja Vu!!! Heeft ook smart update en maakt alleen geen disk image maar een kloon van je schijf zodat je er wel gelijk van kan opstarten! Deja Vu zit in je voorkeuren paneel dus dat is erg makkelijk. De opties e.d. vind ik helderder als bij SuperDuper. Zou echt voor deja vu gaan!

Bijdrager
    kristo

Heel tevreden over SuperDuper! Bootable startup van een externe HD en een exacte kopie van je Mac. Smart Update is handig (maar betalend). Kan je je Mac een paar uur laten draaien zonder dat je hem nodig hebt dan kopieer je gewoon telkens alles (dat is gratis).

Opgelet, de ideale backup methode is nog steeds naar zoveel mogelijk verschillende media kopiëren. En indien mogelijk op verschillende tijdstippen, zodat je terug kan gaan in de tijd (Timemachine zal dit (hopelijk) niet meer nodig maken.

en nu… is het tijd voor nog een backupje…:wink:

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Hoe handig ben je met het systeem? Je vraagt twee tegtenstrijdige dingen. Het handigst en het beste vraag jij. Deze twee werken echter niet samen. Het handigst is denk carbon copy cloner of deja vu.

Ten eerste moet je je afvragen wil je een kloon (systeem backup) of cvs backup (belangrijke bestanden in een “time machine”) hebben?

Dan nu het beste: Om te klonen moet je zelf een shell script maken. Bij alle kloon programma’s heb ik problemen gehad met extra schijven die zijn gekoppeld, mappen toevoegen op de schijf (dus niet in submappen). Met eigen gemaaklte scripts kun je dit soort problemen verhelpen.
    Wil je een cvs backup systeem hebben dan kun je naar developer tools gaan om te kijken hoe je dit kan doen. Soms heb ik aan programma’s wat ik schrijf een fout gemaakt dan is het toch fijn dat je helemaal terug naar het begin kan (de stappen grootte hangt af van hoe vaak jij een bestand commit). Dit ben je kwijt wanneer je iedere dag een kloon maakt en je moet een bestand hebben van twee dagen terug.

Zoals ik al gezegd heb gaat het beste en makkelijkst niet samen. Voor cvs ben je een cvs server nodig, beetje verstand van ssh of rsh. En moet je een beetje van de terminal af weten of ben je een ander programma nodig hebben om je bestanden te beheren. Maar wanneer je dit allemaal onder de knie hebt is het superhandig. Je kan ook wachten op timemachine natuurlijk:D

Bijdrager
    JeePee
    ”dj

Je kan ook wachten op timemachine natuurlijk:D

Toch zou ik in de tussentijd backups maken, want als je wacht tot Time Machine en er gebeurt wat…:P:wink:

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

1-0 voor jeepee :P

Bijdrager
    JeePee

:innocent:

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.