12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    wiltre

wat is er toch met mijn appletalk aan de hand

Op mijn Imac G4 wil ik met een HP printerdiver werken om virtuele prints te maken.
    Om deze te activeren moet volgens de melding Appletalk geactiveerd worden onder Systeemvoorkeuren>Netwerk>aanvinken “Appletalk activeren” > knop “pas nu toe”.
    Hierna moet nog een Apple-talk zone geselecteerd worden.
    Deze melding komt onder OSX en ook onder de classic 9 omgeving.
    Het ziet er zo simpel uit maar het lukt me niet.
    Het lukt me wel om t/m de knop “pas toe” te activeren bij “Ingebouwd ethernet maar het venster van Apple-talk zone blijft leeg en niet te bedienen.
    Ik heb het vermoeden dat de USB Speed Touch modem (voor de internet verbinding) mede oorzaak is van dit probleem maar ik weet het niet zeker.

Wilbert

Imac G4 1,25 Mhz; OSX panther 10.3.8; HP designjet 750 printerdriver

Bijdrager
    MacLeon

Misschien zul je het in osx moeten zoeken in adreslijsttoegang om gebruik te kunnen maken van appletalk faciliteiten. programma’s->hulpprogramma’s->adreslijsttoegang

succes

Bijdrager
    MacLeon

ik zit stom te reageren, maar euhm appletalk zone mag je gewoon leeg laten hoor, als het vinkje achte appletalk activeren maar ingevuld staat.

Bijdrager
    wiltre

Beankt voor je reactie, maar het helpt nog niet.
    Appletalk is geactiveerd in de adreslijsttoegang en het vinkje is ingevuld.

Bijdrager
    MacLeon

bedoel je met virtuele prints iets als een bestand opslaan?

Bijdrager
    wiltre

ja dat klopt, deze bestanden stuur ik naar een reprocentrum om af te laten drukken. (A1 en A0 formaat)

Bijdrager
    MacLeon

hmm in osx kun je toch gewoon opslaan als pdf? of is die kwaliteit niet goed genoeg? want dat omzetten naar pdf gebruikt gimp (het printgebeuren in osx) ook voordat ie gaat afdrukken ik geloof 72 dpi. en anders zul je een oplossing van adobe kunnen gebruiken lijkt mij.

Bijdrager
    wiltre

Ik gebruik nog een “oud” CAD- tekenprogramma in classic 9. Ik weet niet wat ik nodig heb om PDF bestanden te maken in dit programma onder classic en of dit kan.
    Ik weet wel dat het reprocentrum PDF bestanden kan verwerken.
    Zou ik bepaald drivers of bestanden moeten installeren onder classic om als PDF te kunnen opslaan?

Bijdrager
    Sad

HP geeft in hun installers en handleiding altijd aan dat AppleTalk aan moet staan. Ook al koop je een USB printer:?

Volgens mij kan je het dus gewoon uit laten staan.

Bijdrager
    MvdB

Beste Wilbert,

Je moet inderdaad appletalk aan hebben staan om naar een bestand te kunnen printen (in os9). Heb je wel een driver in de extensie-map in de systeemmap (os9)? Als je hier geen driver heb staan zul je in de kiezer ook geen mogelijkheid hebben een printer te selekteren.

Ik heb onlangs ook nog cad-tekeningen aangeleverd gekregen. Je moet eens kijken of je ze niet vanuit dat programma op kunt slaan naar een formaat dat bv. leesbaar is in illustrator. Vandaar uit kun je er vanalles mee doen. Maar let wel op dat het omzetten soms problemen met de lagen geeft. Dus controleer de illustraties goed, nadat je deze omzet.

groeten
    marco

Bijdrager
    wiltre

Beste MvdB en Colpolyp,

De driver van HP is geinstalleerd en is zichtbaar in de kiezer van os9. Alleen als ik deze printer wil selecteren krijg ik de melding dat Appletalk niet aan staat. En er wordt verwezen naar de appletalk onder OsX in de map Netwerk. Dit lukt me niet (zie eerder bericht.)
    Verder heb ik gezien dat het regelpaneel “Appletalk” niet aanwezig is in de susteemmap van Classic os9, dus ik zal het volgens mij moeten zoeken in OsX.
    Ik heb het vermoeden dat als ik als appletalk aan kan zetten het probleem is opgelost.
    Wie weet hier meer over?

Wilbert

Bijdrager
    MvdB

Beste Wiltre

Je kunt appletalk alleen onder osX aan- of uitzetten. Dus niet onder os9. Ik heb gemerkt dat ik de kiezer alleen kan instellen als ik de printer (dus fysieke printer) aan heb staan.

Wat je ook nog kunt proberen, is op te starten in os9 (ik zie dat je een G4 hebt). Probeer vanuit os9 alles goed te zetten. Je hebt dan geen ‘last’ van osX.

groeten
    marco

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.