17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    KingAchille

Wat is er stuk aan m'n laptop?

Vorig jaar heb ik de nieuwe MacBook Pro aangeschaft en dit omdat mijn vorige (alu anno 2008) het had begeven. Hij was gevallen en sindsdien leek een van de ventilatoren stuk en heb ik hem open gemaakt om deze te herstellen. Nadien heeft hij het nog een week gedaan en is plots, midden in een e-mail bericht, uitgevallen en niet meer wakker geworden. Dat was een jaar geleden…
    Nu heb ik nieuwe plannen met deze oude laptop en zou hem graag maken. Ik dénk dat het logic board stuk is, maar het zou een dure gok zijn mocht dat niet het geval blijken.

Ik heb geprobeerd om een geluidsopname te maken, maar deze is niet schitterend.
    http://www.zshare.net/video/85584244ef6c5c4d/

Wanneer ik hem aanzet, hoor ik de optische eenheid aanslaan. Net als de ventilatoren, maar na een 5-tal seconden slaagt hij met een klik af. De klik komt uit de harde schijf. Deze klik is wel duidelijk hoorbaar op het geluidsfragment.
    Zit ik daadwerkelijk met een kapot moederbord, of ligt het aan iets anders…

Bijdrager
    LighScan

Hij is gevallen… Je hoort een klik van de schijf…

Heb je er al eens een andere harde schijf ingestoken, OSX daarop geïnstalleerd en gekeken of het probleem zich dan nog voordoet?

Wat je – misschien – beter eerst doet is opstarten vanaf een OSX-cd en een hardware-test uitvoeren.

Bijdrager
    JJmac

Kun je het opstarten van een andere harde schijf?

Bijdrager
    stavos
    LighScan op 22 januari 2011

Heb je er al eens een andere harde schijf ingestoken, OSX daarop geïnstalleerd en gekeken of het probleem zich dan nog voordoet?

Of andersom.. De betreffende schijf uit de Mac halen en op een andere Mac aansluiten. Doet de schijf het dan?

Bijdrager
    KingAchille

Bedankt voor alle tips, maar ik beschik op dit moment niet over de juiste hardware om alle voorgestelde suggesties uit te voeren. Morgenmiddag begin ik eraan.
    Even de klik verduidelijken, het is hetzelfde geluid wanneer je je Mac geforceerd doet afsluiten door de power knop van een laptop lange tijd ingedrukt te houden.

Maar jullie denken dus niet dat het per sé het moederbord is?

Bijdrager
    Vinhelper

Toevallig.

Ik pakte vandaag, op mijn werk, een computer op, zonder even in de gaten te hebben dat de schijf niet in de cage van de kast vastzat.

BAF! Hij viel dus van een meter hoogte in 1 klap op de massief betonnen vloer. Oei, gelukkig was er voordien een backup gemaakt.*

Dus toch maar de schijf in de computer gezet, aangesloten, en daarna opgestart. Je weet het nooit…

Piep, klik, piep, klik, piep, klik, piep, klik,…klonk het uit de harde schijf, terwijl de computer de melding gaf: INSERT BOOTABLE DISK OR PRESS ANY KEY TO REBOOT

De schijf had de val dus niet overleefd. De klik die uit de harde schijf klonk, is inderdaad bijna hetzelfde als de klik die je Mac geeft als je hem een harde shutdown geeft, met de aan-schakelaar, en dan op het moment wanneer de Mac uitschakelt.

Conclusie: probeer het zeker met een andere (externe?) harde schijf, om te kijken wat er dan gebeurd.

Edit: *[size=2]Aanvulling: het was de bedoeling dat ik de computer nog even ging opstarten, om te kijken hoe een bepaald programma heet, wat de voormalig eigenaar nog niet op zijn nieuwe computer geïnstalleerd had staan.
    Nu moest ik dus handmatig ernaar gaan zoeken, in de backup, en dat kostte toch bijna 2 x zoveel tijd dan simpelweg even op het oude systeem zelf te kijken.

Niet handig dus, en het kostte een schijf. Maar, het is nog maar de eerste keer in meer dan een jaar, dus valt mee. Ik baalde wel.:nerd: Maar goed, mensen maken fouten af en toe.[/size]

Bijdrager
    LighScan

Ondanks technologieën die ervoor zorgen dat schijven zichzelf op slot en grendel zetten wanneer ze beweging waarnemen, kan je dus toch wel zeker zijn dat die nog steeds niet goed tegen schokken – laat staan vallen – gewapend zijn.

Moederbord lijkt me zeer betwijfelachtig.. Die overleven een val meestal wel. Het is vooral de schijf waar je naar moet kijken en andere lossere/beweegbare onderdelen zoals ook ventillatoren.

Bijdrager
    stijn23

het zou natuurlijk de schijf kunnen zijn, maar ik zou toch eerder aan iets anders denken (vb. het moederbord), aangezien de mac weer volledig uitvalt… als de schijf defect zou zijn, zou hij normaal gezien aan blijven en een vraagteken (opstartschijf) tonen.

Bijdrager
    Maverick9898

Die functie (de Sudden Motion Sensor) is ook niet bedoelt dat je HDD blijft functioneren, maar dat alle gegevens bewaard blijven. Dus dan is je HDD wel kaduuk, maar dan is er nog wel een manier om al je gegevens er goed af te krijgen.

Bijdrager
    KingAchille

Helaas helaas. Met een andere (werkende) harde schijf krijg ik exact hetzelfde resultaat… Dan toch het moederbord?:(
    Ook de opstartdisk krijgt geen enkele kans aangezien hij terug afslaat nog voordat de drive de disk kan lezen…

Bijdrager
    Vinhelper

Heb je de AppleHardwaretest al geprobeerd te starten?

Bijdrager
    KingAchille

Jep, de drive krijgt de kans niet om de disk uit te lezen…

Bijdrager
    Vinhelper

Dan zou ik weer meer in de richting van de voeding denken, en dan specifiek de controller op het moederbord.

Heb je die al eens gereset, de SMC?

Dit doe je door de voeding los te koppelen, en de batterij te verwijderen, en dan voor 5 seconden de aan-schakelaar ingedrukt houden.

Bijdrager
    KingAchille

Ik heb alle mogelijke resets vorig jaar reeds gedaan (en nu ook weer), zonder resultaat…

Bijdrager
    Vinhelper

Dan ben ik tot zover ook ‘out of suggestions’…:sad:

Misschien toch iets beschadigd op het moederbord.

Bijdrager
    KingAchille

Dekke, daar gaan m’n server…:)
    Toch enorm bedankt voor de moeite!

Bijdrager
    Vinhelper

Graag gedaan.:wink:

Misschien iemand anders met tips? Ook al weet ik niet welke, maar je weet het nooit..:smile:

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.