19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Viva

Wat is er met de ‘opstart-boing’ aan de hand?

Bij nieuwe macs (iMac G5 rev. B / Mac mini rev. A) valt het me op dat ze niet altijd met de opstart-boing opstarten.

Vroegâh was het zo dat de opstart-boing aangaf dat alles in orde was met je Mac. Nu kan ik achterdochtig worden en vermoeden dat bovenstaande Macs niet helemaal in orde zijn. Maar dat lijkt me niet, er is ogenschijnlijk niks mis mee.

Weet iemand of Apple wat veranderd heeft?

De opstart-boing klinkt trouwens luid en duidelijk als de koptelefoon erin zit, dat was voorheen ook niet.

Misschien triviaal, maar ik heb even wat tijd over:-)

Bijdrager
    PietjePuk

Bij mij werkt ie gewoon altijd…

Bijdrager
    Grisolda

Hangt ook van je volume-niveau af voordat je hem herstart…. is het volume nul, zal je ook niks horen.

Bijdrager
    kwisten

Heb zelf een programma geinstalleerd om die enerverende boing te doen zwijgen : StartUpSound

Bijdrager
    philippo

Ik heb gemerkt dat de systeemspeaker niet werkt als er een koptelefoon (of stel speakers) in de gestoken is. Als je de boing via de koptelefoon hoort, hoor je hem dus niet via de systeemspeaker. Dit heeft me al doen wanhopen toen ik een firmware update wilde doen en daarbij moest wachten op de boing om de aan/uit knop los te mogen laten.

Bijdrager
    foobar

mijn mini boingt ook niet altijd… beetje vreemd
    soms, als er een jackplug naar mn versterker inzit, boingt ie wel (wat n beetje vreemd is) en soms, zonder kabel boingt ie niet
    maar eigenlijk laat ik mn mac altijd aanstaan: snachts in de slaapstand…

Bijdrager
    iDuck
    ”Viva”

Bij nieuwe macs (iMac G5 rev. B / Mac mini rev. A) valt het me op dat ze niet altijd met de opstart-boing opstarten.

Vroegâh was het zo dat de opstart-boing aangaf dat alles in orde was met je Mac. Nu kan ik achterdochtig worden en vermoeden dat bovenstaande Macs niet helemaal in orde zijn. Maar dat lijkt me niet, er is ogenschijnlijk niks mis mee.

Weet iemand of Apple wat veranderd heeft?

De opstart-boing klinkt trouwens luid en duidelijk als de koptelefoon erin zit, dat was voorheen ook niet.

Misschien triviaal, maar ik heb even wat tijd over:-)

Ik heb precies hetzelfde op de iMac G5. Negen van de tien keer produceert hij een luide ‘boing’ , dus niet altijd. Na een tijdje kreeg ik het vermoeden dat als de mac niet ‘boingt’ :D , er iets is veranderd aan de gehele configuratie t.o.v. de mac uitzetten, bijv. de Airport Express staat uit, de scanner is losgekoppeld en ga zo maar door.

Dit heb ik nog nooit echt goed bekeken maar is een vermoeden van me. Maar je bent niet de enige die af en toe geluidloos opstart. Ikzelf zie er geen kwaad in, misschien onterecht.

Bijdrager
    philippo

Ik zou me niet al te veel zorgen maken in ieder geval, want als er iets niet goed is, boingt-ie ook, alleen klinkt het dan anders.

Bijdrager
    Almerrrrr

Mijn powerbook doet het volgens mij altijd heb er nooit echt op gelet maar zal het eens een paar keer testen vandaag.

Bijdrager
    rvanheukelum

De mijne boingt nooit … maar daartoe heb ik een prefpane geïnstalleerd … lekker rustig

Bijdrager
    Viva

Bedankt voor de reacties mensen.

Dat viel me dus op: wel vaak een ‘boing’, maar niet altijd. Het maakt niet uit of er een koptelefoon inzit of niet (dat is bij m’n vorige Macs wel –> met koptelefoon erin géén boing via speakers van de Mac). Het geluidsniveau lijkt ook niet uit te maken, met of zonder algemeen geluidniveau aan ook meestal een boing, soms niet.

Wat ik wel weet is dat oudere Macs (eerdere systemen?) altijd de boing lieten horen, zo niet dan was er iets niet goed (Mac doet bij opstarten een test).

Misschien is het wat in Tiger, of met de komende omschakeling naar Intels.

Ik maak me er niet al te druk om, maar hoor wel graag van anderen of ze ook wat opmerken.

groet.

Bijdrager
    foobar

nou, hier wordt die boing regelmatig over geslagen en ik heb verder geen problemen: alles werkt perfect

Bijdrager
    PietjePuk
    ”kwisten”

Heb zelf een programma geinstalleerd om die enerverende boing te doen zwijgen : StartUpSound

Hier vant zelfden, heb het niet zo voor dat geluid:P

Bijdrager
    mane.

Mijn mini maakt ook niet altijd een opstartgeluid.
    Ik ben er nog niet volledig uit maar het heeft iets te maken met randapparaten/monitor die geen stroom krijgen of niet aan staan.
    Als alle apparaten (behalve de mini) niet in het stopcontact zitten maakt hij in elke geval nooit een opstartgeluid.
    en ik denkt dan hij alleen geluid maakt als het scherm al aan staan voor ik de mini aanzet. maar hier ben ik nog niet heel zeker van.

Bijdrager
    remcodb2

Ik heb precies hetzelfde met de mini, zoiets met randapparatuur vermoedde ik ook al, maar gaat ook niet altijd op. Wat me opvalt is dat ie in principe altijd boingt als ie maar kort heeft uitgestaan (hooguit een paar uur) maar als ie langer uit heeft gestaan (bv de hele nacht) boingt ie niet altijd, maar wel soms. Blijft vreemd, maar zolang alles werkt zal het wel goed zijn.

Bijdrager
    mane.

vergeet mijn vorige opmerking.
    De mini maak het opstartgeluid gewoon als hij er zin in heeft.

Bijdrager
    Freek.

Mijn PM G5 Dual 2.3 op 10.4.2 boingt elke keer als ik ‘m opstart. Wil dat bijna nostalgische geluid behouden.

Bijdrager
    Viva

okay, thx
    Zowel mini als iMac G5 hebben een ochtendhumeur met hun boing.
    Ik houd het daar maar op, tenzij iemand natuurlijk een goede verklaring heeft voor het fenomeen.

groet

Bijdrager
    Viva

Met update naar 10.4.3 boingen mijn Macs er weer lustig op los – iedere keer dus.

Wel vreemd, ik dacht altijd dat je dit soort dingen met een firmware update moest aanpassen. Maar goed, hoe ze het fixen maakt me weinig uit; ze doen het weer;-)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.