30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 67)
  • Q:
    Bijdrager
    KeKo

wat is er allemaal nieuw aan OS panther?

Expose hebben we nu allemaal wel al gehoord, maar wat is er verder allemaal nieuw?

Ik ontdekte vandaag toen msn messenger crashte, dat er dan een popupje komt vanuit het systeem dat vraagt of er een bericht naar apple gestuurd moest worden. De bugoptie van safari wordt dus uitgebreid naar het systeem, jammer alleen dat het niet de schuld was van het systeem…
    Bovendien afgekeken van windows XP?

Bijdrager
    Zout

Ik ben dat ook een keer tegen gekomen in een OS 9 beta… misschien is de “bommelding” wel een beta feature…

Bijdrager
    Thijs

Er zit eindelijk Postfix als standaard MTA in, in plaats van dat uberbrakke rotte Sendmail….

Bijdrager
    Ruben

[*:310c444d7f]Een aantal zaken in de “System Preferences” zijn samengebracht onder één funcite, zoals bijvoorbeeld “Dekstop & Screen Saver” en “Keyboard & Mouse”, volgens mij waren dat in Jaguar nog allemaal aparte dingen.
      [*:310c444d7f]Je kan in de Finder (welke ook stukken beter is geworden) nu ook kleurtjes aan je bestanden en folders geven, reuze handig.
      [*:310c444d7f]Safari is versie 1.1.
      [*:310c444d7f]Mail is versie 1.3 en kan nu berichten in threads zetten, maakt het allemaal een stuk overzichtelijker.
      [*:310c444d7f]”Internet Connect” is een stuk fraaier geworden.
      [*:310c444d7f]Font Book is reuze handig, lijkt wel heel erg gejat van FontManager Pro.
      [*:310c444d7f]Het wisselen tussen gebruikers is reuze fraai grafisch gemaakt. Je hebt er geen klap aan, maar altijd leuk om Windows vriendjes met de mond open te laten staan.
      [*:310c444d7f]FileVault maakt van je Home folder één grote encrypted bitebrei, geweldige optie!
      [*:310c444d7f]Audio bij je klokje, je kan de Mac ieder uur, halfuur of kwartier laten ZEGGEN hoe laat het is.:-P Leuk voor een dag, daarna wordt het irritant.
      [*:310c444d7f]iChat AV zit er standaard in.
      [*:310c444d7f]Address Book (versie 3.1) is wat uitgebreider gemaakt.
      [*:310c444d7f]”Help” lijkt stukken sneller, maar dat weet ik nog niet helemaal zeker.
      [/list:u:310c444d7f]Dit is zo even wat mij 1-2-3 opviel na het upgraden… Kom vast nog wel meer dingen tegen.

Bijdrager
      macpro

Op de website van ThinkSecret staat een overzicht met vragen en verzoekjes van lezers over Panther.
      En inmiddels is deel twee ook beschikbaar.

Bijdrager
      Ruben

Niet te geloven! Had ik net een PM bericht beantwoord over dat alles prima werkt binnen Panther, crasht heel Safari zomaar zonder reden. Daarna kon ik ook met geen mogelijkheid meer op MacOSX.nl komen, zit er nu via Camino op.

Daarnaast ben ik ook mijn complete keychain kwijt, gewoon helemaal weg!:cry:

Lekker is dat… Nog meer mensen met vreemde ervaringen met de nieuwe Safari?

Bijdrager
      Mac-ofiel

Ik word even helemaal niet goed van al die verhalen over wat er allemaal nog niet goed werkt onder Panther. Crash hier, crash daar, maar waar hebben sommige mensen het nou over. Het systeem is nog niet af en daarom nog niet op de markt, dus dan moet je niet gaan lopen zeuren als je allerlei rare dingen tegenkomt :x :evil:
      Zo, dat lucht op!!!!!!!!! :lol:

Bijdrager
      Ruben

Dat “crash hier, crash daar” valt over het algemeen nog wel mee hoor. Er crasht nu momenteel onder Panther minder vaak iets dan onder Jaguar. Alleen Safari (1.1) doet nu dus een beetje lullig tegenover MacOSX.nl.;-)

Bijdrager
      WebJ

Help-viewer is zeker wel sneller geworden. Vroeger duurde het minstens 5 tot 10 of soms wel meer ‘bounces’ voordat die is opgestart. Nu maar eentje en dan staat het er allemaal!

Bijdrager
      jonnie

Hoi,

Ik was benieuwd naar het volgende; Zal op een dual 1.42 ghz g4 panther veel sneller aanvoelen dan jaguar? Of merkt men de snelheid winst alleen op de oudere macs?

Ervaringen dames en heren?

Bijdrager
      Torz

xBench is van 101 naar 108 gegaan.:wink:

Snelheidswinst is op elke machine.De interface is in ieder geval sneller.
      Hangt eraf wat je doet natuurlijk doet. Als je alleen briefjes en mail doet…..

Bijdrager
      Ruben

Ik ben ik elk geval (nog steeds) helemaal weg van de nieuwe Finder. Zo irritant en instabiel als ik de oude (Jaguar) Finder vond, zo prettig vind ik deze (en nog geen onverwachte herstart gehad)!

Het lijkt misschien wel iets meer op de Windows Verkenner op deze manier (zo met je drives en folders in het linker deel), maar ik vind het allemaal heel prettig werken!

Bijdrager
      Eprom

Ik ben vooral blij met de veeeeeeeeeeeeel snellere versie van Preview.
      Grote PDF files worden echt razendsnel geopend.

Bijdrager
      Ruben

Wat mijn trouwens wel is opgevallen is dat sommige Apps er LANGER over doen om AF TE SLUITEN. Bijvoorbeeld Safari, onder Jaguar ging deze na een Quit DIRECT dicht, maar nu is ‘ie soms nog 2 of 3 seconden aan het pruttelen. Ben ik (weer eens) de enige die dat heeft, of hebben anderen dat ook gemerkt? Het is niet echt hinderlijk ofzo, maar valt wel op. Misschien heeft het iets te maken met mijn “File Vault” (dat ‘ie eerst mijn cache ofzo weer moet encrypten) of misschien heeft het met de Journaling te maken die nu standaard aan staat, maar er gebeurt in elk geval wel IETS bij het afsluiten van bepaalde apps…

Bijdrager
      Marijn

Switchen tussen programma’s met cmd-tab gaat razendsnel en op een andere manier dan in Jaguar
      In Jaguar kwamen de programma iconen uit het dock omhoog
      In Panther komen de iconen van de openstaande programma’s in het midden van het scherm tevoorschijn
      Persoonlijk vindt ik dit een grote verbetering tov dat gefloep in de dock in Jaguar

Bijdrager
      gretver

heb al vaker gezegd op deze site, maar ftp/webdav upload nog steeds niet mogelijk in finder. Blijf het redelijk typisch vinden, maar ja.

Safari scrollt pagina’s anders valt me op. Keychain geeft bij mij ook problemen trouwens. Ik kan mijn keychain van jaguar niet importeren in keychain van panther.

@Mac-ofiel
      volgensd mij snap je het idee van een dergelijke beta versie niet helemaal.
      Waarom fouten opsporen nou weer zeuren genoemd moet worden snap ik dan op mijn beurt weer niet.

Bijdrager
      Marijn

Nog eentje

Als je in Jaguar een nieuwe map aanmaakt met shift-cmd-n wordt wel de naam van de map gehighlihgt maar niet geslecteerd, je moet dan eerst een keer op return drukken om de naam van de map aan te passen, ERG ongemakkelijk

In Panther is dit probleempje verholpen, de naam van de map kan meteen veranderd worden

Bijdrager
      maceddy

Mooi!!

Eindelijk…

Ik maak nogal eens een nieuwe map aan, dus heerlijk dat ze t hebben gefixt..

K had t zelf nog niet geprobeerd namelijk…

Bijdrager
      Marc

Erg leuk is de F11 toets, komt er iemand binnen en die heeft geen zaken met wat je bezig bent gewoon F11 drukken en alles schuift opzij zodat je een blanco buroblad hebt…
      Special tekens heb je nu ook overal aanwezig ook in safari. Wel werkt de hotmail plugin voor jaguar niet in panther. Als je hem er in plaats krijg je een waarschuwing en wordt deze automatisch verwijderd.

Bijdrager
      Ruben
      ”digitalguru”

…Wel werkt de hotmail plugin voor jaguar niet in panther…

Apple op de Anti-Micro$oft toer?:-P

Bijdrager
      Marc

Denk het niet, deze mail versie is compleet anders tegenover de jaguar versie, dus denk dat de schrijver van deze plugin één en ander zal dienen aan te passen alvorens terug hotmail te kunnen binnenhalen in mail.

Bijdrager
      Mac-ofiel
      ”gretver”

@Mac-ofiel
      volgensd mij snap je het idee van een dergelijke beta versie niet helemaal.
      Waarom fouten opsporen nou weer zeuren genoemd moet worden snap ik dan op mijn beurt weer niet.

Ik snap een Beta versie voor een Apple developer!!!!!!!! die moeten er voor zorgen dat de bugs eruit gehaald worden.
      Maar iedereen die GEEN developer is moet niet zeuren over het feit dat ze in hun van het net gehaalde versie tegen allerlei dingen aanlopen die nog niet goed werken.

Bijdrager
      Ruben
      ”Mac-ofiel”
      ”gretver”

Maar iedereen die GEEN developer is moet niet zeuren over het feit dat ze in hun van het net gehaalde versie tegen allerlei dingen aanlopen die nog niet goed werken.

Zeg Willy Wortel, niet zo negatief he?;-) Ik denk niet dat je iedere melding van zaken die niet werken meteen moet zien als zeuren of klagen, maar eerder als een “melding” in de hoop dat er misschien iemand op het forum is die hetzelfde probleem heeft (gehad) en er een oplossing voor heeft of kan vinden.

Bijdrager
      Mac-ofiel

Natuurlijk is het leuk om een beta versie van Panther uit te proberen, maar zoals jij zegt, dan kom je probleempjes tegen waar anderen waarschijnlijk ook tegenaan lopen, juist omdat het nog een BETA versie is. En dan is het logisch dat je benieuwd bent om te horen of anderen daar een oplossing voor hebben. Maar als we met zijn allen nou even rustig wachten totdat de officiele release er is dan kunnen we genieten van een betrouwbaar en nog sneller systeem :lol: :P

Bijdrager
      Ruben

Tja, het lijkt me toch sterk dat de huidige “build” de final zou zijn, daarvoor zitten er volgens mij toch nog teveel foutjes in. Ik ben nu al 3 keer al mijn Safari en Mail preferences kwijtgeraakt. Kan ook een andere oorzaak hebben natuurlijk, maar het loopt allemaal nog niet zo lekker als Jaguar. Ik weet het; ik heb er zelf voor gekozen en heb er ook niet echt problemen mee (het is gewoon leuk met Panther te spelen), maar volgens mij is de final niet 7B85…

Bijdrager
      wilfred

Een tijdje heb ik Panther gebruikt. Om eerlijk te zijn betwijfel ik of het weer €150 waard is. Exposé is een zeer handige optie, vloeit allemaal mooi zelfs op een iBookje. Ook de user-switch functie is er mooi gedaan; nuttig ook wel maar in mindere mate vind ik zelf (wel handig als er vlug iemand bij moet). Verder zit er niet zoveel revolutionairs bij (mappen die kleurtjes krijgen bestaan al sinds Os 6 volgens mij). Oftewel ik blijf dit toch wel weer een hele smak geld vinden.

Groeten, Wilfred

Bijdrager
      maceddy

Er is vooral megaveel veranderd in de onderlaag van OS X….

Complete delen zijn volledig herschreven (Cocoa).
      Dat maakt het geheel een stuk sneller….

Dat zul je straks met de final versie zeker wel gaan melden.
      Dus ik denk dat het de 129 eurotjes wel waard is, hoewel het inderdaad best veel is en er vermoedelijk volgend jaar of 2005 alweer een nieuwe uitkomt (10.4 ?? Codename: Tiger :P)….

Bijdrager
      lsmisch

Ooit eens 7b23 op men imac G3/600mhz gehad en was idd veel sneller.
      Kan bijna niet wachten:roll:

Bijdrager
      Jero

Panther (7B85 althans) is een enorme stap vooruit in “look en feel”.
      Sneller, mooier, logischer en tegelijk makkelijker in gebruik. Het “patsboem” gevoel is weer terug, als je iets aanklikt.
      En in de Systeemvoorkeuren, bv onder Netwerk wordt er uitleg gegeven over de huidige instellingen.. zodat zelfs ik het begrijp:D
      En bij een cleane install herkende Gimp mijn inmiddels bejaarde Epson Photo printer (die niet ondersteund wordt bij de Panther Epsondrivers 1 & 2) automatisch..
      Het enige wat de pret ietsje drukt is dat Panther nog steeds geen DVD+R formaat brand zonder Toast (Pioneer 106 DVD±schrijver aan boord)..Hoewel DVD+R eindelijk wel gelezen kan worden en op het bureaublad verschijnt.
      Maar ik trek dus wel een sprintje naar de winkel over 2 weken 8)

Bijdrager
      iGeysir
      ”maceddy”

en er vermoedelijk volgend jaar of 2005 alweer een nieuwe uitkomt (10.4 ?? Codename: Tiger :P)….

Ik ga voor Nijlpaard :lol:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 67)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.