17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Frans

Wat is een ‘segmentation fault’ ?

Bij mij klapt Safari er steeds uit (zowel onder 10.4 als onder 10.5). Via Console ben ik er achter gekomen dat dat komt door een ‘segmentation fault’.
    Tja, wat bedoelen ze daar nu mee ? Iemand een idee ?

groeten,

Frans

Bijdrager
    LordChaos
    Bijdrager
    Frans

Bedankt voor je info, maar wat betekent dat nu concreet voor een Mac ? Geheugen verrot, harde schijf naar de kl…of een corrupt systeem ? (Dat laatste lijkt me stug, want het gebeurt ook na een clean install) of kan het met een Wacomtablet te maken hebben dat ik er altijd aan heb hangen.

Frans

Bijdrager
    LordChaos

Wanneer crasht Safari bij jou ? Is dat altijd als je dezelfde site bezoekt of juist niet ? Welke versie van Safari gebruik je en welke versie van OSX ? Is Safari de enige applicatie die regelmatig crasht ? Van welke plugins maakt Safari gebruik ?

Bijdrager
    Frans

Goeie vragen. Safari 3.1.2. crasht onder 10.4.9 en 10.5.5. En het maakt niet uit welke site. In console kom ik ook weleens term ‘bus error’ tegen trouwens. Over de plugins kan ik weinig zeggen. Het gebeurt al na installatie van een nieuw systeem, alles is dan nog helemaal basic, Flip4Mac zit er ook niet op. Expres gedaan om geen vervuilde bestanden in mijn systeem te krijgen.

Frans

Bijdrager
    LordChaos

Zou je het volgende commando in een terminal uit willen voeren en de output (mits aanwezig) hier willen posten:

[code:1:c7c8dbf614]sudo dmesg |grep -i error[/code:1:c7c8dbf614]

Mocht je nu helemaal geen output krijgen, zou je dan die ‘bus error’ hier kunnen posten ?

Bijdrager
    Frans

Ga, ik vanavond doen. Dank voor je snelle antwoord.

Frans

Bijdrager
    Frans

Het commando gaf geen output (behalve dan de waarschuwing dat sudo-commando’s rare gevolgen kunnen hebben en ik mijn password moest invoeren).

De bus-error zag er zo uit:

08-10-08 00:22:12 com.apple.launchd[1] (com.apple.ReportCrash[313]) Exited abnormally: Bus error

grieten,

Frans

Bijdrager
    LordChaos

Het gebeurt zowel met 10.4.9 als 10.5.5 op een kaal geïnstalleerde machine ? Dus geen andere applicaties dan die van Apple geïnstallerd ?

Bijdrager
    Frans

Yep, ik heb vanmorgen 10.4.9 er weer opgezet, omdat 10.5.5. me niet zo beviel. Ik had nog maar één streep Airport ontvangst , terwijl ik een vol waaiertje (rechtsboven in menubalk) gewend was.
    Nu ook geen Wacomtablet met drivers aangesloten. Kan het daar ook niet aan liggen. Mocht het weer gebruiken dan moet ik, maar eens naar de hardware kijken. Wat ik er nu van snap is dat een ‘segmentation fault’ iets te maken heeft met het verkeerd gebruiken van het geheugen. Misschien ander geheugen erin stoppen.

groeten,

Frans

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het alleen Safari is die crash’t, kan het niet aan RAM liggen.
    (andere programma’s zouden dan ook moeten crashen)
    Het blijft een vreemde situatie, als je er gelijk al last van hebt na een clean install (heb je dat gedaan?)
    Want als je er last van blijft houden na een “archive & install” blijft er toch iets extra’s aanwezig dat de oorzaak kan zijn.

wis het voorkeur bestand van Safari
    of:

Probeer eens de caches van safari te wissen (user library->caches)
    of:
    verwijder eerst uit de “internet plug-ins” map (te vinden in de globale en user bibliotheek) de plug-ins vóórdat je Safari installeerd, en plaats ze daarna dan terug om te kijken of het daar aan lag.

*** maak eerst ff een backup van de genoemde bestanden voordat je ze gaat wissen.

Bijdrager
    Frans

Nee, ik heb vanmorgen een clean-install gedaan. Eerst schijf helemaal gewist en daarna een nieuw systeem erop gekwakt inclusief alle updates.

Even kijken hoelang ik het uit hou nu. Bedankt voor de tips !

Bijdrager
    Frans

En daar gaan we weer. Safari knalt eruit en DVD-player kapt er ook mee.

In beide gevallen lees ik dit in Console:
    Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
    Codes: KERN_INVALID_ADDRESS (0x0001) at 0xf45bfbe0

Ik heb gezocht op internet en ik denk dat RAM-kapot is of iets dergelijks.

Iemand nog een ander idee ?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik neem aan dat je ook al een “repair disk” hebt uitgevoerd?

Hier heb je in ieder geval een terminal commando waarmee je wat meer info kunt verkrijgen over de oorzaak van een crash

open terminal en typ in:

sudo fs_usage -w > ~/desktop/naam.txt <return> (er wordt om je wachtwoord gevraagt)

Voer nu de gebruikelijke handelingen uit totdat het mis gaat.
    Ga eerst terug naar de “terminal” en typ: control-c om het registreren van de
    activiteiten te stoppen

Als je klaar bent staat er op de desktop het bestand “naam.txt” (of wat je ook intypte op de plaats van “naam”).

Er staat allerlei vreemds in, maar zoek via je favoriete text editor naar
    keywords zoals de naam van het programma dat “crashde”, of het voorkeur bestand er van
    (dus “naam.plist”), of als je de harde schijf verdenkt naar woorden zoals “read” of “write”.

Bijdrager
    Frans

Bedankt voor jullie hulp allemaal. Inmiddels heb ik alle dingen waar ik ook maar enige twijfel over had gewijzigd of verwijderd en nu draai ik al een paar dagen zonder problemen (maar wel alleen met Safari en Mail als enige programma’s)
    Misschien heb ik een paar dingen te rigoureus aangepakt, als iemand me op andere ideeën kan brengen hoor ik dat graag.

– Ik ik heb een monotor met DVI-aansluiting. Die heb ik nu via analoge aansluitingen aan Mac verbonden. Had ergens gelezen dat DVI crashes kan veroorzaken.

– Had extra geheugen van Corsair erin zitten. Verwijderd.

– Drukte af via Bonjour en Airport Express. Druk nu weer af via USB-aansluiting.

SInds deze wijzigingen geen problemen meer dus. Ik twijfel nu alleen welke de doorslag heeft gegeven

groeten, Frans

Bijdrager
    Pieterr

Als dit de “Wie van de drie?” quiz is, zet ik in op nummer 2 (die RAM chips).
    Je zou kunnen proberen de andere twee (DVI, draadloos printen) weer eens terug te zetten.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Twee punten nu voor kandidaat Mr. RAM

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.