30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)
  • Q:

Bijdrager
    Pip

Wat is een redelijk uurtarief voor een student?

Hallo!

Ik sudeer grafische vormgeving, ik ben derdejaars en begin zo hier en daar wat klussen te doen. Nu wordt het serieuzer, er wordt mij een offerte gevraagd te maken.
    Maar! Wat is nou een redelijk uurtarief om in rekening te brengen?
    Het gaat om drukwerk, wat folders en een persoonlijke kaart.

Wie heeft goeie tips of ervaringen?

Bijdrager
    renn

Ik werk nu vijf jaar als grafisch ontwerper, maar mijn uurtarief varieert per opdracht. Ik zit gemiddeld rond de €20,- – €30,- per uur. Het hangt er maar net vanaf hoe goed je bent.

Bijdrager
    computer space

Een meter bier :P !

(= ongeveer 20 euro)

Bijdrager
    Pip

dat is zo. Ik durf wel te zeggen dat ik niet twijfel aan een prima afloop. Het probleem zit m voor mij in het feit dat ik nog studeer, en me ‘officieel’ nog niet bewezen heb als ontwerper. Is dit iets om goedkoop door te moeten zijn?

Bijdrager
    Blieper

Nou, volgens mij ligt het er helemaal niet aan hoe goed je bent, maar het heeft te maken met de kwaliteit en zorg waarmee je je klanten benaderd en behandeld. Hoe goed je bent kun je zelf niet bepalen vind ik. En de gemiddelde prijs is ook zeer verschillend, ligt er natuurlijk ook aan wat voor een apparatuur je allemaal hebt aangeschaft en hou je afschrijvingen zijn. Je moet er tenslotte zelf ook nog wat aan overhouden. Ik hoor prijzen van € 30, € 45,- maar ook € 60,- of nog hoger.
    Als je zelf vind dat je al een kwalitatief goede order kunt leveren, dan wil dat nog niet zeggen dat de klant er mee accoord gaat. Als beginner zou ik niet al te hoog gaan zitten!! :wink:

Succes

Bijdrager
    Zout

Je moet wel eerlijk blijven. Ik als webdesigner heb veel last van jongetjes (nooit meisjes) die op hun zolderkamertje met hun goedkope MyCOM pc met illegale windows en dreamweaver een site inelkaar draaien die technisch gezien opzich wel okay is, maar er niet uitziet. En laat staan de support die ze leveren op hun kunstwerken.
    Die mensen bederven naar mijn idee een beetje de markt door voor prijzen te werken die voor elke ondernemer onmogelijk te evenaren zijn. Bij elke offerte die je uitbrengt is er altijd wel een werknemer binnen het bedrijf van de klant die wel een buurman of een neefje kent. Ik zeg dan altijd: de vreugde van een lage prijs allang over zal zijn terwijl de ergernis van slechte kwaliteit voort duurt.

Ik reken 47,50 per uur, ik werk alleen maar met gekochte software, ik probeer ze wel altijd eerst even (maar dan zonder de beperkingen zeg maar).

Als het echt serieus wordt, overweeg dan ook om je in te schijven bij de belastingdienst en de KvK. Dan kun je ook keurig btw bonnen maken voor je klanten. Dan wordt je een stuk serieuzer genomen.

Vormgevers die voor mij werken vragen tussen de 40 en 60 euro per uur. Maar meestal spreek ik een fixed price met ze af.

Bijdrager
    renn
    ”Blieper”

Nou, volgens mij ligt het er helemaal niet aan hoe goed je bent, maar het heeft te maken met de kwaliteit en zorg waarmee je je klanten benaderd en behandeld. Hoe goed je bent kun je zelf niet bepalen vind ik. En de gemiddelde prijs is ook zeer verschillend, ligt er natuurlijk ook aan wat voor een apparatuur je allemaal hebt aangeschaft en hou je afschrijvingen zijn. Je moet er tenslotte zelf ook nog wat aan overhouden. Ik hoor prijzen van € 30, € 45,- maar ook € 60,- of nog hoger.
    Als je zelf vind dat je al een kwalitatief goede order kunt leveren, dan wil dat nog niet zeggen dat de klant er mee accoord gaat. Als beginner zou ik niet al te hoog gaan zitten!! :wink:

Succes

Sorry hoor, maar je kan zo aardig zijn tegen de klant als je wil, maar hoe goed je bent heeft dus echtwel met je betaling te maken. Je werkt immers niet bij de Bijenkorf oid. Het hoogst dat ik ooit voor een opdracht heb gehad was €120,- per uur. Dit was een zware opdracht, met een team van 5 mensen. Maar de klanten waar ik mee te maken krijg weten wat ze willen hebben, en weten wat ze voor het geld kunnen krijgen. Het maakt ze echt niet uit of ik wel of geen hand geef na een vergadering. Als ze een betere ontwerper voor hetzelfde geld kunnen inhuren doen ze dat over het algemeen echt wel, tenzij ze er geen verstand van hebben, maar gelukkig hebben mijn werkgevers dat dan wel.

Wat ik dus wil zeggen is dat je wel mensen kunt vragen om een mening, en dat de prijs te bespreken is. Ik heb ook wel eens voor een vaste totaalprijs gewerkt. Dit raad ik je echter niet aan, omdat uit de praktijk blijkt dat er vaak nog veel tune-ups en puntjes op de i moeten gezet worden. Dit neemt vaak meer tijd in beslag dan je aanvankelijk had gepland. Maar dat wist je vast wel. Ik zou zeggen, bespreek het met je werkgever. Het is helaas een vakgebied waar het salaris nogal varieert :D.

Succes!

Bijdrager
    Pip

goeie tips! ik dacht zelf aan 15 euro per uur, en dat vind ik een goed begin. ik had me niet beziggehouden met dingen als afschrijving, maar heb wel supermac en alles in huis.
    denk dat dat dan wel een okeje deal is voor beide partijen..

Bijdrager
    Zout

als je bij de McDonalds werkt verdien je na 2 jaar iets van 12,50. Dat geeft even aan hoeveel 15 euro is. Ik zou voor 25 gaan.

Bijdrager
    Blieper

Is niet zo erg renn, maar als jouw klanten in de gaten krijgen dat je verschil qua werkuur van € 20,- tot en met € 120,- loopt, dat gaat namelijk snel rond dan krijg je volgens mij wel scheve gezichten, denk je ook niet!!

Bijdrager
    renn

Is inderdaad waar, maar de opdrachten die ik voor €20,- doe, zijn vriendendiensten. Ik doe ook nog redelijk wat pro-bono. Opdrachtjes die die bijna niet de moeite waard zijn om geld voor te vragen. Wat ik voor het NKI doe betaalt goed (€60+), maar daar werk je dan ook voor.

€15,- is leuk voor een eerste opdracht, maar ik zou er wel voor zorgen dat het in de loop van de tijd stijgt, want een McDonalds tarief is inderdaad vervelend, zeker als je je vak beheerst.

Oh, en zorg inderdaad voor eigen software!

Bijdrager
    Roland53
    ”Pip”

goeie tips! ik dacht zelf aan 15 euro per uur, en dat vind ik een goed begin…

Ik denk dat je je goed moet afvragen waarvoor je gevraagd wordt. Vraagt men je omdat je familie/bekende/vriend bent? Wordt er een matsprijs verwacht? Of vragen ze je omdat ze je goed vinden en een bepaald niveau van je verwachten? Betalen ze wit (dan betaal jij straks belasting) of zwart (dan telt iedere euro die je krijgt eigenlijk dubbel). Bovendien vind ik dat je ook moet uitkijken dat je de markt niet verziekt. Nu ben jij nog student en lijkt (is) 15 euro per uur (zwart?) een hoop. Maar als jij straks klaar bent met je opleiding en je moet concureren met studenten die ver onder de prijs werken, maakt dat je niet vrolijk.
    Neem de middenweg. Professionele ontwerpers (geen designers maar ook geen DTP-ers) vragen rond de 40 tot 60 euro per uur (wit met rekening). Hou rekening met het feit dat je beginnend bent en stel je tarief vast op circa 25 tot 30 euro per uur (wit). Vergeet niet dat het vaak lastig is om bijvoorbeeld al je bespreekuren en reisuren apart door te berekenen. Als je die meetelt kom je nog uit op een euro of 15 per uur gemiddeld…

Bijdrager
    Dennisch

Ik haat uurprijzen. Het is niet betrouwbaar, en communiceerd niet lekker met de klant. Gewoon duidelijk maken wat de reqs. voor een project zijn, en daar een prijs voor maken werkt veel beter vind ik. Natuurlijk is deze prijs opgebouwd aan de hand van een schatting, maar die schatting heeft met meer dan alleen een uurprijs te maken.

Wij leveren compleet oplossigen (identity, design, implementatie, hosting) en dan is het misschien ook een stuk makkelijker om vaste prijzen aan te houden, maar ook al bestaat een opdracht uit alleen design dan zal er nog steeds een vaste prijs overlegd worden.

Als ik aan uurprijzen denk, denk ik aan mensen die de helft van de dag geen reet uitvoeren, en dan aan het eind van een project net doen alsof ze er heel lang mee bezig zijn geweest…… simpelweg omdat deze uren zo goed als niet te controleren zijn.

Bijdrager
    DonJoe

Inderdaad. Uurprijzen zijn leuk voor jezelf, maar naar de klant toe is het wat onduidelijk. Je moet weten wat de klant wilt, en zeg je vooraf hoe lang je daar mee bezig bent, op die manier zou je eventueel nog wel een uurprijs kunnen hanteren. De klant weet hoeveel hij kwijt is, en is ook zekerder dat hij niet te veel betaald. Want als je 5 uur zegt zal het geen 10 worden.

Maar een goede prijs…tja, voor ee student van rond de 18 jaar is 15 euro best redelijk. Als je weet wat je in de supermarkt verdiend op die leeftijd…

Ga zeker niet meteen op 20 zitten als het je eerste opdracht is. Als je al heel goed bent is het natuurlijk geen probleem, maar iemand 20 euro per uur laten betalen en dan met een flutding aan komen zetten, dat vergeten ze hun hele leven niet meer.

Bijdrager
    Gridmaster

Ik weet niet of je gaat faktureren of dat je ‘zwart’ gaat ‘klussen’ – ligt inderdaad aan waarvoor je gevraagd wordt, maar hierbij wat tips. Een aantal hetzelfde als Roland53 hierboven, waar ik het helemaal mee eens ben (en ook Zout, sorry ik las dat berichtje pas later).

Toen ik in jouw situatie zat heb ik me gewoon bij de btw ingeschreven en vanaf eerste opdracht fakturen gestuurd. Daar zitten eigenlijk geen nadelen aan, het idee dat je zwart meer verdient is zeker al je begint onzin. Want
    – als je faktureert kan je meer vragen, omdat je opdrachtgever die faktuur weer als kosten kan inbrengen (opdrachten voor prive personen kan je natuurlijk wel gewoon contant afrekenen)
    – je gaat een administratie voeren en je brengt kosten in (ik bracht al mijn materiaal en meer in als kosten, en verdiende netto per jaar bijna niets, waardoor ik ook geen belasting hoefde te betalen, maar wel mijn materialen had – geen gedoe met mijn studiebeurs, inkomen binnen toegestane bijverdien normen)

En wat tarief betreft: als je per uur kan werken is dat mooi, ik probeer dat nog steeds zoveel mogelijk, maar het is niet zo gek als een klant vraagt wat iets kost – ze weten vaak niet hoe ontwerpen werkt. Geef dan aan wat je gaat doen, wat het kost (eventueel je uren voor eigen interne berekening houden), en zet er altijd bij wat correcties kosten, daar kan je altijd een uurtarief op zetten.

Vraag ook eens naar budget van je klanten, en omschrijf wat je ervoor kan doen: de boel omdraaien dus – kan heel goed werken voor beide partijen.

En vergeet niet, geen klant gaat zeggen dat je te goedkoop bent! Ik weet niet wat je kan en waar je studeert (je bent 24 en zit in derde jaar, dat zal toch wel redelijk serieuse opleiding zijn), maar als je het hele ‘proces’ professioneel kan begeleiden tot en met drukken of on-line zetten ben je meer waard dan 15 EUR/u. Volgens mij hoeft iemand met een beetje beginnende professionele kennis niet onder de 25 EUR/u te gaan werken voor zelfstandig uitgevoerde opdrachten. 15 EUR/u kan je dan wel weer vragen als je ergens free-lance op een werkplek met computer+software werkt, dus zonder enige kosten voor jezelf, en waar je bovendien nog iets leert.
    Ik bedoel nog steeds alles met faktuur+btw.

In je uurtarief als zelfstandig ontwerper zit je eigen werk, je computer+software, de huur van je werkplek etc etc. Tel dat allemaal maar eens op, en reken maar uit. Computer elke drie jaar vervangen, software elke drie jaar upgraden, fonts aanschaffen/legaliseren, nieuwe fiets…

Bijdrager
    huinkroese

€12,50 is belachelijk. Hoe lullig het ook mag zijn: mensen nemen je pas serieus als ze het voelen in hun portemonnee… vraag gewoon €25,- per uur.

:)

Bijdrager
    Gridmaster

Zie je Pip, huinkroese stemt ook al voor minimaal 25 EUR!!! Je kan er niet meer onder… :wink:
    En kijk eens op http://www.bno.nl – daar kan je voor weinig student-lid van worden, dan zet je bno achter je naam, je btw nummer op je fakturen, en het begint gelijk op een echt bedrijf te lijken….

Bijdrager
    beammeup

Klanten zeuren altijd over het aantal uren,.. nooit over de uurprijs.

:?

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”ReaLX”

Ik haat uurprijzen. Het is niet betrouwbaar, en communiceerd niet lekker met de klant. Gewoon duidelijk maken wat de reqs. voor een project zijn, en daar een prijs voor maken werkt veel beter vind ik. Natuurlijk is deze prijs opgebouwd aan de hand van een schatting, maar die schatting heeft met meer dan alleen een uurprijs te maken.

Wij leveren compleet oplossigen (identity, design, implementatie, hosting) en dan is het misschien ook een stuk makkelijker om vaste prijzen aan te houden, maar ook al bestaat een opdracht uit alleen design dan zal er nog steeds een vaste prijs overlegd worden.

Als ik aan uurprijzen denk, denk ik aan mensen die de helft van de dag geen reet uitvoeren, en dan aan het eind van een project net doen alsof ze er heel lang mee bezig zijn geweest…… simpelweg omdat deze uren zo goed als niet te controleren zijn.

Dat kan wel wezen, maar stel dat je een huisstijl moet ontwerpen voor een klant, en hij wil
    een vaste prijs afspraak met je maken? Een globaal voorbeeldje van het probleem:
    Je rekent 10 uur werk, plus 50,- startkosten, en leverkosten (CD) van 45,-.
    Totaalprijs die je met de klant afspreekt zou uitkomen op 600,-.
    Na verloop van tijd heb je een serie voorstellen gemaakt, en de klant is erg
    tevreden en kiest een voorstel waar je mee verder gaat.
    Maar dan komt het…. de klant gaat twijfelen, of mierenneuken (zijn goed recht)
    over van alles en nog wat in het logo, waardoor je 2x zoveel werk hebt
    als wat er was afgesproken.

Je wilt de prijs naarboven aanpassen, omdat de klant meer werk van je verwacht
    dan de afspraak was. De klant is het daar natuurlijk niet mee eens, omdat de
    prijs al vast staat.
    Wat doe je dan in zo’n geval? Je kan de prijs niet meer aanpassen, en je hebt er
    al veel meer tijd in zitten dan was afgesproken.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    EwaldK

Daarom moet je bij fixed price opdrachten ook al een opslag berekenen voor dat soort grappen (bijvoorbeeld 20% van de aanneemsom).

Bijdrager
    beammeup

Waarom zo nodeloos ingewikkeld.
    Je spreekt een prijs af en maakt kenbaar dat deze is gerelateerd aan een x-aantal uren.
    Binnen die prijs kun je het gevraagde leveren. Mits het project binnen de geschatte uren blijft.

Bijdrager
    block

Helemaal mee eens!
    Het is verstandig om in een begroting te opschrijven wat je klant precies van jouw kan verwachten en wat hem dit ongeveer gaat kosten (jij schat dan het aantal uren in die jij denkt er voor nodig te hebben).

Meer werk zoals correcties, aanpassingen aan logo etc kun je dan doorberekenen voor jouw uurtarief.

Als je met uurprijzen werkt betekend dit niet dat je niet met een vaste prijs voor bv een huisstijl kunt werken… als je daar denkt 15 uur voornodig te hebben (15 x 60 euro= 900 dan is 1200 zeker een prijsje)

…. en dit betekend zeker niet dat je de hele dag geen reet uitvoerd!!!

Bijdrager
    rbroen
    ”Gridmaster”

Toen ik in jouw situatie zat heb ik me gewoon bij de btw ingeschreven en vanaf eerste opdracht fakturen gestuurd. Daar zitten eigenlijk geen nadelen aan, het idee dat je zwart meer verdient is zeker al je begint onzin. Want
    – je gaat een administratie voeren en je brengt kosten in (ik bracht al mijn materiaal en meer in als kosten, en verdiende netto per jaar bijna niets, waardoor ik ook geen belasting hoefde te betalen, maar wel mijn materialen had – geen gedoe met mijn studiebeurs, inkomen binnen toegestane bijverdien normen)

Gridmaster heeft gelijk; Stel dat je een behoorlijke nerd bent en elk jaar een nieuwe computer wil (winkel: 2000 euro), een normale particulier betaalt die van zijn netto inkomen. Als je alles wit doet kun je de btw (19%) terug krijgen en hoef je er geen loonbelasting (34%) over te betalen (die je normaal al over je inkomen betaald had). KASSA!!!!

Alleen opletten dat je niet elk jaar je oude computer ‘zwart’ verkoopt, dat gaat opvallen :P

Bijdrager
    Fuji

60 euro voor een uur , voor een sitetje te bouwen, beetje op de computer te tikkelen… afzetters :D

Bijdrager
    Roland53
    ”Fuji”

60 euro voor een uur , voor een sitetje te bouwen, beetje op de computer te tikkelen… afzetters :D

Dit vind ik wel een heel aparte reactie hoor. Tarieven voor echt goede ontwerpers, journalisten en tekstschrijvers BEGINNEN meestal rond de 60 euro per uur. En terecht. Voor een beetje opdracht ben je om te beginnen al een X aantal bespreekuren kwijt, reistijd, benzine, etc. Mijn ervaring is dat opdrachtgevers het maar raar vinden als je dat allemaal tot achter de komma doorberekend. Een aangepast uurtarief (waar je eigen ‘overhead’ al in is doorbrekend) is veel acceptabeler, zo wijst de praktijk uit.

Bijdrager
    Es

Ik weet niet wat de beste methode is alleen ik heb zelf gemerkt dat ik het liefst een uurprijs vraag . Maar ik maak altijd een offerte met daarin een urenbegroting die ik ook uitsplits naar taken. Niet dat ik me daar aan houd maar het is een leidraad. Bovendien heeft de klant dan een idee van wat ie voor zijn geld krijgt. Ik zet ook altijd in de offerte dat het aanal uren een schatting is en dat die afhangen van het aantal correcties en aanpassingen en dat ik de klant informeer indien het aantal uren veel meer dreigt te worden als begroot. Ik heb daar eigenlijk nooit problemen mee gehad.
    Ik heb ook één vaste uurprijs die ik soms wel omlaag gooi als het een leuk project is, maar iemand heeft bijvoorbeeld niet zoveel geld omdat ie net begint. Maar ik zet dat dan ook duidelijk in de offerte zodat een klant ook echt het gevoel heeft en ziet dat ik hem korting geef. En je kunt bijvoorbeeld afspreken dat je nu korting geeft maar als het bedrijf van de klant gaat lopen dat die dan eventueel meer werk ook bij jou laat doen maar dan tegen je normale tarief. Anders loop je het risico dat je tot in lengte van dagen voor diezelfde klant moet blijven werken tegen dat lage tarief.
    Succes!

Bijdrager
    JanWeijers
    ”Gridmaster”

Zie je Pip, huinkroese stemt ook al voor minimaal 25 EUR!!! Je kan er niet meer onder… :wink:
    En kijk eens op http://www.bno.nl – daar kan je voor weinig student-lid van worden, dan zet je bno achter je naam, je btw nummer op je fakturen, en het begint gelijk op een echt bedrijf te lijken….

Let wel op dat je meerdere opdrachtgevers hebt. Als je er maar 1 één hebt kan de belastingdienst tot de conclusie komen dat er eigenlijk sprake is van een arbeidsrelatie en de opdrachtgever en/of jou een forse naheffing sturen voor inkomstenbelasting en sociale lasten.

Sommige opdrachtgevers zullen een VAR (verklaring arbeidsrelatie) vragen, die kun je bij de belastingdienst krijgen.

Jan

Bijdrager
    Dennisch

Zoals je dus ziet is het niet makkelijk om een prijs te verzinnen, maar een voordeel heb je: je klant weet er waarschijnlijk nog minder vanaf dan jezelf, dus echt fout zit je nooit.

En zoals hierboven ergens ook al vermeld werd: hoe langer je bezig bent, hoe beter je portfolio, hoe bekender je bedrijf, etc, des te meer kan je vragen. Tot op het punt dat het bijna een luxe product aan het worden is! (hogere prijs -> grotere vraag).

Bijdrager
    freshface
    ”Gridmaster”

Heb je ook zoiets in belgie?
    En heb je geen attest bedrijfsbeheer nodig.

Bijdrager
    Gridmaster

In België heb je UDB http://www.udb.org/ en VIZO http://www.vizo.be/ die zich nu DesignVlaanderen noemen http://www.designvlaanderen.be/

Geen bedrijfsdiploma’s en zo nodig voor ontwerpers, het valt voor zover ik weet onder ‘vrije vestiging’, omdat je geen publieke plek hebt zoals een winkel of een restaurant. Verder is het geen erkend beroep, iedereen kan zich ontwerper noemen, Helaas. Maar goed, niet iedereen mag zich advocaat of architect noemen, en dat is toch ook geen garantie voor kwaliteit. Als ontwerper moet je jezelf dus goed ‘profileren’.

Om officieel zelfstandig te werken, moet je je In België inschrijven via een ondernemingsloket, bij Acerta of Securex of Partena of zo’n organisatie. Die regelen dan je btw nummer en je sociale status. In België betaal je wel altijd minimale vaste sociale kosten, onafhankelijk van je inkomen. Afhankelijk van het kantoor en waar je woont kunnen die je ook heel goed helpen (niet met je uurtarieven!). Zie erkende lijst:
    http://mineco.fgov.be/enterprises/crossroads_bank/bce_kbo_nl_006.htm

En let op wat Jan Weijers hiervoor schreef: meerdere klanten, anders kom je in de problemen. Je mag heus wel met 1 klant beginnen, maar als dat een jaar zo blijft ben je feitelijk werknemer geworden. Valse zelfstandige noemen ze dat hier.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 30)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.