5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Clic Jeroen

Wat is een goede (laser)printer voor grafisch gebruik?

Ik ben voor mijn eigen reclamestudio (2 mensen) op zoek naar een nieuwe kleuren laserprinter. Wat is tegenwoordig een goede keuze? Sinds begin 2007 staat hier een OKI C9600 A3, maar die valt uiteindelijk toch best tegen, vooral qua kleurechtheid, en krijgt teveel mankementjes.

Mijn eisen voor een nieuwe printer zouden nu zijn:
    – Goede printkwaliteit (betrouwbare kleurechtheid ivm drukwerk wat we hierna vaak maken voor klanten. Dus we moeten een betrouwbare kleurproef kunnen maken)
    – Betaalbaar (max. € 2.000,-)
    – Printer zou ook wat zwaarder papier aan moeten kunnen ivm maken van bijv. uitnodigingen, menukaarten in kleine oplages.
    – Duplex is niet persé nodig
    – Netwerkaansluiting.
    – Liefst geen printer op basis van maandelijkse lease.

Dank voor jullie tips!

gegroet, Jeroen

Bijdrager
    macmaus

Wij hebben momenteel een Xerox Phaser 7760, waarschijnlijk iets boven je budget, maar je betaalt wel voor de kwaliteit, vind ik. In de prijsklasse die jij noemt, valt het kwaliteitsverschil inderdaad al snel op.
    Wat ik je sowieso adviseer: maak een aantal HR PDF-jes als proefbestanden (liefst van werk wat je al eerder geprint/gedrukt hebt) en laat die printen bij diverse leveranciers op een aantal “kandidaat-printers” als test uitdraaien. Kun je de printkwaliteit (onderling en t.o.v. je huidige printer) goed vergelijken.
    Zorg dat het representatieve prints zijn, dwz bestanden van je klanten die moeilijk goed te printen zijn, die belangrijk zijn om op kwaliteit te krijgen, of die je gewoon veel maakt (veel volvlakken, of juist subtiele gradaties/kleurverlopen, beelden/foto’s van mensen/huidtinten etc).
    Laat elke leverancier dezelfde bestanden printen, liefst op verschillende papierdiktes, en vraag of ze de snelheden van de print (vanaf de printopdracht totdat de print eruit komt) kunnen noteren.
    En ook al ga je voor koop, kijk of een onderhoudscontact inclusief supplies (toner, onderdelen) interessant is, want dat zijn vaak dure grappen bij storingen. Succes ermee!

Bijdrager
    MrBelloNLD

alle waar naar zijn geld, de huidige generatie OKI’s zijn stuk stabieler in de kleurweergave, maar ook daar betaal je weer voor, sterker nog: volgens mij gebruiken de OKI’s en Xerox Phasers eenzelfde engine.

kijk ook eens naar de Konica Minolta’s

Vergeet de Xante’s deze hebben ook eenzelfde Engine, maar mocht je eens service nodig hebben dan kan het erg in de papieren en wachttijden gaan lopen.

Suc6 ! We horen graag wat de aanschaf geworden is, en hoe deze bevalt. !

Bijdrager
    fatboysmart

OKI’s en Xerox Phasers hebben volgens mij niet dezelfde engine. OKI en Xante wel.

De service van Xante is prima, dus waar je die wijsheid vandaan haalt weet ik niet. Waarschijnlijk nog uit de tijd dat de firma Spierings nog Xante hoofddealer was. Daar was (en waarschijnlijk is) de service ver te zoeken. Xante NL heeft ze het dealerschap echter afgenomen, en de nieuwe dealers zijn prima. Ik heb hem via Triple S.

Wat betreft kleurechtheid… ik denk dat je dat wel kunt vergeten. Een standaard printer zal nooit als echte kleurproef kunnen dienen voor drukwerk. Wil je dat doen, dan kom je in een heel andere prijsklasse terecht, (20K+) en moet je veel tijd steken in het Kalibreren van de profielen.

Bijdrager
    Fietsbel

Kleurechtheid wordt toch zelden bereikt op laserprinters, dat lijkt me een foutieve verwachting, maar je kan inderdaad een heel eind komen met kleurkalibratie, hoewel dat wel een vak apart is.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.