30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    kawouter

Wat is een goede Externe harddisk

Ik heb even een vraagje.

ik ben op zoek naar een externe harddisk om al mijn muziek op op te slaan.
    Hij moet worden aangesloten op een Macbook. Ik heb er helemaal geen verstand van en he hoeft helemaal geen uitgebreid en duur apperaat te zijn. Als ie maar makkelijk werkt.

Gr. Wouter

Bijdrager
    grindal

probeer zeker er voor te zien dat je een firewire aansluiting hebt! … is steeds net iets sneller dan usb vooral bij het copieren van grote bestanden.

ook is het handig zodat je nog steeds je 2 usb poorten vrij hebt, denk maar een aansluiting voor je ipod & je usb-printer ….

Bijdrager
    RBO62

Hallo,

Heb zelf goede ervaring externe hdd schijven van LACIE.
    Deze zijn niet overdreven duur, zijn fraai vormgegeven en zijn er in talloze uitvoeringen (zowel alleen USB en combinatie USB /Firewire).
    Zoals vermeldt door grindal is het aan te bevelen een Firewire (IEEE1394) te nemen.
    Zo kun je ook nog eens een bootable backup maken van je MAC.
    Dit werkt namelijk alleen met Firewire en niet met USB! …..vandaar.

Bijdrager
    grindal

booten met een backup is bij mij ook gelukt via usb hoor…
    heb wel vernomen dat dit enkel zou werken bij intel mac’s…

heb zelf 2 Raidsonic behuizingen

UBL 360 (usb & firewire)
    met hd’s van seagate er in…

Bijdrager
    kawouter

Nou heel erg veel onbegrijpelijke taal hier:oops:

Wat is Firewire?? zit dat op mijn Mac??

Dus LaCie is een goed merk?

Ik zie op de site van apple een Iomega 160-GB Portable harde schijf met tweevoudige interface voor 119 euro. Is dat wat of is 160 gig net wat aan de kleine kant voor opslag van muziek?

Bijdrager
    RobinZwama

Firewire zit zover ik weet op elke Mac en is in praktijk veel sneller dan USB 2.0.
    Firewire op je MacBook:

Ik zou idd ook voor een LaCie gaan (heb zelf een LaCie mini Hub).
    Kijk hier eens: http://www.lacie.com/nl/products/range.htm?id=10033

160 GB zou voor mij te klein zijn:P Mijn 250 GB zit stampvol;)
    Dat ligt natuurlijk persoonlijk.

Bijdrager
    RBO62

Hallo kawouter,

kijk even op deze link > http://nl.wikipedia.org/wiki/Firewire
    Als je dit gelezen hebt zal alles wel duidelijler zijn.
    Firewire zit op op jouw mac mag ik aannemen.

Lacie is eigenlijk een “mooie behuizingen” fabrikant welke gebruik maakt van bekende merken HDD zoals bijv. Western digital /seagate enz.
    Ik heb zelf een lacie externe HDD (porche design) voor mijn iBook G4 (mobile disk 60GB) en voor mijn iMac een 320GB (porche design).
    Met beide nooit problemen gehad.
    In principe zou je zelf ook een lege behuizing kunnen kopen met een losse interne HDD (IDE/ SATA)
    Volgens mij ben je dan duurder uit!
    Er worden heel wat externe HDD’s aangeboden dus wat dat betreft………..

Bijdrager
    MacbookTo

Ik heb zelf een Western Digital My Book. 500 GB. Perfecte schijf en prachtig om te zien. Hij heeft de vorm van een boek en bovendien nog een mooi blauw lampje. Ik ben er erg mee in mijn nopjes. Werkt prima samen met mijn Macbook.

Bijdrager
    karllaurent

Ik heb er een aantal (allemaal Firewire):
    2 x LaCie : prima schijven van 250 GB (Porche en MacMini-achtig model)
    1 x Iomega: 500 GB gekocht om onze 4 Macs te backuppen, maar na een defect hersteld en niet meer bootable tekrijgen en dus nu als gegevens parkeerplaats
    1 x Maxtor van 300 GB die de rol van de Iomega nu overneemt en echt prima is
    1 x Aldi van 250 GB: niets mis mee, buiten het feit dat de fans continu aanblijven (herrie en stroomverbruik)

Vroeger zou ik gezegd hebben: LaCie,
    nu eerst Maxtor, dan LaCie

Bijdrager
    kawouter

Ik heb net een LaCie Mobile Drive Porsche Design – 120 GB gekocht via bol.com

120 gig is voor mij nu even meer dan zat en hij heeft alleen de voeding van de usb nodig. Wel zo makkelijk.

Jullie allemaal bedankt voor de info.

Gr. Wouter

Bijdrager
    Ericsw

Ik heb bij mijn 24″ Imac een LaCie Quadra externe HD van 500 GB. Lekker veel ruimte en redelijk geruisloos (ook wel handig bij zo’n ding) Ik meen dat ie een maand geleden zo’n 139 euro kosten, dus dat valt ook nog wel mee voor 500 Gig…

Suuces met de keuze in ieder geval!

Moderator
    unSOUND

@kawouter: Ik ben wel heel benieuwd waarom je toch voor een USB versie hebt gekozen nadat meerdere mensen hebben uitgelegd dat FireWire sneller en betrouwbaarder is..

Bijdrager
    Dick de Roos

Het scheelt een paar Euro denk ik.
    En als je wel USB kent en FireWire niet…. tja…
    Misschien dat het voor muziek en gewone dingen nog niet zo slecht is, maar bij kritische zaken zoals video, komt USB nogal eens te kort.
    Maar het is inderdaad apart dat na een vraag er vooral naar FireWire wordt gewezen en er toch voor USB wordt gekozen.
    We horen de reden wel.
    :roll:

Bijdrager
    kawouter

De reden dat ik voor usb heb gekozen is dat ik even op de link heb gekeken van wikipedia. Daar staat dat USB 2.0 een overdracht snelheid heeft van 480 en FireWire 400 een overdracht snelheid van 400. Dus dan is volgens mij de USB sneller. Dat is de eerste reden. De 2e is dat deze niet al te duur was (student he dus moet op de centjes letten) en dat ie geen externe voeding nodig heeft. Makkelijk als ik hem mee moet nemen. Verder is hij alleen als backup voor mijn muziek. Dus het maarkt niet heel erg veel uit hoe lang het duurt om dat van de mac op de schijf te zetten.

Gr. Wouter

Bijdrager
    klaus

2 redenen zijn correct, je reden van snelheid niet. De theoretische doorvoersnelheid van USB ligt wel op 480, maar na gebruik merk je dat dit helemaal niet constant is. Bij firewire, waardoor de gemiddelde snelheid hoger ligt.

Maar je usb-schijf zal het alvast ook prima doen, veel succes ermee!

Moderator
    unSOUND
    ”kawouter”

De reden dat ik voor usb heb gekozen is dat ik even op de link heb gekeken van wikipedia. Daar staat dat USB 2.0 een overdracht snelheid heeft van 480 en FireWire 400 een overdracht snelheid van 400. Dus dan is volgens mij de USB sneller.

Misschien had je niet “even” moeten kijken, maar had je het hele stuk moeten lezen… Die snelheiden zijn een theoretisch maximum. USB haalt dat maximum maar zelden, terwijl FireWire het eigenlijk altijd haalt. In de praktijk is FireWire gemiddeld bijna 2 keer zo snel… Daar komt bij dat FireWire zijn eigen controller heeft, en USB niet. USB gebruikt je processor als controller, dus als de USB schijf ergens mee bezig is, wordt je hele systeem trager… Waarom denk je dat het goedkoper is ?

”kawouter”

dat ie geen externe voeding nodig heeft. Makkelijk als ik hem mee moet nemen.

Dat kan FireWire ook, en zelfs beter, omdat FireWire een krachtigere stroombron heeft, en dus altijd voldoende stroom naar de schijf stuurt. USB stuurt nog wel eens net te weinig, waardoor je fouten kunt krijgen bij het versturen van grote hoeveelheden data… Ook hier geldt dat USB niet zonder reden goedkoper is.

Dat je een student bent verklaard misschien enerzijds dat je een lager budget hebt, maar aan de andere kant vind ik dat juist een student goed moet nadenken over zijn uitgaven… dus ga je dan voor een korte termijn oplossing die op de lange termijn duurder is, of investeer je liever in een oplossing die je op de lange termijn tijd, geld en ergernissen bespaard ? ’t is jouw keuze.

Bijdrager
    RobinZwama
    ”kawouter”

… Daar staat dat USB 2.0 een overdracht snelheid heeft van 480 en FireWire 400 een overdracht snelheid van 400. Dus dan is volgens mij de USB sneller.

Lol, ik denk niet dat mensen voor de lol zeggen dan FireWire 400 in praktijk sneller is dan USB 2.0:P

”RobinZwama”

…en is in praktijk veel sneller dan USB 2.0.

:innocent: :innocent: :innocent::P

Maar FireWire is inderdaad duurder (maar niet zo heel veel toch?)!
    Ik ben erg benieuwd naar je USB schijf, geef je wel een korte review straks?:);)

Moderator
    unSOUND
    ”RobinZwama”

ik denk niet dat mensen voor de lol zeggen dan FireWire 400 in praktijk sneller is

Studenten kijken nu eenmaal eerder naar de theorie dan naar de praktijk… :|

Bijdrager
    kawouter

Ik had nog even een klasgenoot gevraagt die blijkbaar dezelfde heeft en hij bevalt hem heel erg goed.
    Hij is voor mij niet voor zwaar gebruik he. Alleen om mijn Mac te ontlasten.

Als ik hem binnen heb laat ik even weten hoe hij bevalt.

Moderator
    unSOUND
    ”kawouter”

Alleen om mijn Mac te ontlasten.

En juist daarom was het dus ons advies om geen schijf te nemen die voor iedere handeling 20% van je processor pakt zoals USB dat dus doet… En dat die klasgenoot er tevreden over is geloof ik best. Wij zeiden alleen dat de FireWire versies nog veel beter zijn.

Bijdrager
    kawouter

Ja dat klopt maar ik sluit hem maar een paar keer per maand aan om even de bestanden over te zetten. Zodra dat is gedaan koppel ik hem weer los. hij zit er dus niet constant aan gekoppelt.

Bijdrager
    Rapatski

Hahaha laat die arme jongen toch een USB schijf kopen!

Ik wist niet dat firewire nog steeds zoveel voordelen heeft. Ik heb een MyBook Premium met firewire aangesloten op m’n macbook omdat ik anders USB sloten tekort kom. Maar fijn te lezen dat het zo’n slimme keuze was. :P

Bijdrager
    WaZoo

Toch vreemd, want ik had dezelfde (LaCie Mobile Drive Porsche Design – 120 GB) schijf juist gekocht omdat er FireWire op zit! Misschien moet de TS toch maar even op de achterkant van zijn mobiele wondertje kijken en blij verrast zijn:)

Moderator
    unSOUND
    ”WaZoo”

Toch vreemd, want ik had dezelfde (LaCie Mobile Drive Porsche Design – 120 GB) schijf juist gekocht omdat er FireWire op zit!

LaCie heeft meerdere versies. Eentje met enkel USB, eentje met enkel FireWire, en eentje met beide.

Bijdrager
    Barabas2005

Op een Windows computer is USB2 wel even snel (zo niet sneller) als FW400. Ik moest mijn externe schijven in een FW behuizing plaatsten nadat ik was overgestapt op een Mac. USB2 harde schijven en Macjes gaan gewoon niet samen (rete-traag).

Nu heb ik echter een mooie LaCie op FW800 8) .

Bijdrager
    WaZoo
    ”unSOUND”

LaCie heeft meerdere versies. Eentje met enkel USB, eentje met enkel FireWire, en eentje met beide.

Da’s nou sneu…

Bijdrager
    bommels

Op een Windows computer is USB2 wel even snel (zo niet sneller) als FW400. Ik moest mijn externe schijven in een FW behuizing plaatsten nadat ik was overgestapt op een Mac. USB2 harde schijven en Macjes gaan gewoon niet samen (rete-traag).

USB2 even snel als FireWire op Windows?:? Heb je een benchmark gedraaid dan?

Sinds de overstap naar Intel krijgt apple de USB chips ook van Intel. Die zijn inderdaad sneller dan de USB chips in de PPC-macs.

Bijdrager
    Barabas2005

Geen benchmarks, maar qua ervaring draaide de USB2 drives op mijn Windows computers (tower met Asus P4C800E-Deluxe mainboard en een Promedion notebook) sneller en betrouwbaarder dan FW400 schijven.

Ik kocht toen ook eens een LaCie FW400 voor mijn computer, maar kreeg niks dan problemen (ik zweerde toen zelfs nooit meer een LaCie te kopen :) ). De FW400 kasten die ik later kocht na de overstap op Mac hadden ook problemen in Windows en Linux. Ik zette vaak back-ups op die schijven (Norton Ghost) en op een FW400 schijf gaf dit vaak vertraging of zelfs fouten.

Ik heb ooit eens gelezen dat het kwam door de goedkopere “Oxford” chips in die IDE/FW400 kasten. Ze gaven echter nooit problemen op de Mac. Nu heb ik ze dus vervangen door een FW800 LaCie, en die werkt als een tiereliertje op mijn MacBook Pro.

Bijdrager
    rrkramer

Heeft er ook iemand ervaring met netwerkschijven?

Van die kastjes met een harde schijf er in die je gewoon met een UTP kabeltje aan je router hangt.

Bijdrager
    Barabas2005

Yep, die heb ik ook (van LaCie). Het is wel aardig, maar ze kunnen niet tippen aan de FW800 drive. Niet alleen qua snelheid (natuurlijk), maar ook qua betrouwbaarheid.

Ik kwam namelijk na drie maanden weer eens thuis en ontdekte dat de klok in de netwerk drives “gereset” was. Nu sync ik altijd alles met deze schijven, maar dat liep nu spaak. Zelfs het terugzetten van de klok had tot gevolg dat de sync niet meer werkte en dus alles overnieuw moest doen.

Ook lukt het me maar niet om de schijven op een bepaalde IP te houden, maar dat is meer de schuld van mijn modem/router. Daarin kan ik geen IP aan een MAC adres koppelen (wat ik wel met mijn vorige router kon doen). Heel af en toe valt dan de verbinding met de netwerk schijf weg, omdat het een nieuw IP adres heeft gekregen. Heel irritant, en ik heb nog niet kunnen vinden waar het aan ligt.

Nu ben ik van plan om al mijn oude LaCies te verkopen en er een mooie LaCie 2TB, FW800 schijf voor te kopen.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.