14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

Wat is een .GlobalPreferences.plist

Ik gebruik CleanApp wanneer ik een programma wil opruimen. Vaak kom ik in het “weggooi-venster” van CleanApp het bestandje tegen “.GlobalPreferences.plist”. Omdat ik daar geen raad mee weet, laat ik dat altijd maar staan. Puur uit nieuwsgierigheid: wat is dat voor een .plist-bestandje? En kan ik dat gewoon weggooien of laten staan?
    Alvast mijn dank!

Bijdrager
    sedikit

Dank KarelWillem. Die site was ik ook al tegengekomen. Ik word daar helaas niet wijzer van. Er wordt verteld waar dit bestandje staat, en hoe je het weg kunt gooien enz. Maar dat zie ik ook wel op mijn CleanApp. Ik wil alleen weten waarmee dit .plist-bestandje te maken heeft. Waar refereert het aan? Aan een programma?Aan een instelling o.i.d.?

Bijdrager
    koen

Het is een tekstbestand dus je kunt het waarschijnlijk gewoon openen en lezen. Misschien kun je er zo achterkomen wat het doet.

Bijdrager
    GoeieDag

Zo zijn er duizenden bestandjes op een computer waar jij geen weet van hebt. Ruim je toch ook niet allemaal op?

Maar waarom zou je het niet proberen? Want met ‘geen raad weten’ wordt je ook niet gelukkig. Hup, weggooien dat ding, en zien wat er gebeurt. Is toch ook een leuk experiment.
    CleanApp niet gebruiken is ook nog een optie, want dan zie je dat bestandje ook niet meer…

Bijdrager
    GoeieDag

The main example here is .GlobalPreferences.plist. There are actually several versions of this file. There is one such file, for example, in ~/Library/Preferences and another in /Library/Preferences. The one in your Home directory contains settings that apply generally to your account regardless of the specific application (such as your highlight color). The one in the main Library folder contains settings that apply to all accounts (such as some Energy Saver settings not specified in the aforementioned com.apple.PowerManagement.plist file). More generally, if an application’s own .plist file does not define a value for a given property, and that value is defined in a relevant .GlobalPreferences.plist file, the value in the .GlobalPreferences.plist file will be used for the application.

http://www.cnet.com/news/tutorial-preferences-files-the-complete-story-part-vi/

Bijdrager
    sedikit

koen, ook bedankt! Edit: ook GoeieDag! Het is een onzichtbaar bestandje, en als ik het open, krijg ik een half A-viertje in BBEdit, waarin de begintekst luidt:
    <?xml version=”1.0″ encoding=”UTF-8″?>
    <!DOCTYPE plist PUBLIC “-//Apple//DTD PLIST 1.0//EN” “http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dtd”>
    <plist version=”1.0″>
    volgt daaronder een lijst met “integer”+een regel tekst, “key”+een regel tekst, en nog wat

Het zal allemaal wel goed zijn denk ik. Ik heb ze de afgelopen jaren nooit weggegooid. Er staan in (onzichtbare) .plists nog drie andere .GlobalPreferences.plists (uit 2014). Ik neem dan maar aan, dat afhankelijk van wat ik doe, deze .GlobalPreferences.plist ververst wordt. Net als bij het veranderen van de voorkeuren en/of updaten van een programma.
    Ik laat ze dan maar gewoon staan. Van mij mag deze topic op slot.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  sedikit.

Bijdrager
    koen

De beste tip komt trouwens van GoeieDag: CleanApp niet meer gebruiken.(y)

Bijdrager
    sedikit
    koen op 19 april 2015

De beste tip komt trouwens van GoeieDag: CleanApp niet meer gebruiken.(y)

Zoals ik al schreef: ” Ik wil alleen weten waarmee dit .plist-bestandje te maken heeft. Waar refereert het aan? Aan een programma?Aan een instelling o.i.d.?”

Ik heb ze nog nooit weggegooid. Ik ben/was alleen maar nieuwsgierig.
    Overigens komt mij CleanApp af&toe goed van pas. In gevallen van sommige herinstallaties b.v., zoals bij mij Adobe CS3 (dat is zo’n lange waslijst aan wat er verwijderd moet worden, dat Adobe er zelfs een handleiding van drie A-viertjes voor heeft gemaakt!).

Moderator
    Night

“Global preferences” is een verzamelbak met standaard systeeminstellingen van ofwel OSX ofwel een programma. Als je een specifieke(re) ,plist van OSX of het programma weggooit of als dit bestand verminkt raakt, zal OSX of het programma zijn standaard instellingen uit deze .plist halen. Het is dus NIET verstandig deze weg te gooien.

Maar ik geloof dat Goeiedag ook al iets in gelijke strekking vertelde…:?

Bijdrager
    KarelWillem
    sedikit op 19 april 2015

…Waar refereert het aan? Aan een programma? Aan een instelling o.i.d.?

It seems to have a myriad of settings from colors to printers and some nuts and bolts.

Zoals hierboven ook wordt genoemd dus.

Maar het heeft ook nog nooit een systeem om zeep geholpen als het werd weg gegooid.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    sedikit

Night en KarelWillem, mijn dank.
    Night, ik heb nog nooit zo’n bestandje weggegooid, en ben dat ook nooit van plan geweest. En KarelWillem, dat zinnetje “It seems to have a myriad of settings from colors to printers and some nuts and bolts.” had ik ook gelezen. Maar misschien is “seems” veelbetekenend.

Bijdrager
    GoeieDag

Koen, jij ook bedankt hoor!8-)

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    sedikit
    GoeieDag op 19 april 2015

Koen, jij ook bedankt hoor!8-)

Heb ik ook gedaan, zie mijn derde bijdrage boven.Het kan niet op vandaag! :-)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.