17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    sally

Wat is de juiste manier om oude backups van Time Machine….

te verwijderen.
    Time Machine doet dat vanzelf mondjesmaat om steeds een beetje ruimte te maken voor het bijwerken van de backup..
    Ik zou liever wat rigoreuzer ruimte maken.

Bijdrager
    Ian83

Zover ik het begrepen heb, is daar geen veilige manier voor. Je kunt er zelfs de gehele Time Machine back-up beschadigen. Ik zou er niet zelf mee gaan rommelen als ik jou was.

Bijdrager
    sally

Dat denk ik dus ook en ik heb er verder niets verstandigs over kunnen vinden.
    Toch de vraag nog maar even hier gesteld.

Bijdrager
    JBStudio

Wat ik doe, is de schijf van time machine eens in het jaar formatteren. Ik heb altijd m’n afgeronde projecten/muziek die ik niet meer luister/belangrijke docs enz keurig gebrand op dvd EN op een andere externe schijf gezet (uiteraard goed geordend). Time machine gebruik ik puur voor de tijd tussen de dvd brand-sessies door (wat zo’n 2 maanden is). Als alles op dvd staat, weet ik zeker dat ik backups van time machine van een jaar oud echt niet meer nodig heb. Begin je gewoon met een schone lei. Werkt voor mij perfect.

Succes.

Groet,
    JBStudio

Bijdrager
    Absrnd

dit kan toch safe en gewoon via time machine zelf !?

als je in time machine zit, zal er onder de action button een optie ” delete backup” om die backup te verwijderen,
    ik heb pas geleden voor de aanloop naar Snow Leopard al flink wat ruimte gemaakt, en dat ging prima,
    je ziet pas dat het verwijderen plaatsvindt als je time machine weer afsluit, en hij was wel even aan het pruttelen om de backups te verwijderen, maar verder geen problemen ondervonden.

.

Bijdrager
    iMous

Het kan wel gewoon veilig hoor..

Zie hier hoe: Klik

Moderator
    Rivanov

Inderdaad, gewoon Delete Backup vanuit TimeMachine zelf. Werkt perfect.

Bijdrager
    iJoost

Begin gewoon helemaal overnieuw. Je hebt immers alles wat je bewaren wilt toch nog op je harde schijf staan.

Geblokkeerd
    Breuf
    ”iJoost”

Begin gewoon helemaal overnieuw. Je hebt immers alles wat je bewaren wilt toch nog op je harde schijf staan.

Opnieuw.

Bijdrager
    iJoost

‘T is de leeftijd.

Bijdrager
    sally

Bedankt voor de input..
    Mogelijkheden genoeg.
    Maar toch zou ik het het mooiste vinden om de oudste backup’s te kunnen verwijderen.

Bijdrager
    KarelWillem

Ik kan me vergissen hoor, maar…

– Open de map Backups.backupdb

– Ga naar de map(pen) met de oudste datum en pleur ze in de prullenmand.

TimeMachine piept nergens over en je ruimt lekker op.

Bijdrager
    Rikk

Werkt inderdaad perfect, geen enkel probleem op mijn MB in ieder geval

Bijdrager
    sally

Toch is dat wel vreemd als je bedenkt dat het systeem grotendeels uit verwijzingen bestaat.
    Het is dus denkbaar dat je een oud bestand dat nooit is gewijzigd weggooit, terwijl het er eigenlijk nog zou moeten zijn, als u begrijpt wat ik bedoel.

Wie is de slimmerrik die dit allemaal doorgrondt?
    Je zou toch denken: nooit vanuit de Finder in zo’n systeem rommelen.

Bijdrager
    iJoost

Nee, dat kan niet gebeuren. Unix bestandssystemen werken wat anders dan je misschien zou denken. Een delete heet achter de schermen een unllnk van een node. Pas als de laatste link (lees: vermelding in een folder) naar een node (lees: bestand) verdwenen is wordt de node zelf ook opgeruimd. Apple maakt in TimeMachine slim van die mogelijkheid gebruik om elk bestand wat er schijnbaar -tig keer staat in werkelijk maar een keer in de backup te hebben zitten.

Bijdrager
    Pieterr

Mocht je (na de uitleg van iJoost) nog interesse hebben in wat technische achtergronden:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Hard_link
    Ars Technica: Time Machine internals

Bijdrager
    sally

En bedankt.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.