5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Witte Haai

Wat is de juiste manier om een usb-stick (windows-leesbaar) te formatteren?

Hallo allemaal,

Ik heb met het schijfhulpprogramma een usb-stick gewist als ‘Mac OS Journaled (uitgebreid)’. Maar als ik ‘m in een windows-pc stop, dan vraagt deze of ik ‘m wil formatteren.

Wat is op OSX (MacOS Sierra 10.12) de juiste manier om een usb-stick (windows-leesbaar) te formatteren?

Moderator
    Mac Daddy

Als je vaak tussen Windows en Mac OS moet switchen, dan is exFAT de beste. Daarmee kan je op allebei de OS-en lezen en schrijven. Ik heb al mijn USB sticks en portable HDD daarin geformateerd.

Windows maakt gebruik van NTFS, maar daarvoor kan je Mac OS standaard niet voor kiezen en daarbij kan je in Mac OS niet meer schrijven, dacht ik.

Moderator
    Night

Klopt

Overigens zijn er voor Windows ook tools, waaronder van Paragon, om ook HFS+ volumes te kunnen lezen/schrijven.

Bijdrager
    Witte Haai

Oké, dank jullie wel.

Ik heb ‘m als ExFAT geformatteerd.
    Duurt wel weer eventjes, voor ik ‘m weer in een windows-pc stop. Maar het zal wel goed zitten.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Zorg wel dat hij geformatteerd is als MBR-partitie-indeling, niet GUID, anders is de kans groot dat Windows de USB-stick niet goed zal herkennen.

De eenvoudigste manier is trouwens om het ding onder Windows te formatteren, dan voorkom je dit soort dingetjes.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.