4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    tfmichie

Wat is de ideale hardware voor videobewerking?

Ik ga volgend jaar (na m’n licentie in de Communicatiewetenschappen) nog drie jaar “Cinematografie” volgen. Dit is een zeer praktische opleiding waar je leert filmen, monteren, regisseren, geluid, etc.

Het is zo dat je veel opdrachten krijgt en dus veel filmpjes moet maken en monteren.
    Ik heb nu een iBook 700Mhz, maar dat volstaat niet om programma’s als Final Cut Pro te draaien.

Ik ben daarom nu al eens aan het uitkijken wat de beste configuratie is voor de beste prijs. Ik weet wel dat de duurste G5 het beste is wat ik in huis kan halen, maar ik vrees dat daar de financiële middelen niet voor aanwezig zijn.
    Wat is volgens jullie een comfortabele setup om zonder noemenswaardige frustraties qua vertragingen, traagheid, etc. met een programma zoals Final Cut te werken?

Ik vroeg me ook af wat nog goeie schermen zijn voor zo’n setup. Ik ben zo eens gaan rondsnuisteren op http://www.tweedehandsmac.nl en daar hebben ze van die mooie e-mac-style Apple-crt schermen. Zijn zo’n schermen voldoend om fatsoenlijk met video bezig te zijn, of zijn ze toch neit meer van deze tijd en moet ik uitkijken voor een goeie flatscreen (of crt van een ander merk)?

Thnx voor het advies alvast!

Tfmichie :wink:

Bijdrager
    RemiroQuai

Ik weet je budget niet maar probeer nog eens op de apple store te kijken en dan met name de studentenstore
    Daar is alles al een stukje goedkoper en als je dan ook nog eens de anologe modem uit een powermac g5 haalt en zelf zorgt voor geheugen (zet iig 512 apple geheugen in de PMG5)
    Is hij in ene net over de 2000 euro.

Als dit te veel is moet je ook eens zoeken op de apple store naar de g4 powermacs die nogsteeds in de verkoop zijn en nu zelfs een stuk goedkoper zijn. Als je dan naar de 2×1,42 kijkt en hem ook een beetje stript komt hij net iets onder de 2000 euro.

Wat schermen betreft: Zorg voor videobewerking in elk geval voor minimaal een 19″ scherm. Zelf ben ik een grote fan van IIyama schermen. probeer daar maar op te zoeken op tweedehandsmac.nl

P.S.
    Je hebt cuminucatiewetenschappen gestudeert. Is dat echt gestudeert of is dat HBO cummunicatie? Ik volg die laatste en wil misschien ook wel iets in die richting gaan doen dus, waar ga je cinematografie doen?

[mod] Ik zie dat je uit belgie komt dus laat maar ik ben een nederlander en het zal vast niet zo zijn dat je ergens in amsterdam aan het studeren was…..

Bijdrager
    Chris Meijburg

En hoe loopt Final Cut op een PB 17″ ?
    Gaat dat lekker?

Bijdrager
    Haddock

Kreeg gisteren een folder van Macwharehouse in de bus.

G4 1x1GHz combo € 999,- ex. btw
    G4 2×1,25GHz combo € 1539,- ex. btw

als je dat vergelijkt met een gestripte G5…

G5 1×1,6Ghz combo/geen modem € 1666,- ex.btw

… dan is vooral de 1 GHz een interessante optie lijkt me zo. Zoek er een mooie 19″ CRT bij en je bent zelfs goedkoper uit dan een 15″ iMac.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.