28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Wat is de beste manier van bestanden comprimeren?

Ik ben er vandaag achtergekomen dat de HD in mijn Time Capsule een beetje aan het brommen is, dit is natuurlijk geen goed teken.

Nu wil ik graag alle vakantiefoto’s die daar op staan comprimeren en dan in iCloud Drive of Dropbox stoppen zodat ik er geen omkijken meer naar heb maar wat is de beste manier om al die folders en foto’s te comprimeren tot kleinere .zip, .rar of wat voor bestand dan ook?

Welk formaat maakt het pakketje het kleinst?

Bijdrager
    TheBigZ

Als het JPGs zijn, zijn ze al gecomprimeerd. Nog verder comprimeren kan wel maar zal ten koste gaan van de kwaliteit.

Heb je niet gewoon nog een externe schijf liggen?

Of flikker alle foto’s op Flickr.

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  TheBigZ.

Moderator
    Night

Gewoon in een SITX compressie gooien, veel zal het niet uitmaken, maar je houdt dan wel maar Ă©Ă©n bestand over dat je dan eenvoudig kan uploaden.

Een mooiere methode is om te automatisch backuppen naar een .Sparse bundle (met bv CCC) en deze met een applescriptje op gezette tijden automatisch te laten uploaden.

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb nu een folder met daarin allemaal bestanden en folder die is 10.29GB groot. Als ik er een .zipje (archief) van maak dan wordt dit 10.27GB dus dan kan ik het net zo goed niet inpakken.

Wat ik wil is dat het ingepakt iets van 8GB wordt, dat zie je toch ook vaker met software dat je download. Ingepakt is het dan 2GB en uitgepakt ineens veel meer.

Bijdrager
    KarelWillem

Niet alles is te comprimeren. JPEG is al een compressie.
    Daar haal je met inpakken dus geen winst bijvoorbeeld.

Evenmin met PDF’s, etc.
    Dus reken er niet op dat je opeens plotsklaps GB’s winst behaalt met de boel comprimeren.

Bijdrager
    Shmoo

Oké daar zit het probleem dus..

Als ik de .jpg bestanden ga comprimeren dan loop ik de kans dat ik meta data verwijder zoals locaties en dat soort gegevens. Juist bij dit soort foto’s wil je dat niet omdat je later op die manier goed kunt bepalen waar je foto ook al weer gemaakt had.

Bijdrager
    TheBigZ

Waarom upload je je foto’s niet naar Flickr? Je kunt daar enorme hoeveelheden (1000 GB) kwijt, gratis.

Bijdrager
    Shmoo

Dan moet je weer een ‘globaal’ Yahoo-account aanmaken en daar pas ik voor. Accounts bij Yahoo kun je niet aanmaken zonder telefoonnummer achter te laten en dan haak ik al heel snel af.
    Ik heb verder ook niets met Yahoo en ik wil ze ook niet de kans geven om mij over de rug van Flickr toch bepaalde aanbiedingen te doen voor nevenactiviteiten van de Yahoo-familie.

Bijdrager
    KarelWillem

Koop voor 45 euro een harddisk, en zet de boel gewoon even lekker over zonder kopzorgen.

Nu ben je natuurlijk te laat, om vanavond nog lekker door te werken. Want de Media Markt is al gesloten.;)

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat het zoiets ook gaat worden, voor 60 Ă  80,- heb je volgens mij al een goede externe HD van 1TB

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    Shmoo op 12 april 2015

Ik heb verder ook niets met Yahoo en ik wil ze ook niet de kans geven om mij over de rug van Flickr toch bepaalde aanbiedingen te doen voor nevenactiviteiten van de Yahoo-familie.

Ik heb al vijftien jaar of zo een Yahoo!-account en krijg nooit reclame van ze.

Moderator
    Mac Daddy
    Shmoo op 12 april 2015

Ik denk dat het zoiets ook gaat worden, voor 60 Ă  80,- heb je volgens mij al een goede externe HD van 1TB

Voor 80 euro heb je een USB3.0 2TB schijf van Western Digital. Als je dat bedrag voor 1TB betaald, ben je je geld aan het weggooien.

Bijdrager
    TheBigZ
    Shmoo op 12 april 2015

Accounts bij Yahoo kun je niet aanmaken zonder telefoonnummer achter te laten en dan haak ik al heel snel af.

Bullshit. Nog nooit een telnr bij Yahoo ingevuld.

Bijdrager
    koen
    TheBigZ op 12 april 2015

Waarom upload je je foto’s niet naar Flickr? Je kunt daar enorme hoeveelheden (1000 GB) kwijt, gratis.

Kun je in Ă©Ă©n keer je hele iPhoto/Photos library op Flickr zetten? Of moet je dat 1 voor 1 doen? Dan lijkt een schijf me wat handiger,

Bijdrager
    KarelWillem

https://www.flickr.com/photos/upload/

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    TheBigZ

Bedankt, KarelWillem!:-D

Bijdrager
    Hydræ

Mijn mening is dat ik geen 10+ GB aan prive foto’s op het internet ga zetten, dan maar liever voor 80 piek een tweede backup schijfje erbij. Maar toegegeven, het is wel makkelijk want je kunt vanuit de Cloud overal bij. Dus het heeft een praktisch voordeel.

Je vraag, Schmoo, wat is de beste compressiemanier?
    Zelf denk ik aan ZIP compresie. Comprimeert vrij goed en zit standaard in OS X en Windows. Geen extra RAR/TAR/GZIP/SITX software nodig om bestanden in te pakken. (uitpakken doet de freeware wel, maar inpakken niet)

Het heeft voordelen om 1 groot archief aan te maken, 1000 losse bestanden nemen veel meer ruimte in de FAT in dan een enkel groot bestand. Nadeel is dat een archief beschadigd kan raken, dan heb je de poppen aan het dansen.

Bijdrager
    Hydræ

@KW, maakt Flickr een platte albumstructuur aan?
    Geef die jongen een biertje tegen de RSI duim van het scrollen met z’n 10gig aan foto’s…:lol:

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  Hydræ.

Bijdrager
    KarelWillem

Een platte albumstructuur? Wasda?

Voor zover ik het weet zet Flickr de zooi op datum.

Bijdrager
    koen

Plat = geen subfolders

Bijdrager
    TheBigZ
    Hydrae op 12 april 2015

Je vraag, Schmoo, wat is de beste compressiemanier? Zelf denk ik aan ZIP compresie. Comprimeert vrij goed en zit standaard in OS X en Windows.

JPG bestanden comprimeren (met behoud) voor geen meter. Nu al meerdere keren uitgelegd.

Bijdrager
    fixar

Sowieso is het een slecht idee om foto’s op een Time Capsule te bewaren (Door de beschrijving in de openingspost rijst bij mij het vermoeden dat deze foto’s alleen daar staan).

Maar gelukkig gaat Schmoo daar heel snel verbetering in aanbrengen;)

Bijdrager
    Shmoo

Ieder heeft zo zijn eigen manier van back-ups maken. Jullie houden misschien heel graag van Time Machine activeren en elk uur automatisch een back-up laten maken van je systeem omdat jullie veel data hebben die verloren kan gaan. Ik ben daar geen fan van en heb ook niet veel op mijn computer staan dat ik kan verliezen.

Verder zie ik het verschil niet tussen een externe HD koppelen aan mijn Mac en de HD die ik nu gebruik en toevallig in mijn Time Capsule zit – maar die een mooi wit plastic jasje er om heen heeft. Vroeger in 2008 toen dat ding op de markt kwam was daar niets mis mee om hem zo te gebruiken en had je gewoon een geweldige integratie tussen al je Macs op hetzelfde netwerk via Finder.
    Op vandaag rust er een soort taboe op die manier van TC gebruiken wanneer je zo’n beetje elke externe HD van 5 tientjes aan elk China-modem kunt koppelen en je hetzelfde gewenste effect hebt. In 2008 was die techniek zo eenvoudig dat het werkte via een stekkertje insteken en klaar is Harry. Dat waren tijden dat de Mac voor mensen waren die thuis liever niet systeembeheerder wilden spelen.

Willen jullie soms zeggen dat jullie thuis een externe HD(1) hebben liggen met daarop jullie vakantiefoto’s en daarnaast ligt nog eens een externe HD(2) met een kopie van de eerste externe HD?
    Sorry maar dat geloof ik niet, of het moeten al vakantiefoto’s zijn waar je met Megan Fox in Center Parcs ligt te krikken.

Bijdrager
    TheBigZ
    Shmoo op 12 april 2015

Willen jullie soms zeggen dat jullie thuis een externe HD(1) hebben liggen met daarop jullie vakantiefoto’s en daarnaast ligt nog eens een externe HD(2) met een kopie van de eerste externe HD?

Het is geen slecht idee om een backup te hebben van zaken die je liever niet kwijtraakt (zoals foto’s). Een schijf kan namelijk ieder moment kapot gaan, en als dat de enige schijf is waar die foto’s op staan heb je een probleem. Dus maak regelmatig een tweede backup, en bewaar die, als het even kan, op een andere lokatie buitenshuis (bij familie, of in de cloud).

Bijdrager
    KarelWillem

Ja, dat willen we eigenlijk zeggen.;)

– Harddisk intern
    Maakt ‘backup’ op Time Capsule
    Maakt 1 op 1 backup op harddisk 2
    Maakt deelkopie op harddisk 3

Daarnaast is een kopie van ALLE muziek in de cloud
    En een kopie van ALLE foto’s op Flickr
    Een kopie van heel veel documenten op diverse cloud-systemen
    Belangrijke films staan vrijwel allemaal in Full-HD op Youtube

En oh ja, negatieven van foto’s uit vroeger jaren liggen bij mijn schoonouders in Goes in de kluis.

Nou, wat kan ik nog meer doen?

Bijdrager
    Buzz
    Shmoo op 12 april 2015

Uiteraard. En ik heb ook nog zo’n HD (3) op mijn werk liggen. Die HDs kostten me slechts een paar tientjes, en die foto’s, waaronder ook de foto’s van mijn kinderen, zijn me heel wat meer waard dan dat. Zo ongeloofwaardig is dat toch niet?

Bijdrager
    SvS

Ook ik stal onze archief niet online in the cloud, welke cloud dan ook. Ook geen behoefte aan evt. lekken, verlies aan data, openbaarheid, etc. En dan kom je aan plafond (geheugen) en dan kun je weer geheugen bijhuren. Ze hebben met hun tengels van onze foto’s en video af te blijven (is ook prettiger voor dataverkeer) en daarmee kun je het beste met losse HD’s uit de voeten. En dan in brandkluis zetten.:-)

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 3 maanden geleden door  SvS.

Bijdrager
    SvS

Zo ongeloofwaardig is dat toch niet?

Idd… Heel veel naĂŻeve/onwetende mensen hebben geen of maar 1 backup van de foto’s. ‘Ze staan op pc laptop, dus dat is prima’. Totdat die laptop crasht… Dus als je niet tot die groep wilt behoren doe je een dubbele backup.

En ik, 1e backupschijf is half jaar geleden alweer gecrasht, dan ben je blij met extra backup…

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.