26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    TurkishDelight

Wat is de beste manier om een map te beveiligen?..

Ik heb een map met foto’s, documenten en andere prive dingen.. die ik graag wil beveiligen, zodat niemand er toegang tot krijgt.. ook wil ik niet dat ze de inhoud/content van de map (dus de bestandsnamen) kunnen zien… Ik wil het niet gaan zippen met een password.. dus ik zoek een andere methode.

Ik heb op mijn Mac.. 1 gebruikersaccount.. namelijk de administrator account, en ik wil geen extra accounts aanmaken. dus andere mensen die gebruik maken van mijn mac (bijvoorbeeld om te surfen), gebruiken de administratoraccount (alleen IK ken de password van de administratoraccount)… maar ik wil niet dat andere mensen even stiekem door mijn prive map gaan snuffelen..

wie kent een makkelijke en betrouwbare methode?
    ik dacht iets met Toon Info (map)> Eigenaar en bevoegdheden… maar ik weet niet precies hoe ik dat moet instellen..

Bijdrager
    PietjePuk

Gebruik een beveiligde diskimage:P voor je prOn

(en je bent niet de eerste met deze vraag):wink:

Moderator
    unSOUND
    ”TurkishDelight”

Iik wil geen extra accounts aanmaken.

Dan houdt het gewoon op.

Die hele mogelijkheid is JUIST voor dit soort dingen bedacht… als je vervolgens alles wilt proberen, BEHALVE die manier, hou je niet veel opties over. Al helemaal niet als het om bijna alle mappen uit je thuismap gaat.

Bijdrager
    yabbanoname

Je heb een kluisje met 1 sleutel, jij bent niet de enige die die sleutel gebruikt, maar anderen ook.
    je wilt vevolgens dat niemand behalve jij bepaalde zaken in t kluisje niet ziet.

Wat doe je dan ?

een kluisje in je kluisje zetten waar jij alleen de sleutel van hebt.
    beveiligde diskimage gebruiken is een redelijk eenvoudige (al is een extra “guest” account aanmaken wellicht veel minder werk)

Bijdrager
    arjan901

met apimac secret folder
    je kan een wachtwoord op het programma zetten, sleep de map in het programma klik op hide en hij is nergens te vinden alleen jij kunt dan met je wachtwoord in het programma om de map weer zo te zetten dat je hem weer kunt zien.. erg handig als zeg ik het zelf

Bijdrager
    TurkishDelight
    ”PietjePuk”

Gebruik een beveiligde diskimage:P voor je prOn

(en je bent niet de eerste met deze vraag):wink:

je bedoelt een dmg met een password eraan?

Moderator
    unSOUND
    ”yabbanoname”

beveiligde diskimage gebruiken is een redelijk eenvoudige optie.

”arjan901″

met apimac secret folder je kan een wachtwoord op het programma zetten, sleep de map in het programma klik op hide en hij is nergens te vinden alleen jij kunt dan met je wachtwoord in het programma om de map weer zo te zetten dat je hem weer kunt zien.. erg handig als zeg ik het zelf

Beide opties leveren grote problemen op aangezien het gaat om standaard mappen die zowel door OS X als door de iLife programma’s gebruikt worden. Deze op slot zetten of onzichtbaar maken is vragen om problemen.

Bijdrager
    michelvdb
    ”TurkishDelight”

Ik heb een map met foto’s, documenten en andere prive dingen.. die ik graag wil beveiligen, zodat niemand er toegang tot krijgt..

“Waarom gemakkelijk doen als moeilijk ook kan” lijkt wel de leuze van nogal wat mensen.
    Maak gewoon een gastgebruiker, eventueel met beperkte gebruikersrechten.

Bijdrager
    TurkishDelight

unsound kan ik niet iets doen met: Toon Info> Eigenaar en bevoegdheden. (appeltje + i)?

Bijdrager
    Sal
    ”TurkishDelight”

unsound kan ik niet iets doen met: Toon Info> Eigenaar en bevoegdheden. (appeltje + i)?

Ja als je meerdere acounts aanmaakt! anders niet natuurlijk…

Bijdrager
    appletjesfris

TurkishDelight: http://seosoft.info/

Moderator
    unSOUND
    ”TurkishDelight”

Nee.

Je Mac kan immers niet zien of jij erachter zit, of iemand anders. Dus de enige manier om er voor te zorgen dat anderen er niet bij kunnen, is te zorgen dat jij er zelf niet bij kan. Maar daar heb jij niks aan, en je systeem ook niet, want die heeft die mappen nodig als jij ingelogd bent.

Moderator
    unSOUND
    ”appletjesfris”

TurkishDelight: http://seosoft.info/%5B/quote:e774682168%5D
    Daarvoor geldt precies hetzelfde als de andere reeds genoemde programma’s: Je moet ze niet gebruiken voor de standaard mappen van je thuismap, want dan gaan je programma’s zich raar gedragen…

Bijdrager
    dyn
    ”michelvdb”
    ”TurkishDelight”

Ik heb een map met foto’s, documenten en andere prive dingen.. die ik graag wil beveiligen, zodat niemand er toegang tot krijgt..

“Waarom gemakkelijk doen als moeilijk ook kan” lijkt wel de leuze van nogal wat mensen.
    Maak gewoon een gastgebruiker, eventueel met beperkte gebruikersrechten.

Met name mensen die een gebruiker aanmaken zijn nogal van het “waarom makkelijk doen als het moeilijk kan”. Het gaat hier dan ook niet om het aanmaken van een gebruiker, dat is het makkelijkste deel. Het gaat echter om het gebruik hiervan. In het gebruik is een extra account lastiger omdat je steeds heen en weer moet switchen tussen accounts en je goed moet beseffen welke informatie je onder welk account hebt gebracht.

Je kunt dan weliswaar dingen als permissies instellen en je kunt filevault gebruiken maar die hebben als nadeel dat wanneer je eenmaal onder het account actief bent er ook iedereen bij kan. Je kunt het niet afsluiten wanneer iemand wat wil doen, de data is altijd beschikbaar wanneer je onder dat account werkt. Daar heeft een beveiligde diskimage weer geen last van omdat je die weer kunt ejecten wanneer je die niet meer nodig hebt. Alleen die heeft weer als nadeel dat je niet je gehele homedir erin kunt stoppen omdat dit niet gewaardeerd wordt door veel software. Filevault heeft tevens nog een ander probleem. Mocht je useraccount om wat voor reden dan ook defect raken dan ben je de klos en kom je ook echt niet bij de data. Bij een diskimage kan dat nog wel maar als de diskimage zelf ook corrupt raakt zit je met hetzelfde probleem. File permissies zijn sowieso al geen optie, daarmee kun je gewoon alles zien, alleen je kunt ze niet bewerken en/of openen en/of uitvoeren (read, write, execute: rwx).

Bottomline: je zult consessies moeten doen en voor jezelf dus goed afwegen of je nou filevault, diskimage, file permissies of een combinatie gaat gebruiken.

Bijdrager
    michelvdb
    ”dyn”

Met name mensen die een gebruiker aanmaken zijn nogal van het “waarom makkelijk doen als het moeilijk kan”. Het gaat hier dan ook niet om het aanmaken van een gebruiker, dat is het makkelijkste deel. Het gaat echter om het gebruik hiervan. In het gebruik is een extra account lastiger omdat je steeds heen en weer moet switchen tussen accounts …

Wil je weten hoe ik hierover denk?
    Larie en apenkool!

Wat is er moeilijk aan de Snelle gebruikerswissel ofte Fast User Switch?
    Érg lastig hoor over en weer schakelen.
    Je moet dat hééééle eind naar de rechterbovenhoek,
    dan op de gebruikersnaam klikken en de andere kiezen.
    Vreselijk vermoeiend allemaal.

Waarom moeilijk doen als gemakkelijk kan?

Bijdrager
    dyn
    ”michelvdb”
    ”dyn”

Met name mensen die een gebruiker aanmaken zijn nogal van het “waarom makkelijk doen als het moeilijk kan”. Het gaat hier dan ook niet om het aanmaken van een gebruiker, dat is het makkelijkste deel. Het gaat echter om het gebruik hiervan. In het gebruik is een extra account lastiger omdat je steeds heen en weer moet switchen tussen accounts …

Wil je weten hoe ik hierover denk?
    Larie en apenkool!

Wat is er moeilijk aan de Snelle gebruikerswissel ofte Fast User Switch?
    Érg lastig hoor over en weer schakelen.
    Je moet dat hééééle eind naar de rechterbovenhoek,
    dan op de gebruikersnaam klikken en de andere kiezen.
    Vreselijk vermoeiend allemaal.

Waarom moeilijk doen als gemakkelijk kan?

Wat er lastig aan is…enig idee wat het vreet aan system resources? Niet iedereen heeft een sloot aan geheugen in zijn/haar mac zitten.

Bekend met een zekere bug in versie 10.4.8 waardoor al je kleurprofielen verdwijnen en je een blauwe waas op het scherm krijgt? Die ontstaat doordat je fast user switching gebruikt. Er zijn wat meer bugs met dat fast user switching.

Als ik fast user switching inschakel heb ik echt geen icoontje rechtsbovenin, die moet je namelijk handmatig aanzetten (en dat is zeker aan te raden voor wie het wil gebruiken).

Als de gebruiker nog niet ingelogd is moet eerst ook alles weer geladen worden. Heb je niet zoveel resources tot je beschikking dan duurt dat lang.

En dan heb je nog de situaties (en die komen erg vaak voor!) dat iemand eventjes snel hun mail willen checken. Browser venster openen en naar de mail gaan is rapper dan eerst switchen naar andere user en wachten tot die hele user omgeving is geladen om daarna een browser op te starten en naar de mail te gaan. Voor zo’n simpele taak als dat is switchen naar een ander account hetzelfde als half Nederland doorrijden om vervolgens 200 meter bij je huis vandaan boodschappen te gaan doen. Nadeel als iemand eventjes snel wat doet is dat deze dan ook bij je data kan. Staat de boel in een diskimage dan hoef je die alleen te mounten wanneer je die nodig hebt en als je klaar bent dan kun je die unmounten. Het biedt dan wat meer beschermen wanneer er iemand eventjes snel z’n mail wil bekijken. Voor kleine dingen is fast user switching dus omslachtiger.

Een extra useraccount heeft verder ook geen enkel voordeel wanneer je daarnaast geen gebruik maakt van Filevault. Je kunt immers gewoon alle files zien, je hebt er alleen geen toegang tot die files (check je permissions maar, others (in UNIX ook wel The World genoemd) staat op read only). Filevault past encryptie toe op je homedir waardoor andere users de inhoud daarvan niet te zien krijgen. Nadeel hiervan is dat je een kleine drop in performance hebt vanwege het continue coderen en decoderen van de bestanden die erin staan.

Moderator
    unSOUND
    ”dyn”

Een extra useraccount heeft verder ook geen enkel voordeel wanneer je daarnaast geen gebruik maakt van Filevault. Je kunt immers gewoon alle files zien, je hebt er alleen geen toegang tot die files.

Je kunt de standaard mappen zien van de homedir, maar je kunt die mappen niet openen, en je kunt de bestanden die daar in staan dus ook niet zien.

Bijdrager
    michelvdb
    ”dyn”

Wat er lastig aan is…enig idee wat het vreet aan system resources? Niet iedereen heeft een sloot aan geheugen in zijn/haar mac zitten.

Daarover is met de zoekfunctie genoeg in dit forum te vinden.
    Een geheugenarme Mac kan je flink vooruit helpen door alle – behalve de syteemlettertypes – te desactiveren.
    Onnodige taalbestanden kunnen ook verwijderd worden.
    Hoe? Te vinden met dezelfde zoekfunctie.

”dyn”

Als ik fast user switching inschakel heb ik echt geen icoontje rechtsbovenin, die moet je namelijk handmatig aanzetten (en dat is zeker aan te raden voor wie het wil gebruiken).

Zeer lastig om dit aan te zetten, juist.

”dyn”

Als de gebruiker nog niet ingelogd is moet eerst ook alles weer geladen worden. Heb je niet zoveel resources tot je beschikking dan duurt dat lang.

Zie enkel regels hoger hoe je een armlastige Mac kunt helpen.

”dyn”

En dan heb je nog de situaties (en die komen erg vaak voor!) dat iemand eventjes snel hun mail willen checken.

Wat is snel? ’t Kan nooit snel genoeg…?

Voor ’luiwammessen' en ’speedygonzalessen' is duidelijk heel veel, véél te lastig of te traag.

Bijdrager
    dyn
    ”michelvdb”
    ”dyn”

Daarover is met de zoekfunctie genoeg in dit forum te vinden.
    Een geheugenarme Mac kan je flink vooruit helpen door alle – behalve de syteemlettertypes – te desactiveren.
    Onnodige taalbestanden kunnen ook verwijderd worden.
    Hoe? Te vinden met dezelfde zoekfunctie.

Een trage mac wordt daarmee niet ineens bliksem snel. Als je te weinig system resources hebt ligt dat zeker niet aan dingen als lettertypes, eerder aan gebrek van hoeveelheid geheugen en een rappe processor. Denk hierbij aan wat oudere systeempjes en de default configuratie van de Macbook voor de update (met 512 MB ram dus).

”dyn”

Zeer lastig om dit aan te zetten, juist.

Als je het niet weet wel ja.

”dyn”

Zie enkel regels hoger hoe je een armlastige Mac kunt helpen.

Zie enkele regels hoger waarom dat niet van toepassing is.

[quuote]

”dyn”

En dan heb je nog de situaties (en die komen erg vaak voor!) dat iemand eventjes snel hun mail willen checken.

Wat is snel? ’t Kan nooit snel genoeg…?[/quote]
    Snel as in geen tijd om een complete user omgeving te laden.

Voor ’luiwammessen' en ’speedygonzalessen' is duidelijk heel veel, véél te lastig of te traag.

Voor mensen die een Mac Pro hebben die compleet maxed out is is het duidelijk dat die niet realistisch na kunnen denken. Let wel dat er nog heel veel gebruikers zijn die op wat gedateerde hardware OS X versie 10.4.8 draaien. Niet iedereen heeft een hele rappe machine. Daar zul je toch wel rekening mee moeten houden. Als je onder je eigen account met het e.e.a. bezig bent zoals met iPhoto en je hebt daarmee een aardige database opgebouwd dan is dat erg traag. Als ik zie wat die soms aan resources weg kan vreten is dat veel erger dan Firefox. Er zijn zo nog wel meer situaties op te sommen waarin de resources zoveel worden gebruikt dat een compleet andere useromgeving laden wel degelijk heel traag kan gaan worden. Ga dus eens uit van een realistische gebruikssituatie en niet louter en alleen af op specs en dingen als “tweak je systeem maar” (wat overigens wel een heel erg bekende uitspraak is van Windows en Linux mensen).

@unsound:
    Euh, dat bedoel ik dus:P Om een map in een map te openen heb je inderdaad ook nog het execute bit nodig.

Bijdrager
    michelvdb
    ”dyn”

Niet iedereen heeft een hele rappe machine.

Ik ook niet. Waarop draait hier OS X, denk je?
    Op een iMac DV SE die 6 jaar oud is
    en die ik toen vol (=1GB) RAM gepropt heb.
    Met een beetje goede wil en een beetje zoeken
    vind iedereen die optimaal wil werken genoeg
    informatie op het wereldwijde net. Ik kan het,
    waarom zou een ander het niet kunnen?

http://www.apple-history.com/?page=gallery&model=imacdv&performa=off&sort=date&order=ASC

:D

Bijdrager
    .Ronald

In principe kun je mappen wel degelijk beveiligen door de rechten erop te veranderen.
    Stel je hebt op je bureaublad een map en die noem je “beveiligd”. en deze wil je beveiligen dan doen we dat op de volgende manier:

1) we maken een map op het bureaublad en noemen deze beveiligd.

2) we openen de terminal en gaan naar de locatie van de map. Vervolgens gaan we de rechten aanpassen van de desbetreffende map beveligd.

3) Zodra we nu de map proberen te openen krijgen we de volgende foutmelding

4) Om de map weer toegankelijk te maken:

Zie ook: http://www.dartmouth.edu/~rc/help/faq/permissions.html

Bijdrager
    dyn

Voor wie al die groene letters maar wat eng vindt…je kunt het ook de info opvragen van een map en daarin alle vinkjes aan permissies uitzetten. De chmod 755 die later word gegevens is als volgt:
    7 geeft read, write en execute voor de owner
    5 geeft read en write voor de group waarvan de owner lid is
    5 geeft read en write voor de iedereen.

Je kunt het ook mogelijk makkelijker doen door de optie “locked” aan te vinken in datzelfde info scherm.

Het nadeel hieraan is dat je dus continu je permissies moet gaan lopen aanpassen. De optie “locked” is wat rapper. De andere hier al genoemde opties zijn mijns inziens veel betere opties dan dit continue gekloot met permissies van mapjes. Tenzij je natuurlijk om werk verlegen zit;) Desalniettemin een leuk idee, leert men ook eens wat te spelen met permissies (daar kun je aardig wat leuks mee).

Bijdrager
    Martijn1

Het ging toch om het beveiligen van een map voor gebruikers van dezelfde useraccount… Die kunnen dus even makkelijk die permissions weer veranderen…

”dyn”

je kunt het ook de info opvragen van een map en daarin alle vinkjes aan permissies uitzetten. De chmod 755 die later word gegevens is als volgt:
    7 geeft read, write en execute voor de owner
    5 geeft read en write voor de group waarvan de owner lid is
    5 geeft read en write voor de iedereen.

Je kunt het ook mogelijk makkelijker doen door de optie “locked” aan te vinken in datzelfde info scherm.

Het nadeel hieraan is dat je dus continu je permissies moet gaan lopen aanpassen. De optie “locked” is wat rapper.

Bijdrager
    .Ronald

Klopt

Bijdrager
    F e r o x

apimac secret folder is toch perfect voor dit werk? Het werkt inderdaad niet goed in samenwerking met iLife-programma’s, maar in de topicstart staat er gewoon privé-gegevens. Foto’s moeten bijvoorbeeld niet in iPhoto staan, en daar zullen ze ook niet staan, want de gebruiker wil ze privé houden.

Bijdrager
    dyn
    ”Martijn1″

Het ging toch om het beveiligen van een map voor gebruikers van dezelfde useraccount… Die kunnen dus even makkelijk die permissions weer veranderen…

Dat klopt. In dit geval geldt dan ook meer “wat niet weet wat niet deert”. Een image is een beter idee omdat je deze met een wachtwoord kunt beveiligen.

[size=9:ceb027400d]Kun je overigens op een natuurlijkere wijze citeren zodat je bericht van boven naar beneden te lezen valt ipv andersom?[/size:ceb027400d]

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.