14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:

Bijdrager
    MacAttack

Wat is de beste DJ?

Naar aanleiding van het stukje over Traktor http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=535 eventjes een poll en wat meer ruimte oom te bakkeleien en platendraaiers naar elkaars kop te smijten :twisted:

Bijdrager
    Igor

Maakt niet uit hoe hij het doet, als hij het maar doet en het wel natuurlijk een beetje goed klinkt:) ( Is altijd handig meegenomen):lol:

Bijdrager
    GIJay

Ik heb bewust een null vote uitgebracht omdat ik het niet eens ben met de keuzes die ertussen staan. Dj-ing is muziek brengen, ok. Maar dat is wel zeer kort uit de bocht he. Er is meer to dj-ing dan dat. Tricks and skills zijn ook heel belangrijk. Bwa, meeste mensen gaan alleen voor de muziek en dat is volgens hun misschien het beste maar als ik een dj zie die geen fluit kan mixen, mag de muziek zo goed zijn als het kan, dan ben ik weg. Het is dus gewoon een eigen mening. Het is dan ook een stom punt dit op een forum van maccers te zetten omdat de meeste mensen wel verstand hebben van muziek maar niet van dj’s. Klein beetje vervalste concurrentie, niet?
    Volgens mij hebben we hier een windhoos-gebruiker in spe… :twisted:
    ‘wink wink to MacAttack’

Bijdrager
    MacAttack
    ”spac-e-jay”

Ik heb bewust een null vote uitgebracht omdat ik het niet eens ben met de keuzes die ertussen staan. Dj-ing is muziek brengen, ok. Maar dat is wel zeer kort uit de bocht he. Er is meer to dj-ing dan dat. Tricks and skills zijn ook heel belangrijk. Bwa, meeste mensen gaan alleen voor de muziek en dat is volgens hun misschien het beste maar als ik een dj zie die geen fluit kan mixen, mag de muziek zo goed zijn als het kan, dan ben ik weg. Het is dus gewoon een eigen mening. Het is dan ook een stom punt dit op een forum van maccers te zetten omdat de meeste mensen wel verstand hebben van muziek maar niet van dj’s. Klein beetje vervalste concurrentie, niet?
    Volgens mij hebben we hier een windhoos-gebruiker in spe… :twisted:
    ‘wink wink to MacAttack'

Hmmmmmm dat draait langs twee kanten he een DJ die super goe mixt, schratcht met zijn tenen en op de maat kan boeren kan mischien wel goei skills hebben maar als de muziek suckt dan ben je ook weg.

Waarom zouden maccers niks van DJ’s kennen alle DJ’s die ik ken hebben een mac en dan zeg ik ook ALLE dj’s die ik ken.

Bijdrager
    GIJay

Ok, het is een combinatie van de twee. Ik denk dat dit een discussie is die nog eeuwen kan doorgaan. Trouwens dat is ook weer niet helemaal waar. I khou zelf niet echt van trance, maar als ik iemand zie die dit goed kan mixen zal ik hem waarschijnlijk toch kunnen aanhoren of ik nu de muziek moet of niet. Ik denk dat dit puur persooonlijk is. Bij mij gaat het niet alleen om kwalitatieve muziek, bij mij gaat het ook wat je met die muziek doet en met welke middelen. Iemand die broeder jacob kan scratchen heeft veel meer werk gehad dan iemand die dit kan spelen op een orgeltje. Kijk naar de grootmeesters zoals de scratch perverts, geef ze een plaat, maakt niet uit wat, ze doen er wel iets leuk mee. Het zijn niet de middelen die je hebt, het is de creativiteit die je zelf moet opbrengen. Wij worden veel te hard verwend met allerlei technologische snufjes die eigenlijk helemaal niet nodig zijn. Als je jezelf tevreden stelt met wat je hebt en je daarin verdiept zul je zien dat je ook hele mooie dingen kunt creeeren. Als je geld hebt kun je alles bereiken want je koopt alles, iemand die zlef alles moet bereiken zal het heel wat moeilijker hebben. Lenny kravitz zei het overlangs nog in een artikel. Als de beatles in deze tijd een platencontract zouden willen ( stel dat hun muziek nog populair zou zijn) dan zouden ze het niet krijgen. En daar klopt het plaatje niet.
    Je hebt het zelf ook nog gezegd toen je van os9 naar osX overschakelde, nu je minder plug-ins hebt moet je terugvallen op e creativiteit. Wij worden allemaal lui gemaakt omdat alles geautomatiseerd word… bekijk het eens langs deze kant en je zult zien waarom dit mijn mening is. Als deze evolutie blijft doorgaan kan alleen de persoon met de meeste poen meedraaien in het circuit de rest blijft achter… bla bla bla bla bla
    ik denk dat het wel duidelijk is nu.:wink:

Bijdrager
    Syndic

Ik ben van mening dat een echte DJ ook nog echt authentiek vinyl gebruikt. In dit digitale tijdperk, met alle techniek, MP3’s en noem maar op moet gewoon vinyl gebruikt worden. heb ook nog nooit een DJ zien scratchen met een CD :shock:

En natuurlijk het aspect van platenhoes-ontwerp, daar kan toch geen CD boekje van 12 x12 tegen op? Nee, het is en blijft vinyl voor mij 8)

Bijdrager
    MacAttack
    ”spac-e-jay”

Lenny kravitz zei het overlangs nog in een artikel. Als de beatles in deze tijd een platencontract zouden willen ( stel dat hun muziek nog populair zou zijn)

Wel het feit dat de Beatles nu geen contract meer zouden krijgen betwijfel ik ten zeerste. Stel dat ze 50 jaar later waren geboren, hadden ze nu pas de revolutie doorgevoert die ze toen hadden doorgevoert en had lenny kravitz dus nooit een platen contract gehad. :wink:

Hey syndic wat beter opletten in’t vervolg met een CD kan je scratchen, maar het is trouwensallang geleden dat ik nog iemand heb zien scratchen, zelfs met vinyl. Ja in de swith ad van Q-bert, maar dat was dan wel zo’n digitale scratch :P

Bijdrager
    Syndic

Hey syndic wat beter opletten in’t vervolg met een CD kan je scratchen

Meen je dat nou? Dat wist ik echt niet. Hoe doen ze dat in godsnaam?

Bijdrager
    MacAttack
    ”Syndic”

Hey syndic wat beter opletten in’t vervolg met een CD kan je scratchen

Meen je dat nou? Dat wist ik echt niet. Hoe doen ze dat in godsnaam?

Wel hoe het werkt zou ik niet echt weten, maar het gebeurt allemaal digitaal natuurlijk. Ze hebben waarschijnlijk het effect berekend dat een krassende naald maakt in combinatie met de tonen op vinyl. En zo het geluid gereproduceert.

Qua DJen werkt het hetzelfde als met vinyl, zo’n CD speler lijkt haast een platendraaier en je beweegt gewoon de jogdial die op een 10″ lijkt

Bijdrager
    GIJay

Het werkt met een buffer geheugen dat wordt aangeroepen, vergelijk het met een wave die je achteruit en vooruit afspeelt. De cd doet zelf niets natuurlijk. Maar vergeet niet dat het niet hetzelfde is. Bij een plaat heb je de kracht van de draaiing. Dit stomme plaatsje staat gewon vast. Het is net of je doet iets stoppen en scratchen zonder dat het beweegt. De essentie van scratchen is juist dat het beweegt. Ik geef toe dat het al een hele mooie emulatie is maar het komt nog lang niet in de buurt. Vraag ik me af is het de moeite wel waard om iets dat perfect is dan helemaal te gaan namaken voor cd’s? Kijk ook eens naar het prijskaartje.

Bijdrager
    Syndic

Vraag ik me af is het de moeite wel waard om iets dat perfect is dan helemaal te gaan namaken voor cd’s?

Inderdaad :D
    Maar zal toch wel gebeuren zolang er vraag naar is. En de kids van nu zijn vertrouwder met een CD speler dan een platenspeler.

Bijdrager
    Cubehead

Ooit in een obscure drankzaal te Berlijn terechtgekomen bij een DJ die zuiver en alleen met iTunes werkte. Projecteerde de visuals ook via een beamer op een doek. Het feestje heette geloof ik de flying iMacs. er hingen ook een paar van die dummy’s aan het plafond. Was een erg rare gewaarwording. :mrgreen:
    Andere mensen nog bekend met zuivere mac-dj’s??

Bijdrager
    iAgree

Ik zou heel graag een interface zien zo dat ik het bedienings paneel van bijv de Denon dubbelle Dj cd speler (vind ik het lekkerst ) kan aansluiten op mijn mac en op die manier kan mixen met alles wat ik in m’n iTunes heb staan, een soort cd versie van Finalschratch dus eigenlijk.
    En snel final schratch voor de mac zou ik ook graag zien maar dat zal wel niet zo snel gebeuren gezien het marktaandaal in de muziek/ DJ wereld toch aanzienlijk kleiner is dan in de grafische scene volgens mij.
    Verder even wat meer on topic het gaat er vooral om dat de muziek lekker is en dat de mixen lekker zijn , het is alleen maar makkelijk als je als dj met alle 3 de vormen kunt werken, hoewel ik weinig programma’s ken waarmee ik me mp3’sn kan qeuen en pitchen zoals met een cd speler /platen speler mogelijk is, en zolang dat niet zo is kun je er dus niet echt mee dj’en kun je hoogsten “plaatjes “draaien en dan ben je dus ook een plaatjes draaier en geen dj zoals dat vandaag de dag de standaard is wat mij betreft, hoe goed je muziek keuze ook is ;-).

Bijdrager
    LEXY

Volgens mij gaat het om de boodschap of effect wat je wil bereiken. Ik draai plaatjes aan mekaar en lul dr lekker overheen. Wat dat betreft ben ik waarschijnlijk van de oude stempel. En die stempel daar gaat het denk ik om. Welke middelen technieken je daarvoor ook gebruikt. Vroeger(uhum) kondigde een disc jockey elke plaat nog aan en voegde sfeer toe door wat hij en hoe hij iets zei of zij in het geval van een disktrice. Een mike voor de snufferd is tegenwoordig uit den boze.
    En vergeet niet de gigantische batterijen aan speakers, licht en video. Allemaal ter versterking van impact.
    De overgang tussen twee nummers vind ik zelf maar een klein aspect.

“Draaiorgelmannen zijn ook DJ’s”, Alex. :innocent:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.