22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    Sylvester

wat is beter : server (Mac mini) of netwerk schijven?

Hoi,
    Als een redelijk grote leek in netwerktoepassingen, stel ik hier deze vraag :

Als ik de volgende twee opties bekijk :
    1. een tweetal netwerkschijven (bijvoorbeeld de LaCie ethernet Disk mini x 2 )
    2. een Mac mini eerste generatie 1,25 Ghz/1Gb RAM met OSX 10.4 server en twee externe USB schijven van 250 Mb

Ik heb enkel een netwerk met een aantal Mac’s zoals Mac mini, iMacG5, PowerMac G5 2×2.
    In het netwerk zit een router met ingebouwde switch en extra externe switch, en een Airport Express voor een iMac G5 en toekomstige Macbook.
    Backup doe ik nu met Retrospect op de PowerMac G5 op twee verschillende harddisks (kopie van de ene naar de andere).
    In de toekomst zou ik de server of netwerkschijven willen gebruiken voor backup van belangrijke data, met Retrospect, en gewoon document-opslag per user.

> wat zijn de mogelijkheden, en wat is het snelste, beste, en/of goedkoopste tussen deze opties?

Er staat hier (en op andere fora) vanalles te lezen over servers en netwerk harddisks, maar niet echt een vergelijking te vinden. Vandaar dat ik deze vraag hier stel.

Graag had ik wat meningen gehoord.
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    TijhofGraphics

Optie 1: bedoel je in 1 van je Apple’s 2 hardeshijven toevoegen en deze “delen in het netwerk”?
    optie 2: Je MacMini, wil je die als servertje voor gebruik thuis, of echt als server?

Als je een server wilt doe voor ‘iedereen’ bereikbaar is: Optie 2
    Als je alleen in het netwerk wat ruimte wil voor backupse enz., lijkt mij de aanschaf voor een MacMini overbodig, of als je hem al hebt, dan nog. dus Optie 1.

Bijdrager
    jeroenimo

Tsja het is maar wat je wilt inderdaad, Netwerkschijven zijn wel mooi, ze doen goed wat ze moeten doen, maar ze kunnen niet veel meer dan dat uiteraard.

MacMini met OSX server kan natuurlijk heeeul veeul meer en is ook een stuk duurder in aanschaf (ik neem aan dat je OSX server braaf betaald hebt :P) Maar goed dan heb je de wereld aan optie’s, zo ongelofelijk veel dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Ik heb wel eens met OSX server gespeeld en ik moet zeggen, prachtig. Maar waar moest ik beginnen om het hele zwikje te gaan instellen. Ik wet best wel een beetje wat over netwerken maar dit was met een bazooka een mug doodschieten. Nadat ik dus OSX server op de Mac mini had geinstalleerd heb ik het er subiet afgegooid en er gewoon OSX op gezet. Deze Mac mini draait nu nog steeds als Backup/Muziek server.

succes met je keuze

Bijdrager
    Wouter Dam

Ik heb ook lang gezocht en getwijfeld tussen dergelijke oplossingen (om als muziekserver te dienen). Het is de vraag of je de MacMini ook als ‘werkstation’ wilt gebruiken. Wil je deze alleen maar gebruiken voor het benaderen van een harde schijf (of meer…) dan is een MacMini wellicht een overkill aan hardware (waar heb je bv een cd-speler en videokaart voor nodig?).
    Ik heb gekozen voor de Lacie EthernetDisk, deze gekoppeld aan mijn ADSL-router en is nu draadloos (via AirPort Express) bereikbaaar. Werkt geweldig! (Alleen het geluid valt mij wat tegen, niet bij stilgestaan dat het toch een soort computertje is die koeling nodig heeft…)

WD

Bijdrager
    scab
    ”Wouter

Ik heb gekozen voor de Lacie EthernetDisk, deze gekoppeld aan mijn ADSL-router en is nu draadloos (via AirPort Express) bereikbaaar. Werkt geweldig!

en de snelheid over airport? Is 54 Mbps een beetje te doen en werkbaar met bestanden lezen en schrijven?

Bijdrager
    jeroenimo
    ”Wouter

Is 54 Mbps een beetje te doen en werkbaar met bestanden lezen en schrijven?

Hangt er vanaf hoe groot je bestanden zijn, die 54 mbit haal je never nooit niet natuurlijk!!

De max die ik haal over het netwerk dat is server->draad->router->draad->airport express->draadloos->Powerbook is 3.5 megabyte pers sec

Powerbook->draadloos->Aiport express->iBook haal ik maar 1.8 megabyte per seconde. Als ik ik alles met kabels (100mbit) aan sluit haal ik 11 a 12 megabyte per seconde, dus dat je het effe weet;-)

Bijdrager
    scab
    ”jeroenimo”

Hangt er vanaf hoe groot je bestanden zijn, die 54 mbit haal je never nooit niet natuurlijk!!

Dat dacht ik al… Puur als audioserver goed genoeg dus, maar als backup niet echt handig.
    thanx

Bijdrager
    Sylvester

Dus nog even voor de duidelijkheid :
    1ste optie is een paar netwerk harddisks (had ik toch duidelijk vermeld dacht ik), zoals de LaCie Ethernet disk, in het netwerk opgenomen.

@TijhofGraphics
    : dat werkt dus zonder mac, puur en alleen de schijven op het netwerk gekoppeld.
    2de optie is inderdaad een Mac mini waarop server software draait, met daaraan schijven gekoppeld.

Het is puur en alleen voor een thuis-netwerk, met bestanden voor iTunes, iPhoto, persoonlijke documenten, images van schijven en programma’s, brieven, FM Pro bestanden (eventueel server versie), enz…
    Geen zware bestanden dus, en als er zware bestanden tussen zitten, doet het er niet echt toe hoe lang het duurt.

Ik zat maar met het gedacht om de Mac mini hiervoor te gebruiken en alzo toch wat aan snelheid te winnen, want ik heb al vernomen dat die netwerkschijven toch maar traag zijn. Klopt dat?
    De Mac mini is toch op overschot, en als ik hem verkoop, zal ik er niet meer dan 350 euro voor krijgen, denk ik.

Bijdrager
    Sylvester

De iMac ga ik dus waarschijnlijk niet meer als werkstation gebruiken.

Bijdrager
    wilko

Als je een mini overhebt zou ik die gewoon als servertje neerzetten. Ik gebruik er zelf ook ééntje als backupserver, works like a charm.
    Kan je ook meteen leuke spullen erop zetten als webserver en zo.

Bijdrager
    Sylvester

Hoe werkt zo’n netwerkschijf eigenlijk?
    Ik veronderstel dat je die kan benaderen via TCP/IP, AppleTalk, en nog wat Windows en andere toestanden.
    Ik veronderstel dat je de schijf kan instellen via een soort van webserver, die je kan benaderen met een browser, zoals een routertje?

Klopt dat?

Bijdrager
    jeroenimo
    ”Sylvester”

Hoe werkt zo’n netwerkschijf eigenlijk?
    Ik veronderstel dat je die kan benaderen via TCP/IP, AppleTalk, en nog wat Windows en andere toestanden.
    Ik veronderstel dat je de schijf kan instellen via een soort van webserver, die je kan benaderen met een browser, zoals een routertje?

Klopt dat?

Dat klopt, meestal zijn het samba share protocollen, en de configuratie gaat met een webinterface..

Wat ik erg leuk vond zag ik laatst op een experia-box, die heeft gewoon een usb poort die of een pinter of een harde schijf kan sharen in het netwerk..

Als je over gaat stappen naar KPN internetplusbellen is dit natuurlijk wel iets om rekening mee te houden, het is natuurlijk wel schijtmakkelijk om er gewoon een USB schijf aan te hangen en klaar is klara …

Bijdrager
    Sylvester

KPN? Waarschijnlijk niks voor Belgen, is het niet?

OK, even mijn bericht aangepast. Ik denk dat die Experia box niks voor België is.

Bijdrager
    macpro

Ik draai hier ook een Mac mini met 5 FireWire schijven er aan.
    Geen OS X Server, maar gewoon 10.4 en dat draait prima.
    Voor backups gebruik ik ook Retrospect en ook dat gaat goed, al valt de snelheid tegen.
    Meestal tussen de 150 en 200 MB per minuut over een 100 mbits netwerk en dat is toch wat aan de trage kant.

Bijdrager
    CaDoc

Als je het gemakkelijk kan betalen zou ik toch voor een Mini gaan met een paar externe schijven. USB kan maar Firewire is beter. Om het nog maar eens te herhalen: koop dan niet die goedkopere USB of Firewire harddisks met een Prolific chipset, die geven veel kernel-panics en dergelijke. LaCie en Maxtor gebruiken de Oxford-chipset, die het goed doet bij een Mac.

Leuke voordeeltjes voor een Mac als server (gewoon 10.4 werkt prima) zijn eigen logins die gewoon goed werken, alles gedeeld via Bonjour (Samba werkt ook maar Bonjour gewoon, ja, beter). Beheer kan je na een initiële installatie gewoon op afstand doen. Heb het zo ook een tijdje gehad en heb er toen veel plezier van gehad. Ik moest nogal eens MPEG omzetten naar DV en gebruikte daar de Mini voor die rustig op de achtergrond dagenlang MPEG’s aan het converteren was naar DV zonder 1 centje pijn. Ook het delen van een printer is met een Mini uiteraard een fluitje van een cent; ook kan je elke willekeurige printer delen zonder je bij aankoop zorgen te hoeven maken over het al dan niet werken van de OSX-drivers – iets wat met een “hardwarematige” printer server wel anders is zoals ikzelf onlangs ondervond.

Omdat ik de Mini ergens anders voor wilde gebruiken heb ik later een USB diskserver van US Robotics gekocht, zo’n geval dat Samba shares aanmaakt op de daarop aangesloten USB harddisks. Hier heb ik eigenlijk weinig tot geen plezier van. De shares zijn op de één of andere manier vaak niet benaderbaar. Het zal wel weer een kwestie van instellingen zijn maar ondertussen werkt het nog steeds weer niet goed. De snelheid is daarbij niet om over naar huis te schrijven.

Ik zou het op de Mini houden. Als je twee grote Firewire harddisks koopt kan je gelijk gebruik maken van de softwarematige RAID-optie in Mac OSX en zo veel minder kans hebben op data-loss.

Bijdrager
    Sylvester

zit er een raid-optie in OS X?
    En hoe kan je een printer sharen via OS X?
    Waarschijnlijk domme vragen, maar wegens tijdgebrek heb ik me nog niet volwaardig kunnen toeleggen op OS X.

Bijdrager
    macpro

Ja, OS X heeft standaard softwarematige Raid 0 en Raid 1.
    En je kunt ook printers delen via OS X.

Bijdrager
    engineer

ik heb nu sinds een week een powerbook en de mini die ik heb draait nu als data server met een fw lacie 250gb schijf en 2 usb schijven. ik ondervind geen problemen.

ik kan bij alle schijven die aan de mini hangen inclusief mijn persoonlijke “home” bestanden via remote loggin. eerst had ik mijn muziek ook op die manier gedeeld, maar omdat ik opok buitenshuis mijn muziek bij me wil hebben staat die nu wel op de powerbook. via de mini kan je zonder haperen muziek af spelen.

ik gebruik voor het netwerk een draadloze kpn speedtouch router en dat gaat dus ook prima.

de vraag blijft dus waarom je geld uit wil geven aan speciale netwerk schijven als je (in mijn ogen) alles hebt dat je nodig hebt?

Bijdrager
    CaDoc
    ”Sylvester”

zit er een raid-optie in OS X?
    En hoe kan je een printer sharen via OS X?
    Waarschijnlijk domme vragen, maar wegens tijdgebrek heb ik me nog niet volwaardig kunnen toeleggen op OS X.

RAID-optie: aanzetten bij Hulpprogramma’s > Schijfbeheer en kiezen welke volumes je wil gaan gebruiken voor RAID

Printer sharen: Systeemvoorkeuren > Delen > Printer

Klaar..

Bijdrager
    pluishaar

Het voordeel van die netwerkschijven is toch dat ze altijd benaderbaar zijn.

De mini zal altijd aan moeten staan. Of kun je deze uit sluimerstand krijgen als je deze benadert (wireless)?

Groet,
    Peter

Bijdrager
    macpro

De mini moet inderdaad altijd aan staan. Maar dat is geen probleem.
    Een computer die draadloos aan het netwerk hangt en sluimert kun je niet van buitenaf wakker maken.
    Dat kan alleen als die computer bedraad aan het netwerk hangt.
    Maar dat moet je ook niet willen, want dat is een handmatige actie die je altijd vergeet.

Dus gewoon die mini aan laten staan. Stroomverbruik valt wel mee van dat ding en hij kan meteen nog wat andere nuttige taken uitvoeren.

Bijdrager
    CaDoc
    ”pluishaar”

Het voordeel van die netwerkschijven is toch dat ze altijd benaderbaar zijn.

De mini zal altijd aan moeten staan. Of kun je deze uit sluimerstand krijgen als je deze benadert (wireless)?

Voordeel van de Mini is dat hij weinig stroom verbruikt en in “idle” mode (processor-snelheid even op “automatisch” zetten = de standaard setting tenminste op mijn Mini G4) wellicht minder stroom verbruikt dan een netwerkschijf. De mini kan zelfstandig USB of Firewire harde schijven in slaapstand zetten zodat een setup met een Mini wellicht zelfs minder stroom verbruikt dan een netwerkschijf-setup. Heb niet de data om het te onderbouwen, laat ik aan jou over

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.