9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Walkingfingers

Wat is beter; Energiestand of aan- uitzetten?

Een paar keer per dag wordt m’n iMac aan en uitgezet. Mijn gevoel zegt dat met energiestand je de iMac minder ‘geweld’ aan doet.

M.a.w.; is het schadelijk om m’n iMac constant aan te laten staan met de energiestand ingeschakeld of is bv ‘s-morgens aan- en ‘s-avonds uitzetten minder ‘schadelijk’?

Vroeger waren daar trouwens pogjes voor. Voor OSX zou dat mij niet slecht uitkomen.

Moderator
    Strifer

ik laat mijn iMac in de ochtend automatisch opstarten zodat ie klaarstaat als ik uit bed kom, kan ik ff mail checken en mijn online handelingen verrichten voordat ik ga douchen. Ik heb energie stand NIET aan omdat het niet echt lekker werkt als ik bijvoorbeeld MSN en ICQ de hele dag aan hebt. Gebruik je dat niet dan is energiestand geen probleem, ik gebruikte het voorheen namelijk ook altijd… liet hem na een half uur automatisch gaan.

Bijdrager
    Walkingfingers
    ”Strifer”

ik laat mijn iMac in de ochtend automatisch opstarten zodat ie klaarstaat als ik uit bed kom, kan ik ff mail checken en mijn online handelingen verrichten voordat ik ga douchen. Ik heb energie stand NIET aan omdat het niet echt lekker werkt als ik bijvoorbeeld MSN en ICQ de hele dag aan hebt. Gebruik je dat niet dan is energiestand geen probleem, ik gebruikte het voorheen namelijk ook altijd… liet hem na een half uur automatisch gaan.

Hoe doe je dat dan onder X automatisch opstarten? Onder 9 wist ik het maar bij X niet.

Bijdrager
    Sad

Aan- en uitzetten:
    voordeel: je spaart energie als hij uit staat.
    nadeel: als je “effe” iets wil doen moet je hem helemaal opstarten.

Slaapstand:
    voordeel: je kan snel weer aan de slag
    nadeel: je computer gebruikt wel degelijk stroom.

Voor de rest maakt het allemaal geen fluit uit. Aan- en uitzetten is niet schadelijk. Ik durf zelfs te beweren dat een computer die 10 jaar in de slaapstand staat stuk zal gaan en een computer die 10 jaar uit staat, het nog doet. Simpelweg omdat er stroom door de componenten gaat als hij in de slaapstand staat.

Bijdrager
    koen76

Hello,

ik laat mijn maccie constant aan staan…
    Energiesaver staat ook op een 20tal minuten, maar voor het scherm stek ik dat op 10 minuutjes omdat LCD’s toch een beperkte levensduur hebben…

Qua stroom: als je mac in sluimer staat, verbruikt hij iid stroom, maar die is heel weinig!!!! Het is volgens mij zelfs zo dat als je je mac 2x per dag aan -en uitzet dat hij meer zal verbruiken als in sluimer….

Bij het aanzetten komt er een grote energiestoot vrij waardoor je componenten iets meer te verdurten krijgen dan als hij uit sluimer komt…

Als ‘regel’ geldt: als je je mac meer dan 12 uur niet gebruikt, zet hem dan maar af, zoniet laat hem maar sluimeren…

Koen76

Bijdrager
    Walkingfingers

Dan wordt het dus sluimeren. Gevoelsmatig lijkt mij dat ook beter.
    Nu alleen nog een progje die de iMac aan en uitzet.
    Heeft iemand daar nog tips voor?

Bijdrager
    Geedee
    ”mike”

Dan wordt het dus sluimeren. Gevoelsmatig lijkt mij dat ook beter.
    Nu alleen nog een progje die de iMac aan en uitzet.
    Heeft iemand daar nog tips voor?

Zie MacFan nr. 48 (vorig nr.), p. 76: het progje heet: ResurrXtion 0.85 en is donationware. Precies wat je zoekt.

Bijdrager
    koen76

Ik zie dat je 10.2.8 hebt, dus misschien een overbodige hulp, maar:

in Panther kan je je mac automatisch laten aan en uitzetten…

Misschien een idee???

Koen76

Bijdrager
    Walkingfingers
    ”koen76″

Ik zie dat je 10.2.8 hebt, dus misschien een overbodige hulp, maar:

in Panther kan je je mac automatisch laten aan en uitzetten…

Misschien een idee???

Koen76

Panther krijg ik binnen 3 weken. Ik wacht daar dan maar op.
    Bedankt voor de reacties, ik kan weer verder.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.