11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    MacAanZee

Wat is beste manier om video's te digitaliseren op MacBook Pro

Eindelijk heb ik tweedehands Sony Video 8 en Mini DV cameraatjes kunnen vinden, zodat ik mijn bijna 100 videotapes weer kan bekijken (Ik zoek alleen nog een Hi 8 camera, die kan ik nergens voor een redelijk prijsje vinden). Ik wil nu zo gauw mogelijk alles digitaliseren en opslaan. Wat heb ik nodig daarvoor en wat is het beste qua software en opslag? Ik zoek een makkelijk maar goed werkend programma, waarmee ik eenvoudig de opnamen in stukken kan delen en ik moet natuurlijk de camera’s aansluiten op mijn MacBook Pro 15″ (2011, Yosemite). Wat kan ik daar het beste gebruiken? De ene heeft een snoer met tulpplugjes, de ander heeft ook snoeren met HDMI en USB stekkers. Wat raden jullie aan als beste en meest veilige (en duurzame) methode om de beelden op te slaan. Branden op DVD of opslaan op externe HD?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  MacAanZee.

Bijdrager
    KarelWillem

Om met het laatste te beginnen: géén DVD. Slecht bewaar-medium, en lastig te backuppen.

Gebruik een externe harddisk, maak hiervan een backup, en – tip – upload de hele zooi naar Youtube (desnoods ‘verborgen’).
    Je bent dan altijd verzekerd van de hoogste kwaliteit video, en de eenvoudigste manier van backup.
    Als je dan nog een film kwijt raakt, ben je wel héél knap bezig.

Bijdrager
    janbertwedman

Om te digitaliseren zou ik de Canopus ADVC 110 gebruiken, daarmee kan je rechtstreeks (via FireWire 400) importeren in iMovie o.i.d. Let wel,
    géén HD maar SD.

Bijdrager
    janbertwedman

Edit: gaat alleen over analoge (video 8) opnamen.

Bijdrager
    KarelWillem

De Canopus ADVC 110 is zo langzamerhand ook wel een antiek stukje hardware.
    Kan je die nog ergens kopen?

Ik heb ‘prima’ (oude tapes zullen je niet verrassen met fijne beeldkwaliteit) resulaten gehaald met een dingetje van ION.

Zoiets als deze:
    http://www.iononline.nl/products/archiving/video-forever.html

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    flierefluiter

Ik heb zelf prima gewerkt met Elgato Video Capture.

Dit werkte voor mij prima.

Bijdrager
    janbertwedman

Het voordeel van de canopus is dat bij storingen op de tape de audio “gelocked” blijft, maar inderdaad, het is ancient technology

Bijdrager
    MacAanZee

Ik ga de mogelijkheden bekijken. En een externe HD lijkt mij ook het beste. En daarvan een back up. Die dingen kosten maar weinig. Hoe sluit je de videogames aan op de MacBookPro? Ik heb wel ’s set’s te koop gezien daarvoor, maar wist niet of ik dat nodig heb of niet.

Bijdrager
    KarelWillem

Hoe sluit je de videogames aan op de MacBookPro? Ik heb wel ‘s set’s te koop gezien daarvoor, maar wist niet of ik dat nodig heb of niet.

Que?:)

Video converters bedoel je? Met USB.

Bijdrager
    KR1275

De Canopus importeert in DV-formaat. Dat vraagt veel schijfruimte, maar is daarna wel een erg flexibel formaat voor bewerking. Ik vind het een fijn apparaatje met erg goede beeldkwaliteit. Je moet wel FireWire hebben (de voeding gaat ook via FW).

Bijdrager
    TheBigZ
    MacAanZee op 06 oktober 2015

Eindelijk heb ik tweedehands Sony Video 8 en Mini DV cameraatjes kunnen vinden, …

Heeft de camcorder iLink? iLink is hetzelfde als Firewire. Een Mac met een Firewire poort (of een adapter) en een Firewire kabel volstaan dan, icm iMovie.

Tenminste, als je Digital8 bandjes hebt.
    https://en.wikipedia.org/wiki/8_mm_video_format

• Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  TheBigZ.
    • Deze reactie is gewijzigd 3 jaren, 1 maand geleden door  TheBigZ.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.