9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    lc86

Wat is belangrijker te hebben voor aperture 2/3 qua hardware?

Hallo iedereen. Ik weet dat er binnenkort de nieuwe macs aankomen.

Echter mijn macbook is bijna 4 jaar ( heb een witte 13’3″ met 2.1 dualcore processor en 4 GB ram)

Nu wil ik in de toekomst eens gaan kijken wat betreft een nieuwe macbook.

Maar ik vraag me af wat t belangrijkste is om Aperture sneller te laten lopen qua bewerkingen

Ik heb aardig grote foto bestanden (27 mb) en aperture 2 lagt een beetje bij bewerkingen sinds ik een nieuwe camera heb ( en dus de grotere bestanden)

Wat is nu belangrijker te hebben ten op zichte van wat ik nu heb?

– Snellere processor? ( Dus mss een kijken naar wat nu 15 inch is, quadcore ipv dualcore wat ik nu heb, of zal een snellere dualcore al helpen) Bedoel ik vind 13’3″ prima hoor

– Meer Ram? ( Dus in de nieuwe 8 GB zetten?) Vraag me af of er in de huidige macbooks ook 16 GB past?

– SSD? ( Dus goedkoopste optie met wat Apple nu heeft een MBA)

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik draai Aperture op al de Macs hier in huis. Het enige wat ik je zeker aan kan raden is voldoende ram. Het gebeurt al te vaak dat ik een strandbal krijg. (4GB RAM)

Bijdrager
    MBPuser

Als je een nieuwe MacBook wil kopen zou ik voor de snelste CPU/ beste videokaart combinatie kiezen. Je kan hem altijd nog upgraden met meer RAM en SSD. Je CPU en videokaart kan je echter niet upgraden dus focus je daar op bij aankoop, dan zit je altijd goed :thumbsup:

Bijdrager
    Sumar

Ik heb een MBP 15″ van begin 2011 met inmiddels 8 GB ram en een SSD. Het is te merken dat Aperture aanzienlijk sneller is.

Ben het met MBPuser eens met wat de basis aanschaf moet zijn (daarom heb ik destijds voor die MBP gekozen). Loop je vast dan kun je nog altijd upgraden (en als je het zelf kan is het ook nog eens goedkoper dan via Apple).

Moderator
    unSOUND

Ik merk best veel verschil tussen de grafische kaarten eerlijk gezegd. Toen ik in mijn Mac Pro een andere kaart hing, ging vooral het bladeren, en de kleurcorrecties e.d. veel soepeler.

Een SSD zou op sommige fronten kunnen helpen, maar dan vooral op het gebied van bladeren en zo, bewerkingen zullen niet veel sneller gaan vermoed ik. En bedenk je ook dat met zulke grote bestanden je schijfruimte hard gaat, wat niet handig is als je voor een SSD kiest, daar die juist kleiner zijn dan de meeste HDD’s. Dat kun je overigens weer opvangen door een Pro te nemen, daar kun je de Superdrive opofferen voor een tweede harde schijf.

Wil je dan echt gaan tweaken, zet je dan de library, thumbnals en data op de SSD, en zet je de originele bestanden ( wat het grootste gedeelte van de library is ) op de HDD. Dan heb je tijdens het bladeren en zo de snelheid van de SSD, maar benut je de opslagruimte van de HDD.

Bijdrager
    Sumar
    unSOUND op 18 mei 2012

Wil je dan echt gaan tweaken, zet je dan de library, thumbnals en data op de SSD, en zet je de originele bestanden ( wat het grootste gedeelte van de library is ) op de HDD. Dan heb je tijdens het bladeren en zo de snelheid van de SSD, maar benut je de opslagruimte van de HDD.

Goed idee, ga ik doen.

Moderator
    unSOUND

Ter info, het enige wat je dus feitelijk buiten de Aperture library hoeft te zetten is de map “Masters”. Wil je meer schijfruimte op de SSD behouden, pak je eventueel ook de mappen “Previews” en “iPod photo cache”. Die zet je dan op de HDD, en in de Aperture library vervang je ze voor een symbolic link naar de mappen om zo Aperture voor de gek te houden.

Bijdrager
    lc86

Dan hoop ik dat apple met de nieuw lichting MBP’s die volgens de geruchten molen binnenkort uitkomen ook bij de 13 inch modellen de keuze voor een ‘ zelfstandige’ videokaart aanbied…

Das wel een van mijn grootste wensen

Bijdrager
    willema

Ik heb vorig jaar een nieuwe iMac gekocht 27inch met 4GB voor Aperture. Echter vond ik het erg traag. Heb toen 8GB er bij geprikt, dus in totaal 12GB. Dat was wel een verbetering maar niet zeg maar van wow…. Het viel mij op dat als je bij taakbeheer kijkt dat in 64bit mode Aperture altijd minimaal 5GB reserveert in je geheugen. Ik was een Aperture gebruiker vanaf versie 1.5, maar ben nu net over gegaan naar Lightroom. Jammer….

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.