12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Undaunted

Wat houd nou die SuperDrive precies in?

Ik heb nog maar net een Macintosh, en ben wel benieuwd wat mijn SuperDrive nou inhoud. Ik lees dat ie DVD-R en CD-R en CD-RW kan branden.. maar daar staan dus allemaal “-“-tekens.

Betekent dat dat ik bijvoorbeeld geen DVD+R kan branden? en hoe zit het met de DVD+RW?

Bijdrager
    CyCo_CyBorG

k heb er zelf geen, maar normaal als er staat DVD-R en CD-R/RW
    dan wil dat zeggen dat je enkel DVD-R kan branden, geen DVD+R en geen DVD-RW of DVD+RW
    voor cd’tjes kan je alles branden en lezen normaal

ik weet wel niet of je nu DVD+R/+RW/-RW zou kunnen lezen

Bijdrager
    Sachin
    ”Undaunted”

Ik heb nog maar net een Macintosh, en ben wel benieuwd wat mijn SuperDrive nou inhoud. Ik lees dat ie DVD-R en CD-R en CD-RW kan branden.. maar daar staan dus allemaal “-“-tekens.

Betekent dat dat ik bijvoorbeeld geen DVD+R kan branden? en hoe zit het met de DVD+RW?

Superdrive kan volgende schijfje beschrijven (en dus ook lezen): DVD-R, DVD-RW, CD-R, CD-RW

Normaal zou een Superdrive ook DVD+R en DVD+RW moeten kunnen LEZEN, SCHRIJVEN NIET.

Wie gebruikt er DVD+R(W)? Behalve Dell PC’s…

Bijdrager
    Clungel
    Bijdrager
    CyCo_CyBorG

waarom zet apple dat dan niet in de specs als de superdrive toch DVD-RW kan schrijven en lezen
    want dat is toch een belangrijke feature die ze over het hoofd zien hé

Bijdrager
    Undaunted
    ”larridon”

Wie gebruikt er DVD+R(W)? Behalve Dell PC’s…

Ik had op mijn PC een DVD-brander die uitsluitend DVD+R(W) kan branden. Ik hoopte dat ik m’n overige lege DVD’s nog kon gebruiken, maar da’s dus pech hebben.:cry:

Bijdrager
    Welles
    ”Undaunted”

maar da’s dus pech hebben.:cry:

Dat is helemaal nog niet gezegd. Als je Terminal opstart en daar

[code:1:571c704d8a]drutil info[/code:1:571c704d8a]

typt, zie je welke formaten je brander kan branden. Het kan heel goed zijn dat DVD+R daar ook tussen staat en dat je die dus prima kunt branden. Wat echter niet zo is, is dat de iApps dit dan ondersteunen.

Bijdrager
    MacBlade

Welk type superdrive is het.
    Een DVD-r van Pioneer kan vanaf de105 volgens mij wel DVD+schrijven.
    Ik heb een 106 en die leest en schrijft onder OSX 10.3 alle formaten, dus +R(RW) en -R(RW)

Bijdrager
    Deskman

Duw een CD in je driver
    Kies het programma ‘disk utillity’ (schijfhulp…)
    Selecteer de drive en klik op de I van Informatie en dan zie je zoiets verschijnen:

Disk Identifier : disk4
    Media Name : PIONEER DVD-RW DVR-106D Media
    Media Type : DVD-ROM
    Connection Bus : ATAPI
    Connection ID : Device 0
    Device Tree : uata/@0:0
    Locked : Yes
    Writable : No
    Ejectable : Yes
    Mac OS 9 Drivers Installed : No
    DVDROM : Yes
    Optical Media Type : DVD-R
    Device Type : CD-ROM, CD-R, CD-RW, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
    Total Capacity : 4,2 GB (4.512.219.136 Bytes)
    Disk Number : 4
    Partition Number : 0

Ook alle plus-varianten dus. Inmiddels wel. Het was geen hardwareprobleem, maar een softwarebeperking. In de laatste versies van 10.3 wordt alles geschreven en gelezen.

Bijdrager
    Undaunted

Bedankt, ik ben momenteel op m’n werk, maar zal het uitproberen. Ik heb een G5 Dual 2,5Ghz, dus had wel verwacht dat ze die teveel zouden beperken :wink:

Wel vreemd dat :apple: dat niet even op de site vermeld, of op z’n minst bij de specificaties.

Moderator
    unSOUND
    ”Undaunted”

Wel vreemd dat :apple: dat niet even op de site vermeld, of op z’n minst bij de specificaties.

Dat doen ze niet omdat “Superdrive” enkel een benaming is, wat elleen maar betekend dat de drive DVD’s en CD’s kan branden. Aangezien hun per levering andere DVD branders inbouwen, zijn de specs ook per revisie anders. De een heeft een Pioneer brander, de ander een Sony, Die weer een LG… en dan ook nog verschillende types.

Dus het is gewoon geen vast gegeven wat erin zit, dus specs laten zien gaat niet.

Bijdrager
    markbakk

Dat doen ze niet omdat “Superdrive” enkel een benaming is, wat elleen maar betekend dat de drive DVD’s en CD’s kan branden. Aangezien hun per levering andere DVD branders inbouwen, zijn de specs ook per revisie anders. De een heeft een Pioneer brander, de ander een Sony, Die weer een LG… en dan ook nog verschillende types.

Dus het is gewoon geen vast gegeven wat erin zit, dus specs laten zien gaat niet.

Heb zelf iMac uit november 2003. Zit Sony 4x-drive in die dus (tot mijn destijds niet geringe verbazing) ook zomaar DVD+R schrijft. DVD+RW zal ook wel lukken, nog niet geprobeerd. Catch: ’t werkt niet vanuit de iLife-applicaties. Zal dus wel waar zijn wat unSOUND schrijft. De drive heeft wel behoorlijk last van de kopieerbeveiliging CDS(-200), die helaas steeds meer op ‘CD’-s wordt toegepast. Iemand nog ideeën?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.