30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)
  • Q:
    Bijdrager
    powerrrbook

wat heeft de Windows Xp foto good old Bill $$$ gekost?

Hij staat nu ook al op onze macosx homepage…de bekende XP foto…groene bergen met een blauwe lucht en gezellige wolkjes.
    Je moet weten dat op de locatie waar het gefotografeerd is maar een hele korte tijd gras groeit en daarom is het beeld bijzonder.
    Het beeld is niet in opdracht gemaakt maar Bill heeft het uit zijn eigen stockcollectie (corbis) uitgezocht en Microsoft heeft hem dus ook betaald. een zogenaamde buy-out…

Maar dan nu de prijsvraag..hoeveel heeft Bill destijds voor zijn “eigen” foto betaald?

ik weet het “toevallig” maar wil even spanning opbouwen….doe eens een gok

Bijdrager
    Cars

Ik denk zeker een paar miljoen, misschien 10 miljoen :?

Bijdrager
    powerrrbook

nou niet overdrijven…6 figures

Bijdrager
    Jean-Jacques

900000? vind ik wel een toepasselijk bedrag

Bijdrager
    AppleFlap

1 dollar:| (cadeautje van Steve :P)

Bijdrager
    Pjotr

Het lijkt me dat dit dus gratis is. Zoniet heeft Bil iets willen schenken, zoals hij dat wel vaker doet, (aan kinderziekenhuizen etc.) Windows mag dan crap zijn, Bill doet met zijn schenkingen aan goede image building, danwel is het gewoon een goeie vent.

Dat XP logo op onze site stoort mijn overigens dusdanig dat het wat mij betreft wel weer leuk is geweest.

Bijdrager
    Daan.

E 641626?
    waar is die foto gemaakt dan eigenlijk?
    teletubieland

Bijdrager
    Xcode

Je hoeft alleen maar een méga golfbaan af te huren…
    Of een méga berg kort te maaien…
    Natuurlijk moeten we de fotograaf en de rest van de mensen die eraan hebben gewerkt erbij optellen en dan kom ik uit op zo’n €25.000,-

Vergeet niet: Bill’s Hummer heeft 2 parkeerkaartjes nodig:wink:

Bijdrager
    powerrrbook

laten we het maar niet te lang rekken…het is “slechts”

$150.000 [size=18:90f2e261cd][/size:90f2e261cd]

de fotograaf kreeg de helft (toch leuk voor een middagje fotografie) en de rest vloeide terug
    in zijn achterzak via corbis.

tja…het gras is niet altijd groener…

Bijdrager
    Xcode
    ”powerrrbook”

laten we het maar niet te lang rekken…het is “slechts”

$150.000 [size=18:5778f74e29][/size:5778f74e29]

de fotograaf kreeg de helft (toch leuk voor een middagje fotografie) en de rest vloeide terug
    in zijn achterzak via corbis.

tja…het gras is niet altijd groener…

Dat was zeker bij Steve in de achtertuin…
    Daar heeft hij lekker veel geld (wat je veel noemt) voor gevraagd en nu komt hij met Boot Camp.

Bijdrager
    MacBeer

Ongelooflijk…….. maar als fotograaf is het ‘kiezen of delen’ op zo’n moment. Tja als Bill de eigenaar is van Corbis dan is het logisch dat hij daar z’n beelden haalt.
    Ik zou alleen niet weten hoeveel ik zou rekenen voor zo’n buy-out. Ik denk niet dat je als beeldmaker ooit zo’n uitgebreide buy-out zal meemaken. Welk medium kan een beeld nóg meer verspreiden dan het bureaublad van Windows?

Niet slecht voor een middagje fotograferen inderdaad, maar gezien de omstandigheden is hij er toch bekaaid afgekomen.

Bijdrager
    powerrrbook

PS: de locatie moet ik je even schuldig blijven is alweer 3 jaar geleden of zoiets dat deze
    foto voor eerst werd ingezet toch. weet in ieder geval dat men het probeerde te rechtvaardigen
    met dit argument. De verkoper in kwestie heeft destijds natuurlijk ook een leuke bonus gehad van zijn eigen baas.

PS: inderdaad Bill doet ook goed werk hij heeft inmiddels al 47 miljard dollar aan goede doelen
    besteed. Bill Gates Foundation
    Kun je nagaan dat zijn bedrijfje corbis met een omzet van $200 miljoen dollar gewoon een aftrekpostje is zoals voor ons een ordnermapje

Bijdrager
    MacBeer

wacht even.. in totaal 150.000 euro? En de fotograaf kreeg daar de helft van?

Bijdrager
    powerrrbook
    ”MacBjorn”

Ongelooflijk…….. maar als fotograaf is het ‘kiezen of delen’ op zo’n moment.
    Niet slecht voor een middagje fotograferen inderdaad, maar gezien de omstandigheden is hij er toch bekaaid afgekomen.

Ik weet natuurlijk zeker maar wellicht heeft fotograaf daarna nog royalties gekregen.
    maar aangezien ik de foto niet meer kan terugvinden op corbis.com denk ik dat die eenmalig
    is afgekocht.

Tja als je het zo bekijkt macbjorn dan iheeft de fotograaf misschien echt wel te weinig gevraagd.
    Hij kon toen misschien nog niet overzien wat voor exposure dit beeld zou krijgen…en dat het meer dan 1 jaar gebruikt zou worden.

Bijdrager
    michi_rishi

Ik weet niet wat hij heeft betaald, maar als hij nog op zoek is naar een mooie wallpaper voor Vista dan weet ik zeker dat we het over de prijs eens worden:)

Bijdrager
    MacBeer

Denk je? Dat zou naief zijn… looptijd is vantevoren contractueel bepaald (toch?) en de fotograaf moet toch wel weten dat de exposure van dat beeld enorm is?

Bijdrager
    Sunneh
    ”powerrrbook”

PS: de locatie moet ik je even schuldig blijven is alweer 3 jaar geleden of zoiets dat deze
    foto voor eerst werd ingezet toch.

Windows XP Bestaat al een kleine 5 jaar net als mac os X. De foto is dus ouder..

Wel leuk om te weten hoeveel die fotograaf ervoor heeft gekregen:)
    (Thnx for info :))

Bijdrager
    powerrrbook
    ”MacBjorn”

wacht even.. in totaal 150.000 euro? En de fotograaf kreeg daar de helft van?

ja, 50%, als de fotograaf tenminste USA als thuisland heeft opgegeven. heeft hij europa als thuismarkt dan is het slechts 30% of zo.

ik krijg bijna medelijden als ik het zo bekijk….please haal die foto van de homepage !!! als is het maar uit naam van deze arme fotograaf. Toon respect voor deze arme ziel
    :cry:

Bijdrager
    luclodder

Ik wil niet veel zeggen maar de foto is volgens mij in ierland gemaakt, de hills of tara, en daar groeit het hele jaar gras…

Bijdrager
    joffrie

Ierland inderdaad, want van tijdens die weinige keren dat ik een PC aanraak en waarschijnlijk nog van in mijn Windhoos periode.
    Heb ik gezien dat die desktop background Ierland noemt.

Dus volgens mij in dat in Ierland.

Bijdrager
    powerrrbook

“The `Bliss’ image was actually taken outside Napa, Calif.,” said Microsoft’s Brian Peterson. “It was chosen because it illustrates the experiences Microsoft strives to provide customers (freedom, possibility, calmness, warmth, etc.).”

tis geen montage trouwens…

Bijdrager
    joffrie

Ik wil nu niet de verrader uithangen.
    Maar ik vind die desktop background voor die nieuwe Windhoos daar, best wel goed.

Maar versta me niet verkeerd hé, ik heb het enkel over afbeelding op de desktop hé.

Bijdrager
    powerrrbook

Bliss is the name of a JPEG image produced from a photograph of a landscape in Sonoma County, California, in the Napa Valley region. It is so named because it contains rolling green hills and a blue sky with stratocumulus and cirrus clouds. The image is used as the default computer wallpaper for the “Luna” theme, which is included with Microsoft Windows XP.
    The photograph was taken by professional photographer Charles O’Rear, a resident of St. Helena in Napa County, for digital-design company HighTurn from Bellevue outside Seattle, who have also taken photographs for Bill Gates’s private Seattle stock photography company Corbis. O’Rear also took photographs of Napa Valley in 1978 for the May 1979 National Geographic Magazine article Napa, Valley of the Vine.
    O’Rear’s photograph inspired Windows XP’s US$200 million advertising campaign Yes you can., by the San Francisco division of New York City advertising company McCann-Erickson. The campaign was launched on TV on ABC during one of ABC Sports’s Monday Night Football games of the 2001 NFL season. The TV commercials included Madonna’s Ray of Light song, whose TV rights cost Microsoft about $14 million.
    The image is also available as one of the many image options on CapitalOne credit cards, and has been subject to many parodies.
    [edit]

Bijdrager
    Beathoven
    ”Pjotr”

Het lijkt me dat dit dus gratis is. Zoniet heeft Bil iets willen schenken, zoals hij dat wel vaker doet, (aan kinderziekenhuizen etc.) Windows mag dan crap zijn, Bill doet met zijn schenkingen aan goede image building, danwel is het gewoon een goeie vent. geweest.

Hij schijnt er op bepaalde punten de belasting mee te omzeilen.

Bijdrager
    MauZ

$0,-
    zijn achtertuin:P

Bijdrager
    danielpunt
    ”Daan.”

E 641626?
    waar is die foto gemaakt dan eigenlijk?
    teletubieland

In schotland:)

-edit-
    of ierland, ook goed.

Bijdrager
    Moode

Ik vind het nog een erg hoog bedrag voor die foto. Kijk maar eens naar het rechter uiteinde van de horizon. Dat hoekje ziet er niet uit. Andere foto’s die standaard als achtergrond te kiezen zijn vind ik ook niet al te beste foto’s.

Bijdrager
    MacBeer

Let op:

De hoogte van het bedrag heeft niets te maken met de technische kwaliteit van de foto…. Een foto verzorgen die in Win XP de default wallpaper is kan je geen fotograferen meer noemen. Dat is pure handel!

Bijdrager
    iPod Jimmy

Nou hoeveel heb het nou gekost?

Bijdrager
    MacBeer

150.000 dollar waarvan de fotograaf de helft kreeg.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 33)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.