18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Ross

Wat heb ik nodig om quark bestanden om te zetten naar PDF

Ik heb een kennis die nog met os9 werkt. Hij heeft quark bestanden (boeken) die hij nu om moet zetten naar pdf. Wat kan daarvoor gebruikt worden?
    Per pagina kan wel in quark, maar het gaat niet als je meerdere pagina’s tegelijk moet doen.

Bijdrager
    computer space

Je kunt toch wel gewoon exporteren naar PDF. Hoe moet je anders je boeken aanleveren bij een drukker. Ik denk dat je iets over het hoofd ziet.

Bijdrager
    salvatore

Weet wel dat dit op geen enkele wijze te vergelijken is met een “Hi-res PDF” of zelfs “Certified PDF”. Export functie is bijna alleen interessant als (kleurgescheiden) proef, zeker niet als uitgangspunt voor een full-color opdracht.

Bijdrager
    Ross

Het gaat om quark 4.1
    Dus volgens jullie kan je gewoon in quark een heel boek omzetten naar pdf zonder iets extra?
    Het gaat gewoon om zwart wit. Dus geen kleuren of zo.

Bijdrager
    salvatore

Tjonge, da’s een oude versie. Hierin is het inderdaad niet mogelijk een export te maken (als ik me goed herinner). Aangezien 4.1 alleen goed draait in systeem 9, vermoed ik dat je nog niet met MacOSX werkt.

Wat je wel kunt doen is een Postscript bestand maken of een PDF writer gebruiken (aanschaffen). Met een Postscriptbestand van je book kun je vervolgens PDF (laten) maken. Hiervoor zijn veel opties, zoek maar eens in Google met volgende link. Een tool (geen ervaring mee!) is PStill.

Moderator
    Mac Daddy

Ik heb het destijds op mijn stage via een virtuele PS printer gedaan. Dan had je een PS bestand en dat haalde je vervolgens door Acrobat Distiller.

Bijdrager
    Ross

Kan ik nog ergens distiller vinden voor os9?

Bijdrager
    salvatore

Dit is een commercieel product van Adobe. Je zou op http://www.adobe.nl kunnen zoeken.

Bijdrager
    mackerjack

je kunt in elk geval bij ‘print’ bewaren als bestand. je krijgt dan een postscript bestand (.ps) en iemand met distiller (of die nou in classic of osx draait) kan er een pdf van maken. als er pixel-plaatjes of foto’s inzitten kan het wel een groot postscript bestand worden.

hou wel rekening met eventuele snijtekens en dat de fonts ingesloten worden.

Bijdrager
    Ross

Hoe moet dat ongesloten worden (tekens en zo)?

Bijdrager
    salvatore
    ”mackerjack”

….als er pixel-plaatjes of foto’s inzitten kan het wel een groot postscript bestand worden.

Zippen werkt dan heel goed! Blijft van de grootte niet veel meer over;-)

Bijdrager
    mackerjack

samen komen we er wel:-)

fonts insluiten doe je bij je printerinstellingen. het is al lang gelden dat ik met xpress werkte en hier heb ik het niet onder handbereik. ik kan vanavond thuis wel even kijken hoe dat ook weer bij xpress gaat.

Moderator
    Mac Daddy

Mij staat nog iets bij van: Verzamelen voor servicebureau?
    Dat was volgens mij een actie die je eerst moest uitvoeren.

Bijdrager
    salvatore
    ”Mac

Mij staat nog iets bij van: Verzamelen voor servicebureau?
    Dat was volgens mij een actie die je eerst moest uitvoeren.

Dat is als je het Quark document met afbeeldingen wilt aanleveren. Dit gaat dus niet over PDF.

Bijdrager
    mackerjack

dat is voor als je het xpress document naar de drukker wil sturen. je maakt dan een map met daarin het document en alle gebruikte afbeeldingen en eventueel fonts (met de hand; de ouwe xpress deed dat niet automatisch).

nu maak je een postscript bestand en daar zit alles ingesloten, daarom wordt het vaak zo groot.
    voordeel én nadeel: je kunt in principe niets meer wijzigen.

Moderator
    Mac Daddy

Klopt inderdaad. Het is alweer een tijdje geleden dat OS9 en Quark.:wink:

Bijdrager
    mackerjack
    ”mackerjack”

samen komen we er wel:-)

fonts insluiten doe je bij je printerinstellingen. het is al lang gelden dat ik met xpress werkte en hier heb ik het niet onder handbereik. ik kan vanavond thuis wel even kijken hoe dat ook weer bij xpress gaat.[/quote1

kijk op: http://www.asqa.nl/xpress%20letters%20insluiten.mov

Moderator
    Poezenbeest

Er zijn voor OS9 nog wel PDF-writers te krijgen, die je gewoon als bureaubladprinter kan aanmaken. Deze gebruik je dan net zoals je een normale fysieke printer zou gebruiken.

En om meteen met een voorbeeld te komen, een semi-betaald voorbeeld en Adobe wil een .PS-document ook wel slikken en omzetten (gratis)

Dan nog een laatste tip (naast dingen als Create PDF googlen) om bij vrienden met een grafische achtergrond eens na te vragen of zij nog software hebben liggen. ZO heb ik een legale versie van AdorePressReady liggen voor drie tientjes….

[edit]linx bijwerken, typo’s[

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.