10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    overstapper

Wat heb ik allemaal nodig voor wifi en muziek afspelen?

Oke, hou je vast, de situatie in mijn huis is momenteel vrij hopeloos. Mijn MacBook staat al een poosje op punt van overlijden, mijn Airport Express is hartstikke morsdood en mijn stereo voelt zich ook al niet koosjer.

Kortom: tijd voor drastische verandering.
    Een nieuwe MacBook krijg ik hoogstwaarschijnlijk binnenkort van mijn werkgever (duim effe mee) dus daar heb ik verder niet veel invloed op.

Wat ik wil is:
    – een draadloos netwerkje in mijn eigen huis, zodat ik overal met de laptop kan werken en internetten zonder onhandige snoeren
    – al mijn honderden cd’s naar zolder en alle muziek voortaan vanaf 1 centraal (digitaal) punt kunnen spelen
    – een enigszins vol en kamervullend geluid bij het afspelen van die muziek, dus ff wat meer dan wat er uit de ingebouwde laptopspeakertjes komt.

Wat heb ik nou eigenlijk allemaal nodig? Zelf kom ik tot de volgende essentiƫle onderdelen, maar misschien vergeet ik nog iets.
    – MacBook
    – Modem (ik heb zo’n Speedtouch-ding van jaren oud, werkt als enige apparaat in dit huis echter nog prima volgens mij)
    – Router (keuze uit Airport Express, Airport Extreme of Time Capsule)
    – Speakers en versterkers (misschien met Docking station? Het is me niet duidelijk wat dat precies is); dan zijn de opties speakers met voorversterker of gewoon een ouderwetse stereoset, lijkt me?
    – Externe harde schijf om alle muziekbestanden op te zetten

Kunnen jullie me vertellen of dit lijstje volledig is (of misschien zelfs overcompleet – heb je bijvoorbeeld nog wel een Airport of Time Capsule nodig bij moderne speakers of streamen die zelf al) en of mijn benamingen kloppen?

Dan kan ik, als ik eenmaal weet wat ik allemaal precies moet aanschaffen en hoe het allemaal heet, wat gerichter gaan zoeken naar wat het kost en wat de onderlinge verschillen zijn en zo.

Alvast hartelijk dank!

Bijdrager
    tarun

Modem kan weg als je een Airport Express neemt. Die heeft een modem ingebouwd.

Neem er een Apple TV 3 bij. Dan kan je muziek van je MacBook draadloos op je TV of stereo afspelen.

Een docking station is bedoeld om een iPhone/iPod /iPad op te laden en via USB te synchroniseren met je Mac.

Bijdrager
    iKweethetbeter

Even een correctie: geen enkele Apple wifi router heeft een modem ingebouwd. Het modem kan dus niet weg!

Heb je thuis snel internet (kabel of glasvezel), dan valt de Airport Express eigenlijk al af, want die kan dan de snelheid beperken. Deze heeft nl. twee 100 Mbps poorten, en daar heb je met een internetsnelheid vanaf 80 Mbps al last van.

Wil je een netwerkschijf hebben, dan heb je de keuze uit:
    * TimeCapsule: heeft een schijf ingebouwd, en er kan ook een USB schijf op aangesloten worden;
    * Airport Extreme: daar kan een USB schijf op aangesloten worden;
    * Linksys E4200: daar kan een USB schijf op aangesloten worden.

Het is overigens beter om een echte NAS (Synology of QNAP) aan te schaffen en deze via ethernet aan te sluiten.

Heb je al een tv met HDMI en een receiver met minimaal een HDMI of toslink (optische audio) aansluiting? Dan kun je met een Apple TV audio en video streamen. Heb je een versterker zonder digitale ingang, dan kun je met een Airport Express audio streamen. Heb je geen receiver / versterker, dan kun je een Airplay compatibel receiver kopen (Pioneer, Denon en Onkyo hebben deze optie), eventueel voorzien van iPod dock (voor laden / muziek afspelen; synchroniseren zal niet gaan).

Als je meer info geeft, kun je gerichter geholpen worden.

Inactief
    Anoniem

Over het draadloos netwerk hoef ik niets meer te zeggen, dat is reeds beantwoord. Wat de muziek betreft kan ik je AudioEngine A5+ aanraden. Monitoren met ingebouwde versterker en een prachtig geluid. Veel succes met de aanschaf en het inrichten.

Bijdrager
    tarun
    iKweethetbeter op 19 september 2012

Even een correctie: geen enkele Apple wifi router heeft een modem ingebouwd. Het modem kan dus niet weg!…

Dus een Fritz!Box is completer dan een AE? Die heeft namelijk wel een modem en zelfs VoIP aan boord.

Bijdrager
    Toine van rijthoven

Afhankelijk van het besteedbare bedrag:

Airport extreme (aan te sluiten op je bestaande modem, er zit in tegenstelling tot wat Tarun zegt GEEN modem in een airport extreme of -express)
    Harde schijf/schijven (geen limiet geloof ik als je maar powered usb hubs gebruikt) om op de airport extreme aan te sluiten voor je backups of muziek

Om het geluid naar je stereo te krijgen:
    Stereo installatie / losse speaker met docking station met airplay
    Stereo installatie / losse speaker met docking station zonder airplay + airport express
    Stereo installatie + apple tv

Bijdrager
    overstapper

Dank jullie wel! Ik weet nog niet wat voor bedrag ik besteedbaar heb; ik werk altijd andersom. Eerst kijk ik wat er allemaal nodig en mogelijk is, dan kijk ik wat het allemaal kost en vervolgens ga ik uitrekenen of ik dat geld (ervoor over) heb. Dan is het vroeg genoeg om de keuze te maken voor sparen of wensen schrappen en alternatieven zoeken.

Met jullie lijst kan ik binnenkort eens op mijn gemak gaan kijken en vergelijken. Fijn! De tip voor de Apple tv is ook nuttig, daar zou ik bijvoorbeeld zelf nooit aan gedacht hebben maar ik vind het zeker het overwegen waard. (Want de tv vertoont nog niet echt kuren, maar dat zal ook wel niet lang meer duren want die is ook al hoogbejaard.)

Bijdrager
    iKweethetbeter

Om even een misverstand uit de weg te werken: een Apple TV is geen tv! Je sluit hem aan op je tv (en je audio installatie).

Bijdrager
    overstapper

Oh echt?! Haha, wat stom van me, ik ging er inderdaad van uit dat het een televisie was. *bloos*

Bijdrager
    freek dekie

ff een vragie,

kan ik de extreme boven zetten, en maakt deze dan contact met het bestaande draadloze netwerk,
    of moet ik de extreme aansluiten met ethernetkabel, om zo het bestaande netwerk te versterken,

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.