15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:

Bijdrager
    Luck

[Opgelost] Wat gaat er mis na Migratie gegevens op iMac '09 op nieuwe ssd schijf

Hallo,

ik heb een iMac uit 2009 en er pas een nieuwe ssd schijf in laten zetten.  Ik had een backup gemaakt met externe harde schijf. Tevens heb ik de oude harde schijf meegekregen. En een backup was beschikbaar via iCloud

Ik ben hier geen expert in maar een gewone gebruiker! Bij terugzetten kwam ik een aantal problemen tegen;

Time Machine liet op externe harde schijf alleen de informatie-backup zien van ná het plaatsen van de SSD schijf, dus niet ervoor. Daar kon ik op die manier dus niet bij…(vreemd)

Daarna de oude harde schijf gekoppeld, alle oude gegevens waren zichtbaar via Finder. Deze heb ik gesleept binnen Finder naar mijn nieuwe ssd schijf. Maar toen bleek dat ik in Mail mijn postbussenstructuur en bijbehorende mails kwijt was…

Omdat ik het te onlogisch vond dat er niets op externe harde schijf (dus niet de oude harde schijf) zou staan heb ik het via de ‘officiële weg’  nogmaals geprobeerd; door gebruik Migratie Assistent. En inderdaad, plop daar stond alles weer. Nou ja niet alles.

Er lijkt iets fout met iCloud of een verbinding ergens; tijdszone gaat niet automatisch, moest ik  handmatig instellen, Mail blijft steeds zoeken naar mailtjes, de mappen in Dock vertonen een rood stipje met een wit streepje, Fotobibliotheek kan niet worden gevonden, zie bijlages. Deze geplaatst via Bureaublad.

Wie o wie weet wat dit kan zijn?

Is het een optie om alles er weer af te halen en het opnieuw te doen? Zo ja op welke manier?

Dank en groet Luck

• Dit onderwerp is gewijzigd 1 maand geleden door  Luck.

Bijdrager
    Max_G

Als je geen CCC of SuperDuper hebt, gebruik dan dit om van je oude HD alles terug te zetten op je interne ssd. Je hoeft niks eerst weer te trashes o.i.d.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door  Max_G.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heeft je thuismap misschien een andere naam dan voordien? Dan zal het gegarandeerd verkeerd lopen bij manueel kopiëren vanuit de finder.

Carbon Copy Cloner is dertig dagen gratis.

Start op via je externe schijf als er een systeem op staat en kloon deze naar de interne nadat je de interne gewist hebt:

https://bombich.com/nl

Bijdrager
    Luck

<p class=”cite”>Max_G op 18 juli 2019 om 18:45</p>
    Als je geen CCC of SuperDuper hebt, gebruik dan dit om van je oude HD alles terug te zetten op je interne ssd. Je hoeft niks eerst weer te trashes o.i.d.

Dank je Max, ik ga dit weekend even rustig lezen hoe dit, of optie @Mac Hammer Fan CCC 30 dagen gratis, te doen. Ik gebruik High Sierra.

Wat bedoel je met ‘Je hoeft niks eerst weer te trashes’ ?

Bijdrager
    Luck

<p class=”cite”>Mac Hammer Fan op 18 juli 2019 om 19:05</p>
    Heeft je thuismap misschien een andere naam dan voordien? Dan zal het gegarandeerd verkeerd lopen bij manueel kopiëren vanuit de finder.

Carbon Copy Cloner is dertig dagen gratis.

Start op via je externe schijf als er een systeem op staat en kloon deze naar de interne nadat je de interne gewist hebt:

https://bombich.com/nl

Jij ook dank Mac Hammer Fan, thuismap (met dat huisje) zelf heeft geen andere naam. Maar ik heb bij de 1e poging wel een andere beheerder aan moeten maken, dat kon niet anders. Dus gebruikte ik dezelfde naam als altijd, toen dacht ik nog dat ik het beste dezelfde naam kon gebruiken. Ook thuismap heet hetzelfde. Goed downloaden lukte helaas niet.

En dus bij de 2e poging (met Migratie assistent) kwamen mijn oorspronkelijke gegevens ineens wel terug. Toen kon ik mijn eigen naam niet meer gebruiken en heb ik in de oorspronkelijke accountgegevens mijn naam moeten aanpassen. De thuismap heet daar dus anders

Ik heb nu dus 2 beheerders…is het nog te volgen?

Beste optie is waarschijnlijk CCC.

Wat bedoel je met ‘als er en systeem op staat’? OSX? Hoe kom ik erachter welk systeem er op staat?

Veel dank zover!!

Moderator
    Night

Opstarten in Recovery Mode, disk wissen, macOS opnieuw installeren en tijdens die installatie wordt ook gevraagd of je je TM backup wil terugzetten. Soms moet je gewoon even vanaf scratch beginnen.

Bijdrager
    Luck

<p class=”cite”>Night op 19 juli 2019 om 18:01</p>
    Opstarten in Recovery Mode, disk wissen, macOS opnieuw installeren en tijdens die installatie wordt ook gevraagd of je je TM backup wil terugzetten. Soms moet je gewoon even vanaf scratch beginnen.

Ja klinkt het beste voor mij als gewone gebruiker. Andere opties bekeken maar is toch te lastig voor mij.

Met disk wissen bedoel je wissen wat er nu op mijn ssd schijf staat? Dat wordt ook aangegeven als ik Mac opstart in recovery mode?

macOs opnieuw installeren; OS X staat toch nog gewoon op mijn oude harde schijf? Die is er uitgehaald en is verder niets mee gedaan.

Of vanaf mijn OSX installatie dvd? uit 2009 😃. Daarna zeker kwestie van steeds updaten

dank en groet Luck

Moderator
    Night

Oh ja, je hebt een 2009 iMac. Ja, je kan door de C toets ingedrukt te houden tijdens het opstarten (zorg dan wel dat de installatie DVD erin zit) opstarten vanaf de DVD en dan hetzelfde doen als hierboven is omschreven.

Welke versie van macOS / OS X heb je nu eigenlijk? Want normaal gesproken wordt in Recovery Mode de laatste door jou van Apple gedownloade versie van het OS aangeboden. Als dat niet mogelijk blijkt, zal het laatste voor jouw Mac geschikte OS aangeboden worden.

Bijdrager
    Luck

Prima uitleg, zo ga ik het doen.

ik heb er nu sierra high op staan. Ik had al zoiets gelezen dat de laatst door mij gedownloade OSX  versie (of meest geschikte) er na recovery op komt te staan.

En met disk wissen bedoel je het wissen wat er nu nog op ssd schijf staat? Het wissen wordt automatisch in het proces aangegeven?

En tenslotte, backup via TM kan ik inpluggen als er om gevraagd wordt?

Luck

Moderator
    Night

Nee, wissen moet je eerst zelf doen in Disk Utility / Schijfhulpprogramma. Voor de rest: ja.

Lees eerst dit Apple support artikel even (helemaal) door. Het neemt je stap voor stap mee naar een verse macOS installatie en geeft duidelijk de verschillende mogelijkheden aan:

https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

en

https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

Bijdrager
    Luck

Bedankt Night, ik ga er mee aarde slag. Je hoort nog hoe het gegaan is;-)

Moderator
    Night

👍  Succes!

Bijdrager
    Luck

He Night, het duurde nogal even maar het is gelukt. Met hobbels en uiteindelijk met hulp;-)

Ik zal je de details besparen maar ook hier kwam ik toch van de regen in de drup. Wissen leek goed te gaan maar opstarten in recovery mode met mijn oude Apple opstartdisk ging niet, ik moest een schijf selecteren waarop OSX geïnstalleerd moest worden. Maar dat scherm bleef leeg, er was geen schijf zichtbaar waarop ik kón installeren. Omdat Sierra al gewist was kon ik niet terug en kwam ik niet verder. Een bootable usb met High Sierra was de uitweg maar die heb ik niet en kon ik niet meer maken.

Via een vriendin van mij hulp gevonden van iemand die alles voor mij gefikst heeft. Hij heeft mbv CCC en mijn oude harde schijf de hele boel over gezet. Alles draait nu weer.

Dank in ieder geval voor je reacties. Het was de juiste weg maar ‘on the job’ krijg je soms toch verrassingen.

Moderator
    Night

Ik denk dat je een stapje gemist hebt. Want ook zonder USB stick moet je er kunnen komen. Je kan nl. ook in Recovery mode komen via wifi. Dan kan je je hele schijf wissen zonder dat je in de problemen komt. Vervolgens (ook draadloos) de installer downloaden, macOS installeren en je TM backup terugzetten.

Maar da’s allemaal gelul achteraf. Ik ben blij dat het voor jou (helaas met enige hobbels) is gelukt en je weer gewoon aan het werk kunt op je ouwe trouwe Macje.

👍

Bijdrager
    Luck

Ja zou kunnen, maar ik was het uitzoeken zat. Mij kost dat veel tijd omdat ik elk dingetje moet napluizen. Maar goed veel bijgeleerd, alles draait nu weer, en sneller. En daar ging het om!

Groet !

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.