5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    EmuuuH

Wat gaat de skylake processor bieden?

Hi,

Ik weet dat nu kopen of wachten vragen veel gesteld worden en vaak beantwoord worden met: nu kopen als je hem nu nodig hebt en anders wachten. Maar ik wil toch wat meer achtergrondinfo voordat ik een beslissing maak.

Ik sta namelijk op het punt om een nieuwe Macbook Pro 15 topmodel aan te schaffen. Maar ik lees ook over nieuwe modellen die er wellicht (in maart? of nog later) aan komen met de skylake processor.

Gaan deze skylake processoren een groot verschil geven ten opzichte van de huidige (hasswell?) serie?
    Mijn huidige macbook die begint traag te worden voor wat ik van hem vraag dus ik wil graag nu upgraden. Maar als ik nu 2800 uitgeef en over 6 weken de macbook voor dat geld ineens dubbel zo snel is baal ik daar wel van..

Dus lange vraag kort: gaan de skylake processoren een merkbaar verschil maken tov de huidige modellen?

Moderator
    Raymon Mens

Ik wijs je graag op de volgende artikelen die op OMT zijn verschenen:

Skylake-chips voor MacBook Pro zijn klaar
    Skylake – nieuwe Intel-chips met grafische spierballen

Bijdrager
    Buzz

Dus samengevat: dubbel zo snel hoef je niet op te rekenen, maar als je je MacBook in de toekomst op een 5K extern scherm zou willen aansluiten zou het wel eens nuttig kunnen zijn om nog te wachten tot later dit jaar. Tussen nu en juni wordt er wel een update verwacht.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

Benchmarks hebben het over 12-14% sneller.
    Aansluiten op een 5K scherm kan nu ook al prima voor het model met de AMD Radeon R9 M370X.
    Belangrijkste verbetering zal in stroomgebruik, en dus accuduur zijn.

Ik zat zelf ook al een tijdje aan een nieuwe MBP te denken, vond mijn oude traag (model medio 2010) en de batterij was op.
    Wilde ook wachten op de skylake maar die kwam maar niet.
    Heb in augustus, toen het model met forcetouch trackpad uitkwam, toch maar een nieuwe gekocht: het snelste model met 512Gb SSD en 16GB geheugen. Ik heb er elke dag plezier van als ik er mee werk.
    Hij is supersnel en heeft nergens moeite mee. Retinascherm is super en nieuwe trackpad is ook heel fijn.

Als je nog even kan wachten is het misschien de moeite waard, ligt er ook aan of ze de vorm nog veranderen of alleen de processor upgraden.
    Het zou kunnen dat ie toch weer iets lichter wordt, of kleiner met behoud van schermgrootte (dunnere randen rond het scherm).
    Dat vind ik eigenlijk interessanter dan de processor.

Bijdrager
    computer space

Probleem met Intel is dat ze vooral druk zijn om Nvidia/Ati te marginaliseren. Als je kijkt naar de plak dan is tegenwoordig 60-70% van het oppervlakte GPU. Alle beloftes ten spijt, OpenCL achtige rekentaken op de GPU stellen nog weinig voor.
    Met als gevolg dat het CPU gedeelte van een Skylake nog steeds niet wezenlijk verschilt van een Sandy Bridge in 32nm, terwijl 14nm transistors inmiddels 8 core/16 thread tot standaard zou moeten maken,
    Grootste verschil met Sandy is dat toen standaard een hoge klok werdt gedraaid, zeg 2.5-3 Ghz met Turbo boost richting de 3.5Ghz, nu draait een Skylake standaard rond de 1.5 Ghz en is de Turbo nagenoeg gelijk. Samen met 14nm levert dit vooral veel stroombesparing, maar weinig prestatiewinst.
    Kort door de bocht: Intel is de nummer-1 reden dat de “PC” zo in het slop zit. Waarom zou je een nieuwe kopen terwijl 2011 nagenoeg even snel is?

Nog een probleem: de prijs per transistor daalt niet meer. 22 en met name 14nm zijn zo duur, dat de prijs per transistor stijgt. Momenteel is 28nm het goedkoopste, zie de Raspberry Pi Nano voor 5$.

Verwacht geen wonderen van Skylake. Enige voordeel kan zijn dat er nu eindelijk een consumenten i7 6-core/12 thread komt, maar vooralsnog is dit wishfull thinking. We missen nu ook echt Jobs. Die zou zeggen tegen Intel: flikker op met je Iris Pro Graphics, zaag dat eruit en stop er 8 cores in.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.