7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Raffie

Wat extra bij FCPX aanschaffen ?

Hallo allemaal,

Ik werk al een tijdje op een laag niveau met FCPX, ik gebruik wellicht maar 10% van alles wat men er mee kan en ik moet nog héél veel leren, ik heb trouwens al gekeken om ergens een cursus te volgen om daar nog meer te leren.

Ik heb FCPX gekocht, maar zie dat men adviseert of er meer bij te kopen, bv Motion5 en/of FXfactory erbij te kopen, maar je kan alles wel kopen, maar wat kun je het beste aanschaffen, wat is echt makkelijk wat is een aanrader ?

Jullie tips zijn welkom, wat gebruiken jullie samen met FCPX, behalve je Mac;-)

Bijdrager
    Segaert

Hallo Raffie !

Ik werk ook op laag niveau met FCPX maar zie niet direct in waarom ik motion 5 nodig heb. (heb wel Adobe After Effects)
    wat wil je vooral bereiken met je FCPX projecten ? met motion kun je text animaties zelf maken en waarschijnlijk nog veel meer !
    maar als je FCPX gebruikt net zoals mij, gewoon om m’n video’s te maken en kleurcorrecties etc. aan toe te voegen zie ik niet direct een meerwaarde aan motion

FXFactory is dan meer een soort store voor visuele effecten, meer kleurcorrectie tools enzovoort als je niet genoeg hebt met de standaard tools in FCPX.

Dat is toch wat ik er van denkt, hopelijk helpt het een beetje

groetjes

Bijdrager
    Buzz

Ik kan me daar bij aansluiten. Het gaat er inderdaad om wat je ermee wil. Zo te horen heb je voorlopig genoeg aan FCPX. Helaas is het via Apple’s documentatie en websites niet zo snel duidelijk wat de overeenkomsten en verschillen zijn van bijvoorbeeld FCPX en Motion, en waar het elkaar aanvult. Een voorbeeld uit eigen ervaring: Ik heb FCPX vooral aangeschaft voor compositing, dus het over elkaar heen leggen van meerdere lagen video, met name animaties van wetenschappelijke data die ik weer beeldje voor beeldje met mijn eigen software genereer, en het vervolgens aan elkaar rijgen van zulke stukken video tot een verhaal. Ik heb Motion er bij aangeschaft om de animaties te kunnen verfraaien. Achteraf bleek dat ik alles waar ik FCPX voor gebruikte veel efficiënter alleen in Motion kon doen. FCPX werd onwerkbaar traag, zodra ik meer dan een paar lagen gebruikte. In Motion kon ik naar hartelust spelen met meerdere lagen. Met alleen Motion was ik ook een stuk goedkoper uit geweest. Ik vind het wel handig om toch ook FCPX te hebben, voor hobby projectjes thuis bijvoorbeeld, dus helemaal weggegooid geld was dat niet. Maar toch vind ik het jammer dat ik dit niet van tevoren heb geweten. Apple verkoopt ook nog Compressor. Daar heb ik voor mijn doeleinden al helemaal nooit het nut van ingezien.

Bijdrager
    maxblaauw

Als je een programma wilt voor effecten, zou ik zelf kiezen voor Adobe After Effects ipv Motion 5. Niet alleen omdat daar bijvoorbeeld meer templates van te vinden zijn, maar ook omdat het compatible is met Windows (ughl), dus als vrienden/collega’s wat maken in AE, kan je dit makkelijk uitwisselen. Maar Motion werkt wel wat beter met FCP, in hoevere dat mogelijk is.

Als je plugins wilt hebben voor FCP, google ook eens voor wat gratis zooi, er is veel te vinden! Zoals van CoreMelt!

Bijdrager
    Triumph

After effects ca. 1250,- euro Motion 5.1 50,- euro Keuze niet moeilijk lijkt mij. Plus prachtige samenwerking met FCP-X met o.a. Rigging en Publishing

Bijdrager
    Qmagic

Niet geheel onbelangrijk: wat wil je gaan doen, wat je niet met FCP X kan doen? Daarop kan je verder kijken welke software je nodig hebt.
    Ik zou niet zomaar extra plugin software gaan kopen omdat mensen dat roepen.
    Je kan al erg veel met alleen met FCP X voor elkaar krijgen. Wil je titels en overgangen ‘custom made’ gaan maken is Motion zeer geschikt (en betaalbaar).

After Effects (AE) lijkt me niet voor een beginnend iemand geschikt. Gekeken naar de aanschaf prijs kan je beter met Motion beginnen, Motion is ook al redelijk complex. En wil je later meer kan je altijd nog naar AE kijken.
    Voorbeelden van thema’s voor Motion kan je vinden (en die kun je kan en klaar kopen) http://www.motionvfx.com

Mijn tip, bij het begin beginnen, leer eerst FCPX beter kennen, (zoek tutorials via google). En wil je meer zelf je eigen titels en overgangen maken, begin dan eerst met Motion.

Bijdrager
    Raffie

Bedankt voor jullie waardevolle tips.

Jullie hebben gelijk en zoals ik zelf al aangeef ik gebruik en weet nog veel te weinig van FCPX. Nu moet ik ook eerlijk zijn en zeggen dat ik liever “kant en klaar” koop dan dat ik uren moet leren en proberen. Het maken vd film doe ik voor het eindresultaat, het opbouwen en bewerken vindt ik niet het allerleukste. Wij hebben een reisbureau en een eigen you tube kanaal en daar maak ik filmpjes over onze trips en onze special events om onze doelgroep toch iets te laten zien en dat lukt aardig, maar heeft nog een te laag “homevideo” gehalte :ooms: Dus met wat profesionele ready to use effects, komen we al een heel eind verder, juist om die reden is smartsound een opening voor ons om de muziek op maar aan te passen.

Daarom was ik zoek naar een cursus die me wellicht meer inzicht kan geven, dus dat komt wellicht ook wel goed.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.