30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 95)
  • Q:
    Bijdrager
    appievanr

Wat een onzin dat jailbreaken van een iPad.

Hoi,

Nieuwsgierig dat ik was even vandaag mijn iPad gejailbreaked. Maar, wat een onzin is dat jailbreaken toch en bied niks meer en verbeterd ook je gebruikerservaring niet is mijn mening. Mijn mening is gewoon dat sommige mensen te zielig zijn om voor een goed gemaakte veilige app met gebruikersinstructies te betalen. Het gene wat mij zorgen baad is dat sommige luitjes van vreemde repositories van vage mensen gewoon apps gaan zitten downloaden en geen eens weten wat deze maker voor een bedoelingen heeft in kwade zin.

Gelukkig heeft of kon apple hier een stokje voor steken. Want wat heb ik geprobeerd! Om via usenet provider apps te downloaden en deze eerst geprobeerd om via iTunes te installeren zonder jailbreak en daarna met jailbreak en kreeg iedere keer dezelfde foutmelding. Gelukkig is Apple natuurlijk niet dom of het is de onkunde van mij.

Voor de rest zie ik het nut van jailbreaken ook niet zo als het om een paar euries gaat van een legale app met goede functionaliteit. Waar ik achter gekomen ben is dat het de meest nutteloze apps zijn die je via Cydia kunt downloaden met de gevaren van kwaadwillende waar je zelf of apple geen invloed op heeft omdat sommige mensen zo dom zijn om het te legaliseren en te gaan downloaden.

Heb ook wel in de gaten dat het meestal mensen zijn die jailbreaken en tegen Apple en zijn producten aantrappen van DUUR! DUUR! DUUR! En stelletje monopolisten lopen roepen over Apple en geen eens een gemiddelde van 5 euries voor een goede app over hebben. Als je geen 5 euries voor een goede app in de pocket hebt? Waarom koop je dan zo’n duur product van Apple.

Ja, jailbreaken geeft je vrijheid van het downloaden van gratis slecht gemaakte vage apps waarvan de meeste mensen zich wel af kunnen vragen of dit wel verstandig is.

Bij deze hoop ik dat Apple er snel een stokje voor gaat steken voor het jailbreaken en hoop ik dat de ontwikkelaars van deze software iets meer hun best gaan doen om nog meer in het OS van de iPad en dergelijke te gaan rommelen zodat Apple ze met de blote reet voor de rechter kan slepen. Mijn zege hebben ze bij Apple.

Bijdrager
    Yannes

Nouja, die 5 euro om iets te kopen is no-problem voor mij. Maar ik heb een ontzettend trauma overgehouden aan de ene keer dat ik 1 euro heb besteed in de Apple store. Click ’n Buy kon de eerste keer het bedrag niet van me rekening halen (me vader had alles overgezet) en 2 keer toen ik wel genoeg geld op me rekening had kon het ook niet voor een onvoorklaarbare reden. Uiteindelijk resulteerde dit in een 15 euro rekening of er zou een deurwaarder worden gestuurd >_<

Overigens ik ben niet echt een voorstander of tegenstander van jailbreaken. Ik heb een paar dagen terug mijn iPod gejailbreaked en het was erg makkelijk met die site. Het downloaden van apps is ook no-problem. Je installeerde Appsync 3.1 en je kan elke app op je iPad/iPod zetten. Mijn iPod werd wel aardig instabiel van dat jailbreaken en daarom zou ik het ook zeker niet doen als ik net een nieuwe iPod/iPad/iPhone heb gekocht.

Ik zou het echt geen probleem vinden als jailbreaken niet meer mogelijk zou zijn. Alles veilig afgesloten vind ik toch echt beter (en mooier).

Bijdrager
    Ezri Dax

Een goedbedoelende ontwikkelaar dan wel uitgever van legale applicaties, al dan niet betaald, moet gewoon de mogelijkheid hebben om zijn iPhone/iPad applicaties via meerdere kanalen te kunnen verkopen/weggeven. Dus niet alleen via de Apple Store.

Bijdrager
    rdesign

@Yannes, denk niet dat er een deurwaarder voor 15 euro komt, haha. Misschien als je er 3 nullen achterplakt.

Bijdrager
    Yggdrasil
    rdesign op 04 augustus 2010

@Yannes, denk niet dat er een deurwaarder voor 15 euro komt, haha. Misschien als je er 3 nullen achterplakt.

Dat kan gerust, voor 15 euro. Op school komt de rekening ook toe, al is die maar 7,50 euro. Als je niet betaalt binnen bepaalde tijd krijgje één rappel, schrijf je dan nog niet over komen ze een deurwaarder sturen. Zo gek nog niet hoor…

Bijdrager
    appievanr

@MadDonna, ben ik het niet helemaal mee eens. Apple moet zelf zijn controle houden over de apps die een ontwikkelaar maakt voor de iPad omdat de iPad ook een Apple product is vind ik en ook een oogje in het zeil houd voor de gebruiker. Is de ontwikkelaar of de koper van deze app of de manier die apple hanteert met het verkopen van deze apps het er niet mee eens moet je het product van Apple niet kopen en overstappen naar een alternatief.

En je weet dat als je een Apple product koopt zoals de iPad dat deze producten het kopen van Apps via de itunes store hanteert.

Als mensen het vervelend vinden dat Apple zijn producten graag in het oog houd met betrekking op het leveren van veilige en bruikbare apps voor zijn klanten om daarmee een goede en veilige gebruikerservaring te garanderen voor een kleine bijdrage moeten ze het niet kopen en fijn in de winkel laten liggen.

Moderator
    Poezenbeest

Misschien is het jailbreaken van een iPad of een iPod ook niet zoveel waard als een iPhone. De jailbreaks zijn ooit begonnen om de simlock van een iPhone te omzeilen, de apps die je via Cydia kan krijgen zijn vooral een neven-effect. Er zitten wel nuttige apps tussen, maar de meeste voegen alleen wat toe aan de iPhone waar men vast ook wel zonder kan.

(discussie hoort overigens thuis in iPhone software)

Bijdrager
    LeonDemeijer

Ik Jailbreak mijn devices waar mogeijk, al is het alleen maar om Apps te kunnen testen. Ik ben van plan regelmatig reviews te gaan schrijven, en om nou 100 euro voor een review van TomTom Europe te gaan betalen…

Mocht een App wel bevallen, dan verwijder ik deze, en installeer ik deze via de normale weg in de App-Store.

Bijdrager
    KarelWillem
    appievanr op 04 augustus 2010

…Want wat heb ik geprobeerd! Om via usenet provider apps te downloaden en deze eerst geprobeerd om via itunes te installeren zonder jailbreak en daarna met jailbreak en kreeg iedere keer dezelfde foutmelding. …of het is de onkunde van mij…

Het is inderdaad jouw onkunde. En die straalt door in je complete bericht.
    Je gaat wel héél kort door de bocht namelijk.

En het lijkt er zelfs een beetje op dat je jouw mislukte jailbreak (want je weet niet wat je er mee moet?) nu een beetje afreageert.

Bijdrager
    appievanr

@KarelWillem, laat jij maar denken wat je wilt en tuurlijk zal het mijn onkunde wel wezen dat het niet is gelukt via itunes en de jailbreak wel via deze vage site.

Dat is nu juist het gevaar de onkunde van mensen zoals ik die vage apps gaan zitten downloaden en zomaar wat gaan proberen.

De onkunde van mij en de domme mensen zoals jij die gaan zitten jailbreaken met alle veiligheids problemen van dien.

Het is geen afreageren maar de bevindingen van mij en het nuteloze van jailbreaken.

Bijdrager
    KarelWillem

Het jailbreaken is niet nutteloos.
    Voor jou in dit geval absoluut. Wat was eigenlijk je beweegreden om het te gaan doen?

Maar voor een (weliswaar beperkte?) groep kan het zeker zeer nuttig zijn.

Zo kan ik mijn iPhone in de auto tenminste wel normaal in landscape bedienen en heb ik een keurig multitouch audio-programma, dat veel beter is dan de verplichte coverflow van Apple in landscape.
    De veiligheid van de bediening is een stuk hoger nu. Dankzij een jailbreak ja.

Dus misschien moet je niet zo snel oordelen. Op je Mac kan je ook zomaar wat vage apps gaan zitten downloaden. En er zijn dus ook legio mensen die de meest fantastische fouten kunnen krijgen op hun anders zo stabiele systeem. Lees alleen dit forum maar eens door.

Kortom; elk product is zo goed als de gebruiker die er achter zit.

Bijdrager
    appievanr

Kortom; elk product is zo goed als de gebruiker die er achter zit.

Daar heb je een punt en hebt het zelf geschreven.

Kijk eens naar de voorpagina van ONE MORE THING nieuws. Er zijn mensen zo dom die het niet alleen voor hun zelf verpesten maar ook voor andere dat Apple nog meer zijn apparaten gaat dichttimmeren.

En ja, jailbreaken brengt meer vrijheid met zich mee! Mensen, waar blijft de vrijheid dan van Apple producten als sommige hiermee door gaan.

@LeonDemeijer op zich is jailbreaken niet illegaal volgens de berichten, maar ik denk dat het verkrijgen van TomTom navigatie software via andere kanalen wel strafbaar is.

Wat ik al heb gezegd, jailbreakers verpesten het niet alleen voor hun zelf maar ook voor andere.

Bijdrager
    appievanr

Wat was eigenlijk je beweegreden om het te gaan doen?

Puur uit nieuwsgierigheid en wat het beweegt dat sommige mensen het doen en waarvoor.

Bijdrager
    KarelWillem

Vlak boven je laatste bericht zie je dus een voorbeeld van waarom mensen een jailbreak toepassen.

Maar scheer ze niet allemaal over één kam.
    Het zijn niet allemaal domme, alles installerende, nitwits.:lol:

Bijdrager
    KarelWillem
    KarelWillem op 05 augustus 2010

Vlak boven je laatste bericht zie je dus een voorbeeld van waarom mensen een jailbreak toepassen.*
    Maar scheer ze niet allemaal over één kam.
    Het zijn niet allemaal domme, alles installerende, nitwits.:lol:

* Andere voorbeelden:
    – Video-output van alles op je iPhone of iPad. Zodat je een App kunt demonstreren bijvoorbeeld.
    – Uitbreiding van de mappen-structuur in iOS4, zodat er ook meer dan 12 Apps in een map kunnen.
    – Down- en uploadmogelijkheden buiten iTunes om
    – Videocamera-functies op oudere iPhones
    – etc.

Heel nuttige toepassingen die vaak gewoon een uitbreiding op het fantastische iOS van Apple zijn.

Bijdrager
    appievanr

* Andere voorbeelden:
    – Video-output van alles op je iPhone of iPad. Zodat je een App kunt demonstreren bijvoorbeeld.
    – Uitbreiding van de mappen-structuur in iOS4, zodat er ook meer dan 12 Apps in een map kunnen.
    – Down- en uploadmogelijkheden buiten iTunes om
    – Videocamera-functies op oudere iPhones
    – etc.
    Heel nuttige toepassingen die vaak gewoon een uitbreiding op het fantastische iOS van Apple zijn.

Ik heb dan geen iPhone dus kan ik daar ook niet over oordelen. Met de iPad kan ik vele van de bovengenoemde dingen ook met legale apps uit de app store als je een beetje goed zoekt helaas voor sommige moet je daar wel voor betalen.:lol:

Bijdrager
    appievanr

Mijn excuses dan voor de soms over een kant scherende ” nitwits”

Maar het blijft toch stom dat Apple moet ingrijpen voor de niet domme ” nitwits” om ze tegen zichzelf te beschermen als ze die apps downloaden.

Oh nee, apple doet het omdat ze miljoenen mislopen op illegaal gedownloade apps. Ja, dat zal het wezen.:smile:

Bijdrager
    KarelWillem

Niets van de bovenstaande mogelijkheden heb je op je iPad wel.
    Ja, eindelijk een goede iPod functie die zowel portrait als landscape werkt.:lol:

En verder: Apple hoeft niets.
    Er zijn ook mensen zat die met reguliere programma’s niet overweg kunnen en ze op de verkeerde manier gebruiken.

De jailbreakende community heeft geen enkele behoefte aan bescherming.
    Daar zijn de meeste zelf wel capabel genoeg voor.

Ik snap dus nog steeds je ‘aanval’ niet helemaal.

Moderator
    unSOUND
    KarelWillem op 05 augustus 2010

De jailbreakende community heeft geen enkele behoefte aan bescherming. Daar zijn de meeste zelf wel capabel genoeg voor.

Ik bang dat de verhouding capabele / niet capabele wel eens heel erg kan gaan veranderen dankzij de nieuwe generatie jailbreak-sites… Iedere boerenlul met minimaal één vinder kan het nu immers…

Bijdrager
    appievanr

k snap dus nog steeds je ‘aanval’ niet helemaal.

Is ook geen aanval.

Sommige gaan jailbreaken en apple neemt zichzelf en ” De goede klanten in bescherming” met de lekken die het met zich meebrengt. De producten van apple worden met de ohzo slimme jailbreakende communitie die nergens behoefte aan heeft meegepatched.

En wij zitten als legale eingebruiker met een sloom gepatched OS omdat onze nergens aan behoefende jailbreakers zonnodig voor een “slimme nitwits” illegaal en gratis apps moeten maken. Omdat sommige de functionaliteit missen op een Apple apparaat waarvan ze in de APR ook wel hadden kunnen beseffen dat het niet wil voor dat ze het kochten. Ja, erg slimme mensen.

Ga lekker zo door zodat Apple lekker veel kan patchen. Kunnen de communitie straks weer gaan klagen waarom het iOS4 zo lekker traag is geworden.

Bijdrager
    LeonDemeijer

Oh, helemaal vergeten, de belangrijkste reden voor mijn jailbreak: WIFI-Sync. ik hoef nu maar een app te starten, en hij synchroniseert alles met itunes (wireless)!

Die vondt ik toch wel de moeite waard;)

Moderator
    unSOUND

Eén groot voordeel van Jailbreaken is er eentje voor Apple zelf: Ook in het verleden hield Apple goed in de gaten wat men met gejailbreakte modellen deed, zodat ze die extra functionaliteit konden inbouwen in de volgende versie van iOS. Doordat ze het bij Apple dus altijd gedoogd hebben, hebben ze een oneindige bron van mensen die ze nieuwe ideeën geven zonder dat ze die mensen slaris hoeven te betalen…

Bijdrager
    appievanr

Eén groot voordeel van Jailbreaken is er eentje voor Apple zelf: Ook in het verleden hield Apple goed in de gaten wat men met gejailbreakte modellen deed, zodat ze die extra functionaliteit konden inbouwen in de volgende versie van iOS. Doordat ze het bij Apple dus altijd gedoogd hebben, hebben ze een oneindige bron van mensen die ze nieuwe ideeën geven zonder dat ze die mensen slaris hoeven te betalen…

Ja, en net als jij zo al aangaf kan ieder boerelul nu de trekker overhalen en zal dit op andere manieren misbruikt gaan worden zonder dat Apple meedenkt over de store.

Geheid zullen er “slimme nitwits” zijn die weten wat ze doen en gebeurt als ze de trekker overhalen. Maar zoals iedere ” slimme nitwits” weet wat het doet als de trekker al overgehaald is als hier een andere bestemming achter zit.

Zoals ieder vuurwapen producent hebben ze een veiligheidspal die er ook voor “even afgeleide slimme nitwits is” de (Apple safety pal):lol:

Voor de rest zal Apple best wel wat leren van bepaalde apps die door ontwikkelaars worden uitgebracht, maar dat neemt niet weg dat ze op het OS mogen inbreken of veranderingen mogen aanbrengen om deze apps te gebruiken.

Hoe meer ze in het OS rommelen hoe meer rechten Apple krijgt om ze voor de rechter te slingeren.

Moderator
    unSOUND

Jij WIL er ook gewoon geen enkel voordeel in zien hè ? Zelfs het meest positieve aspect probeer je onder te sneeuwen met minpunten die je al 4 keer eerder genoemd heb…

Bijdrager
    stefonline

ik jailbreak van dag 1 al mijn devices en echt niet om iets gratis te installeren maar gewoon omdat er voor mij een paar app’s zijn die apple standaard niet voorziet en ik toch echt wil hebben. Ik denk dat appievanr een beetje frustie is dat het hem niet gelukt is.

Bijdrager
    appievanr

denk dat appievanr een beetje frustie is dat het hem niet gelukt is.

Wat is mij niet gelukt dan? De jailbreak en apps installeren?

De jailbreak is mij gelukt en apps installeren via cydia ook. Ik heb puur uit nieuwgierigheid geprobeerd of je gedownloade apps via usenet kan installeren voor en na de jailbreak.

Ik heb dit gedaan om mij te vediepen in wat sommige mensen het niet weerhoud te jailbreaken.

Helaas heeft het mij en mijn iPad niks nieuws geboden wat ik ook met de apps uit de store kan.

Zoals unSOUND al zegt heb ik geen voordeel kunnen vinden en zie ik er ook het positieve aspect niet van in.

Moderator
    unSOUND

Ik zei niet dat jij er niks in ziet, ik zei dat jij er op voorhand al niks positiefs in WIL zien… Zelf als iemand er namelijk WEL iets positiefs in ziet, probeer jij dat gelijk weg te moffelen door jouw lijstje met nadelen maar weer eens op te dreunen. Dat getuigd niet van objectiviteit, maar van frustratie.

Bijdrager
    KarelWillem

Het is helaas een beetje verloren discussie.
    Laten we het er maar op houden dat veel mensen blij zijn met hun jailbreak.
    En dat applevanr niet in dat rijtje thuis hoort.

Moderator
    unSOUND

Om nog even mijn mening in het topic te vermelden:

Ik ben blij met het concept Jailbreaken. Maar niet blij met de uitvoering ervan op dit moment.

Een Jailbreak kan vele redenen hebben. Software erop gooien die niet door Apple’s selectie komt is er één van, maar men is te snel als men zegt dat Apple dat doet om “ons” te beschermen. Natuurlijk is dat soms de insteek, maar het gebeurt ook dat ze iets weigeren omdat de telecom provider dat wil. Apps om je beltegoed in de gaten te houden, of Apps om SMS kosten te ontlopen zoals WhatsApp werden in het begin niet toegelaten, vrijwel zeker onder druk van AT&T.

Of omdat het concurreert met iets wat Apple zelf wil gaan verkopen, of omdat het iets doet wat Apple nu niet doet onder druk van andere factoren. Het kunnen uitwisselen van bestanden bijvoorbeeld is niet iets wat Apple graag wil blokkeren, het was een eis van de platen maatschappijen en filmproducenten, die zouden anders niet in de iTunes store komen met hun muziek en films…

Het is dus lang niet altijd zo dat een App voor onze bestwil uit de store geweerd wordt, maar door marketing. En ik juich het alleen maar toe als dergelijke praktijken zo snel mogelijk de nek wordt omgedraaid.

Ander pluspunt is het kunnen tweaken van het systeem om zo meer aan te sluiten op jouw wensen. En als Apple dat goed in de peiling houdt leren ze van die tweaks om zo beter aan te sluiten op de wensen van de gebruikers. Door Jailbrakers dingen te laten bedenken en testen kan Apple iOS dus nog beter maken.

Nadeel van Jailbreaken tot nu toe vind ik de uitvoering. Cydia e.d. zijn tergend langzaam en lopen geregeld vast. Maar het gros van de mensen gaat die negatieve ervaring associëren met de iPhone an sich, en niet aan het Jailbreaken. Dus een slechte Jaibreak kan het image van de iPhone zeker omlaag halen. Daarin geef ik Apple helemaal gelijk. We hebben hetzelfde gezien met OS X, waar slecht presterende 3rd party software de boel verknalt, en mensen roepen “ik had meer van Apple verwacht”, terwijl Apple er dus helemaal los van staat…

Moderator
    Poezenbeest
    appievanr op 05 augustus 2010

Ik heb dit gedaan om mij te vediepen in wat sommige mensen het niet weerhoud te jailbreaken.

Als je je ergens in wil verdiepen, dan is een topic als dit openen een goede methode. Waar je de plank echter meer dan misslaat, is de manier van reageren, je accepteert namelijk geen enkel tegenargument voor jouw stelling. Dat is niet ‘je ergens in verdiepen’, dat is gewoon koppig met je kop in het zand leven en trappen tegen alles dat voorbij komt.

Jij verwijt en passant even de jailbreakers dat zij de niet-jailbreakers schaden. Ik vraag mij af waar je dit vandaan haalt. Apple patcht namelijk geen lekken, zij lossen ze op. Vaak zijn de lekken dusdanig vergezocht dat een lek dichten je slechts bij een paar handelingen eventuele vertraging kan opleveren. Neem nou het laatste lek: hoe vaak download jij een PDF op de iPad of iPhone? Ik vraag mij ook af in hoeverre dit het apparaat langzamer maakt.

Vervolgens kom je met een vergelijking met een vuurwapen en het overhalen van de trekker aanzetten, alsof een jailbreak onomkeerbaar is. Vervolgens kom je met het feit dat Apple meer rechten krijgt om ontwikkelaars voor de rechter te slepen… Hoezo zouden ze dat willen? Het succes van de iPhone en de App Store drijven op ontwikkelaars. Als je de jailbreak-ontwikkelaars hebt, daar heb jij toch geen last van? Ik kan verder geen van jouw argumenten ook maar enigszins staven met feiten.

Als je een probleem hebt met jailbreaken, dan kan je volgens mij op dit forum en op het forum van iPhoneClub behoorlijk wat informatie vinden. Ik denk dat het mij ook wel zou lukken om illegaal verkregen apps te installeren als ik het eens zou proberen. Slimme nitwits en domme nitwits bestaan beide niet, de eerste in een contaminatie, de tweede een pleonasme. Waar het meer over gaat is of mensen de moeite nemen om zich ergens in te verdiepen. Zoals ik aan het begin van dit bericht al aangaf, is dat aan jou niet besteedt en vandaar wellicht ook het ontbreken van succes c.q. de weerstand.

Er zitten zeker nadelen aan jailbreaken, maar ook voordelen. Ik denk dat de nadelen voor het individu groter zijn dan voor alle iPhone-gebruikers (denk aan veiligheid) en dat de voordelen voor het product (denk aan nuttige toevoegingen aan iOS) groot zijn. Jailbreaken is niet verplicht, je hoeft het niet te doen, ik doe het al twee jaar zonder en dat bevalt me prima.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 95)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.