20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    djkrikke

Wat doen jullie met ziekelijk moeilijke vakken in je studie?

Hoi,

Aan de KULeuven volg ik de eerste bachelor informatica. Gezien mijn zwakte voor wiskunde in het middelbaar al aan bod kwam, en dat nog maar een klein stuk verbeterd is, heb ik nu ongeloofelijke last van die wiskunde-gebaseerde ongeloofelijk theoretische vakken. Je merkt gewoon dat je zonder die tussenstappen er nooit zal geraken en dat het echt gewoon zinloos is om dergelijke vakken te proberen leren. Met wiskunde ben ik al een deel verder geraakt door een bijles leerkracht maar een ander vak dat over algoritmen en complexiteitstheorie gaat baart me ongewoon veel zorgen.

Wat doen jullie met vakken waar je je zohard voor inzet en toch geen resultaat van kan halen omdat je gewoonweg weet dat je het niet begrijpt? Er zijn weliswaar weinigen die slagen voor het vak, maar ze zijn er wel degelijk dit jaar. Vraag is, waarom kunnen zij het wel als ik er zelf absoluut geen lijn in kan trekken?

Kortom, hoe pakken jullie het allemaal aan tijdens de studies? Misschien dat ik er nog wat van kan leren.

Bijdrager
    Lesliedec

als afgestudeerd IT’er kan ik je zeggen dat de vakken die je nu zeer theoretisch lijken, ze dat enkel zijn omdat je ze nog niet volledig snapt…

Probeer de leerstof eens anders te bekijken. Zoek eens op Wikipedia naar voorbeelden uit de echte wereld…draai en keer alles om tot je het ‘snapt’, tot je weet hoe en waar…

Dikwijls is het een klik die je maar eens een keer moet krijgen voor een vak en dan heb je het helemaal door.

Experimenteer met oefeningen, en stel de antwoorden die je geeft in vraag..

Inactief
    Anoniem

Absoluut geen advies, eerder dom, maar ik loste dat op door niet te komen.

Gelukkig heb ik nu de baan die ik wil (grafisch vormgever), maar als ik het over had kunnen doen had ik toch dat papiertje proberen te halen:)

Bijdrager
    Thijs van Tol
    ”Maikelw”

Gelukkig heb ik nu de baan die ik wil (grafisch vormgever), maar als ik het over had kunnen doen had ik toch dat papiertje proberen te halen:)

Totdat je hogerop wil (management, leidinggevende etc.) en iemand anders die baan krijgt omdat hij/zij wel een papiertje heeft.

Bijdrager
    syltheboy
    ”Thijs
    ”Maikelw”

Totdat je hogerop wil (management, leidinggevende etc.) en iemand anders die baan krijgt omdat hij/zij wel een papiertje heeft.

Tja, dat gaat dan helaas niet!:( Het lijkt oneerlijk, maar zo is het wel.:wink: Ik zou in ieder geval wel proberen om m’n vervolgopleiding af te maken, want dat kan later echt goed van pas komen.:)

Inactief
    Anoniem
    ”Thijs
    ”Maikelw”

Gelukkig is dat iets wat ik absoluut nooit zou willen.

Hoe dan ook, graag weer ontopic :roll:

Moderator
    Pete.Z

Onderwerp even verplaatst naar de lounge, daar past het wat beter.

Inactief
    Anoniem
    ”djkrikke”

Aan de KULeuven volg ik de eerste bachelor informatica. Gezien mijn zwakte voor wiskunde in het middelbaar al aan bod kwam, en dat nog maar een klein stuk verbeterd is, heb ik nu ongeloofelijke last van die wiskunde-gebaseerde ongeloofelijk theoretische vakken..

Hadden ze je niet van te voren gewaarschuwd dat je in de informatica opleiding heel veel wiskunde op je bord krijgt? :?

Bijdrager
    trabant

Bijdrager
    iQwerty

Wiskunde is geen leer maar OEFEN vak.

Eigenlijk is dus alles wat je moet doen veel sommetjes maken. Als je de informatica sommetjes te moeilijk vindt ga je oefenen met sommetjes uit eerdere wiskunde boeken. Als je iets gaat kopen moet je een Amerikaans boek nemen, daar houden ze van sommetjes en je krijgt er dan dus ontiegelijk veel voor relatief weinig geld.

Koop bijvoorbeeld Calculus (Early Transcendentals) van Stewart. Editie 5 of 6 nemen. Ze zijn zo goed als hetzelfde, dus dat maakt niet uit. Zo’n beetje alle basis wiskunde stof wordt daarin uitgelegd vanaf nul. Dusbij differentieren bv kettingregel opnieuw en dan langzaam opbouwen. Als je dan veel sommetjes erbij maakt moet het goed gaan.

Succes!

EDIT: Ben zelf nu aankomend 2ejaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek en afgelopen jaar zelf heel intensief Calculus gebruikt, dus het advies is uit praktijkervaring.

Bijdrager
    Genius
    ”iQwerty”

Wiskunde is geen leer maar OEFEN vak.

Ook grotendeels een SNAP vak. Calculus van Stewart is overigens idd een fijn boek. Dat wordt zowat standaard op alle technische universiteiten gebruikt. Heb hier ook een editie 5 in de kast liggen.

Meer dan duizend bladzijden, flinterdunne bladzijden, een echte wiskunde bijbel!

Bijdrager
    Neptunus

Ik zit weliswaar in de zesde van vwo, maar daarvoor geldt dit natuurlijk ook. Het gaat ook vooral om de exacte vakken natuurlijk. Nou ben ik van mezelf wel goed in exacte vakken en gaat het me allemaal best gemakkelijk af, maar mijn leraar natuurkunde is zo ontzettend slecht dat naar zijn uitleg luisteren ervoor zorgt dat je het juist minder goed snapt door al zijn rare voorbeelden enzo. We gebruiken als boek ook nog eens een testmethode (Nieuwe Natuurkunde voor de geïnteresseerden), waar ook niet alles al even duidelijk in staat.

Mijn oplossing voor onderdelen die ik dan lastig vind is samen met mijn vader door de stof heengaan. We begrijpen elkaar beter dan de leraar en dus is het door hem ook makkelijker uit te leggen. Ik heb meestal dat ik op een gegeven moment alles in een keer snap, als de essentie doordringt. Misschien werkt dat bij jou ook. Ga eens met wat vrienden (of niet-vrienden die er wel goed in zijn:P ) praten en vraag eens of je misschien bij ze terecht kan als je vragen hebt. Misschien wordt het dan allemaal ineens veel duidelijker!

Bijdrager
    MrHammond

Informatica is nu eenmaal een studie met veel wiskunde, helaas…
    Veel meer tips dan wat de anderen geven (veel oefenen met wiskunde) kan ik je dan ook niet geven. En denk vooral goed na of je het er voor over hebt. Misschien klinkt het niet erg opwekkend, maar ik ben ooit aan de studie Elektrotechniek begonnen aan de TU in Eindhoven, daar ben ik na anderhalf jaar mee gestopt omdat de hoeveelheid wiskunde me gewoonweg te veel werd. Na wat omzwervingen ben ik uiteindelijk bij Biologie terecht gekomen, toch een b├Ęta studie, maar veel minder abstract dan de meeste technische studies. En dat heb ik zonder problemen en met veel plezier af kunnen ronden, ben nu zelfs PhD-student! En met m’n technische voorkennis heb ik ook een voorsprong op de meeste mensen om me heen, ik ben bijv. de enige hier op het lab die een beetje kan programmeren.

Mijn advies: probeer aan je wiskunde te werken, maar lukt dat niet, kijk ook eens naar alternatieven. Praat er ook eens met je studieadviseur over (als dat tenminste een beetje een vriendelijk persoon is, heb daar zelf verschillende ervaringen mee)

Bijdrager
    Exquise

Ik zit ook aan de KuLeuven en zit volgend jaar in m’n derde bac TEW. Bij moeilijke vakken heb ik een zeer eigenaardige studiemethode, misschien niet de beste, maar voor mij werkt hij toch.

In mijn eerste jaar had ik mijn wiskunde wat over het hoofd gezien en uiteindelijk ook te weinig tijd voor om dat vak dan ook deftig te leren tegen de examens, ik heb dan ook dat vak niet meegedaan in de examens maar meegenomen naar mijn 2de jaar (dit jaar).
    Dit jaar heb ik het zeer grondig bekeken en de deur van de assistent bijna “platgelopen”, in de examens ook veel grondiger aan gestudeerd enz. uiteindelijk heb ik voor mijn wiskunde een 14 waar het gemiddelde stukken lager ligt (ongeveer 8)

Bijdrager
    Kasper

Zoek eens op youtube naar de speech van Steve Jobs voor de graduation van Stanford univeristy 2005.

Steve geeft hier aan dat hij zelf is gestopt met suderen, maar daarna nog wel bepaalde vakken volgde gewoon als drop in.

Onder andere volgde hij een typografie klas waar de inspiratie voor de letter typen op de eerste macs vandaan kwam.

Misschien niet het beste advies, maar je kan natuurlijk altijd overwegen om die vakken gewoon niet te doen, je zal dan geen diploma halen maar misschien mag je het wel aanvullen met vakken die je wel lukt. Dan is mijn vraag, als je van te voren weet dat je een zwakte hebt voor wiskunde waarom ga je dan in godsnaam een ICT opleiding doen ?

Ik heb precies hetzelfde, zwakte voor wiskunde, na de middelbare school heb ik met de decaan gezeten en werd mij sterk afgeraden iets ICT gerelateerds te gaan doen, ondanks dat hier wel mijn voorkeur naar uit ging…

Kasper

Bijdrager
    Exquise

dat is volgens mij een zeer slecht advies, je zal dan misschien wel als programmeur aan de slag kunnen zelfstandig, maar vergeet het al maar in een bedrijf door te groeien, laat staan om ooit CTO te worden.

Gouden tip, doe zoveel mogelijk vakken per jaar, neem er enkele mee en doe ipv 4 jaar er 5 jaar of zelfs 6 jaar erover. Niets beter dan een diploma, wat zijn 1 of 2 jaar op een mensenleven.

Bijdrager
    djkrikke

Alvast bedankt allemaal voor de tips en raadgevingen omtrent de wiskunde.

Waarom ik aan een informatica opleiding begin terwijl wiskunde een zwakte is? Wiskunde is ooit een zwakte geweest omdat er achteraf gezien te weinig op doorgeleerd is, de echte puntjes op de i zetten is me toen nooit gelukt. Het zou toch best zonde zijn omdat wiskunde op de middelbare school wat tegenzat, absoluut alle wiskundige richtingen uit te sluiten? :)

Vervolgens lijken mij die boeken van wiskunde inderdaad een goed idee, m’n eerste examen wiskunde is maandag, en er staan nog andere vakken op het programma, dus mocht wiskunde dit keer weer tegenvallen ga ik zeker blijven doorzetten en me zo’n boek halen (al doe ik dat sowieso misschien wel :)).

Ik hoor inderdaad ook van velen dat een diploma echt echt _echt_ een vereiste is tegenwoordig, wat ik moeilijk zelf aanvoel natuurlijk, maar ik begrijp het wel. Het is alleen moeilijk in te beelden momenteel hoe het er later gaat uit zien met en zonder diploma, al lijkt het wel heel logisch.

Ondertussen zijn er al een heleboel vragen over theoretische oefeningen naar de assistent gestuurd. Wat ik me afvraag, is het een beetje redelijk om dit te doen, of denken jullie dat assistenten het echt op hun zenuwen krijgen op die manier?

Bijdrager
    Exquise

ik denk het niet, ze zijn er daarvoor, ik ging ook veel naar de assistent van wiskunde, en die was zeer joviaal.
    Voor hen is het nooit geen probleem, ze vinden het zelf erg als je zou gaan naar van die repetitoren kantoren

Inactief
    Anoniem

Ik zou toch eens serieus nadenken of van studie switchen wellicht geen beter idee is, vooral omdat je het nu al als “ziekelijk moeilijke vakken” omschrijft. Ik ben ook ooit begonnen met een studie die te wiskundig voor mij was, en na een tijd merk je gewoon dat je het met tegenzin doet. Bij een universitaire studie is het de bedoeling dat je het kunt en graag doet, waardoor je nieuwe dingen leert. Als al je aandacht nu al door die “vreselijke wiskunde” wordt opgeslokt vrees ik dat er van nieuwe dingen leren niet veel in huis zal komen.

Bijdrager
    Predator

Herkansen, herkansen, herkansen:P

Ik moet nog een jaartje (stage+afstuderen), maar moet nog twee vakken herherherkansen. Ik snap er echt geen fuck van, maar ik ben van plan om alles bij te gaan houden en te gaan oefenen. Mijn overtuiging is: als anderen het kunnen, kan ik het ook. Ik heb vooral in het eerste jaar veel getwijfeld om te switchen van opleiding, maar wist niet wat ik dan zou gaan doen. Dus doorbijten, en uiteindelijk kom je er wel als het echt is wat je wil.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.