29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Afroman

Wat te doen met oude hardware?

Iedere nerd of gebruiker hier heeft er last van. Dozen vol met kabels, kasten vol met oude hardware die je niet meer gebruikt. Oude harde schijven die te klein of te traag woorden(met de komst van Thunderbolt en USB3), oude iPhones en iPods. Trage iPads. OUde trage computers, laptops en beeldschermen.

Wat ik met dit draadje wil bereiken zijn verhalen van mensen wat ze doen met hun oude hardware. Zo inspireer je elkaar weer tot nieuwe ideeën.

Wat doen jullie met die dingen? Gunnen jullie het een tweede leven? Flikkeren jullie het weg doneren jullie het?

Ik Heb alleen maar USB2.0 computers en harde schijven en slechts twee of drie die USB3.0 ondersteunen(dus ik heb er geen hol aan).

Ik ben van plan twee of drie daarvan te laten vervangen door iets sneller.(Alvast voor de toekomst want mijn MacBook heeft ook niet het eeuwige leven.)

Twee daarvan gaan gebruikt worden als extra backup van mijn foto’s en projecten.(Dus ik kopieer een hele rits aan werk en daarna stop ik het in een kluis) en eentje zal ik een FTP van maken.

En jullie?

Bijdrager
    SunKeeper

Alles wat PowerPC in zich heeft en er nog netjes uitziet kun je het best nog bewaren als je er ruimte voor hebt, vooral specifieke configuraties.
    Over een aantal tiental jaren is dat misschien wel meer waard dan de nieuwprijs.

Ik heb het zelf niet, maar mijn broer wel. Die doet het voorlopig toch niet weg, omdat hij er zoveel (belangrijk) werk op gedaan heeft dat er ook emotionele waarde aan zit.

Bijdrager
    Frank Visser

Mijn oude windows computer gemolesteerd, had alleen de hardeschijf nodig.
    Verder qua kabels bewaar ik alles! Je koopt een keer een nieuw product waar geen kabeltje bijgeleverd wordt, bijv. Apple TV, geen HDMI. Hoppa, had ik liggen. Ethernet kabels, opladers al die ‘bende’ in 1 doos/mand. TOP!

Geblokkeerd
    Anoniem

Zet het maar op Marktplaats, er zijn altijd van die gekken die interesse hebben in je oude (Apple) troep.

Of was ik dat?:lol:

Moderator
    Mac Daddy

Mijn eerste beige Powermac G3 en de blue/white heb ik niet meer. Maar de Mac Mini G4 en beide MBP’s nog steeds. Verder is alles nog eerste versie voor mij. (iPhone en iPad)
    Ik heb geen idee wat ik met de Mac Mini ga doen. Hij is te oude om als mediaspeler te begruiken, dus dat valt af. Als ik aan sentimentele waarde denk. Het is wel mijn eerste machine waarop de eerste stappen in Motion Graphics heb gezet. Dat ding heeft echt moeten werken. Op een gegeven moment was ik zijn kracht allang ontgroeit.

De defecte (videokaart) MBP uit 2008 staat nu te verstoffen, maar laatst hier gewezen op een bedrijf wat voor een heel betaalbare prijs een GPU kan repareren. Een nieuwe accu erin en hij kan weer vooruit. De 2006 MBP dient nu als sync apparaat voor de iOS apparaten en de scanner is erop aangesloten, maar meer doet ie niet. Kan ie ook niet aan. Die heb ik ooit gekregen van Lang Lid, waar ik hem nog steeds heel dankbaar voor ben. En misschien daarom zal ik die ook gewoon bewaren.

De iPhone 4 en MBP zullen waarschijnlijk als eerste vervangen worden. Gezien de kleine beschadigingen aan de iPhone 4 en de ouderdom is verkopen niet een optie. En ik heb nog niet eerder een mobieltje weggedaan, dus denk dat ik die ook gewoon bewaar.

Dus tot nu toe, zie ik nog niet gelijk hardware dat ik weg wil doen.

Over oude HDD’s. Je zou ze ooit in een RAID of NAS systeem kunnen hangen, tenzij ze dat ook al niet meer waard zijn.

Bijdrager
    Afroman

Ja ik denk dat ze daar te klein/traag worden. Ik ga ze enkel als backup gebruiken voor in de kluis.

Mijn witte MacBook gebruik ik overigens enkel voor internetdingetjes. Kaartverkoop van Lowlands of iets haha.

Bijdrager
    computer space

Dikke doos met snoeren i.d.d. Af en toe uitzoeken en uitdunnen.
    Computers weg tenzij echt unieke behuizing. G4 mini recent verkocht op MP, geven ze nog 100€ voor. Heb wel een bolletje-iMac staan als iTunes ding (met HK speakers) en voor de Skype (iSight firewire!).
    Alles wat ik weggooi: naar de stort. Nooit in de kliko. Ook met kabels. PVC en koper hoort apart.
    Inmiddels bijna alle IDE schijven kwijt. Enkel nog SATA. Die gaan open, hamer erop, en dan naar de stort.

Bijdrager
    Brombeer

In een FireWirebehuizing zijn IDE-disks erg goed te gebruiken als stoeischijf, om eens iets geks mee te proberen. Heb zo laatst zelfs de superdrive van mijn oude iMac G4 aangesloten. Die brandt weliswaar geen CD’s meer, alleen DVD’s, maar de optische drive van de Late 2009 Mini heeft het net andersom.
    Die oude iMac is onderhevig aan een langdurig modproject, waarbij ik erg afhankelijk ben van de goede jonge ogen van mijn petekind. Gepiel met kleine kutdraadjes.
    Een 80GB laptopschijfje in een fiwihuisje met een strak leren pakje kan altijd wel als een hele grote USB-stick mee in de bagage. Handig om eens een paar filmblikken in mee te nemen.
    De witte 24″ heeft ondanks de kapotte grafkaart (de favoriete kwaal van dat model) nog een inruilwaarde die het de moeite maakt om het ding te bewaren voor het geval er iets nieuws het hol ingesleept moet worden. Ben ik langer van huis, mag hij zelfs op het bureau logeren en dan gaat de dagelijkse machine in de kluis.

Bijdrager
    1984

Het is maar hoe groot je woont, een student op een kamertje of een woning waar nog voldoende ruimtes over zijn.
    Maar dan heb je wel dat je dingen kwijt raakt, bijvoorbeeld de voeding van de Powerbook 145b (wat een behoorlijke blok is)
    Ik ben al tijden van plan ze weg te doen, maar dan sta ik te kijken….LC ..eigenlijk best mooi, StyleWriter…de tijd dat Apple nog printers maakte…..

Bijdrager
    MrHammond

Leuk topic, Afro!(y)

Ik heb toen ik nog studeerde een tijd lang de oude, afgedankte beige PPC-machines van de uni meegenomen, die thuis opgeknapt (nieuw geïnstalleerd enzo), en gratis weggegeven via tweedehandsmac.nl. Die zijn toen bij een kinderproject belandt, een man is twee keer bij mij voorbij geweest om een lading op te komen halen.
    Een B/W G3 en een PowerMac G4 heb ik ooit verkocht, ook een meer uit losse onderdelen bestaande PowerBook 1400cs/166 opgestuurd naar iemand die de onderdelen wel kon gebruiken. De andere PowerBook 1400c/166 heb ik nog steeds, met een voor dat ding “brute” harde schijf van 20 GB! Ik heb ook nog kort een TiBook (Titanium G4) gehad, die had zwakke scharnieren, nadat de 2e gebroken was, heb ik die nog kunnen verkopen aan een knutselaar, die wilde mbv een Wacom tablet dat ding in een “Tablet Mac” ombouwen.
    Laptops nemen sowieso weinig plek in beslag, dus zo gauw ze geen verkoopwaarde meer hebben, bewaar ik die dingen. M’n PowerBook G4 heb ik na aanschaf van de MBP (2009) nog een tijdje voor verschillende dingen gebruikt, o.a. als televisie, totdat die het ook echt begeven had. Dat ding ziet er op zich nog mooi uit, kan wellicht dienst doen als wanddecoratie, net als een oude iBook G3 die ik ooit heb gekregen: na een paar maanden gebruik (het ding is kleiner en daardoor handzamer voor onderweg dan mijn 17″ MBP) kwam het bekende videochipprobleem op. Sindsdien weinig meer mee gedaan, wordt ook wandversiering.
    Verder speel ik af en toe nog wel eens wat met oude PC-laptops, om Linux een beetje te leren kennen. Mijn eerste ervaringen: dat is gewoon erg lastig, Linux is niet echt een systeem om eenvoudig mee aan de slag te kunnen, wanneer je een Mac (of zelfs windows) gewend bent, dat geldt zeker voor de (oudere) versies die bruikbaar zijn op oude computers…
    Oude harde schijven heb ik weinig, het meeste was 2.5″-spul, die gaan meestal vrij makkelijk stuk is mijn ervaring… (tip: nooit 2.5″-behuizingen met schijven domweg op elkaar stapelen, altijd voor voldoende ventilatie zorgen!) Ik heb nog een 320 GB Iomega Minimax (USB 2.0 & FireWire 400), lawaaierig geval, maar komt inderdaad nog wel eens van pas om grotere hoeveelheden data te verplaatsen.
    Mobieltjes: mijn eerste Telital heb ik ooit weggegeven, de Nokia 3410 van daarna heb ik gebruikt totdat-ie kaduuk was (gebroken scherm na ca. 3 jaar), de Sony-Ericsson w300i heeft een van m’n beste vrienden nu, een andere goede vriend had ooit interesse getoond in mijn iPhone 3G, maar ik heb ‘m nog steeds, als reserve. M’n iPhone 4S doet het nog prima, en kan ook nog wel even mee denk ik zo.

En hoe het verder gaat met mijn huidige 17″ MacBook Pro, early 2009? Geen idee. Op het moment voldoet het ding nog prima, het is de eerste en tot nu toe enige computer die ik nieuw gekocht heb, dat heeft zich ook in de levensduur geuit: de tweedehandsjes (meestal ca. 3 jaar oud bij aanschaf) hebben het bij mij meestal een jaar of 2 volgehouden tot ze echt te langzaam werden om werkbaar te zijn, dit “nieuwe” beestje doet het na 5 jaar (OK, na verdubbeling van het RAM en 2 HD-wissels — de eerste omdat de oude te klein was, de tweede omdat de oude kuren begon te vertonen) nog prima. Waarschijnlijk blijft het ding gewoon in gebruik totdat-ie het begeeft, mijn plan is om dan een iMac + iPad aan te schaffen, maar dat hoop ik nog even uit te kunnen stellen;-) .

Bijdrager
    computer space

Ah…. De LC. Hier nog een 475. Jemig wat heb ik heimwee naar de opbouw van die bak. Compact en toch super om aan te passen. Haal de klep eraf en zucht wat een rust!

Inactief
    Anoniem

Pas nog een grote opruimbeurt gedaan, en gewoon een hoop gedoneerd. Het zit toch maar stof te verzamelen in oude dozen.

Bijdrager
    Verwijder

StyleWriter…de tijd dat Apple nog printers maakte…..

Volgens mij was dat een Canon-printer met een Apple-labeltje. Ik heb er nog een staan, was wel een leuk printertje, net een grote broodrooster.

Ik vind het nu jammer dat ik mijn eerste Mac, een SE niet meer heb. Ik heb hem ingeruild voor een LC (met bijbetaling).
    Mijn doorkijk-G3-iMac bewaar ik. Ik heb nog meer liggen en het gaat toch wel veel plek innemen. Ik kan geen spullen weggooien die niet kapot zijn.

Bijdrager
    Hermanko

Bij mij staat op zolder een eMac 1.4 2005, de 2009 iMac kon ik verkopen en een doos vol draden heb ik ook.

Bijdrager
    Afroman

Mooie verhalen Hammond!

Ik had in 2010 van mijn stagegeld een iPod Classic 160 Gb gekocht. Een zilveren. En in 2012 stierf die. Niets deed het meer. Opstarten deed het niet meer. Ik krijg zelfs op de iPod een icoontje van een folder. Nou godverredomme. Als ik ergens niet tegen kan is het wel een iPod die niet werkt. Of als ik via een koptelefoon maar gehoor krijg via één ingang. Nou zodoende gelijk een nieuwe maar gekocht. geen probleem. Een zwarte deze keer.
    Start ik hem afgelopen zaterdag op. Nou ja niks. Dus ik denk. Ik laad hem op via de Mac. En hang ik hem aan iTunes. Gewoon voor de gein. Raad eens. Werkt die ineens weer. Nou ja hij laadt op. Ik moest hem even resetten via iTuens. Nou hij deed het gewoon weer. Nou ik geloofde het niet dus ik wilde muziek opzetten. Nou ja… Even testen. Ik kies wat. Poef. Uit… Dus ik denk. Ik reset hem nogmaals. En toen wat muziekjes opgezet. Dingen als Daft Punk en Etherwood en Portishead.(mijn vriendin koos de liedjes, maar ik heb haar opgevoed dus haha). Nou ja hij was maar voor 10 % vol. En hij deed het.

En vanmiddag dacht ik oke oke.. Ik flikker er maar van alles op. Van Air tot Prodigy tot Mute Math tot The Subways. En hij doet het!

Dus jongens en meisjes… Als je iPod classic kapot is. Laat hem maar een jaar of anderhalf staan en niks mee doen. En dan opstarten en hij is weer als nieuw!!

Bijdrager
    Frank Visser

@Afroman

haha, wat een verhaal. Sta je ook raar te kijken, leuk!

Moderator
    Mac Daddy

Haha. Mooi verhaal Afro.:lol:

Helemaal vergeten trouwens. Heb mijn iPod mini ook nog steeds. Heb ik in 2005, samen met de Mac Mini gekocht. En tot mijn iPhone 4 gebruikt. Dus meer dan 5 jaar mee gedaan. Ook nog een keer de accu zelf vervangen. Die is nu vermoedelijk wel weer aan zijn einde, maar als ik hem oplaadt, werkt ie nog steeds prima.

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Oude iPod (twee gen) gebruik ik nog maar nu voor de kinderen. Er staan nu sprookjes op. Heeft wel een nieuwe batterij gehad.

Oude iPod Touch (eerste gen) gebruik ik ook voor de kinderen. Kunnen ze een filmpje op kijken in de auto als we op vakantie gaan. Batterij werkt nog prima. Nog niet vervangen.

Oude iBook G4 12″ wordt nog gewoon gebruikt door mijn vriendin. Dat ding werkt nog verbazend goed (10.5.8). Ook een nieuwe batterij gestoken.

Oude iBook G4 14″ wordt door de kinderen van mijn broer mishandeld, maar werkt nog prima.

Oude iPhone 3Gs doet het ook nog prima. Nieuwe batterij erin en je kan weer verder (wel op iOS6).

Macbook Pro 2007 verkocht, 2010 model ook. Allebei nog een goede prijs voor gehad.

iPhone 4 wordt in september 4 jaar oud en werkt nog vlot. Nieuwe batterij gehad. Geen plannen om een nieuwe te kopen (nog niet:wink: ).

Bijdrager
    TBITW

Toshiba a200 sattelite (rond 2006), wordt gebruikt door mn vader, geen idee wat hij er mee doet. het ding draait alleen nog maar linux (windows werkt gewoon niet)

Santa Rosa Macbook (early 2008), batterij was na 4 jaar trouwe dienst kapot gegaan. De Mac mini heeft vervolgens als jukebox/home server gestaan. Heb kort geleden de batterij vervangen en er een ssd in gezet. Wordt nu door mijn vader gebruikt als z’n portable mac (hij heeft ook een Mac Mini staan).
    De oude macbook heb ik vervangen door een N-R Macbook Pro (mid 2012) die nu, geupgrade tot 10gb en een hddcaddy met een 265gb ssd nog steeds perfect. Door de ssd en de ram is deze mac de snelste computer die ik onderhanden heb gehad.

Daarbij had ik nog een iPod shuffle. Deze is, nadat ik hem 2 jaar kwijt was en terug vond, dezelfde dag gestolen. Volgens mij was er een actie bij media markt dat je die ipod shuffle’s for 1 (Ja, 1) euro kon kopen.
    Een Ipod Nano, deze heb ik aan mijn grootmoeder gegeven.
    Een Samsung klap telefoon waarvan ik het model niet weet, Als reserve telefoon (Werkend).
    Een HTC Wildfire, het beeldscherm heeft het na 2 jaar begeven, maar de telefoon zwerft nog ergens in huis rond.
    Een iphone 3g, Als reserve telefoon (werkend).
    Een iphone 4, als reserve telefoon (werkend).
    Een Huawei Ascend p6, Als reserve telefoon (werkend).
    Een Nexus 5, Als huidige telefoon.

Verder bewaar ik alle kabels die ik heb. Ze zijn altijd nodig, bijvoorbeeld huis genoten die hun opladers zijn vergeten ofzo. Ethernet kabels komen ook altijd van pas. Etc, Etc, Etc.

Eigenlijk gooi ik hardware nooit weg. Maar misschien moet ik dat binnenkort toch eens gaan doen met de defecte hardware.

Bijdrager
    Лукас

Heb van 2 MacBook Pro’s met gebreken één goed werkende MacBook Pro gemaakt. Wat overblijft gebruik ik voor onderdelen. Heb ook een MacBook uit 2008, die heeft regelmatig als reserve dienst gedaan dus die hou ik ook. Heb ook een kapotte PowerMac G5 gestript en een boekenkast van gemaakt, daar ga ik als ik wat tijd en geld heb misschien een hackintosh van maken. Oja, en een Mac Plus, die wel werkt maar verder puur als decoratie.

Verder nog een oude Nokia 6300 als reservetelefoon in gebruik, en een HTC Desire met kapot scherm die ligt te verstoffen. Ik heb ook enkele kleine harde schijfjes (ik upgrade altijd meteen de schijf als ik een nieuwe mac heb), die gebruik ik als install discs of als ik tijdelijk wat meer opslag nodig heb. Met een flinke reparatieklus kun je nooit genoeg drives hebben.

Bijdrager
    djneo

Ik heb nog een Macintosh Plus staan, deze stond eerst mooi te zijn op kantoor, en staat nu thuis eigenlijk zonder reden.
    Heb ook nog een Mac Mini 2006 model die ook niet aangesloten staat, gelukkig neemt die niet veel ruimte in beslag

Maar betrap me er op dat ik toch steeds makkelijker dingen weg gooi, laatst wat moederbordjes en ide schijven weg gegooid

Bijdrager
    Лукас

Had vroeger een oud moederbord aan de muur hangen, ingelijst en achter een glasplaat. Klinkt gek, maar het zag er best tof uit. Was ook een blauw moederbord ipv het groen wat je tegenwoordig meer ziet.

Bijdrager
    Afroman

Gebruik jij je oude G3 nog Lucas?

Bijdrager
    Лукас

Heeft een tijd in de schuur gelegen, en daarna door moeders naar het grofvuil gebracht.. Ik heb wel nog een iMac G4 bij het ouderlijk huis staan die ik nog een keer meeneem.
    :)

Bijdrager
    Afroman

Haha helaas, weet nog dat of je iMac of je MacBook kapot was en dat je wekenlang met dat ding hebt moeten werken. Ik ehb de mijne nog maar die is meer voor de sier haha.

Bijdrager
    Brombeer
    LucasJV op 01 mei 2014

Heeft een tijd in de schuur gelegen, en daarna door moeders naar het grofvuil gebracht..

Dat is poesonvriendelijk, dat heb je haar toch wel verteld?

Bijdrager
    Nijssen

Oude hardware wordt vaak verkocht (via Marktplaats) of hergebruikt als bijvoorbeeld een server. Als je echt van je oude ICT apparatuur wil, dan is het verstandig om bijvoorbeeld een oude pc te laten vernietigen en recyclen. Dit geldt vooral voor computers die vertrouwelijke data bevatten, bijvoorbeeld bedrijfscomputers. De opbrengst van een oude pc weegt niet op tegen de risico’s. Daarom eerst datavernietiging en vervolgens recycling om grondstoffen te behouden. Meer info: Computer recycling.

Bijdrager
    Brombeer

Spam, Nijssen!
    En een datadrager is nog geen hele machine.

Bijdrager
    Hydræ

Een compleet oud systeem ging meestal naar vrienden of de kringloopwinkel. Ervaring leert dat ze nooit in de winkel komen, maar via de achterdeur naar een opkoper gaan. Gebeurt dus ook niet meer, het gaat nu op Marktplaats, en anders weg.

Andere gevallen met losse hardware (mogelijke defecten), deze gaan naar de afvalverwerking.

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.