12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    meesje

Wat blijft behouden bij herinstallatie macOS?

Afgelopen week heb ik mijn iMac verkocht. Om deze verkoop klaar te maken heb ik gebruik gemaakt van het opstarten via CMD-R. Vervolgens eerst de harddisk gewist en daarna de installatie van macOS gedaan.

Na de installatie heb ik nog een keer de installatie uitgevoerd. Ik was benieuwd of bij een installatie ook alles gewist wordt. Mij viel op dat de instellingen (o.a. het admin account) behouden bleven? Is dat normaal? Welke instellingen blijven nog meer behouden als geen wis actie doet, maar alleen een herinstallatie van macOS?

Bovenstaande vraag is puur nieuwsgierigheid. Dit was de eerste keer dat ik een herinstallatie gedaan heb. Op iMac zat oorspronkelijk 10.6. Daarna heb ik alleen nog maar upgrades uitgevoerd (t/m 10.12). T.o.v. Windows had ik bij macOS nooit het gevoel om een schone installatie te doen.

Bijdrager
    Niels

In principe wordt alleen macOS opnieuw geïnstalleerd, al je instellingen en bestanden blijven behouden. Het is overigens wel verstandig om van te voren een back-up te maken met Time Machine.

Bijdrager
    TheBigZ
    meesje op 24 januari 2017

Afgelopen week heb ik mijn iMac verkocht. Om deze verkoop klaar te maken …

Hier staat alles beschreven wat je dan kunt doen:
    https://support.apple.com/nl-nl/HT204904

Bijdrager
    GoeieDag
    NielsDam op 24 januari 2017

In principe wordt alleen macOS opnieuw geïnstalleerd, al je instellingen en bestanden blijven behouden.

Hij zeg dat de HD heeft gewist. En dan ben je alles kwijt.
    Maar als er een account behouden is gebleven, is ie dus niet gewist.

Bijdrager
    KarelWillem

Na de installatie heb ik nog een keer de installatie uitgevoerd. … … Welke instellingen blijven nog meer behouden als geen wis actie doet, maar alleen een herinstallatie van macOS?

Even iets verder lezen dan de eerste zin.

Bijdrager
    meesje

Ik heb trouwens dit stappenplan gevolgd: https://www.appletips.nl/een-mac-gereed-maken-voor-verkoop/

Bijdrager
    meesje

Wat KarelWillem citeert uit mijn verhaal is juist. Ik heb dus het volgende gedaan:
    1. Via command-r HD gewist.
    2. Installatie macOS gedaan. Ik kreeg toen alle stappen te zien alsof het een nieuwe mac betreft. Dus land kiezen, admin account aanmaken, etc.
    3. Daarna nog een keer alleen de installatie van macOS gedaan (dus niet eerst gewist). Toen viel me op dat ik gelijk kon inloggen met het admin account.

Vandaar dat ik nieuwsgierig ben wat er allemaal behouden blijft als je alleen de installatie van macOS doet (en niet de HD wis actie). Je bestanden en instellingen blijven dus behouden (@NielsDam: bedankt voor het advies, maar een backup maak ik dagelijks naar NAS en backup NAS).
    Ik neem aan dat geinstalleerde programma’s wel verwijderd worden of blijven deze ook behouden?

Bijdrager
    KarelWillem

ALLES blijft aanwezig op je harddisk. Ook je programma’s, je bestanden, etc.

Alleen het systeem wordt ge├╝pdate, ververst, vervangen.

Bijdrager
    GoeieDag

Inderdaad overheen gelezen KW. Wat wil je ook met zo’n onduidelijk verhaal van TS, installatie op installatie…

Afijn: het moet ‘m nu duidelijk zijn!

Bijdrager
    meesje

Misschien had ik het woord ‘opnieuw’ moeten gebruiken ipv ‘nog een keer’…?
    En niet de TS de schuld geven he als je te snel leest. Menig basisscholier zal tijdens de Cito deze week nauwkeuriger lezen…..;-)

Bijdrager
    GoeieDag

Zal best. Maar ├╝berhaupt ontgaat me het nut van een herinstallatie op herinstallatie, dus daar was ik je kwijt. En ik zou, als toentertijd uitmuntend scorende CITO leerling, ook zorgen dat ik vooraf weet wat verschillende herinstallaties doen.8-)

Bijdrager
    meesje

Het nut? Dat heb ik ook aangegeven. Het was puur nieuwsgierigheid; wat gebeurt er als je alleen voor de install optie kiest?
    En vooraf heb ik me zeer zeker verdiept, ik heb de link gevolgd van appletips. Daarin staat wat te doen bij verkoop. Dat ging allemaal goed. Toen kwam de nieuwsgierigheid. Waarom zou ik me dan van te voren moeten verdiepen? Ik heb met succes de iMac verkoop klaar gemaakt.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.