12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Windsong

Wat betekent "Zero Pos" bij Apple?

Beste mensen,

Als eerste zal ik mij even voorstellen. Ik ben Jerry, fotograaf en muzikant.

Vandaag ben ik met mijn Macbook pro 15″ (late 2011 model) bij de Apple store in de Passage Den Haag geweest.
    De Macbook is net 2,5 jaar oud en is stuk en heeft 1749,- gekost.
    Ze hebben een test gedraaid en bleek dat de videokaart niet werkt, maar dat wist ik al. Bij de Apple store zeiden ze gewoonweg dat de reparatie geheel voor mijn kosten zouden zijn. Hele mobo moet vervangen worden… 519,- EUR.

Ik heb hun vriendelijk gevraagd of er iets geregeld kan worden dat Apple het onder hun kosten kan repareren, want een macbook pro van dit bedrag mag niet zomaar stuk gaan na 2,5 jaar. Maar helaas kon er niets geregeld worden. Daarna heb ik gevraagd of ik de manager kon spreken. Dit is ook gebeurd maar ook hij zei dat hij niks kon doen. Daarna ben ik dus met mijn kapotte macbook weer weg gegaan.

Nog geen 15 minuten later werd ik door de manager van Apple store Den Haag terug gebeld en zei toen dat ze wel iets konden betekenen voor mij. Ik was stom verbaasd… dus nu kon het opeens wel. Dus ik weer terug.

Daar weer aangekomen… hebben ze de macbook ingenomen en ik kreeg een bon mee. Maar op de bon stond alleen dat er een reparatie opdracht uitgvoerd gaat worden en daaronder staan gewoon de officiele kosten van totaal 519,- EUR. Dus ik dacht ¨Hey.. dit kan natuurlijk niet”.

Ik vroeg aan de medewerker of hij ook de notities over de kosteloze reparatie die hij had gemaakt op zijn ipad, of hij die ook uit wilde uitprinten zodat ik het bewijs op papier heb. Maar dit kon niet volgens deze medewerker. Ik vertelde hem dat als hij een bon kan uitprinten met mijn naam, macbook type, serienummer en een vermelding van de storing… dan kan hij ook de overige notities erbij vermelden, maar hij bleef volhouden dat dit niet kon.

Nu komt de grote vraag: Op de overige notities heeft hij wel gezet “Zero Pos”, hiermee bedoelde hij dat de reparatiekosten nul zouden zijn.
    Klopt dit wel? Want ik heb nog nooit van deze term gehoord.

Ik heb het hoofdnummer van Apple gebeld en daar de vraag neergelegd. Bij de technische ondersteuning van Apple konden ze wel zien dat de notities in het centrale systeem stonden.. dus ook “Zero Pos”. Ik vroeg aan Apple hoe het kan dat het niet op mijn bon staat en ga te kennen dat ik dat erop wil hebben. Maar ik moest dan terug naar de winkel.

Ik terug en naar de manager gevraagd en het verhaal uitgelegd dat mijn bon juridisch niet helemaal juist is. Uiteindelijk na aantal keer vragen heeft de manager met de pen handgeschreven aan de bon toegevoegd: ¨Deze reparatie zal plaatsvinden onder de EU consumer law” en dan de naam van de manager plus handtekening.

Wat denken jullie ervan? Is die handgeschreven toevoeging geldig zodat ik straks niet voor en verassing komt te staat en alsnog moet betalen?

Kortom, het voelde bij mij erg vreemd en vaag aan hoe het daar gaat. Misschien hebben jullie meer ervaring daarmee?

Groet
    Jerry

Bijdrager
    SunKeeper

Weinig mensen hebben die ervaring, want Apple heeft geen officiële extended warranty of vervangingsprogramma voor dit probleem bij de 2011 MBP’s.

Dus als het echt gratis is (wat er wel sterk op lijkt) heb je flink geluk.

Bijdrager
    ro_me

Als dit idd lukt heb je veel geluk. Maar hopen dat er in de tussentijd geen andere manager wordt aangenomen. Ik had ook een 2011 met het bekende gfx probleem en kreeg zero pos (itieve reacties) reacties van Apple!

Bijdrager
    Niels

Maakt niet uit, je hebt een mondelinge overeenkomst dat je geen reparatiekosten hoeft te betalen, dit moet genoeg zijn.

Overigens, het 2011 model heeft toch een vervangingsprogramma voor de GFX, misschien dat ze daarom zo coulant zijn?

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik zou me hierover geen zorgen maken, het lijkt erop dat je niet hoeft te betalen, da’s ook redelijk cf het conformiteitsbeginsel uit het WB: je mag ervan uit gaan dat je een redelijk aantal jaren plezier hebt van zo’n dure machine. Je moet je realiseren dat Apple een Amerikaans bedrijf is, dat van nature bang is voor rechtszaken en extreme schadeclaims: ze zullen nooit officieel toegeven dat er iets mis ging, en ze geven dat al helemaal niet zwart op wit. Ze zijn mogelijk bereid iemand tegemoet te komen, maar dan uit coulance, goodwill, en vooral omdat ze zo’n fantastisch bedrijf zijn.

Ik ben al een maand bezig om de kosten van een dure reparatie terug te krijgen, waarvan ik inmiddels bewijs heb dat deze nooit is uitgevoerd, terwijl ik mijn MBP wel zeven weken kwijt ben geweest. Brieven, emails helpt allemaal niets, tijdens een chatsessie kwam er langzaam beweging in de zaak, en ik hoop een en ander per telefoon af te kunnen ronden. Maar toegeven dat Apple een fout heeft gemaakt, dat kun je vergeten…

Bijdrager
    Buzz

Eezacque: Ik denk niet dat het iets te maken heeft met niet willen toegeven dat er iets mis is gegaan in de productie. Dat ze zeggen bereid te zijn dit op deze manier op te lossen spreekt dat al tegen.

Ik denk eerder dat ze zich gewoon willen indekken, voor het geval ze bij de reparatie bijvoorbeeld door de gebruiker zelf veroorzaakte schade tegenkomen. Of als de gebruiker het apparaat al een keer door een derde partij heeft laten repareren waarbij ondeugdelijke onderdelen zijn gebruikt. Als zoiets het geval is kan je volgens het consumentenrecht natuurlijk ook geen gratis reparatie meer van de fabrikant verlangen. En als ze nu van te voren al zwart op wit gaan zetten dat je niks hoeft te betalen, dan kunnen ze er in zo’n geval ook niet meer onder uit. Het zou van uit hun bedrijfsvoering gezien dus onverstandig zijn om je dit nu al zwart op wit mee te geven.

Geblokkeerd
    Anoniem

Eezacque: Ik denk niet dat het iets te maken heeft met niet willen toegeven dat er iets mis is gegaan in de productie. Dat ze zeggen bereid te zijn dit op deze manier op te lossen spreekt dat al tegen.

Dat denk ik wel: het internet staat vol met klachten over MacBook Pros uit 2011, een kwestie die bekend staat als Radeongate. Zodra Apple één keer hardop zegt dat er inderdaad een probleem is met deze generatie hardware, dan gaat ze dat veel geld kosten. Dat wil niet zeggen dat Apple niet bereid is een consument tegemoet te komen, maar dat is dan met beroep op coulance…

Bijdrager
    Buzz

Goed dat is een ander verhaal, dat volgens mij weinig te maken heeft met het al dan niet op het bonnetje vermelden van wat de reparatie onder de coulanceregeling voor de klant gaat kosten.

Bijdrager
    slewes

Zero POS betekend dat het bedrag tot bijna 0 word gereduceerd.

Het syteem kan geen 0 aan, maar wel 0,99 of een ander fictief klein bedrag. Dit verlies komt dan voor de winkel zijn rekening. Heel gewoon in retail land.

Dit kan bijv. komen omdat er pas achteraf besloten word dat het onder het consumentenrecht valt.

Bijdrager
    Windsong

Bedankt voor alle reacties.

Vandaag heb ik mijn macbook pro weer opgehaald bij de Apple store, Pasage in Den Haag.
    Ik werd geholpen door een mevrouw die mijn macbook aan mij gaf. Ik vroeg haar nog wat er nou gedaan zou worden als de grafische kaart nu weer stuk zou gaan binnen 2-3 jaar. Zij zei dat als het aantoonbaar is dat het een fabrieks probleem is en aantoonbaar niet uw schud is, dan zal er altijd een omweg zijn dat het weer kostenloos gerepareerd kan worden. Maar standaard loopt Apple daarmee niet te koop.
    Dit is wat zij mij vandaag vertelde.

Alleen nu zit ik zelf nog wel met een twijfel: Ga ik deze macbook pro houden… of ga ik deze verkopen?
    Daarbij is de vraag… is dit exact hetzelfde moederebord dat vervangen is… of is het een vernieuwde revisie?
    Want nu heb ik het idee dat deze over 2-3 jaar weer ineens stuk kan gaan.

De Macbook pro heeft nieuw 1750,- gekost… maar als ik m verkoop dan kan ik ook een HP Elitebook kopen voor 480,-
    Is dan wel geen OSX…. maar wel een stuk goedkoper. En als die dan na 3-4 jaar stuk gaat… vind ik het een stuk minder erg.

Wat zouden jullie doen?

Bijdrager
    Noest

Kijk eerst eens hoeveel je nog denkt te kunnen krijgen voor je Mac.

Bijdrager
    Windsong

Bedankt voor alle reacties.

Op dit moment heb ik besloten de Macbook voorlopig te houden… want van Windows wordt ik ook niet echt gelukkig.

Ondanks dat het in begin allemaal wat stroef ging bij de Apple Store in Den Haag,
    hebben zij mij uiteindelijk enorm goed geholpen en dat is toch weer een pluim waard.

Ik was laatst weer even bij die Apple Store geweest en daar nog een uitgebreid gesprek gehad.
    Er werd mij ook verteld dat er een hoop nieuwe mensen in deze nieuwe winkel werken en de meeste weten
    niet eens alle regels en mogelijkheden etc. Of dit klopt weet ik niet, maar het klinkt ook wel logisch.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.