12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    TerraByteMe

Wat betekent "sleutels werken niet" bij schijfcontrole?

Hallo,

mijn computer (Macbook 10.6.4) deed raar (startte niet meer juist op) en na opstarten met de alt-toets controleerde ik de HD met Schijf EHBO en kreeg de volgende melding:

“Sleutels werken niet.
    Het volume is beschadigd en moet worden hersteld”

Wat zijn deze “sleutels” eigenlijk? Ik heb geen idee.

En zou het probleem met een installatieschijf verholpen kunnen worden, of zou mijn HD echt kaduuk zijn?

PS: loopt nu ogenschijnlijk weer prima, eerder liep de Finder compleet vast/ startte niet meer op.

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Vinhelper

Heb je al getest om in Schijfhulpprogramma (nadat je bent opgestart met de Option-toets ingedrukt en de DVD hebt gekozen i.p.v. je interne HD) ”Herstel schijf” te kiezen?

Zo nee, dan moet je dat even doen, grote kans dat dat de problemen oplost.

Bijdrager
    TerraByteMe

Helaas heb ik geen installatie cd zelf, maar die kan ik wel lenen van een vriend.
    Toch klinkt het goed als het probleem gewoon zo zou kunnen worden opgelost!
    Tnx.

Bijdrager
    Vinhelper

Dan moet je dat maar even proberen, overigens moet dit dan wel een Snow Leopard-install-retail-versie zijn, dus geen grijze disk, maar een witte met zo’n luipaard erop.

Grijze disks hoor je zelf ook te hebben, niet slim om ze niet te bewaren…:thumbsdown:

Bijdrager
    michelvdb

Herstart in single-user modus met Command+S ingedrukt.
    Het opstarten toont je enkel een tekstvenster.
    Wanneer dit ‘opstarten’ afgelopen is typ je

/sbin/fsck -fy

en toets Enter of Return.
    Hiermee start je een volumeherstel.
    Wacht tot je de melding krijgt dat het Volume OK is.
    Typ vervolgens

reboot

en ook nu toets je Enter of Return.

Bijdrager
    JaNiintendo
    Vinhelper op 18 augustus 2010

Dan moet je dat maar even proberen, overigens moet dit dan wel een Snow Leopard-install-retail-versie zijn, dus geen grijze disk, maar een witte met zo\’n luipaard erop.
    Grijze disks hoor je zelf ook te hebben, niet slim om ze niet te bewaren…:thumbsdown:

Wat is het verschil tussen die disks?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

De grijze disk wordt bij de computer geleverd en werkt alleen voor dat specifieke model.
    De “retail versie” koop je in de winkel en werkt op elke Mac.

Bijdrager
    TerraByteMe

Hmm.. ik heb wel de grijze disks, maar die zijn nog van Tiger. Die had ik dan toch niet kunnen gebruiken? Van een vriend heb ik SL over mogen nemen, vandaar dat ik die retaildisk zelf niet in huis heb.

Inmiddels ben ik naar een Macwinkel geweest waar ze mijn HD hebben “gefikst”:) Dit was trouwens gratis en de TD medewerker was heel aardig!
    Alleen bleek wel dat er kritieke onderdelen beschadigd waren, waardoor een nieuwe crash waarschijnlijk niet lang op zich zal wachten. Maar goed, als ik nu mijn schijf controleer is alles in orde, dus ik hoop dat ie het even vol houdt.

Toch konden ze me bij de winkel niet vertellen wat die “sleutels” nou precies zijn.
    Weet één van jullie dat misschien? Ben benieuwd namelijk.

Bedankt voor de tips!!!!!

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik weet het ook niet, maar het eerste dat mij te binnen schiet is dat het misschien met Filevault te maken heeft. (Of een ander beveiligings protocol)

Bijdrager
    michelvdb

Achteraf gezien kan mijn fsck-tip ook in GUI. Dan heet het opstarten in veilige modus. Over veilige modus vind je meer berichten in OMT daarom herhaal ik het niet nog eens. Je vindt het wel.

Bijdrager
    Vinhelper

En als je niet wil zoeken kun je altijd nog dit doorlezen.:smile:

Bijdrager
    arnout
    TerraByteMe op 19 augustus 2010

Toch konden ze me bij de winkel niet vertellen wat die “sleutels” nou precies zijn.
    Weet één van jullie dat misschien? Ben benieuwd namelijk.
    Bedankt voor de tips!!!!!

Zoeken in het engels levert altijd meer resultaten op.
    “OSX Keys out of order”

http://lmgtfy.com/?q=osx+keys+out+of+order
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1786732

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.