17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    avanti

Wat betekent het "E"tje op de iPhone?

Ik zag gisteren op mijn iPhone 4 naast de T-Mobile vermelding een E verschijnen. Dit i.p.v. het 3G- of het wifi symbool. Als ik van beide geen verbinding heb, zie dan gewoon een bolletje van een 2G verbinding maar een “E” heb ik nog nooit gezien.
    Weet iemand dat?

Moderator
    Mac Daddy

E is Edge. Dat is een langzamere mobiele internet verbinding.

Bijdrager
    avanti

Nog langzamer dan 2G?

Moderator
    Mac Daddy

Volgens Wikipedia is het net iets sneller. Maar ik heb nog niet een 2G in de balk zien staan.

Bijdrager
    Jord

EDGE is 2,5G, ziewiki over mobiele telefonie generaties.

Moderator
    Koen van Tongeren

EDGE is een aantal GPRS-verbindingen die gebundeld worden. Daardoor is het sneller dan GPRS, maar nog altijd langzamer dan 3G.

Moderator
    Mac Daddy

Jep. Ik heb ook Vodafone. Bedankt voor het linkje. Dan snap ik waarom ik (tot nu toe) 1 keer en E-tje heb gezien.

Bijdrager
    avanti

Maar het bolletje in plaats van 3G is toch een 2G verbinding?

Moderator
    Mac Daddy

Ik dacht dat dat gewoon voor geen verbinding stond? Ik heb het elke dag als ik met de trein langs het Naardermeer gebied reis. Dan valt ie af en toe weg.

Bijdrager
    avanti

Nee ik heb dan wel een verbinding alleen trager dan een 3G

Moderator
    Mac Daddy

Je hebt gelijk. Dit staat in de user guide bij het rondje:

GPRS/1xRTT

Shows that your carrier’s GPRS (GSM) or 1xRTT (CDMA)
    network is available, and iPhone can connect to the
    Internet over that network. See “How iPhone Connects to
    the Internet” on page 22.

Bijdrager
    Dorkiban

Data kun je krijgen via de volgende protocollen:

Gprs, dit is wat je hebt op je iphone en er geen 3g beschikbaar is, dat is het bolletje. Dit wordt vaak 2g genoemd.
    Edge, dit is een verbetering geweest op GPRS, het grote voordeel was dat dezelfde masten konden worden gebruikt, er moesten kleine aanpassingen plaatsvinden. Niet alle aanbieders hebben Edge. Kpn had het, maar heeft het gedeactiveerd. Vodafone heeft het juist weer geactiveerd, en T-mobile doet er volgens mij ook niet aan. Edge wordt vaak 2,5 g genoemd.
    UMTS is de verzamelnaam van een aantal technieken die 3g worden genoemd. Deze zijn sneller dan bovenstaande, maar vergen andere frequenties, en dus ook andere telefoons. De Ipphone ondersteund dit natuurlijk ook.
    HSDPA wordt ook wel 3,5 g genoemd. De iphone ondersteund dit ook in NL en zou theoretisch 10x zo snel moeten zijn als UMTS. Het werkt op dezelfde frequenties als UMTS en is dus een verdere ontwikkeling van UMTS.
    Wimax en LTE (2 concurerende standaards) worden 4g genoemd. Deze worden niet ondersteund door de huidige iphone, en het is onduidelijk of de volgende dat wel zal ondersteunen. Dit omdat het energie slurpt, en dus je batterijtijd sloopt. Ik geloof dat KPN zich heeft gecommitteerd aan LTE, net als Verizon in de US. daar zijn al de eerste Android telefoons met 4g gespot.

Bijdrager
    avanti

Ik heb T-Mobile maar kreeg gisteren een E in beeld. Dat had ik dus nog nooit eerder gehad.

Bijdrager
    Dorkiban

Verbazend. Er circuleren wel geruchten op internet dat T-mobile bij de overname van een deel van de frequenties van Telfort ook wat Edge apparatuur heeft overgenomen, maar misschien heb je wel een primeur…

Bijdrager
    avanti

Ja wie weet….

Bijdrager
    bebitoes

geen primeur,

ook ik heb in het verleden met mijn 3g en t-mobile zakelijke sim het E-tje gezien. Ik bevond me toen in in amsterdam zuid oost. Helaas is het er niet meer want de verbinding met t-mobile 3g en gprs en zelfs bellen is daar bagger

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.