-
Q:
Wat betekent het "E"tje op de iPhone?
Ik zag gisteren op mijn iPhone 4 naast de T-Mobile vermelding een E verschijnen. Dit i.p.v. het 3G- of het wifi symbool. Als ik van beide geen verbinding heb, zie dan gewoon een bolletje van een 2G verbinding maar een “E” heb ik nog nooit gezien.
Weet iemand dat?Volgens Wikipedia is het net iets sneller. Maar ik heb nog niet een 2G in de balk zien staan.
EDGE is 2,5G, ziewiki over mobiele telefonie generaties.
Data kun je krijgen via de volgende protocollen:
Gprs, dit is wat je hebt op je iphone en er geen 3g beschikbaar is, dat is het bolletje. Dit wordt vaak 2g genoemd.
Edge, dit is een verbetering geweest op GPRS, het grote voordeel was dat dezelfde masten konden worden gebruikt, er moesten kleine aanpassingen plaatsvinden. Niet alle aanbieders hebben Edge. Kpn had het, maar heeft het gedeactiveerd. Vodafone heeft het juist weer geactiveerd, en T-mobile doet er volgens mij ook niet aan. Edge wordt vaak 2,5 g genoemd.
UMTS is de verzamelnaam van een aantal technieken die 3g worden genoemd. Deze zijn sneller dan bovenstaande, maar vergen andere frequenties, en dus ook andere telefoons. De Ipphone ondersteund dit natuurlijk ook.
HSDPA wordt ook wel 3,5 g genoemd. De iphone ondersteund dit ook in NL en zou theoretisch 10x zo snel moeten zijn als UMTS. Het werkt op dezelfde frequenties als UMTS en is dus een verdere ontwikkeling van UMTS.
Wimax en LTE (2 concurerende standaards) worden 4g genoemd. Deze worden niet ondersteund door de huidige iphone, en het is onduidelijk of de volgende dat wel zal ondersteunen. Dit omdat het energie slurpt, en dus je batterijtijd sloopt. Ik geloof dat KPN zich heeft gecommitteerd aan LTE, net als Verizon in de US. daar zijn al de eerste Android telefoons met 4g gespot.
Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.