10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    de wouzer

wat betekent de computerterm "mount"?

Ik moet bij een of ander programma “mount” doen… maar ik weet eigenlijk niet wat ik moet doen.
    MOet ik hem gewoon openen? dubbelklikken?

Bijdrager
    Oulad

Mount… welk progamma? En wat voor soort progamma is het?

Bijdrager
    KarelWillem

‘Mount’ is plaatsen op je bureaublad.

Een disk-image van bijvoorbeeld een CD (een ingepakte CD), kun je mounten.
    Zodat hij als fysieke CD op je bureaublad zichtbaar wordt.

Bijdrager
    SunKeeper

Je kan het vertalen als koppelen.

Net als bij een harde schijf: die koppel je door de stekker ervan in je Mac te steken (hardwareniveau), en vervolgens koppelt je Mac automatisch de volumes (partities) aan het systeem (softwareniveau) , zodat je er met de Finder doorheen kunt bladeren/scrollen.

Bij je interne schijf gebeurt dit ook, alleen dan al vlak na BOING, zodra het Apple-logo zichtbaar wordt.

Bij CD’s/DVD’s hetzelfde, en .dmg’s zijn virtuele harde schijven. Dus een soort partitie die eigenlijk ‘op’ je partitie op je harde schijf staat. Dit biedt als voordeel dat je eerst kan kijken wat iets is, voordat je het op een plek op je Mac zet waar dat bestand alle rechten krijgt. (als die laatste zin klopt, correct me if i’m wrong)

Bijdrager
    Koetjesreep

Mounten is een bepaald image laden aan een plaats op je pc.
    Zo moet je bij het installeren van gentoo (linux) bijvoorbeeld eerst je harde schijf mouten op een gewenste plaats, bijvoorbeeld /mnt/sda1

Moderator
    unSOUND

Mounten wordt ook wel Activeren genoemd. Je kunt een partitie in het schijfhulpprogramma Deactiveren en Activeren. In het Engels noemen ze het Mounten en unmounten.

En dit geldt dus zowel voor partities als hele schijven, als virtuele schijven in bijvoorbeeld DMG of ISO formaat.

Bijdrager
    de wouzer

bedankt allemaal, maakt het ff heel wat duidelijker.

ik was ctrl click op zoek naar “mount”

Bijdrager
    madcat

Bij disk utility kan je partities of dmgs mounten.
    En sunkeeper heeft het goed vertaalt:)

Bijdrager
    readefries

Bij het mounten van een bestandssysteem (dit kan zijn op een harde schijf (of deel hiervan [onder BSD slice genoemd, andere systemen noemen dit ook partities], geheugenstick, cd/dvd, tape of een kopie van een van dezen als los bestand op een ander bestandssysteem) wordt de bestandsstructuur beschikbaar gemaakt aan het systeem en, afhankelijk van het type structuur (e.g. HFS+, FAT, ISO, UDF, EXT, etc) en rechten voor de gebruiker op die structuur, worden alle mappen en bestanden toegankelijk voor het systeem.

@SunKeeper: het laastste is niet helemaal waar, je kunt ook schrijfrechten hebben op virtuele images en het is ook mogelijk voor de programma’s om op je vaste schijf gegevens op te slaan (mist je hier als gebruiker rechten toe hebt of wanneer je het programma tijdelijk extra rechten hebt gegeven als beheerder).

Bijdrager
    iep

Ik zou terminologie als BSD slice er maar uit laten want dat maakt het onnodig moeilijker. Een slice is overigens vergelijkbaar met een partitie en dat is heel wat anders dan het hele mount/unmount verhaal waar het hier om gaat (BSD doet dat heel anders, reden waarom het de boel zo onnodig moeilijk maakt). Mocht je naar Nederlandse documentatie zoeken dan hebben ze het meestal over koppelen en ontkoppelen. Als je in OS X rechtermuisklikt op een geopende disk image (dmg, iso) dan zul je geen optie voor ontkoppelen tegenkomen; in al haar wijsheid heeft Apple het vertaald als “verwijder” (om het makkelijk te houden…). Het mounten van zo’n disk image is in OS X wel weer heel simpel: kwestie van dubbelklikken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.