11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Johnyw

Wat betekenen deze .plist files in mijn prefs map?

In mijn preferences map vond ik een flink pak van onderstaande files:

com.adobe.Photoshop.plist en nog vele andere com.xxxxx.xxxx.plist ??

Wat zijn dit eigenlijk en mogen ze weg ?

THX

Bijdrager
    hydro

Dat zou ik niet doen, in die bestanden worden namelijk alle voorkeuren opgeslagen voor de programma’s die je gebruikt.
    Gooi je ze weg, dan ben je je voorkeuren kwijt en als je bijv. Photoshop opstart wordt het bestand weer opnieuw aangemaakt(maar dan met de “default” voorkeuren).

:wink: Lekker laten staan dus.

Bijdrager
    Sad

In de preferences map staan…. de preferences van al je programma’s.

Als je die weggooit moet je weer je instellingen doen. Op zich niet erg soms, maar laat ze maar lekker staan als je niet weet wat je wilt weggooien. Ze kosten toch geen ruimte.

Bijdrager
    Johnyw

Waarom vind ik dan nog een afzonderlijke voorkeuren map voor de meeste programma’s ? Je moet toch geen twee voorkeurbestanden hebben !!

Bijdrager
    Oppie

Dan ben ik wel benieuwd waar jij die afzonderlijke voorkeuren vind en hoe ze heten….:lol:

Bijdrager
    Sad

Sommige programma’s pleuren het in een map inderdaad. Maar die horen allemaal in ……./Preferences te staan.

Bijdrager
    Johnyw

Oppie,

Het zijn mappen, dreamweaver maakt er zo een aan, en Adobe ook voor PS bv….

Belangrijk want als er iets misloopt ( en dat was bij mij het geval ) is een van de eerste dingen om te te doen de prefs weggooien en dan liefst allemaal, dus de mappen EN de …….plist files.

Bijdrager
    Oppie

Ok tridee, .plist weggooien igv problemen, ja dat is bekend.

Ik heb van Adobe alleen de Acrobat Reader 5, en idd vind ik voor Adobe verschillende mapjes op verschillende plaatsen in de home-folder, net als ook Virtual PC en een aantal andere progjes dat doen, en toch…zijn ALLE programma-voorkeuren netjes in de ~/Bibliotheek/Preferences folder genesteld (nl de <prognaam>.plist of com.<fabrikant.prognaam>.plist).

Bijdrager
    rrrichie

Dat komt gewoon omdat programmeurs doen wat ze willen of gewend zijn. OS X bied de mogelijk om per gebruiker of systeem breed voorkeuren op te slaan in de prefs mappen. Echter sommigen programmeurs maken liever hun eigen mapjes aan.

In OS 9 had ook van die voorvallen. Een programmeur kan een programma op laten vragen waar de voorkeuren map is en dat ie in het nederlands ook voorkeuren heet en in eng preferences. Sommige programma’s deden dat niet en zetten alles gewoon in de map preferences en als ie er niet was, maakten hem aan. In een US systeem valt dat niet op, maar een NL systeem wel.

Eigenlijk dus gewoon een kwestie van niet aan de regels/voorschriften houden. Maar ja regels zijn er om gebroken te worden…
    :?

Bijdrager
    Deskman

Programmeurs doen helemaal niet waar ze maar zin in hebben… Geukkig niet.

De .plist fils zijn van eenvoudige programma’s met eenvoudige settings, complexere programma’s verdelen de voorkeuren liever over verschillende files zoals Photoshop:

Actions Palette.psp
      Adobe Photoshop CS Prefs.psp
      Color Settings.csf
      Favorites.psp
      Keywords.psp
      New Doc Sizes.psp
      PluginCache.psp
      Recently Used Optimizations.irs
      Swatches.psp[/list:u:b066916e63]En die staan dan netjes in een verzamelmapje.
      Voorts heb je in de root een library met een prefs-map en in iedere user ook weer een library>preferences. Dat heeft te maken met de settings per gebruiker of de settings die globaal gelden. Soms heeft dat te maken met eigen instellingen (bijvoorbeeld browser en findervoorkeuren) soms met licenties (iedere gebruiker moet zijn eigen licentie hebben…) soms gewoon met een keuze van de programmeur of hij de mogelijkheid wil hebben dat iedere gebruiker zijn eigen instellingen gebruikt.

Overigens is het in Unix gebruikelijk om met allemaal losse files te werken. Zo is een programma feitelijk ook een mapje waar de diverse losse bestanden in zitten. Zelfs een .plist.
      ctrl-klik op een programma in de finder en selecteer ‘show content’ (toon inhoud…)

Bijdrager
      roborob

Idd Deskman. Het leuke is dat je eenvoudig met plist editor een .plist file kan bewerken, als je weet wat je doet. Zo heb ik eenvoudig aan Calculator enkele Thaise lengtematen, oppervlaktematen, inhoudsmaten etc. toegvoegd. Ik moest elke keer alles handmatig omrekenen en dat vond ik omslachtig.

@ iedereen:
      Mocht je willen stoeien met een plist file, maak dan wel eerst een kopietje uiteraard.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.