20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    McNismo

Wat als er snel een update zou verschijnen….?

Wie weet dit?
    Stel ik koop deze maand nog een nieuwe MacPro. En volgende maand komt er een update versie uit. Heb ik dan het recht om een nieuwe te eisen?
    Iemand vertelde mij dit, want dat zou in de kleine lettertjes staan.

Gr.
    Marco

Bijdrager
    SunKeeper

Niet echt.

Je kunt wel de wet koop op afstand misbruiken. Koop je machine online en je hebt dan twee weken ‘upgraderecht’, als in dat je de Mac retourneert en een poosje later de nieuwe bestelt of in de winkel koopt.

Als het een langere periode is kun je overleggen met Apple. Misschien tegen een kleine vergoeding dat je hem kan ruilen. Of als je geluk hebt…hangt van de Genius Bar af.

Bijdrager
    jf

Recht om een nieuwe te eisen heb je niet. Zelfs als er op de dag dat jij je nieuwe MacPro hebt ontvangen een (hardware) update wordt gepresenteerd, heb je gewoon pech.

Zoals SunKeeper zegt kun je bij koop op afstand nog wel proberen gebruik te maken van je retourrecht (bij Apple zelf werkt dat vrij eenvoudig). Misbruik zou ik dat overigens niet noemen, want je mag een op afstand gekocht item zonder opgaaf van redenen retourneren als je dat maar binnen de wettelijke bedenktijd aangeeft aan de verkoper. Lukt dat niet, dan kun je eventueel overleggen met de verkoper, maar dan ben je volledig afhankelijk van zijn medewerking om meer te krijgen dan waar je recht op hebt.

Kortom: goed letten op de geruchtenmachine. Als je nog niet persé een nieuwe Mac Pro nodig hebt en er gaan geruchten dat er binnenkort een nieuwe komt, gewoon lekker afwachten. Heb je nu een nieuwe machine nodig en voldoet de huidige Mac Pro aan je vereisten, dan gewoon kopen en niet balen als je net de pech hebt dat er vrij snel daarna een nieuwe uitkomt.

Bijdrager
    McNismo

Oke, bedankt voor de reactie tot nu toe.

Bijdrager
    GoeieDag

Het principe Koop=Koop is jouw niet bekend?
    Kom op, je bent oud genoeg om dit te begrijpen.

Bijdrager
    KarelWillem

Bij koop-op-afstand gelden andere regels GoeieDag.
    Dan is het principe Koop=Koop niet van toepassing.
    Er wordt dan gesproken over een zichttermijn.

Koop bij Bol.com o.i.d.
    Dan heb je 30 dagen de tijd. In tegenstelling tot de wettelijke 14 dagen.

Alleen hebben die natuurlijk geen Mac Pro.:)

Bijdrager
    GoeieDag

Ja, dat weet ik ook wel KW. En ik hoop dat iedereen dat weet, want het is goed als consument je rechten én plichten te kennen.
    Dus McNismo heeft keuzes en mogelijkheden.
    Maar niet te ‘eisen’…

Bijdrager
    McNismo

Aan het antwoord van GoeieDag heb ik totaal niets.

Bijdrager
    jf

Toch heeft hij geen ongelijk. Uit je vraag spreekt de veronderstelling dat je zomaar van de koop af zou kunnen als er een nieuwe vesie van het door jouw gekochte product wordt uitgebracht. Oftewel: dat koop geen koop is.

Dat er voor kopen op afstand een uitzondering geldt, maakt nog niet dat koop geen koop is. De wetgever heeft overwogen dat je bij koop op afstand, anders dan bij aankoop in de winkel, het product niet hebt kunnen proberen en besloten dat je ook bij kopen op afstand in staat zou moeten zijn het product te kunnen proberen voordat je besluit het te nemen. Het beslismoment wordt daarbij dus uitgesteld. Maar ook daar geldt: heb je besloten het product te houden (en niet op tijd aangeven dat je dat niet wilt, wordt ook als zodanig bechouwd), dan is koop = koop.

Maar goed, onze antwoorden zijn wel een stukje uitgebreider.

Bijdrager
    Hydræ

Maar McNismo wat is de echte vraag nu? Wil je een MP kopen om dan straks te kunnen upgraden als er eventueel een nieuwe MP uitkomt? Daarnaast heb je als klant heel veel rechten, maar om gelijk over eisen te spreken…

Bijdrager
    KarelWillem

Pffff…. we maken er wel een lang verhaal van.:)

Stel ik koop deze maand nog een nieuwe MacPro. En volgende maand komt er een update versie uit. Heb ik dan het recht om een nieuwe te eisen?

Het korte antwoord is gewoon: Nee.

Je kunt echter bij het kopen op afstand jezelf indekken, door de wettelijke veertien dagen (en bij sommige winels dertig dagen) te gebruiken om Apple’s nieuwe updates af te wachten.

Iets eisen kun je echter natuurlijk niet.

Bijdrager
    McNismo

Ja, eisen is een beetje een foute woordkeus.
    Ik ben alleen benieuwd wat ik kan doen als er bijvoorbeeld na een paar weken ineens een update verschijnt, van een computer die niet echt weinig kost. Ik heb het over 5500,- euro. Ik snap ook wel dat er ergens een grens getrokken moet worden voor de tijd wanneer je eventueel nog in aanmerking zou komen om je computer om te ruilen voor de geupdate-versie.

Bijdrager
    GoeieDag

En die grens wordt getrokken op het moment dat je ‘m koopt. Dus als jij bij de kassa je geld inwisselt voor de doos.*) Of zelfs eerder: als jij ‘m (bij een winkel) zonder verder voorbehoud bestelt, heb je ook al de afneemplicht.
    Kun je later iets regelen, is dat louter coulance van de winkelier. Heeft an sich weinig met de prijs te maken. De winkelier zit dan met een ‘oude’ machine, en moet daar weer vanaf komen.

En ‘koop op afstand’ geeft je wel wat meer -wettelijke of coulante- ruimte, zoals genoemd.

*) Zie het als sex: als je onbeschermd sex hebt, zit je in principe op het moment van ejaculatie aan een kind vast -gewild of niet!:-D

Bijdrager
    Wauters

Check de buyersguide van macrumors: http://buyersguide.macrumors.com
    En verder koop wat je nodig hebt, laat je niet verleiden door specs en toeters en bellen (ik weet het, het is moeilijk:) ).

Bijdrager
    TheBigZ
    McNismo op 11 september 2014

Stel ik koop deze maand nog een nieuwe MacPro. En volgende maand komt er een update versie uit.

Een theoretische vraag, Marco. De kans dat er volgende maand een nieuwe Mac Pro uitkomt is nul komma nul.
    De Mac Pro kent een veel langzamere upgrade-cyclus dan de andere Macs. Verwacht de opvolger van de ‘Mac Pro 2013’ niet voor 2016.

Bijdrager
    McNismo

Ja, ik wacht niet meer.
    Kan je blijven wachten. Ik bestel de MacPro
    Bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    bartje

Het is geloof ik ook niet zo dat je in die twee weken een product mag gebruiken. Want een twee weken gebruikte MacBook kan ook niet zonder meer terug gestuurd worden denk ik. Mits je er heel netjes mee omgaat en het apparaat als nieuw weer in de doos kan krijgen.

Bijdrager
    SunKeeper

Ja, dat mag wel worden teruggestuurd, want je moet juist kunnen zien of het apparaat goed is, of niet.
    Dat gaat een beetje lastig zonder het uit de doos te halen.

De webwinkel is vervolgens verantwoordelijk voor het weer in goede staat maken van de verpakking en inhoud, zodra geretourneerd. Dan is het wel de bedoeling dat alles compleet in doos zit, maar zo niet, zelfs dan staan ze machteloos. Ze kunnen hooguit dringend verzoeken aan de ‘koper’ om de overige spullen ook retourneren.

Eventueel kunnen er restockingkosten gerekend worden, dan krijg je minder geld terug dan dat je betaald hebt als koper. Dan gaat alleen wel je winkelreview naar de maan, dus ook daar zijn winkels voorzichtig mee.

Bijdrager
    bartje

Dus als ik een doos kapot trek, moet de winkelier dat accepteren en zorgen voor een nieuwe doos/verpakking(als dat al mogelijk is)?

Bijdrager
    SunKeeper

Daar gaat het niet hoofdzakelijk om. De wet schrijft gewoon voor: retourneren zonder opgaaf van reden moet veertien dagen na aankoop mogelijk zijn.

Over die doos: ja. Wat er meestal in resulteert dat de winkel dit met de distributeur en fabrikant gaat afhandelen.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.